abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 15:44:17 #1
8781 crew  Frutsel
pi_210023980

quote:
A level 3 was issued across Austria, Northwest Hungary, and western Slovakia mainly for damaging winds and very large hail, and to a lesser extent for very heavy rainfall.

A level 3 was issued across northern Italy, northern Slovenia, and extreme southern Austria for very large to giant hail, damaging winds, and tornadoes, and to a lesser extent for very heavy rainfall.
quote:
“Extreem gevaarlijk” noodweer met risico op tornado’s verwacht in Noord-Italië, Oostenrijk en Slovenië - Al zeker één dode en verschillende gewonden in Zwitserland

Noord-Italië, Oostenrijk en Slovenië zetten zich schrap voor een “extreem gevaarlijke” dag en nacht met noodweer. Volgens ESTOFEX, een Europese organisatie die zwaar weer voorspelt, is er risico op “gigantische hagelstenen en tornado’s”. Het heeft een waarschuwing van het hoogste niveau (level 3) uitgevaardigd voor het gebied, wat het maar zelden doet.

In Zwitserland was het al prijs. In de stad La Chaux-de-Fonds vielen kort voor de middag zeker één dode en verschillende gewonden toen een torenkraan omwaaide. De wind bereikte daar een snelheid van maar liefst 217 kilometer per uur, aldus de Zwitserse weerdienst, die spreekt van “een vermoedelijke tornado”.

La Chaux-de-Fonds ligt in het Juragebergte vlak bij de Franse grens. Het noodweer barstte er even voor de middag los. Beelden die gedeeld worden op sociale media, tonen hevige wind en rondvliegend straatmeubilair. Volgens de Zwitserse meteorologische dienst noteerde een weerstation op het vliegveld van La Chaux-de-Fonds een rukwind van maar liefst 217 kilometer per uur.

Verschillende wagens en huizen raakten zwaar beschadigd. Volgens de politie van het kanton Neuchâtel kantelde in de buurt van het station een torenkraan. Daarbij vielen zeker één dode en verschillende gewonden. De politie roept in een mededeling op om de stad te vermijden.

Nieuwe onweerscel
Even na 15 uur waarschuwde de politie van Neuchâtel alweer voor een nieuwe onweerscel: “Blijf op een beschutte plaats en vermijd zo veel mogelijk om buiten te komen”, klinkt het.

De Oostenrijkse weerman Manuel Oberhuber deelde beelden van de ravage. Hij zegt dat het nog niet duidelijk is of het om een tornado dan wel een valwind ging (bij een valwind treedt geen slurf op, maar kan de wind wel leiden tot wervelingen). Volgens de Zwitserse weerdienst wijst alles echter in de richting van een tornado.
twitter

quote:
Even voordien was de aankomende storm al vastgelegd op video in de Franse gemeente Montlebon, vlak bij de grens met Zwitserland. Ook daar melden de hulpdiensten veel schade, onder meer aan huizen en wegen.

Op een weerkaart die vanmorgen werd vrijgegeven, toont ESTOFEX in het paars waar het zwaarste noodweer de komende uren wordt verwacht. Naast Noord-Italië, Oostenrijk en Slovenië zouden ook het westen van Slovakije en Hongarije in de brokken kunnen delen. “Maak je klaar om te schuilen als je in het paarse gebied bent. Neem deze situatie ernstig”, waarschuwt ook de Franse klimaatexpert Nahel Belgherze.

ESTOFEX verwacht dat de eerste supercellen zich in de loop van de namiddag zullen ontwikkelen boven de Alpen. “Grote tot zeer grote hagelbollen in combinatie met harde wind veroorzaken een hoog schadepotentieel bij dit soort stormen”, aldus de weerdienst.
twitter

quote:
Zwaarste noodweer
In de loop van de avond zal de temperatuur vanuit het westen beginnen te zakken, waardoor het noodweer zich makkelijker naar lager gelegen gebieden kan verplaatsen. Dan wordt het zwaarste noodweer verwacht. “Er is op sommige plaatsen risico op zeer grote (5 tot 10 cm) tot gigantische (groter dan 10 cm) hagelbollen en extreem harde windvlagen. De combinatie van de twee kan zeer veel schade veroorzaken.”

Hoewel de omstandigheden niet ideaal zijn, tonen enkele gevallen uit het verleden dat “tornado’s en zelfs sterke tornado’s ook heel goed mogelijk zijn”, aldus nog ESTOFEX.

Noord-Italië zal de zware onweders als eerste over zich heen krijgen. Daarna zullen ze doorschuiven naar het oosten, via de noordelijke Adriatische Zee richting Slovenië en/of het noorden van Kroatië. Daarna zou het rustiger worden, maar zeker Italië riskeert in de loop van de nacht nog enkele extra onweders met hagel.

Loden hitte
Italië kreunt al weken onder een loden hitte. De afgelopen dagen koelde het wel wat af in het uiterste noorden van het land. Dat ging toen ook al gepaard met hevige onweders.

Zo richtte een tornado vrijdag flink wat schade aan in Lombardije, onder meer in de buurt van de stad Milaan. In Treviso in de regio Veneto kwam hagel neer die groter was dan golfballen.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 15:46:24 #2
8781 crew  Frutsel
  Official ESF Kreviewer maandag 24 juli 2023 @ 15:50:56 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_210024042
Niet om nu een alu hoedjesgesprek te voeren, maar ik vraag me bij dit soort berichten altijd wel af: "hoeveel van dit nieuws is klimaatverandering en hoeveel is 'we krijgen tegenwoordig wel veel meer nieuws en informatie uit alle hoeken van de wereld'.
  maandag 24 juli 2023 @ 15:52:50 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210024062
Wow! Die video's :o :o :o :o :o :o
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 15:53:41 #5
8781 crew  Frutsel
pi_210024071
quote:
5s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:50 schreef Kreator het volgende:
Niet om nu een alu hoedjesgesprek te voeren, maar ik vraag me bij dit soort berichten altijd wel af: "hoeveel van dit nieuws is klimaatverandering en hoeveel is 'we krijgen tegenwoordig wel veel meer nieuws en informatie uit alle hoeken van de wereld'.
wij hebben WKN, dus je krijgt veel meer van die topics O-) :)
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 24 juli 2023 @ 15:55:20 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210024093
quote:
5s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:50 schreef Kreator het volgende:
Nou ja, het is natuurlijk niet zo dat we uit hoeken als Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Frankrijk 'vroeger' weinig mee konden krijgen. Alleen las je het voor het bestaan van internet nog niet op internet.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Official ESF Kreviewer maandag 24 juli 2023 @ 15:59:13 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_210024127
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nou ja, het is natuurlijk niet zo dat we uit hoeken als Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Frankrijk 'vroeger' weinig mee konden krijgen. Alleen las je het voor het bestaan van internet nog niet op internet.
Ik las in 1962 echt weinig weerberichten in de krant over Zwitserland hoor.
Tegenwoordig krijg je al een nieuwsbericht als het ineens 5 graden warmer is dan gemiddeld in zuid oost Kirgistan.

En dan blijkt dat ze vorig jaar pas zijn begonnen met meten in zuid oost Kirgistan en dat het vorig jaar bijzonder koud was voor de tijd vh jaar.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 16:12:00 #8
8781 crew  Frutsel
pi_210024236
twitter

twitter

Ook flinke schade hier :o
  maandag 24 juli 2023 @ 16:13:05 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210024245
Hoop dat het ergste in Italie blijft vanavond :@ Kwam rond de lunch wel zo'n muur van regen/hagel/wind over Zurich geraasd.
pi_210024661
twitter
pi_210024713
twitter

Beetje doorwaaien, lekker...
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 17:03:22 #12
236264 crew  capricia
pi_210024721
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:02 schreef Adrie072 het volgende:
[ twitter ]
Beetje doorwaaien, lekker...
_O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 juli 2023 @ 17:22:43 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210024860
twitter
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_210025266
  maandag 24 juli 2023 @ 17:50:14 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210025285
quote:
4s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:48 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Zo, dat was een behoorlijk hagelbui :{
pi_210025373
twitter
pi_210026255
twitter
  maandag 24 juli 2023 @ 19:33:31 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210026304
quote:
4s.gif Op maandag 24 juli 2023 19:29 schreef aloa het volgende:
[ twitter ]
Het verbaast me eigenlijk dat de auto's nog zo netjes zijn blijven staan.
pi_210026519
twitter
pi_210026839
quote:
4s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:48 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag mij af of het geroffel van de hagelstenen nog veel lawaai zal hebben gemaakt in het vliegtuig. Ik kan het mij voorstellen dat het bij grotere hagelslagen klinkt als inslagen.
pi_210028765
Berlijn

twitter
pi_210029581
https://www.nu.nl/301732/(...)gen-van-217-kmu.html

https://cdn.jwplayer.com/previews/j49kGQAD

Windvlagen van dik boven de 200klm per uur.

Eerste link nu.nl

Tweede link gelijk direct de video.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 09:06:31 #24
8781 crew  Frutsel
pi_210031080
quote:
Noodweer bij Gardameer: vakantiegangers belaagd door enorme hagelstenen

PESCHIERA DEL GARDA - Nederlandse vakantiegangers bij het Italiaanse Gardameer zijn maandagavond en vannacht opgeschrikt door fikse hagelbuien en onweer. „Het is een ravage”, laat een vakantieganger weten via de tiplijn van De Telegraaf.

De beelden die tal van landgenoten opsturen en delen op sociale media liegen er niet om. Hagelstenen zo groot als tennisballen zijn te zien. Veel mensen maken melding van schade aan hun auto of caravan. Die berichten komen onder meer uit de plaatsen Lazise en Peschiera del Garda. Op het meer zelf ging het ook flink tekeer, is te zien in filmpjes.

’Slagveld’
Op de camping en in de omgeving in het noorden van Italië „is het een slagveld”, aldus Angela. Een andere vakantieganger stuurt beelden op van flinke barsten in zijn voorruit. Bij anderen zijn de ruiten zelfs al dan niet volledig ingeslagen, bijvoorbeeld bij de Tesla van Frank. „Vorig jaar evacueren op een camping in Frankrijk vanwege brand en nu dit. Maar er zijn gelukkig geen zwaar gewonden of erger.”

Ook in Desia bij Milaan is de stormschade aanzienlijk. Op sociale media gaan bizarre beelden rond van hagel, wind en overstromingen.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 09:07:15 #25
8781 crew  Frutsel
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 25 juli 2023 @ 09:23:09 #26
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210031230
Pittig windje :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 09:28:28 #27
8781 crew  Frutsel
  dinsdag 25 juli 2023 @ 09:37:21 #28
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210031381
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210031410
Gaat al goed tekeer in dat level 3 gebied.

dinsdag 25 juli 2023 @ 10:15:49 #30
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210031831
twitter

twitter

[ Bericht 39% gewijzigd door Perrin op 25-07-2023 11:01:09 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 13:10:42 #31
8781 crew  Frutsel
pi_210033712
quote:
Veel schade en een dode na noodweer in Italië: 16-jarig meisje in tent overleden door omgevallen boom

Het noorden van Italië is maandagavond overvallen door extreem noodweer, met hagelstenen die volgens getuigen ‘zo groot als eieren’ waren. Een 16-jarig meisje kwam om het leven door een omvallende boom. Vakantievierende Nederlanders wisten niet wat ze overkwam tijdens het noodweer. ,,Het kwam met zó’n kracht naar beneden’’, vertelt Janet de Vos. ,,Echt bizar.’’

Hoeveel gewonden er door het noodweer van maandagavond zijn gevallen, is onduidelijk. Het Italiaanse persbureau Ansa meldt dat het 16-jarig meisje overleed tijdens een scoutingkamp in de buurt van Milaan. Ze werd in haar tent geraakt door de boom. Eerder op de maandag overleed ook al een vrouw door een omgevallen boom. Vorige week raakten er 110 mensen gewond bij een stevige hagelbui in het noordoosten van het land.

De bui barstte rond 23.00 uur los. Janet, die vakantie viert in Peschiera del Garda aan het Gardameer, was net terug op de camping met haar gezin. Een uur eerder waren ze nog in pretpark Gardaland, waar weinig aan de hand leek. ,,We dachten wel: wat is het al donker. Eenmaal op de camping kwam opeens de hagel opzetten. Het was hevig, maar kort, ik denk een paar minuten.''

De hagelstenen waren volgens Janet zo groot als eieren. ,,De ravage is enorm. De stacaravan die wij huurden is helemaal gebutst. Onze auto stond gelukkig onder een afdakje, dat hadden we na de hagelbui van vorige week al gedaan.''

Veel andere auto's op camping Del Garda Village moesten het wel ontgelden. Volgens Janet gaat het om 'honderden' auto's en is er bijna geen enkele auto onbeschadigd gebleven. Terwijl ze over de camping loopt, beschrijft ze wat ze ziet. ,,Bizar, ik loop nu langs een hele rits toegetakelde auto's. Alle ruiten zitten in plastic. Bij de receptie stonden gisteravond honderden mensen om plastic te halen.''

Overweldigd
Janet verwacht dat het op andere campings net zo erg is. ,,Niemand was hierop voorbereid. Je wist natuurlijk wel dat er noodweer aankwam, maar dit... De camping is echt overvallen. Gisteravond werd omgeroepen dat als je hulp nodig had, je naar de receptie moest komen. Je hoorde in de emotie van die stem dat ook het personeel van de camping helemaal overweldigd was.''

Kabaal
Teun de Witte, zijn vriendin en dochter van 9 maanden ontwaakten dinsdagochtend in een ravage op camping Fossalta in Noord-Italië, vlakbij het plaatsje Lazise. ,,Overal zie je deuken in auto's en kapotte voorruiten'', vertelt Teun. ,,Caravans en campers zijn doorboord door hagelstenen. Bijna niks is heel gebleven.''

Teun had zijn dochter vlak voor de storm in bed gelegd. Hij stond op het punt om naar vrienden aan de overkant te gaan toen het losbarstte. ,,Ineens begon het heel hard te regenen, dus ik dacht: ik blijf wel hier. Na een paar minuten kwamen de hagelstenen naar beneden. Het ging allemaal heel snel.''

In een impuls haalde hij zijn dochter uit bed. ,,Ik wilde haar toch op de een of andere manier beschermen. Je weet nooit wat die hagelstenen allemaal kunnen aanrichten. Het was ook een flink kabaal, dat was best beangstigend.''

De materiële schade viel voor Teun en zijn gezin mee: hun gloednieuwe vouwwagen is zelfs intact gebleven, de auto heeft alleen wat putten opgelopen. ,,We zijn een van de weinigen die geen ruitschade hebben. Vrienden van ons hadden minder geluk.''
Inmiddels is de rust op de camping wedergekeerd. Volgens Teun is de sfeer gemoedelijk. Veel mensen helpen elkaar. ,,Vrienden van ons namen vannacht twee mensen in hun tent, want die hadden geen slaapplek meer.''

Deukendokter
Op camping Fossalta nemen Leon Visser (37) en zijn gezin de schade op. Zijn auto is, net als die van vele anderen op de camping, de hagelbui allesbehalve ongeschonden doorgekomen. Leon vermoedt dat-ie total loss is. ,,Als je dit allemaal moet repareren...'', zegt hij tegen dagblad Tubantia. ,,Hier helpt geen deukendokter meer aan. Er zit ook een ster in de voorruit en in de rechter buitenspiegel. Van onze caravan is de achterruit gesneuveld. Maar het kan altijd beroerder: bij de buren kwam een hagelsteen zo dik als een tennisbal via de lichtkoepel op het dak de caravan binnen."
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 13:57:21 #32
8781 crew  Frutsel
pi_210034285
quote:
Telefoon roodgloeiend bij alarmcentrales na noodweer Italië

Het noodweer in Italië, met daarbij enorme hagelbuien, zorgt voor enorme drukte bij de Europese alarmcentrales. Eurocross en SOS International zeggen beide "extreem veel" meldingen te hebben gekregen. Om hoeveel het precies gaat, kan men nog niet precies zeggen.

Ook komen er meldingen uit nabijgelegen gebieden in Zwitserland, Slovenië en Oostenrijk. "We zijn de hele nacht bezig geweest met telefoontjes en nog steeds loopt het door", vertelt een woordvoerster van Eurocross. Omdat er zo veel meldingen binnenkomen is het nog niet duidelijk of iedereen direct geholpen kan worden. Er komen vooral meldingen over schade aan voertuigen.

Tegenover Hart van Nederland zei de in Italië aanwezige Patricia, die ook getroffen is door het noodweer, dat ze al ruim een uur in de wacht stond toen ze de schade wilde doorgeven aan de alarmcentrale:

Extreem
SOS International heeft tot nu toe al zo'n 150 meldingen gekregen van Nederlanders van wie hun auto, camper of caravan zo ernstig beschadigd is dat er niet meer in gereden kan worden. De verwachting is dat dit aantal nog flink op zal gaan lopen. "Deze voertuigen moeten allemaal gerepatrieerd worden. Sommigen zijn total loss", zegt een woordvoerster. Voor deze mensen wordt vervangend vervoer gezocht, maar het aanbod daarvan is beperkt. Vervangend vervoer regelen gaat ook moeizaam, omdat het erg druk is bij de verhuurbedrijven. Dat komt ook omdat het niet alleen Nederlandse toeristen zijn die om vervangend vervoer verlegen zitten, maar ook veel Italianen zelf. De inzet van bussen die naar Nederland rijden zou volgens een woordvoerder van SOS een optie zijn.

"Het is echt een extreme situatie", zegt de Eurocross-woordvoerster. "We moeten nu eerst inventariseren en kijken wat er gedaan kan worden. Omdat het zoveel meldingen zijn, is de kans groot dat lokale autoriteiten de auto's moeten gaan bergen." Er zijn volgens haar voor zover bekend geen gevallen van persoonlijk letsel. Bij SOS staat de teller op twee lichtgewonden die geraakt zijn door de enorme hagelstenen.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 14:02:10 #33
8781 crew  Frutsel
pi_210034398
quote:
14s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:59 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik las in 1962 echt weinig weerberichten in de krant over Zwitserland hoor.
Tegenwoordig krijg je al een nieuwsbericht als het ineens 5 graden warmer is dan gemiddeld in zuid oost Kirgistan.

En dan blijkt dat ze vorig jaar pas zijn begonnen met meten in zuid oost Kirgistan en dat het vorig jaar bijzonder koud was voor de tijd vh jaar.
Het is een combinatie. Globalisering dus meer interesse in andere Europese landen, er zijn meer excessen en er is vanuit de lezer meer interesse in zaken die verband houden met klimaatverandering. De mand: clicks
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 14:06:56 #35
8781 crew  Frutsel
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 15:50:23 #36
8781 crew  Frutsel
pi_210035612
quote:
Bij een zware storm in Noord-Italië zijn dinsdag twee mensen overleden

Daarnaast raakte een tiener zwaargewond. Het noodweer raakte ook Nederlandse vakantievierders, die massaal melding deden van stormschade. Meerdere auto's waren total loss door de hagel.
De dodelijke slachtoffers van de storm, die gepaard ging met zware hagel- en onweersbuien, vielen in de noordelijke provincies Monza en Brescia. Beide vrouwen kwamen onder een boom terecht die door de storm omviel.

Ook andere delen van Noord-Italië gingen gebukt onder de storm. Zo werden er in Milaan daken van de huizen gerukt en werden er honderden bomen uit de grond getrokken.

Nederlandse toeristen die in het noorden verblijven, hadden hier ook last van. Bij de Nederlandse alarmcentrales Eurocross, ANWB en SOS International kwamen "extreem veel" meldingen binnen over schade.

De ANWB zegt dat tot nu toe al zeker tweehonderd mensen schade gemeld hebben aan hun auto. In sommige gevallen komt daar ook nog schade aan de caravan bovenop.

SOS International zegt zo'n 150 berichten te hebben gekregen van Nederlanders van wie de auto, camper of caravan zo ernstig beschadigd is dat deze niet meer rijdt. Ook zijn twee mensen lichtgewond geraakt door de gigantische hagelstenen.

Sommige auto's total loss gehageld
Eurocross, dat geen schadecijfers paraat had, zegt eerst te kijken hoe de Nederlanders het best geholpen kunnen worden. "Omdat het zoveel meldingen zijn, is de kans groot dat lokale autoriteiten de auto's moeten bergen", zegt een woordvoerder.

Volgens de alarmcentrale moeten er ook voertuigen gerepatrieerd worden. "Sommige zijn total loss." Voor deze mensen wordt vervangend vervoer gezocht, maar het aanbod daarvan is beperkt. Lokale bedrijven zijn overvraagd door toeristen met schade.

"Als het niet lukt vervangend vervoer aan te bieden, moeten we kijken naar andere oplossingen." De inzet van bussen naar Nederland zou volgens de woordvoerder een optie zijn. De alarmcentrale zegt op dit moment alleen mensen te kunnen helpen die acute hulp nodig hebben.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 20:45:30 #37
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210038454
Schade aan voertuigen is ook groot zo te zien:
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210039696
Ai ai, daar gaat de auto/vakantie...
twitter
pi_210042092
Dit is gewoon bijna ieder jaar zo hoor.
pi_210357628
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 09:47 schreef hoechst het volgende:
Dit is gewoon bijna ieder jaar zo hoor.
Don't look up.

Ik was erbij(ik kom er al 10 jaar) en nee het is niet ieder jaar zo. Zelfs niet volgens de locals.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')