abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209800632
https://nos.nl/artikel/24(...)ien-liever-zonwering

"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
pi_209800642
Nederland gaat de wereld redden
pi_209800659
Moeten die experts weten
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209800673
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:49 schreef TLC het volgende:
Moeten die experts weten
Dit ja, ik wil ook zoveel.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209800683
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:

"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Gewoon beide

Is nog beter voor de portemonnee ook
pi_209800704
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_209800808
Dat gezeur over airco’s. Er wordt nooit in de berekening meegenomen dat veel mensen met airco’s zonnepanelen hebben. De stroom moet toch ergens aan op, en het helpt met het opmaken, dus minder belasten van het falende stroomnetwerk. En je hebt nog wat aan je stroom als je niet meer kun salderen over een tijd.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_209800837
Een mobiele airco is natuurlijk niet zo heel rendabel, die voert de warme lucht af naar buiten en zal daarom verse lucht aanzuigen via kieren in je woning. En omdat het buiten warm is, is die lucht ook warm.

Maar een goede split-airco kan heel efficiënt koelen én verwarmen. De kunst is om zo'n apparaat niet op standje 20 graden te zetten maar gewoon zoeken naar een comfortabele temperatuur (bijvoorbeeld 25 graden als het buiten 33 graden is). De lucht wordt ook droger door een airco (gecondenseerd vocht wordt afgevoerd) dus dat voelt sowieso al minder klam aan.

Zeker als je zonnepanelen hebt, kan je in de zomer met gemak (overdag!) een airco daar op laten draaien.
Dat helpt ook nog eens tegen de hoge netspanning in de wijk op mooie dagen.

En in de winter kan je er goedkoop mee (bij)verwarmen.
Dankzij het hoge rendement kan je ongeveer 3 tot 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom halen.

edit: zoals je hier ziet kan ik met gemak vanaf 7:00 tot 20:30 een airco laten draaien zonder ook maar 1kWh te hoeven afnemen. Ik lever dan wel wat minder terug maar dat is juist prima.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-07-2023 22:00:21 ]
pi_209800846
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:59 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat gezeur over airco’s. Er wordt nooit in de berekening meegenomen dat veel mensen met airco’s zonnepanelen hebben. De stroom moet toch ergens aan op, en het helpt met het opmaken, dus minder belasten van het falende stroomnetwerk. En je hebt nog wat aan je stroom als je niet meer kun salderen over een tijd.
Klopt, zeker in woonwijken met veel zonnepanelen is het juist een perfecte oplossing om van de overschotten af te komen en het voltage omlaag te krijgen (zodat omvormers niet uitvallen).

Het echte probleem met airco's zijn de kantoorpanden die wel airco's geïnstalleerd hebben maar niet de capaciteit aan zonnepanelen om daar zelf voor te compenseren.
pi_209801223
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een mobiele airco is natuurlijk niet zo heel rendabel, die voert de arme lucht af naar buiten en zal daarom verse lucht aanzuigen via kieren in je woning. En omdat het buiten warm is, is die lucht ook warm.

Maar een goede split-airco kan heel efficiënt koelen én verwarmen. De kunst is om zo'n apparaat niet op standje 20 graden te zetten maar gewoon zoeken naar een comfortabele temperatuur (bijvoorbeeld 25 graden als het buiten 33 graden is). De lucht wordt ook droger door een airco (gecondenseerd vocht wordt afgevoerd) dus dat voelt sowieso al minder klam aan.

Zeker als je zonnepanelen hebt, kan je in de zomer met gemak (overdag!) een airco daar op laten draaien.
Dat helpt ook nog eens tegen de hoge netspanning in de wijk op mooie dagen.

En in de winter kan je er goedkoop mee (bij)verwarmen.
Dankzij het hoge rendement kan je ongeveer 3 tot 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom halen.

edit: zoals je hier ziet kan ik met gemak vanaf 7:00 tot 20:30 een airco laten draaien zonder ook maar 1kWh te hoeven afnemen. Ik lever dan wel wat minder terug maar dat is juist prima.

[ afbeelding ]
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.

Natuurlijk kun je middels airco’s een grote metalen doos die vol in de zon staat koel houden.

Zonder die airco kook je van binnen weg

Staat die doos in de schaduw dan scheelt dat een hele hoop koel capaciteit
pi_209801417
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.

Natuurlijk kun je middels airco’s een grote metalen doos die vol in de zon staat koel houden.

Zonder die airco kook je van binnen weg

Staat die doos in de schaduw dan scheelt dat een hele hoop koel capaciteit
Als het om eigen productie gaat maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Op een warme zomerdag als het net je electriciteit niet wil hebben en de keuze is om het de gebruiken voor je comfort of gewoon niets meer op te wekken lijkt de keuze me simpel.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 20:32:59 #12
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_209801526
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
Dit, en veel groen tegen de muren , scheelt enorm :Y
pi_209801528
Als we uiteindelijk woning koel willen houden, begint het met goed isolatie en ventilatie in de woning.
Zonder dat beide kan je de woning niet goed op temperatuur stellen.

Dus 1e punt: Duurzaam woning bouwen heeft alleen zinvol als de bestaande woning dat toelaat. Er moet ook mogelijk voor staan dat je woning kan slopen en duurzaam van bouwen. Neem bijvoorbeeld woningen die 70 of ouder zijn. Deze woning is niet makkelijk te isoleren enzo.
De nieuwbouw woning is al met modernste voorzien.. Ander woningen vereist wel aanpassingen.
Dan blijft de oude woningen nog over. Die hebben een monumentenwet aan de broek. Die moet ook op schop.

Tweede punt: de onze energienetwerk is verouderd, het heeft enorme onderhoud en uitbreiding nodig. Daarvoor zijn miljarden nodig, de netbeheerders hebben op dit moment geen geld en mankracht voor. Er mist ook volledig regie over de energienetwerk. Zonder dat kunnen woningen, bedrijven en overheidsinstellingen geen zonnepanelen op zetten. En of airco, apparaturen enzo.
Een nieuwe kerncentrale erbij, prima.. Maar dan moet de netwerk ook in tiptop staan en uitgebreid voor toekomst.

Derde punt. We moeten meer groen in omgeving aanleggen deze verkoelen de omgeving ook, dus woning ook.
Je kan een eenvoudig opstelling neerzetten, stukje steen en stukje gras die hele dag in zon staan. Welk van deze kan je probleemloos staan of pakken zonder jezelf verbranden. Dan weet je het genoeg.
Ik begrijp ook dat niet elke woning een boom voor de gevel kan staan.

Deze drie punten zouden ik graag terugzien bij de aanpak van klimaatprobleem rondom woning en elektriciteit.

De mobiliteit komt ook eraan, die moeten ook meenemen.. Nou ja.

conclusie: we hebben een soort deltaplan voor de klimaat veranderingen nodig. Een regie die overal in goed banen leiden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Captain_Ghost op 07-07-2023 20:40:16 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_209801693
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:

Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209801721
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.

Wat het ook nog effectiever is, is jouw tuin groener maken. En woningen goed isoleren en ventilatie voorzien.
pi_209801742
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:41 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.

Wat het ook nog effectiever is, is jouw tuin groener maken. En woningen goed isoleren en ventilatie voorzien.
Zolang het geen monument is kun je gewoon schermen of ritzscreens plaatsen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209801800
quote:
Volgens Milieu Centraal werken een goede dak- en muurisolatie en zonwering buiten het beste tegen hitte in huis. "Die combinatie geeft 80 procent minder kans op oververhitting", zegt De Jongh. "Dan heb je geen airco meer nodig
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.

We moeten wel allemaal aan de stroomvreters genaamd warmtepompen, maar over airco lopen ze te zeiken. Terwijl die grotendeels draaien op mijn eigen zonnestroom.
pi_209801818
Airco in huis.
Beste investering ooit wat ik in mijn huis heb gedaan.

_O_
pi_209801947
Uitgerekend ik heb vandaag schriftelijk toestemming gekregen van de woningbouw om twee airco's te mogen plaatsen in mijn woning met binnen en buitenunit. _O_

Die zg ''experts'' en klimaat knuffelaars kunnen mij een reet roesten! :W
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_209801984
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:51 schreef -Hakuna- het volgende:
Uitgerekend ik heb vandaag schriftelijk toestemming gekregen van de woningbouw om twee airco's te mogen plaatsen in mijn woning met binnen en buitenunit. _O_

Die zg ''experts'' en klimaat knuffelaars kunnen mij een reet roesten! :W
Haha jij hebt echt schijt aan alles en iedereen als je maar lekker je ding kan doen. Heerlijk!
pi_209802034
Ummm 23 graden zou goed zijn voor liefde , gevoel en romantiek

en beste studie resultaten dus iq gerelateerd en denkwerk zou het beste functioneren rond de 19 graden
pi_209802088
We moeten toch allemaal aan een warmtepomp?
pi_209802110
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
Warmtepomp good, airco bad. Aldus de klimaat industrie
pi_209802149
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
Ja, ik snap het ook niet.
pi_209802708
Mobiele airco's zijn ook compleet ruk. Zelfs in de beste situatie trekken die kut dingen constant 1kw uit de muur. Maar al die experts hoor je ondertussen niet over het feit dat een beetje degelijke vaste airco installatie hooguit 200w verbruikt om te koelen, en in de winter kan dienen als een veel efficiëntere verwarming dan gas.

Ik doe hier nooit meer zonder airco. Ik heb een slaapkamer op het zuiden, ben gekke henkie niet :{w
No amount of money ever bought a second of time.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')