abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:06:04 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210037963
quote:
Hogesnelheidstrein geen 300 maar 80 km/u door foute berekening bij bouw viaduct

Door fouten in de constructie van een viaduct in Zuid-Holland kunnen hogensnelheidstreinen daar de komende jaren niet de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Treinen mogen op het stuk waarschijnlijk tot 2025 niet harder dan 80 kilometer per uur. Het besluit komt van ProRail, dat de constructiefouten bij viaduct Zuidweg bij het dorp Rijpwetering vorig jaar al constateerde.

Volgens ProRail zijn scheurtjes ontstaan in het laswerk. Bij de bouw is een verkeerde berekening gemaakt en is ook de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Het spoor is 8 centimeter horizontaal verplaatst, sinds de aanleg van de hsl in 2009. Onder andere treinen van Thalys en Eurostar tussen Rotterdam en Amsterdam rijden over het viaduct, schrijft Omroep West.

Er moet onderzocht worden of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct wel aankunnen als er een trein met hoge snelheid overheen rijdt. Dat moet worden uitgezocht met simulatieprogramma's. "Want we kunnen niet in de grond kijken", aldus de spoorbeheerder. Verwacht wordt dat de snelheid later dit jaar naar 160 kilometer per uur kan worden verhoogd.

Naast dit viaduct zijn er meerdere viaducten die op dezelfde manier zijn aangelegd. Deze worden ook onderzocht. Op deze negen viaducten is de maximumsnelheid nu 160 kilometer per uur.

https://nos.nl/artikel/24(...)ing-bij-bouw-viaduct
quote:
Constructiefouten in negen viaducten bij Rijpwetering jarenlang ongemerkt

Maar liefst negen spoorviaducten in de buurt van Rijpwetering bevatten constructiefouten en scheuren, bevestigt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail op donderdag tegenover SpoorPro.nl. De problemen in de viaducten, die tientallen jaren geleden werden gebouwd, zijn tot nu toe onopgemerkt gebleven. Treinen rijden met een aangepaste snelheid om ongelukken te voorkomen terwijl ProRail “de beste oplossing onderzoekt”.

Alle kunstwerken staan in de buurt van het viaduct aan de Zuidweg in Rijpwetering, waar ProRail in oktober 2022 al scheuren ontdekte in de lassen. Naar aanleiding daarvan ging de beheerder over tot een controle van negen andere viaducten over een lengte van acht kilometer op hetzelfde traject. Ook daar zijn later “onregelmatigheden aangetroffen”, bevestigt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail op donderdag.

Over de viaducten loopt de Hogesnelheidslijn (HSL), een baan voor zowel intercity’s als treinen van Eurostar en Thalys. Het snelheidslimiet is na de ontdekking van de scheuren aangepast om veiligheidsredenen. “We onderzoeken nu wat de beste oplossing is om de viaducten in dusdanige staat te krijgen dat we er weer met 300 kilometer per uur overheen kunnen rijden”, aldus De Graaf.

Wie gaat dat betalen?
Het viaduct aan de Zuidweg, waar vorig jaar de eerste scheuren werden ontdekt, is inmiddels hersteld. De schade was volgens ProRail het gevolg van constructiefouten. Het kunstwerk is ooit ontworpen en gebouwd door Hollandse Meren, een voormalige bouwcombinatie van Strukton, Ballast Nedam, Boskalis, Volker Wessels Stevin en Vermeer.

In 2001 werd de regie over de uitvoering van het project overgedragen aan Rijkswaterstaat. Met het onderzoek naar de scheuren en het herstel van de viaducten zijn de nodige kosten gemoeid. Wie daarvoor gaat opdraaien wordt nog overlegd met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

https://www.infrasite.nl/(...)jarenlang-ongemerkt/
-------------------------------------------

Rekenfoutjes bij zo'n groot project wat miljarden kost :') Hoe kan dit _O- De palen kunnen de krachten niet aan? Dan is dit ook niet zomaar opgelost lijkt mij. Wat een aanfluiting.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:07:25 #2
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_210037985
Van hogesnelheidslijn naar boemeltrein _O- :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_210038068
ProFail , tijd dat die tent weer een gewoon staatsbedrijf wordt.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:15:17 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210038091
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 20:13 schreef machtpen het volgende:
ProFail , tijd dat die tent weer een gewoon staatsbedrijf wordt.
Die schuiven het af :')

quote:
Bijzonder stuk spoor
De HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) is echter een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud.

https://www.prorail.nl/over-ons/prorail-hsl
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:16:46 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210038113
Dat is wel chanant.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210038114
Er heeft weer iemand behoorlijk lopen slapen dus.
Hoe kan zoiets vraag ik me oprecht af.
  Spellchecker dinsdag 25 juli 2023 @ 20:17:29 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210038120
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 20:16 schreef Ponsai het volgende:
Er heeft weer iemand behoorlijk lopen slapen dus.
Hoe kan zoiets vraag ik me oprecht af.
Net als die vrachtwagens van defensie die niet onder viaducten door kunnen.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:18:40 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_210038139
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 20:17 schreef maily het volgende:

[..]
Net als die vrachtwagens van defensie die niet onder viaducten door kunnen.
Wat?
A murky, forgotten land.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:20:20 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210038157
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:21:51 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_210038180
Mijn god _O- :')
A murky, forgotten land.
pi_210038270
Niet de eerste keer zo een rekenfoutje van de knappe koppen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)p-voor-bam-en-volker

Financiële strop
De vertraging is opnieuw een financiële strop voor de bouwbedrijven, die verenigd zijn in consortium OpenIJ. Zij gingen afgelopen december ook voor miljoenen het schip in toen bleek dat de caissons, de betonnen 'bak' waar de sluis in komt te staan, opnieuw moest worden ontworpen vanwege het gevaar op vervorming. Extra kosten: 138 miljoen euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')