Dit ja, ik wil ook zoveel.quote:
Gewoon beidequote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)ien-liever-zonwering
"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Klopt, zeker in woonwijken met veel zonnepanelen is het juist een perfecte oplossing om van de overschotten af te komen en het voltage omlaag te krijgen (zodat omvormers niet uitvallen).quote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:59 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat gezeur over airco’s. Er wordt nooit in de berekening meegenomen dat veel mensen met airco’s zonnepanelen hebben. De stroom moet toch ergens aan op, en het helpt met het opmaken, dus minder belasten van het falende stroomnetwerk. En je hebt nog wat aan je stroom als je niet meer kun salderen over een tijd.
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een mobiele airco is natuurlijk niet zo heel rendabel, die voert de arme lucht af naar buiten en zal daarom verse lucht aanzuigen via kieren in je woning. En omdat het buiten warm is, is die lucht ook warm.
Maar een goede split-airco kan heel efficiënt koelen én verwarmen. De kunst is om zo'n apparaat niet op standje 20 graden te zetten maar gewoon zoeken naar een comfortabele temperatuur (bijvoorbeeld 25 graden als het buiten 33 graden is). De lucht wordt ook droger door een airco (gecondenseerd vocht wordt afgevoerd) dus dat voelt sowieso al minder klam aan.
Zeker als je zonnepanelen hebt, kan je in de zomer met gemak (overdag!) een airco daar op laten draaien.
Dat helpt ook nog eens tegen de hoge netspanning in de wijk op mooie dagen.
En in de winter kan je er goedkoop mee (bij)verwarmen.
Dankzij het hoge rendement kan je ongeveer 3 tot 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom halen.
edit: zoals je hier ziet kan ik met gemak vanaf 7:00 tot 20:30 een airco laten draaien zonder ook maar 1kWh te hoeven afnemen. Ik lever dan wel wat minder terug maar dat is juist prima.
[ afbeelding ]
Als het om eigen productie gaat maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Op een warme zomerdag als het net je electriciteit niet wil hebben en de keuze is om het de gebruiken voor je comfort of gewoon niets meer op te wekken lijkt de keuze me simpel.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.
Natuurlijk kun je middels airco’s een grote metalen doos die vol in de zon staat koel houden.
Zonder die airco kook je van binnen weg
Staat die doos in de schaduw dan scheelt dat een hele hoop koel capaciteit
Dit, en veel groen tegen de muren , scheelt enormquote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)ien-liever-zonwering
"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
Zolang het geen monument is kun je gewoon schermen of ritzscreens plaatsen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:41 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.
Wat het ook nog effectiever is, is jouw tuin groener maken. En woningen goed isoleren en ventilatie voorzien.
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.quote:Volgens Milieu Centraal werken een goede dak- en muurisolatie en zonwering buiten het beste tegen hitte in huis. "Die combinatie geeft 80 procent minder kans op oververhitting", zegt De Jongh. "Dan heb je geen airco meer nodig
Haha jij hebt echt schijt aan alles en iedereen als je maar lekker je ding kan doen. Heerlijk!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:51 schreef -Hakuna- het volgende:
Uitgerekend ik heb vandaag schriftelijk toestemming gekregen van de woningbouw om twee airco's te mogen plaatsen in mijn woning met binnen en buitenunit.![]()
Die zg ''experts'' en klimaat knuffelaars kunnen mij een reet roesten!
Warmtepomp good, airco bad. Aldus de klimaat industriequote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
We moeten toch allemaal aan een warmtepomp?
Ja, ik snap het ook niet.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
We moeten toch allemaal aan een warmtepomp?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |