je krijgt op je hoofd een soort zuignapjes die ze met een soort wax 'vastplakken'quote:
Oh das wel interessant!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:31 schreef greysbones het volgende:
[..]
je krijgt op je hoofd een soort zuignapjes die ze met een soort wax 'vastplakken'
die meten je hersengolven
vervolgens ga je relax zitten in een stoel/ligstoel en ga je kijken naar een filmpje(beeld en geluid)
Als je erg afgeleid bent zal het filmpje met horten en stoten te zien zijn
als je een goede focus hebt kun je het filmpje goed kijken
Is dit een beetje een duidelijke uitleg?
nee kan eigenlijk van alles zijn (horror dan weer niet)quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:34 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh das wel interessant!
Wat voor filmpje? Of maakt dat niet uit?
Maar als ik even aan mijzelf zou denken... ik ben erg afgeleid in alles maar kan me dan weer prima op een film focussen. Gebruiken ze dan muziek?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:35 schreef greysbones het volgende:
[..]
nee kan eigenlijk van alles zijn (horror dan weer niet)
familie keek bijvoorbeeld baantjer
quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar als ik even aan mijzelf zou denken... ik ben erg afgeleid in alles maar kan me dan weer prima op een film focussen. Gebruiken ze dan muziek?
En ok, je leert je dan focussen neem ik aan. Maar hoe pas je dit dan toe in het werkelijke leven?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:39 schreef greysbones het volgende:
[..]![]()
bij voorkeur nemen ze series maar een film kan ook
al zul je niet een hele film gaan kijken omdat dit te intensief is
dus dan zou je hem in delen kijken
het is juist dat je het leert door die filmpjes te kijkenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En ok, je leert je dan focussen neem ik aan. Maar hoe pas je dit dan toe in het werkelijke leven?
Moet je dan aan iets denken? Of het mechanisme proberen na te bootsen?
Interessant wel!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:44 schreef greysbones het volgende:
[..]
het is juist dat je het leert door die filmpjes te kijken
je hersenen leren dit toe te passen door de sessies
en dat gaat 'vanzelf' ( moeilijk om uit te leggen, natuurlijk gaat het niet echt vanzelf je hersenen leren het )
En dan leer je focussen? Ergens specifiek op? En wat moet het uiteindelijke resultaat dan zijn? Sorry ik snap het nog niet echt merk ikquote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:44 schreef greysbones het volgende:
[..]
het is juist dat je het leert door die filmpjes te kijken
je hersenen leren dit toe te passen door de sessies
en dat gaat 'vanzelf' ( moeilijk om uit te leggen, natuurlijk gaat het niet echt vanzelf je hersenen leren het )
je brein leert zichzelf om rustig te worden om zou de focus te behoudenquote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:08 schreef Thaddeus het volgende:
[..]
En dan leer je focussen? Ergens specifiek op? En wat moet het uiteindelijke resultaat dan zijn? Sorry ik snap het nog niet echt merk ik
wordt laagdrempelig aangebodenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 22:37 schreef Droopie het volgende:
Wow, hier heb ik nog nooit van gehoord. Maar het klinkt allemaal heel logisch en zou voor mij wel een toevoeging zijn denk ik.
Is dit iets wat best laagdrempelig aangeboden wordt of is dit allemaal nog in de beginfase?
In zijn algemeenheid focus behouden neem ik dan aan? En werkte het ook?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:36 schreef greysbones het volgende:
[..]
je brein leert zichzelf om rustig te worden om zou de focus te behouden
jaquote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:37 schreef Thaddeus het volgende:
[..]
In zijn algemeenheid focus behouden neem ik dan aan? En werkte het ook?
Ik begreep eerder dat het beeld zou 'storen' als het toestel meet dat je niet meer oplet. Of is het andersom? Het beeld stoort om je net in de focus te houden?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:40 schreef greysbones het volgende:
[..]
ja
heb even een filmpje opgezocht
dit is een vorm die je dus ook thuis kan doen
https://youtube.com/shorts/OJTqBx_fsD0?feature=share
het eerste dusquote:Op zaterdag 29 juli 2023 15:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik begreep eerder dat het beeld zou 'storen' als het toestel meet dat je niet meer oplet. Of is het andersom? Het beeld stoort om je net in de focus te houden?
ik denk dat diegene al meer problemen hadquote:Op zaterdag 29 juli 2023 23:54 schreef pietkanarie het volgende:
Bedankt !
Dat het vermoeiend kan zijn is een goed punt om rekening mee te houden.
Vraag me persoonlijk wel af hoe het in mijn geval zou werken want focussen is niet perse het doel. Maar het schijnt ook met andere doelen te helpen. Dat kunnen ze me vast uitleggen, hoe dat werkt.
Ik las overal ‘geen bijwerkingen’ behalve inderdaad wat vermoeidheid. Totdat ik ging googlen en las ‘how neurofeedback ruined my life’. Iemand die stemmen hoort sinds de sessies en ernstige dissociatie. Geen idee wat daar mis gegaan is maar ik kan me niet goed voorstellen dat neurofeedback dat teweeg kan brengen. Dus zal er maar op vertrouwen dat dat echt heel uitzonderlijk is.
Dit vind ik eigenlijk het probleem met dit soort "mind tuning" shit. Mss dat de bedenker wetenschapper, arts of iig iemand met verstand van zaken.quote:Op maandag 31 juli 2023 18:50 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik denk dat diegene al meer problemen had
en het lijkt me inderdaad erg vreemd dat dit de uitkomst zou moeten zijn van Neurofeedback
de focus geeft rust en ruimte in je hoofd
bekijk het op die manier
ruimte voor andere zaken
1 jij gaat er nu van uit dat diegene een psychose heeftquote:Op maandag 31 juli 2023 19:49 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dit vind ik eigenlijk het probleem met dit soort "mind tuning" shit. Mss dat de bedenker wetenschapper, arts of iig iemand met verstand van zaken.
Maar dan komen de opleidingen waarbij iedere gek ineens neurofeedback sessies kan geven.
De beste man gaat met alle goede bedoelingen aan de slag en klanten zijn happy. Totdat die ene patiënt met psychose gevoeligheid zich aan dient.. Patiënt beland in een psychose en de neurofeedback meneer heeft geen flauw idee wat te doen.
Ik geloof idd niet wat men claimed met Neurofeedback en ik ben lang niet de enige: https://skepsis.nl/neurofeedback-weinig-bewijs/quote:Op maandag 31 juli 2023 19:51 schreef greysbones het volgende:
[..]
1 jij gaat er nu van uit dat diegene een psychose heeft
2 dat de klachten een oorzaak zijn van onvoldoende vakmanschap
3 de meeste neurofeedback wordt gegeven door psychologen
als jij er niet in geloofd
wil het nog niet zeggen dat het niks is
EMDR is iets totaal anders en werkt ook lang niet voor iedereenquote:Op maandag 31 juli 2023 20:00 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik geloof idd niet wat men claimed met Neurofeedback en ik ben lang niet de enige: https://skepsis.nl/neurofeedback-weinig-bewijs/
En als het vooral door psychologen gedaan, mooi dan zijn er iig mensen met kennis mee bezig.
Maar het gaat mij om de niet professionele lui die na een cursusje ineens neurofeedback therapeut zijn..
Zelfde probleem heb ik met EMDR elke Jan lul kan dat worden. En van EMDR ben ik wel overtuigd dat het werkt.
Laat dit soort dingen over aan mensen die op zijn minst psycholoog zijn.
Again ik ben niet tegen neurofeedback an sich.. Het probleem wat ik er mee heb dat het niet een beschermd beroep is. Een psycholoog* zou bijv kunnen inzien dat neurofeedback de patiënt echt goed doet, of inzien dat het de patiënt juist schaadt.quote:Op maandag 31 juli 2023 20:19 schreef greysbones het volgende:
[..]
EMDR is iets totaal anders en werkt ook lang niet voor iedereen
daar zijn ook genoeg voorbeelden van
iedereen mag zich, ook zonder universitaire studie en zonder erkende EMDR opleiding, een EMDR therapeut noemen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 11:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Again ik ben niet tegen neurofeedback an sich.. Het probleem wat ik er mee heb dat het niet een beschermd beroep is. Een psycholoog* zou bijv kunnen inzien dat neurofeedback de patiënt echt goed doet, of inzien dat het de patiënt juist schaadt.
*Een goede psycholoog dan
Ook met zoiets simpels als mindfulness zijn er genoeg niet zo succesvolle verhalen te vinden.
I know, en dat vind ik dus een groot probleemquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:03 schreef greysbones het volgende:
[..]
iedereen mag zich, ook zonder universitaire studie en zonder erkende EMDR opleiding, een EMDR therapeut noemen.
wat is er dan dat je overtuigd dat EMDR wel werkt ondanks dat iedereen het kan doen en neurofeedback nietquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:15 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
I know, en dat vind ik dus een groot probleem.
Omdat er naar mijn mening meer bewijs is voor de werking van EMDR wel aardig is bewezen nu, voor neurofeedback is het allemaal wat zwakker.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:20 schreef greysbones het volgende:
[..]
wat is er dan dat je overtuigd dat EMDR wel werkt, ondanks dat iedereen het kan doen en neurofeedback niet
EMDR bestaat al veel langerquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Omdat er naar mijn mening meer bewijs is voor de werking van EMDR wel aardig is bewezen nu, voor neurofeedback is het allemaal wat zwakker.
Bij bijna elke grote GGZ jongen kan je EMDR krijgen, dit geldt voor niet Neurofeedback.
Again ik ben er niet op tegen, maar niet voor mij :-)
En hoe helpt het om de boel onder controle te krijgen? Ik krijg op de app heel veel feedback over het weer maar toch heb ik niet in de hand of het gaat regenen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:31 schreef greysbones het volgende:
[..]
je krijgt op je hoofd een soort zuignapjes die ze met een soort wax 'vastplakken'
die meten je hersengolven
vervolgens ga je relax zitten in een stoel/ligstoel en ga je kijken naar een filmpje(beeld en geluid)
Als je erg afgeleid bent zal het filmpje met horten en stoten te zien zijn
als je een goede focus hebt kun je het filmpje goed kijken
Is dit een beetje een duidelijke uitleg?
Heb je ook last van DP/DR? Die gaan vaak samen met brain fog namelijk.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 23:33 schreef pietkanarie het volgende:
Update maar weer eens… ben erg tevreden tot nu toe want ik merk effecten. Heb minder hersenmist en minder snel cognitief vermoeid. De tussenmeting liet al wat verbetering en de tweede nog een stuk meer.
Na een maand elke dag een half uur oefenen had ik wel echt even een motivatiedip want toen gingen de trainingen nog niet beter. Maar even later wel! Had echt niet zo’n duidelijk effect verwacht, heel fijn!
Ja! Dat was de klacht waar ik het meest last van had. Variërend van licht afwezig (heb ik nu ook nog) tot - bij meer prikkels of cognitieve inspanning - een soort bedwelmd gevoel. Daarin zit een groot verschil, nu blijft het afwezige gevoel ‘licht’ in plaats van dat het erg toeneemt. Dus dat is een grote vooruitgang!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:27 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Heb je ook last van DP/DR? Die gaan vaak samen met brain fog namelijk.
Ja kut zeg, dat heb ik ook gehad. Best beangstigend om jezelf los te zien van de realiteit, als een soort toeschouwer. En dat je niet kunt vertrouwen op je waarneming. DP/DR wordt nog altijd gezien als symptoom van een andere aandoening zoals een (gegeneraliseerde) angststoornis al lijkt het me meer een op zichzelf staand iets. Ik heb veel gehad aan omega 3 om de hersenen gezonder te krijgen. Verder heel veel ontspanningsoefeningen om weer 'in je lichaam' te gaan zitten. Maar super dat je vooruitgang boekt!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:56 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ja! Dat was de klacht waar ik het meest last van had. Variërend van licht afwezig (heb ik nu ook nog) tot - bij meer prikkels of cognitieve inspanning - een soort bedwelmd gevoel. Daarin zit een groot verschil, nu blijft het afwezige gevoel ‘licht’ in plaats van dat het erg toeneemt. Dus dat is een grote vooruitgang!
Ja, eng gevoel! Zeker toen ik nog niet wist wat de oorzaak was. Frustrerend ook want stond me ook in de weg om echte connectie te voelen met mensen en (positieve) gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:18 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ja kut zeg, dat heb ik ook gehad. Best beangstigend om jezelf los te zien van de realiteit, als een soort toeschouwer. En dat je niet kunt vertrouwen op je waarneming. DP/DR wordt nog altijd gezien als symptoom van een andere aandoening zoals een (gegeneraliseerde) angststoornis al lijkt het me meer een op zichzelf staand iets. Ik heb veel gehad aan omega 3 om de hersenen gezonder te krijgen. Verder heel veel ontspanningsoefeningen om weer 'in je lichaam' te gaan zitten. Maar super dat je vooruitgang boekt!
En toch heeft het me veranderd. Volgens jou gewoon placebo dús waarschijnlijk. Heb ook al van iemand gehoord dat diegene aan me zag/merkte dat het beter ging. Was nooit gebeurd als ik het geld in een sloot had gegooid.quote:Op woensdag 27 maart 2024 23:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt ook geld in de sloot gooien.
Wat jij beschrijft zijn fysieke eigenschappen gecombineerd met luiheid. Dat is niet te veranderen
Dat zeggen mensen ook die een “helende steen” van ¤250 hebben gekocht. En die menen dat ook.quote:Op woensdag 27 maart 2024 23:43 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
En toch heeft het me veranderd. Heb ook al van iemand gehoord dat diegene aan me zag/merkte dat het beter ging. Was nooit gebeurd als ik het geld in een sloot had gegooid.
Maar prima als je het niet gelooft, ik ben nog net zo blij met het resultaat.
Mijn EEG meting zag er heel anders uit. En ook het patroon in trainingen. Van erg chaotisch naar veel stabieler. Ging gelijk op met minder cognitieve klachten.quote:Op woensdag 27 maart 2024 23:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen ook die een “helende steen” van ¤250 hebben gekocht. En die menen dat ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |