Als de Partij voor de Dieren genoeg stemmen van de kiezers krijgt om 10 zetels (10 x de kiesdeler = aantal geldige stemmen gedeeld door 150 zetels, restzetels ff buiten beschouwing gelaten) te vullen dan komen in beginsel de nrs. 1-10 van de lijst daar te zitten. Uitzondering is als iemand die lager op de lijst staat eigenhandig een kwart zetel (25% van de kiesdeler) bij elkaar heeft gesprokkeld aan stemmen. Die krijgt dan een voorkeurszetel.quote:Op vrijdag 15 september 2023 11:37 schreef PoesInDoos het volgende:
In Bert en Ernie taal graag; wat maakt het uit dat Maarten op 20 staat? Men kan toch zijn bolletje rood maken?
Ernie: Hey Bert! Wie is Maarten nou weer?quote:Op vrijdag 15 september 2023 11:37 schreef PoesInDoos het volgende:
In Bert en Ernie taal graag; wat maakt het uit dat Maarten op 20 staat? Men kan toch zijn bolletje rood maken?
quote:Op vrijdag 15 september 2023 12:08 schreef Tjoent het volgende:
Jip en Janneke kunnen dit veel beter uitleggen.
Hey super, ik snap het nu, dankje!quote:Op vrijdag 15 september 2023 12:03 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Als de Partij voor de Dieren genoeg stemmen van de kiezers krijgt om 10 zetels (10 x de kiesdeler = aantal geldige stemmen gedeeld door 150 zetels, restzetels ff buiten beschouwing gelaten) te vullen dan komen in beginsel de nrs. 1-10 van de lijst daar te zitten. Uitzondering is als iemand die lager op de lijst staat eigenhandig een kwart zetel (25% van de kiesdeler) bij elkaar heeft gesprokkeld aan stemmen. Die krijgt dan een voorkeurszetel.
Even als voorbeeld de lijst van GroenLinks van de verkiezingen in 2021. GroenLinks behaalde 8 zetel, maar nrs. 9 en 10 behaalden een voorkeurszetel, waardoor nrs. 7 en 8 buiten de boot vielen.
Kiesdeler: 69.486 (25% voor voorkeurszetel was 17.372)
1. Jesse Klaver (227.982 stemmen)
2. Corinne de Jonge van Ellemeet (70.978)
3. Tom van der Lee (3.173)
4. Laura Bromet (23.666)
5. Senna Maatoug (19.392)
6. Bart Snels (2.969)
7. Suzanne Kröger (9.655)
8. Paul Smeulders (1.454)
9. Kauthar Bouchallikht (27.038)
10. Lisa Westerveld (33.172)
Maar het komt niet veel voor dat kandidaten die lager op de lijst staan het voor elkaar krijgen om via een voorkeurszetel gekozen te worden.
OMG hoe danquote:Op vrijdag 15 september 2023 12:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ernie: Hey Bert! Wie is Maarten nou weer?
Bert: Dat weet ik ook niet Ernie. Misschien bedoelt ze Lammert? Wat een rare naam trouwens. Lammert! Eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh!
Ernie: Gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg!
Bert: Die Lammert staat helemaal op nummer 20, die komt natuurlijk nooit in de kamer!
Ernie: Nee, want dan moeten ze 20 zetels halen! Dat past toch helemaal niet in de kamer? Gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg!
Bert: Doe niet zo dom, Ernie, er passen wel 150 zetels in de kamer! Maar de Partij voor de Dieren haalt nooit 20 zetels.
Ernie: Misschien vinden heleboel mensen Lammert wel een heel aardige man! En dat ze dan speciaal op hem stemmen!
Bert: Ja dat kan wel. Maar dat zal vast wel niet. Lammert is namelijk echt een Lam-Lul. Eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh!
Ernie: Gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg! Hoei!
Ja die had ik moeten hebbenquote:Op vrijdag 15 september 2023 12:08 schreef Tjoent het volgende:
Jip en Janneke kunnen dit veel beter uitleggen.
quote:Op vrijdag 15 september 2023 12:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ernie: Hey Bert! Wie is Maarten nou weer?
Bert: Dat weet ik ook niet Ernie. Misschien bedoelt ze Lammert? Wat een rare naam trouwens. Lammert! Eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh!
Ernie: Gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg!
Bert: Die Lammert staat helemaal op nummer 20, die komt natuurlijk nooit in de kamer!
Ernie: Nee, want dan moeten ze 20 zetels halen! Dat past toch helemaal niet in de kamer? Gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg!
Bert: Doe niet zo dom, Ernie, er passen wel 150 zetels in de kamer! Maar de Partij voor de Dieren haalt nooit 20 zetels.
Ernie: Misschien vinden heleboel mensen Lammert wel een heel aardige man! En dat ze dan speciaal op hem stemmen!
Bert: Ja dat kan wel. Maar dat zal vast wel niet. Lammert is namelijk echt een Lam-Lul. Eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh-eh!
Ernie: Gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg-gg! Hoei!
Hopelijk weten ze te herstellen en komt Van Heuven alsnog in de kamer.quote:Op vrijdag 15 september 2023 10:57 schreef Lt.Bookman het volgende:
1. Esther Ouwehand
2. Christine Teunissen
3. Frank Wassenberg
4. Eva Akerboom
5. Ines Kostić
6. Martine van Schaik
7. Anna Krijger
8. Pascale Plusquin
9. Pieter Groenewege
10. Maarten van Heuven
...
20. Lammert van Raan
Dit is dus nog de conceptlijst van het oude, inmiddels vertrokken, bestuur. Ouwehand dus wel terug op #1.
Tweede plek was eigenlijk bestemd voor Leonie Vestering, wat opvallend is want Christine Theunissen is al heel lang de kroonprinses binnen de partij (verving ook Ouwehand als fractievz tijdens haar absentie). Maar Vestering is per direct vertrokken. Zij zou ook het fractielid zijn geweest waar Ouwehand een conflict mee had.
Opvallend: Teunissen, Wassenberg en Akerboom waren #teamouwehand tijdens het conflict en staan op 2 t/m 4. Maar zittend kamerlid Lammert van Raan (echtgenoot van partijmastodont Lieke Keller) die zich niet uitsprak voor Ouwehand wordt afgescheept met een twintigste plek. Die gaat mogelijk nog wat proberen op het partijcongres lijkt mij.
Eva van Esch koos ook de kant van Ouwehand, maar wil niet terug de kamer in en ontbreekt dus op de lijst.
Verder wil ik @:Starhopper feliciteren met de mooie plek van Ines Kostić. Ines is awesome en zou een geweldige toevoeging voor de fractie zijn. Zelf ben ik ook enorm fan van Maarten van Heuven op 10. Dat leek een kansrijke positie gezien de laatste peilingen, maar met alle strubbelingen...? Dan maar op voorkeursstemmen.
Zal ik op haar stemmen ipv Esther?quote:
Jah!quote:Op woensdag 20 september 2023 20:49 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Zal ik op haar stemmen ipv Esther?
Er zijn een paar kandidaten die op een hogere plaats willen, waaronder Ines Kostic, en iemand die door een administratieve fout niet op de lijst is gekomen maar er wel op wil, daar wordt vandaag over gestemd. Er wordt niet over het bestuur gestemd, dat is interim en blijft aan tot het volgende congres. Ook is er geen tegenkandidaat voor Ouwehand.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:56 schreef Lt.Bookman het volgende:
Is er ergens een lijstje van alle tegenkandidaten? De leden in dit topic zullen het vast per mail hebben gekregen inmiddels. Ik zie wel wat dingen langskomen, maar heb geen volledig overzicht.
Heb je hem al binnen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 18:30 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb vandaag een mail gehad dat ik een mooie poster krijg
Ik heb ook nog niets ontvangenquote:Op maandag 30 oktober 2023 17:24 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Heb je hem al binnen?
Ik kreeg maar niets, dus heb het campagnepakket maar via de webshop besteld.
Ik ging er dus ook vanuit dat we het als leden sowieso toegestuurd kregen...quote:
Dat wilde ik net kopieren jaquote:Op maandag 30 oktober 2023 19:27 schreef PoesInDoos het volgende:
Oh hahahahakleine lettertjes
''Ben je lid? Leden van de Partij voor de Dieren krijgen het campagnepakket rond 2 november thuisgestuurd.''
LE-ZEN is MOEI-LIJKquote:Op maandag 30 oktober 2023 19:28 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat wilde ik net kopieren ja![]()
![]()
Nu krijg je dus 2 pakketten
Ik heb mijn pakket ontvangenquote:Op maandag 30 oktober 2023 19:30 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
LE-ZEN is MOEI-LIJK![]()
Hebberige Harry..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |