Zonder te weten waar ze zitten is dat een redelijk onmogelijke vraag om te beantwoorden natuurlijk.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:26 schreef StateOfMind het volgende:
Mijn zus en haar gezin vertrekken maandagochtend in alle vroegte naar Frankrijk.
Weet niet precies waar, maar ze zitten op ongeveer 100 kilometer van Marseille en Monaco vandaan.
Hoe is het weer en de temperatuur daar momenteel?
Ook zo enorm heet?
Uitgaande van snelle temperatuur checks rond Monaco, Marseille, Lyon, en Montpellier gok ik zo’n 30-34 graden. Op geen van die plekken warmer dan dat; uitgaande van verschillende weer sites. Sowieso geen 40 graden of zo.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:26 schreef StateOfMind het volgende:
Mijn zus en haar gezin vertrekken maandagochtend in alle vroegte naar Frankrijk.
Weet niet precies waar, maar ze zitten op ongeveer 100 kilometer van Marseille en Monaco vandaan.
Hoe is het weer en de temperatuur daar momenteel?
Ook zo enorm heet?
Klimaatverandering, weetjetoch...quote:Op zondag 23 juli 2023 11:08 schreef Hathor het volgende:
Hebben jullie nu je zin? 23 juli en het is 15 graden en bewolkt. Ik heb voor het eerst in maanden tijd al mijn ramen dicht.
Iets meer dan dit mag, maar meer dan 22 hoeft voor mezelf niet.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:08 schreef Hathor het volgende:
Hebben jullie nu je zin? 23 juli en het is 15 graden en bewolkt. Ik heb voor het eerst in maanden tijd al mijn ramen dicht.
Blijkbaar is de kennis over wat een normale Nederlandse zomer was al zover weggezakt dat de jeugd denkt dat een keer 15 graden in de zomer abnormaal is.quote:
Dat ja!quote:Op zondag 23 juli 2023 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blijkbaar is de kennis over wat een normale Nederlandse zomer was al zover weggezakt dat de jeugd denkt dat een keer 15 graden in de zomer abnormaal is.
Als iets maar een beetje afwijkt van wat ze gewend zijn beginnen ze meteen te roeptoeteren dat het de schuld is van de oudere generatie..quote:Op zondag 23 juli 2023 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blijkbaar is de kennis over wat een normale Nederlandse zomer was al zover weggezakt dat de jeugd denkt dat een keer 15 graden in de zomer abnormaal is.
Bedankt dat je denkt dat ik tot de jeugd behoor.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op zich hebben ze daar wel punt mee met de door de ouderen bewust en onbewust opgezette consumptie maatschappij gebaseerd op goedkope fossiele brandstoffen.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:24 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Als iets maar een beetje afwijkt van wat ze gewend zijn beginnen ze meteen te roeptoeteren dat het de schuld is van de oudere generatie..
Ben je al aan het dementeren dat je de verregende zomers uit je jeugd niet meer herinnert?quote:Op zondag 23 juli 2023 11:47 schreef Hathor het volgende:
[..]
Bedankt dat je denkt dat ik tot de jeugd behoor.
Die heb ik diep weggestopt en probeer ze te vergeten.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben je al aan het dementeren dat je de verregende zomers uit je jeugd niet meer herinnert?
quote:Op zondag 23 juli 2023 11:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op zich hebben ze daar wel punt mee met de door de ouderen bewust en onbewust opgezette consumptie maatschappij gebaseerd op goedkope fossiele brandstoffen.
Fair point.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op zich hebben ze daar wel punt mee met de door de ouderen bewust en onbewust opgezette consumptie maatschappij gebaseerd op goedkope fossiele brandstoffen.
Sommigen niet die plakken zich overal aan vast of bezetten een eind van de snelweg in denhaag en daar moet dan ook weer hier over geklaagd worden.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
[..]
Fair point.
Maar als je ze confronteerd met het feit dat ze zélf ook hun "steentje" er aan bijdragen, beginnen ze meteen te sputteren...
Wat jij zegt is wel de bedoeling.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, in de moderne meteorologie neem je altijd 2 meter als hoogte als referentie. In sommige historische records deden sommige wat anders, maar niet in moderne records.
Natuurlijk niks raar aan dat ze bodemtemperatuur meten, wetenschappelijk gezien voor doeleinden als hitte stress voor mensen, dier en plant. Maar als dan moet de clickbait media er niet bij zetten dat het 48 graden was in plaats X, als dat enkel de bodemtemperatuur was. Maar goed het is niet alsof een telegraaf zou echt een inhoudelijk correct verhaal willen hebben staan die willen gewoon clicks.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:19 schreef R2R het volgende:
[..]
Wat jij zegt is wel de bedoeling.
Alleen de ESA is begonnen met meten van de temperatuur op de bodem.
https://twitter.com/ClimSciJournal/status/1679834118475993088
https://phys.org/news/2023-07-europe-braces-sweltering-july.html
https://earthsky.org/eart(...)terranean-july-2023/
De waardes die gemeten worden op de bodem worden nu overgenomen in nieuwsberichten en vergeleken met oude waardes, die gemeten werden op 2 meter boven de grond.
En daarom zie je op het inmiddels bekende plaatje tegelijkertijd een bericht over 42 graden en een thermometer in beeld die 32 graden aangeeft.
Beide waardes kloppen. Alleen de hysterische sensationele 'we gaan allemaal dood!' nieuwsberichten vermeldt er even niet bij dat ze appels met peren aan het vergelijken zijn.
Precies, er is een reden voor het meten van de bodemtemperatuur.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Natuurlijk niks raar aan dat ze bodemtemperatuur meten, wetenschappelijk gezien voor doeleinden als hitte stress voor mensen, dier en plant. Maar als dan moet de clickbait media er niet bij zetten dat het 48 graden was in plaats X, als dat enkel de bodemtemperatuur was. Maar goed het is niet alsof een telegraaf zou echt een inhoudelijk correct verhaal willen hebben staan die willen gewoon clicks.
Andere kant zie je ook dat bepaalde sceptici weer aan de haal gaan met verkeerde cijfers. Zag bepaalde mensen temperatuur plaatjes posten twitter op een andere drukhoogte; 925 hPa (dat is 700-800 meter boven de grond). Discussies als deze zijn wel echt een speelbal geworden van misinformatie.
En ook niet vergeten dat het wel degelijk 40+ was op veel plekken, gewoon op officiële stations. Dat is gewoon bijzonder heet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |