SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er ging vrijdag direct een burgernetmelding uit voor de man die werd gezocht. De man zou zijn gewond aan zijn hoofd, is licht getint, en heeft kort haar en een baardje. In andere berichten werd echter weer gesproken over een donker getinte man.
Er werden meerdere ambulances en traumahelikopters opgeroepen en ook was er een arrestatieteam aanwezig die leidde tot een ware klopjacht.
Aanhoudingen
Twee mensen werden als verdachte aangehouden; een 39-jarige persoon diezelfde vrijdag en de maandag daarop een tweede verdachte.
De eerste persoon die vrijdag werd opgepakt, werd drie dagen later vrijgelaten en bleek volgens de politie niets met de zaak te maken te hebben.
De andere verdachte in de zaak, een 38-jarige inwoner van Leiden, lijkt de vermeende man van het bloedbad te zijn en zit nog vast in beperkingen. Deze verdachte is inmiddels voorgeleid bij de rechter-commissaris die heeft bepaald dat het voorarrest met 14 dagen zal worden verlengd.
Het OM verdenkt deze 38-jarige Leidenaar van moord en van twee keer poging tot moord.
Kijk voor meer info en details (alles wat er verder bekend is) in dit topic (voor zover je alles nog niet hebt meegelezen):
NWS / Drie mensen neergestoken in het centrum van Leiden
[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 21-07-2023 10:17:14 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
quote:39-jarige man bleek niets te maken te hebben met steekpartij Leiden, is inmiddels weer vrij
Leiden - De 39-jarige man die afgelopen vrijdagmiddag werd gearresteerd voor het dodelijke steekdrama in diaconaal centrum De Bakkerij in Leiden blijkt niets met de zaak te maken te hebben. Hij is volgens de politie heengezonden en geen verdachte van de steekpartij meer.
Maandagmiddag wist de politie wel de vermeende juiste man (38) te arresteren die verdacht wordt van het bloedbad aan de Oude Rijn waarbij een 66-jarige medewerker van De Bakkerij om het leven kwam. Deze Leidenaar wordt donderdag voorgeleid aan de rechter-commissaris die bepaalt of hij langer vast blijft zitten. Het Openbaar Ministerie heeft al aangegeven zijn voorlopige hechtenis met veertien dagen te willen verlengen. De man zit op dit moment in beperkingen, wat betekent dat hij alleen nog contact mag hebben met zijn advocaat.
Chaotisch
De zoektocht naar de vermeende dader verliep vrijdag al zeer chaotisch. Eerder wist een speciaal team van de politie al een man te arresteren op de Hoflaan in Leiden, maar ook deze bleek niets met de zaak te doen hebben. Ook gingen agenten posten bij een moskee in Leiden en werd er nabij de slijterij Gall & Gall aan de Hooigracht een man aangehouden. Ook dit was niet de verdachte die ze zochten. ,,Toen ze dat door hadden, zeiden ze sorry en gaven ze de man een hand", vertelde een passant vrijdag die deze aanhouding van dichtbij zag.
Een paar uur later werd op de Lammermarkt een verward ogende voetganger door enkele potige mannen van het arrestatieteam in een geblindeerde zwarte auto afgevoerd. Een getuige dacht de steker daar te hebben zien lopen. De man werd met een plastic pakket in zijn hand aangehouden. De man is maandagmiddag weer op vrije voeten gesteld.
De politie was volgens bronnen op het verkeerde spoor gezet door een getuigenis die achteraf niet accuraat bleek. Ook bleken camerabeelden nagenoeg onbruikbaar. In het weekend werd De Telegraaf al getipt dat de verkeerde persoon was aangehouden, maar een woordvoerster van de politie wilde daar niets over kwijt. De zegsvrouw sloot echter niet uit dat er meer aanhoudingen zouden volgen.
Cliënt
Ondertussen ging het onderzoek van de politie door. Dat zette ze uiteindelijk op het spoor van de man, die maandagmiddag werd gearresteerd.
Opvallend is dat De Bakkerij ervan overtuigd was dat de aangehouden persoon een cliënt van een van de zorginstanties in het gebouw was. Op de website van de organisatie lieten ze dat vrijdagavond weten. Of de maandag aangehouden persoon ook een cliënt is, is vooralsnog niet bekend.
Met de arrestatie van de man vrijdagmiddag kwam een einde aan een onrustige klopjacht die vanaf het steekincident rond half 10 in De Bakkerij was begonnen. Een licht getinte man had daar in de ochtend voor een bloedbad gezorgd. Hij stak om zich heen, waarbij een 66-jarige man om het leven kwam, een twee mensen ernstig gewond raakten, van wie een ernstig. Het zou gaan om twee medewerkers die zwaar gewond raakten en een vrijwilliger die met het mes fataal werd geraakt.
De schok was groot in de regio, juist omdat er op die plek mensen worden geholpen die in psychische nood zitten. De organisatie zegt al dit werk zeshonderd jaar te doen.
https://www.telegraaf.nl/(...)-inmiddels-weer-vrij
quote:Alom geliefde Krijn (66) kwam om bij fatale steekpartij Leiden
Leiden, 21 juli 2023 om 14:48 uur door Omroep West
Medewerkers van organisaties binnen Diaconaal Centrum De Bakkerij, waar vorige week vrijdag een fatale steekpartij plaatsvond, zijn er kapot van. Het dodelijke slachtoffer, de 66-jarige Krijn Schoonderwoerd, stond bekend als zeer gewaardeerd aanspreekpunt bij de receptie van De Bakkerij. Ook korfbalvereniging Pernix, waar hij vroeger lid was, rouwt om hem. “Wat een vreselijk en niet te bevatten feit”, schrijft de club in een in memoriam.
Schoonderwoerd zat bij De Bakkerij achter de balie bij de ingang. “Hij was enorm behulpzaam. Echt een hele aardige man”, vertelt een medewerker van een van de organisaties die in het pand zetelt. “We zijn heel verdrietig. Het is een groot verlies voor de familie en voor iedereen bij De Bakkerij.”
Een andere medewerker vertelt dat Krijn het eerste aanspreekpunt was. “Hij zat bij de balie en was een hele vriendelijke, fijne man. Hij zette zich met het met heel zijn hart in. Hij ving mensen op voor onze organisatie.” Ze noemt het vreselijk wat er is gebeurd. “Zeker voor de familie. Ook binnen De Bakkerij is de verslagenheid groot. We begrijpen gewoon niet waarom dit is gebeurd. Het is heel traumatisch allemaal.”
Gemis
Ook een derde medewerker van een organisatie binnen De Bakkerij noemt Schoonderwoerd een ‘altijd vriendelijke man’. Volgens hem wist hij iedereen altijd bij naam te noemen. “Het is een absoluut gemis”, vertelt de medewerker. “Als er mensen voor onze organisatie kwamen, belde hij naar boven en begeleidde hij hen. We hebben vaak gezellig koffie gedronken.”
Volgens de medewerker heeft de organisatie nu echt tijd nodig om het verlies te verwerken. “We zijn een open en laagdrempelige organisatie en dat willen we blijven. Maar dit incident tast wel het veiligheidsgevoel aan. Het is heel naar allemaal.”
Onwerkelijk
Ook Korfbalclub Pernix in Leiden rouwt om Schoonderwoerd. Hij was vroeger lid en is de broer van de erevoorzitter. Ook zijn vrouw is oud-lid van onze vereniging, zo is te lezen in een in memoriam. Na hun actieve periode stond vooral Schoonderwoerd vaak langs de lijn als één van hun kinderen in het veld stond. “Wat een vreselijk en niet te bevatten feit. Schoonderwoerd kwam uit een familie waarvan veel leden lid van Pernix zijn geweest. Dat hij moge rusten in vrede.” Clubvoorzitter Tom van Alphen zegt: “Hij was vroeger veel bij de club omdat zijn kinderen hier speelden.”
Slachtoffers
Schoonderwoerd was vorige week vrijdag het dodelijke slachtoffer van de steekpartij in Diaconaal Centrum De Bakkerij aan de Oude Rijn in Leiden. Een man stak daar plotseling drie mensen neer. De andere twee slachtoffers raakten gewond. Diezelfde middag werd een verdachte opgepakt, maar die is dinsdag weer vrijgelaten. Hij is geen verdachte meer. Een tweede verdachte werd maandag aangehouden en wordt door het Openbaar Ministerie verdacht van moord en twee keer poging tot moord.
Afgelopen zondag was er een herdenking in de Hooglandse Kerk voor de slachtoffers. Daar kwamen uiteindelijk zo’n twaalfhonderd mensen op af. De uitvaart van Schoonderwoerd vindt aanstaande maandag in besloten kring plaats.
https://sleutelstad.nl/20(...)-steekpartij-leiden/
quote:Klokken luiden in Leiden als eerbetoon aan slachtoffer steekpartij
Leiden, 24 juli 2023 om 11:30 uur door Marleen Hogendoorn
De besloten afscheidsplechtigheid voor de 66-jarige Krijn Schoonderwoerd was vanmorgen in De Marekerk in Leiden.
Als eerbetoon aan hem werden na afloop van de dienst de vele klokken in de stad geluid.
Jan van Trigt, van de Parochie HH. Petrus en Paulus Leiden, zegt: “Een saluut voor hem en blijk van medeleven. Wij bidden voor deze vrijwilliger en voor zijn familie en vrienden en voor alle vrijwilligers van de Bakkerij.”
Krijn Schoonderwoerd kwam om tijdens de steekpartij bij Diaconaal Centrum De Bakkerij. Schoonderwoerd zat bij De Bakkerij achter de balie bij de ingang. “Hij was enorm behulpzaam. Echt een hele aardige man”, vertelt een medewerker van een van de organisaties die in het pand zetelt. “We zijn heel verdrietig. Het is een groot verlies voor de familie en voor iedereen bij De Bakkerij.”
https://sleutelstad.nl/20(...)htoffer-steekpartij/
Moord, geen doodslag, ofwel doelbewust en planmatig met tijd voor het overdenken van de daad.quote:
Niet per se waar. Ook bij moord kan er sprake zijn van ontoerekeningsvatbaarheid.quote:Op maandag 24 juli 2023 17:23 schreef nixxx het volgende:
[..]
Moord, geen doodslag, ofwel doelbewust en planmatig met tijd voor het overdenken van de daad.
Dan dus geen verwarde man… ik zie het nog wel uitkomen op wat ik eerder noemde, soortgelijk aan de hete olie gooier..
Serieus?quote:Op maandag 24 juli 2023 19:29 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Niet per se waar. Ook bij moord kan er sprake zijn van ontoerekeningsvatbaarheid.
Ja, je kunt bijv. best van huis gaan met het voornemen om een moord te plegen, omdat de stemmen je dat hebben opgedragen. Het hoeft niet in een opwelling te gebeuren. Denk bijv. aan Thijs H.quote:Op maandag 24 juli 2023 19:49 schreef nixxx het volgende:
[..]
Serieus?is dat dan weloverwogen binnen een waanbeeld ofzo?
quote:'Politie verzweeg dagenlang de verkeerde verdachte te hebben opgepakt na steekpartij Leiden'
LEIDEN - De politie Den Haag heeft een enorm risico genomen door dagenlang stil te houden dat de werkelijke verdachte van de steekpartij op 14 juli bij Diaconaal Centrum De Bakkerij in Leiden nog vrij rondliep. Dat zeggen bronnen rondom het opsporingsonderzoek tegen De Telegraaf. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) klopt dit niet en was pas na het weekend bekend wie de echte verdachte is. Bij de steekpartij kwam de 66-jarige Krijn Schoonderwoerd om het leven.
Terwijl de geschokte Leidenaren vrijdagmiddag 14 juli opgelucht ademhaalden, in de veronderstelling dat de dader veilig achter slot en grendel zat, wist de politie volgens de krant al heel snel, door onder meer forensisch onderzoek, dat ze de verkeerde persoon had opgepakt. De echte steker was nog spoorloos.
De opgepakte man kwam niet overeen met het signalement en had ook geen hoofdwond, die de werkelijke dader zou moeten hebben na een schermutseling met een medewerker in De Bakkerij.
Een spoed dna-onderzoek dat de politie aanvraagt, geeft diezelfde avond, zo stellen de bronnen, al duidelijkheid: het dna van de gearresteerde man komt niet overeen met dat van de dader.
De volgende ochtend begint in alle stilte een nieuwe klopjacht, waarbij de gezochte man volgens bronnen al snel wordt herkend door de politie omdat hij geen onbekende is.
Forensisch onderzoek
Het Openbaar Ministerie zegt in een reactie dat na het weekend pas duidelijk werd dat de eerst aangehouden verdachte de verkeerde wasDie dag is de aanhouding van de 39-jarige man getoetst door de rechter-commissaris. 'Toen daarna duidelijk werd, onder meer op basis van forensisch onderzoek, dat hij niet de verdachte van de steekpartij was, is hij op vrije voeten gesteld', aldus het OM woensdag tegen Omroep West.
Een woordvoerder van de politie wil een dag na de steekpartij niet met duidelijkheid op de vragen van De Telegraaf ingaan.'Ik sluit niet uit dat er nog meer aanhoudingen volgen', aldus de woordvoerder. 'Het onderzoek is in volle gang, we zijn nog met man en macht bezig.'
Onderzoeksbelang
Het OM zegt daarover nu: 'Ook in dit onderzoek is verder gekeken en zoals bekend is het niet gebruikelijk om tijdens de opsporing uitspraken te doen óver dat onderzoek. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke gevallen, wanneer er belangen zijn die zwaarder wegen dan het onderzoeksbelang. Maandag kon op basis van het verdere onderzoek een tweede verdachte worden aangehouden.'
Op maandagavond laat de politie weten dat die middag een tweede verdachte is aangehouden. Over de eerste verdachte verschijnt een ietwat cryptisch bericht: 'De aanhouding en inverzekeringstelling van de op vrijdag aangehouden man is maandag getoetst door de rechter-commissaris en als rechtmatig beoordeeld'.
Op vrije voeten
De Leidenaar blijkt, zo stellen bronnen aan de krant, nog een straf te moeten uitzitten, maar die staat helemaal los van de steekpartij op vrijdag 14 juli.......... Twee dagen later komt hij op vrije voeten en wordt medegedeeld dat hij niets met het steekdrama te maken heeft.
Een woordvoerder van het Openbare Ministerie laat weten dat er aanvankelijk wel verdenking was tegen de man op 'basis van meerdere indicaties'.
Zwijgen valt niet bij iedereen in goede aarde
Van de verdachte die nu nog vastzit wordt gedacht dat hij de daadwerkelijk gezochte persoon is. Het gaat om een 38-jarige Leidenaar. De Telegraaf meldde dat het om een man met een strafblad gaat, maar dat bestrijdt het OM. De verdachte zit in beperkingen.
De keuze om voor de bevolking te verzwijgen dat de man nog vrij rondliep valt niet bij iedereen in goede aarde. 'Hij had nog meer slachtoffers kunnen maken. Nu zijn ze druk aan het uitzoeken wat hij in die drie dagen heeft uitgespookt', aldus een bron.
https://www.omroepwest.nl(...)a-steekpartij-leiden
quote:'Het bloed spoot uit zijn nek', OM wil moordverdachte decennialang opsluiten
De man die Leidenaar Krijn Schoonderwoerd in diaconaal centrum De Bakkerij in Leiden doodstak en twee andere medewerkers verwondde, is het contact met de werkelijkheid totaal kwijt. Dat bleek tijdens de rechtszaak over de moord dinsdag. Op alles wat op 14 juli vorig jaar en daarna gebeurd is, heeft Tareq S. een 'bijzondere' kijk. Volgens deskundigen van het Pieter Baan Centrum lijdt hij aan een ernstige vorm van schizofrenie. Het Openbaar Ministerie heeft twintig jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging geëist.
De geestestoestand van Tareq S. (39) wordt duidelijk als de rechtbank een filmpje laat zien van de dag van de moord. Verdachte Tareq S. verlaat zijn huis aan de Sint Ursulasteeg en loopt richting De Bakkerij.
Hoewel de camerabeelden uiterst scherp en duidelijk zijn, ontkent Tareq aan de rechtbank dat hij het is. 'Nee, natuurlijk niet. Hij lijkt wel erg op mij. Zelfs zijn kleren. Ik heb zelfs bijna dezelfde kleren.'
Tijdens een politieverhoor zei hij erover: 'De beelden zijn een robot. Het lijkt alsof er een mens in kruipt. Ik zie mezelf van twintig jaar geleden, met zelfs dezelfde kleding aan. Hij beweegt als een robot totdat de batterij op gaat.'
Zeldzame aandoening
Volgens de deskundigen die S. onderzochten, heeft hij last van het Syndroom van Capgras. Een zeldzame aandoening waarbij iemand gelooft dat mensen zijn vervangen door een dubbelganger, robot of buitenaards wezen.
Toch vinden ze hem niet volledig ontoerekeningsvatbaar. Het OM ging daar in mee en kon daarom naast tbs ook een gevangenisstraf eisen.
Op de beelden is te zien dat S. even na half tien in de ochtend De Bakkerij binnen gaat. Volgens getuigen zat Krijn Schoonderwoerd achter de balie toen hij aangevallen werd. Er werd geschreeuwd en geroepen.
'Bloed spoot uit zijn nek'
Het tweede slachtoffer van Tareq, meneer R., komt op het lawaai af en ziet Schoonderwoerd over de balie liggen. Uit verklaringen blijkt dat S. dan de trap op gegaan is waar hij slachtoffer D. tegenkomt. Er ontstaat een gevecht tussen hem en S. waarbij D. in zijn hand gestoken wordt.
Als S. weer naar beneden gaat is slachtoffer R. de zwaargewonde Krijn aan het helpen. 'Het bloed spoot uit zijn nek', zei R. Toen R. over de balie probeerde te springen om weg te komen voelde hij steken en klappen op zijn rug en een steek in zijn onderrug, net boven zijn bil. Toch wist R. het pand uit te vluchten.
Collega helpen
Tijdens zijn slachtofferverklaring zei R.: 'Ik heb je vooral kwalijk genomen dat je mij aangevallen hebt terwijl ik mijn collega aan het helpen was. Ik kon niet bij mijn collega blijven en dat drukt op mijn geweten. Ik voel me schuldig. Ik heb hem in de steek gelaten om mijn eigen leven te redden.'
De bewijzen tegen S. zijn sterk. In zijn woning wordt kleding, schoenen en een bril gevonden met bloed en DNA van de slachtoffers er op. Ook over de aanhouding legt S. bijzondere verklaringen af.
Zo zou de politie volgens hem het bloed van de slachtoffers op zijn schoenen gesmeerd hebben en zouden agenten hem hebben willen verkrachten en hard op zijn hoofd gedrukt hebben terwijl die zeiden: 'Ik ga je helpen. Ik druk de herinneringen uit je hoofd.'
Uitspraak in de zaak is vrijdag 21 juni.
https://www.omroepwest.nl(...)cennialang-opsluiten
Tsja, wat moet je hier nog mee joh.quote:"Een zeldzame aandoening waarbij iemand gelooft dat mensen zijn vervangen door een dubbelganger, robot of buitenaards wezen." Vandaar dat Shahin vandaag in de rechtbank verklaarde dat hij helemaal niks gedaan heeft: "Hoewel de camerabeelden uiterst scherp en duidelijk zijn, ontkent Tareq aan de rechtbank dat hij het is. 'Nee, natuurlijk niet. Hij lijkt wel erg op mij. Zelfs zijn kleren. Ik heb zelfs bijna dezelfde kleren.'" En eerder bij de politie: "De beelden zijn een robot. Het lijkt alsof er een mens in kruipt. Ik zie mezelf van twintig jaar geleden, met zelfs dezelfde kleding aan. Hij beweegt als een robot totdat de batterij op gaat."
Gewoon de oven in. @Momoquote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tsja, wat moet je hier nog mee joh.
In ieder geval die "deskundigen" de laan uit flikkerenquote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tsja, wat moet je hier nog mee joh.
Waarom?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:33 schreef ZarB het volgende:
[..]
In ieder geval die "deskundigen" de laan uit flikkeren
Daar kan ik me in vinden. Niet in dat lulverhaal over dat robotsyndroomquote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:35 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Waarom?
De deskundigen zeggen in feite dat hij knettergek is maar niet volledig ontoerekeningsvatbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |