quote:'Namen lesbische moeders in Italiaanse stad van geboorteaktes gehaald'
In de Italiaanse stad Padua zijn de namen van niet-biologische lesbische moeders van de geboorteaktes van hun kinderen gehaald. Justitie in Padua heeft tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd dat de namen van 27 niet-biologische moeders van evenveel geboortecertificaten zijn verwijderd. Het gaat om de partners van vrouwen die in het buitenland kunstmatige inseminatie hebben ondergaan en zo zwanger zijn geworden.
De conservatieve regering-Meloni had al eerder bekendgemaakt dat het de wet op het geregistreerd partnerschap strenger wil handhaven. Die wet is in 2016 door een centrum-linkse regering ingevoerd. Koppels van hetzelfde geslacht kunnen zich sindsdien registreren, maar niet trouwen. Ook is niet geregeld wat er met kinderen moest gebeuren. Sommige burgemeesters, zoals die in Padua, stonden daarom toe om de naam van een niet-biologische ouder op de geboorteakte te zetten.
Correspondent Angelo van Schaik:
"Deze conservatief-rechtse regering staat voor het traditionele gezin. Hoewel premier Meloni bij haar aantreden aangaf verworven rechten niet te willen terugdraaien, was het duidelijk dat een uitbreiding van rechten voor lhbti'ers er niet in zou zitten. Het verscherpen van de regels en de straffen voor draagmoederschap - wat in Italië al verboden is - vallen daar ook onder.
Niet-biologische ouders zijn nu in Italië niet meer dan een babysitter. Dat betekent in theorie dat ze een getekende brief bij zich moeten hebben van de biologische ouder als ze op stap gaan of op willen halen van school en dat een arts hen medische informatie over kinderen kan weigeren.
In de praktijk valt het mee. Er zijn nauwelijks verhalen bekend van leerkrachten die kinderen niet meegeven aan een niet-biologische ouder omdat die geen briefje bij zich heeft of van artsen die geen medische informatie geven aan niet-biologische ouders. In de praktijk is de Italiaanse maatschappij een stuk verder dan de Italiaanse politiek."
Door het strenger handhaven van de wet krijgen de niet-geregistreerde ouders minder rechten, schrijft de nieuwssite. Zo hebben zij toestemming nodig om alledaagse taken uit te kunnen voeren, zoals het kind uit school ophalen of namens het kind gebruikmaken van publieke diensten.
Adoptieprocedure
Ook mannenparen kunnen niet meer de namen van beide vaders laten registreren. Zij moeten nu kiezen wie van de twee als wettelijke vader op de geboorteakte wordt vermeld.
De tweede ouder moet eerst een adoptieprocedure doorlopen om ook op de geboorteakte te kunnen komen.
Die was vol. Dus dacht dat dit een goed idee was.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:03 schreef schommelstoel het volgende:
Volgens mij is hier al een topic over.
Dan kun je 'm reeksen of posten in het topic die al gereekst isquote:Op zondag 23 juli 2023 18:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die was vol. Dus dacht dat dit een goed idee was.
Hoe moet ik nu weten wat de intentie is van beleid dat ergens woord uitgevoerd in een kleine stad in Noord-Italië? Het zou mij zeker niet verbazen als het een poging is om een traditionele familiesamenstelling meer bescherming te geven, maar ik heb daar verder nul bewijs voor. Je zou dan moeten kijken hoe men bijvoorbeeld omgaat met een heteroseksueel stel dat op een alternatieve manier een kind krijgt. Wie worden er dan als biologische ouders geregistreerd?quote:Op zondag 23 juli 2023 16:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de intentie van deze maatregel? En acht jij deze maatregel nodig?
Dat kun je vinden, maar in dit geval is vrouw-vrouw en man-man is simpelweg niet hetzelfde als man-vrouw. Enkel in de laatste samenstelling kan een koppel op natuurlijke wijze een kind krijgen, in de andere gevallen zijn alternatieve manieren nodig om een koppel van een kind te kunnen voorzien.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Gelijke monniken, gelijke kappen. Zo'n lesbisch koppel is gewoon in essentie vader-moeder van dat kind en hebben mijns insziens recht op exact dezelfde rechten als een hetero koppel. Als een vader zomaar als biologisch ouder op een akte terecht mag komen, dan zou dat voor een lesbisch koppel ook moeten gelden. Kans is natuurlijk klein (1 a 2% zegt internet) maar het gaat wat mij betreft om het principe.
En als dat eenmaal is gelukt moet het gezeik voorbij zijn en moeten deze koppels ouder kunnen spelen zonder door hoepels te hoeven springen en dat probeert men blijkbaar tegen te houden. En mogen we best een beetje raar vinden.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:34 schreef HowardRoark het volgende:
Dat kun je vinden, maar in dit geval is vrouw-vrouw en man-man is simpelweg niet hetzelfde als man-vrouw. Enkel in de laatste samenstelling kan een koppel op natuurlijke wijze een kind krijgen, in de andere gevallen zijn alternatieve manieren nodig om een koppel van een kind te kunnen voorzien.
Okay. Dat ken ik niet. Ik zal het niet meer zo doen. Maar het was een duidelijke knop.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:24 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dan kun je 'm reeksen of posten in het topic die al gereekst is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zou ik geloof ik de naam van mijzelf op paspoort van kind willen hebben, en mogenlijk ook de naam van bio vader of bio moeder ? Lijkt me het meest reeel? Paspoort gewoon zo uitgebreid mogelijk?
In het Italiaanse familierecht blijkbaar wel. Dat is ook niet zo raar want zo is het eigenlijk de gehele geschiedenis geweest. De laatste 10 jaar is dat in een klein deel van de wereld gewijzigd, maar het mag geen verrassing heten dat Italie niet in de voorhoede zit. Veel gezeur om weinig dus.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want? Een gezin kan alleen maar als je getrouwd bent met iemand van het andere geslacht?
Zo zit dat in elkaar, ja.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want? Een gezin kan alleen maar als je getrouwd bent met iemand van het andere geslacht?
Wel een goede manier om het lettergedram een poepie te laten ruiken hoor, door het leven van een hoop kinderen een heel stuk moeilijker te maken dan nodig is.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:25 schreef SilverMane het volgende:
Ik denk dat er alleen meer tegengas gaat komen als het gedram vanuit het letterfestijn op de huidige wijze door blijft gaan. Je ziet dat nu in Amerika al gebeuren Europa sukkelt daar altijd wat achteraan.
Hij/zij is waarschijnlijk ook tegen kunstmatige inseminatie bij hetero's. Denk ik.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is wel raar want het een huwelijk is als je de romantiek er vanaf haalt niets meer dan een stukje bureaucratie om bepaalde rechten te verwerven.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In het Italiaanse familierecht blijkbaar wel. Dat is ook niet zo raar want zo is het eigenlijk de gehele geschiedenis geweest. De laatste 10 jaar is dat in een klein deel van de wereld gewijzigd, maar het mag geen verrassing heten dat Italie niet in de voorhoede zit. Veel gezeur om weinig dus.
Zolang fatsoenlijke behandeling en gelijke rechten nog héél ver weg zijn, is het actievoeren om dat voor elkaar te krijgen in plaats van terugkeer naar de middeleeuwen nog hard nodig.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:25 schreef SilverMane het volgende:
Ik denk dat er alleen meer tegengas gaat komen als het gedram vanuit het letterfestijn op de huidige wijze door blijft gaan. Je ziet dat nu in Amerika al gebeuren Europa sukkelt daar altijd wat achteraan.
In principe is het huwelijk een bijzondere vermogensrechtelijke verbintenis om kinderen groot te bregen en volgt de familierechtelijke betrekking daaruit. Maar dat is allemaal niet onbelangrijk, het kind moet tenminste één onderhoudsplichtige hebben, en mag ook niet zomaar door een ander worden meegenomen. Het familierecht is doorgaans dan ook een gesloten systeem, en daarom moet je er niet mee gaan rommelen maar moet je de openstelling voor lesbische stellen netjes wettelijk regelen.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:13 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is wel raar want het een huwelijk is als je de romantiek er vanaf haalt niets meer dan een stukje bureaucratie om bepaalde rechten te verwerven.
Tot dat deze of een andere man zegt 'dat is mijn zoon, die gaat met mij mee'. Dan heb je toch echt de wet en zijn sterke arm nodig.quote:En dat stukje bureaucratie heb je helemaal niet nodig om een kind te verwekken. Een vrouw heeft ook helemaal geen mannelijke levenspartner nodig om een kind te kunnen baren.
Zo nu en dan one night stand is genoeg. Of een relatie zonder huwelijk.
Of wat bij de lesbische dames regelmatig gebeurt: zelfinseminatie met sperma van een goede vriend, of van de broer van de moeder die het kind niet zal baren. Die sperma donor is dan ook niet als zodanig geregistreerd.
Wat heeft dat met het huwelijk te maken? Niets noppes nada.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Tot dat deze of een andere man zegt 'dat is mijn zoon, die gaat met mij mee'. Dan heb je toch echt de wet en zijn sterke arm nodig.
Dat zeg ik, dat moet je allemaal netjes wettelijk regelen, vooraf, anders komt er gedonder van zoals ze daar nu hebben.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met het huwelijk te maken? Niets noppes nada.
Je hebt dan een wettelijke vaststelling van het juridisch ouderschap (ouderlijk gezag) nodig.
En dat ouderlijke gezag kan prima bij twee lesbische moeders liggen. Of bij adoptieouders. Of bij de zus en zwager van de draagmoeder die voor haar onvruchtbare zusje een kind heeft gebaard.
Die regeling voor kinderen uit een huwelijk bestond al. Als je die wil uitbreiden moet je dat doen, dat is niet gebeurd en daarom is er nu gedoe, en dat is dan weer aanleiding voor mensen om uit hun plaat te gaan terwijl er niet zoveel bijzonders aan de hand is. Italie heeft nog geen modieus familierecht, tjongejonge wat een schok.quote:Staat écht allemaal volledig los van de zakelijke overeenkomst die men huwelijk noemt. Want het huwelijk is géén overeenkomst tussen volwassene zijn/haar kind. Maar tussen twee volwassenen. Het is niet eens vanzelfsprekend dat wanneer de ene huwelijkspartner gezag heeft over Jantje, de andere huwelijkspartner dat ook heeft. Genoeg huwelijken waarbij dat níet zo is. Meestal omdat Jantje in dat geval een kind is uit een eerdere relatie van één van de huwelijkspartners.
Dus stop met dom lullen over huwelijk, want huwelijk heeft op zich vrij weinig met ouderlijk gezag te maken.
Ha je bent geen haar beterquote:Op zondag 23 juli 2023 22:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang fatsoenlijke behandeling en gelijke rechten nog héél ver weg zijn, is het actievoeren om dat voor elkaar te krijgen in plaats van terugkeer naar de middeleeuwen nog hard nodig.
Religie hoort thuis achter de voordeur en in het gebedshuis van de betreffende club. Dat gedram van religieuzen die zich bemoeien met levens van anderen moet maar eens klaar zijn.
Ik snap ook niet waarom bepaalde personen het leven van anderen willen bepalen omdat het zo in een boekje staat.quote:
Correctie: geen god bestaat die zich bezighoudt met wat voor geslachtsdeel leden van een gezin in de broek hebben.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:54 schreef Culkin het volgende:
[..]
Veel geluk in jouw wereld waar er geen god bestaat.
Om nog maar niet te spreken over alle medische zorg. Of bewerkte voedingsmiddelen.quote:Op maandag 24 juli 2023 09:26 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom bepaalde personen het leven van anderen willen bepalen omdat het zo in een boekje staat.
Dat het zo enkele eeuwen is gegaan wil niet zeggen dat het goed is.
Ik bedoel we konden ook eeuwen zonder auto, staat ook niet in dat boekje, maar daar maken ze wel handig gebruik van.
Hypocriet noem ik dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |