Vandaag verscheen de trailer en die ziet er uiteraard prachtig uit:
Zelf ben ik ergens dit jaar begonnen aan een wat oudere
Franse tv-serie met o.m. Isabella Rossellini als Josephine, en ook halverwege afgehaakt wegens technische problemen en de zin ontbrak een beetje om het verder allemaal uit te zoeken.( -Vorige maand heb ik Waterloo nog bezocht overigens en dit jaar, bedenk ik me nu, wel meer plaatsen waar Bonaparte zijn sporen heeft nagelaten: van een reusachtige zuil met zijn beeld vlak bij Boulogne-sur-Mer tot Versailles.) Maar ik ben geen kenner, wel een geïnteresseerde en dus heeft ook dit mijn interesse.
Deze film zal uiteraard wat spectaculairder zijn dan een twintig jaar oude Franse tv-serie, maar Scott is nou ook weer niet per ze een garantie voor een goede film, het is vaak hit and miss bij hem maar hij zal op zijn minst fraai en vermakelijk zijn. En het Engels wennen we wel aan, en versta ik ook beter. Toch een beetje jammer, als de Franse taal ergens goed tot zijn recht komt is het in een film over de revolutie en Napoleon.
In de toekomst kijk ik nog uit naar een HBO-serie gebaseerd op Kubricks nalatenschap: zijn ontzettend uitgebreid gedocumenteerde film over Napoleon ging destijds op het laatste moment niet door. Op een Kubrick-tentoonstelling heb ik een jaar of vijftien geleden nog een gigantisch draaischema gezien van de film: alles met de hand ingeplakt: ik realiseerde met toen ook dat het gehate Excel toch veel voor de mensheid betekend heeft. Nu kan iemand Kubricks visie hopelijk alsnog verwezenlijken.
Mijn favoriete Napoleon-trailer is overigens deze:
[ Bericht 1% gewijzigd door NoCigar op 12-07-2023 01:00:32 ]