Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 02:57 |
Etappe 5 Ik heb eigenlijk alleen de laatste tien kilometer gezien van de vorige rit en ik geloof dat dat meer dan genoeg was. Ik opperde al voorzichtig dat er misschien helemaal geen vluchters zouden willen ontsnappen uit het peloton en dat bleek dus zo te zijn. Kijkend naar groeiend gras, al leerde ik uit de samenvatting dat er later toch nog wat halfslachtige pogingen werden ondernomen. Dat leverde allemaal heel weinig op en dus gingen we sprinten op het circuit van Nogaro. Dat zou veilig moeten zijn, sprinten op een circuit. Viel tegen. In de laatste anderhalve kilometer drie valpartijen, dat was niet best. Deels omdat de bochten toch nog lastig waren, deels ook omdat de renners weinig rekening met elkaar houden. Jakobsen lag bij een van die valpartijen, het is echt niet zijn jaar. Met een wat kleinere groep trokken we de laatste kilometer in, terwijl er van Alpecin nog geen sprake was. De troepen van Philipsen, maar Mathieu beukte zich een weg door het peloton en wist toch nog een geweldige lead-out af te leveren. Philipsen hoefde weer amper iets te doen om zijn tweede ritzege binnen te halen. Alleen Ewan kwam nog een beetje in de buurt, maar eigenlijk ook niet. Tweede ritzege op rij voor Philipsen dus, deze was minder controversieel dan de eerste. Alhoewel, Van der Poel werd later teruggezet in de uitslag. Hij deelde een schouderduw uit aan Biniam Girmay en creëerde zo ruimte voor zichzelf en Philipsen. Wat mij betreft niet het eind van de wereld, maar wel gewoon onreglementair. En dus werd hij terecht teruggezet in de uitslag. Wat mij het meeste stoort zijn dan nog wel de verklaringen achteraf. Mathieu vond dat hij niet veel verkeerd had gedaan. Hij had ook gesproken met Bini en die had er geen problemen mee. Ja, daar ga je dan dus al de mist in met je veiligheid. Lekker elkaar schouderduwtjes uitdelen in de sprint en dat dan allemaal maar normaal vinden. Zeuren over de een of de andere afdaling, maar dan wel aan 70 per uur een ander van de fiets proberen te beuken, ik kan het allemaal maar moeilijk rijmen. We moeten het in ieder geval heel snel minder normaal gaan vinden dat mensen ellebogen of schouders gebruiken om anderen aan de kant te beuken. Als er geen ruimte is dan is er geen ruimte, zo simpel zou het toch moeten zijn. Stukje mentaliteitsverandering, die afgaande op de teksten achteraf nooit gaat komen. Maar goed, nu alweer een geslaagde Tour voor Alpecin. Veel punten scoren ze er niet mee, maar dat zal ze worst zijn. De komende dagen gaan we weinig van de ploeg vernemen, we trekken namelijk de Pyreneën in. Twee bergritten achter elkaar, de eerste is een bergrit die we nog kennen van 2020. De vijfde rit van deze Tour heeft bijna exact hetzelfde parcours als de 9e rit van de Tour van drie jaar geleden. Thierry Gouvenou, je stinkt. ![]() Gelezen in Het Parool: De rit gaat van start buiten het probleem, waarna de renners tijdens de eerste kilometers van de rit over brede, recht een vlakke wegen mogen fietsen. Na 10 kilometer komen ze evenwel een klimmetje tegen, het gaat twee kilometer aan bijna 6% omhoog naar Haut de Bauch. Dit klimmetje moet aangegrepen worden om een sterke kopgroep te laten ontstaan, want hierna komen we voorlopig weinig hoogtemeters tegen. Voorbij Haut de Bauch volgt er een kort afdalinkje over een brede maar bochtige weg richting Lasseube, daarna rijden we een aantal kilometer over een bochtige en licht glooiende weg door de bossen naar Oloron-Sainte-Marie. Hier passeren we na 30 kilometer. Oloron-Sainte-Marie is de plaats waar in 1977 de Tourrit van start ging die zou eindigen in Vitoria-Gasteiz, waar we een paar dagen geleden nog waren. Die rit werd gewonnen door José Nazabal, een Bask. In de stad van hoofdsponsor Kas wist hij na een epische solo de handjes in de lucht te steken, volgens Renaat was dat zelfs voor de poorten van de fabriek. In Oloron-Sainte-Marie is het bochtig, maar daarna rijden de renners praktisch rechtdoor verder naar Aramits (hier komt Henri d'Aramitz vandaan waar Dumas Aramis op baseerde voor zijn Drie Musketiers) en niet ver buiten dit plaatsje volgt na 49 kilometer de tussensprint in Lanne-en-Barétous. Dat die tussensprint zo vroeg op de dag volgt zou eventueel gunstig kunnen zijn. Als er voor deze tijd nog geen vluchtersgroep ontstaan zal er daarna in ieder geval een sterke groep wegrijden. Wellicht, waarschijnlijk niet. Na de tussensprint zetten we koers richting Montory, een kleine zes kilometer verderop. De afgelopen kilometers reden de renners door de Béarn, maar er gaat iets heel bijzonders gebeuren. Ter hoogte van Montory zijn we terug in het Baskenland. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ![]() Montory heet in het Baskisch Montori, het dorp ligt in de provincie Soule, de provincie die in het Baskisch Zuberoa heet. Al komt ook de naam Xiberoa voorbij, qua uitspraak komt dat haast op hetzelfde neer. We waren een volle dag weg uit het Baskenland, maar we zijn nu weer terug op het allerbeste grondgebied. Goed, dat gaat alles bij elkaar maar een aantal kilometer duren, maar toch. Even een kaart van Iparralde voor de mensen die het allemaal niet snappen. ![]() De komende kilometers rijden we via Montory en Tardets naar Sainte-Engrace, waar we gaan beginnen aan de eerste serieuze klim van de dag. Op de top van die klim verlaten we het Baskenland weer, we scheren echt volledig langs het uiterste puntje van het Baskenland. Zuberoa is overigens wel een grappige provincie, in de zin dat er in de dorpjes alhier alles bij elkaar opgeteld amper 13.000 mensen wonen. Het worden er ook steeds minder, het is qua gemiddelde leeftijd de oudste regio van het Baskenland. Het zou best kunnen dat er over een aantal jaar helemaal niemand meer woont in deze regio, gelukkig gaat het met de andere Baskische provincies een stuk beter. Richting Montori loopt de weg een tijdje omhoog, vals plat, daarna dalen we kort af tot het centrum van dit kleine dorpje, waar enkele typisch Baskische huisjes op ons wachten. Van Montori rijden de renners grotendeels rechtdoor over een brede en vlakke weg naar Tardets-Sorholus, in het Baskisch Atharratze-Sorholüze. Als we dit dorpje bereiken maken we een bocht van 180 graden naar links en dan rijden we over een brede weg richting Larrau. Voorbij Larrau gaat het omhoog naar de Port de Larrau, een klim die we de komende Vuelta gaan zien. Omcirckel 9 september 2023 in je agenda, dat wordt een etappe die u niet mag missen. Tijdens de Vuelta van dit jaar rijden we anderhalve dag door Frankrijk. Er komt een rit aan op de Tourmalet, waar de renners morgen overheen mogen fietsen, en daarna rijden we tijdens de volgende rit van Frankrijk via de Port de Larrau Navarra binnen, waar een rit zal eindigen. Nog wat Baskisch genot, ik heb er zin in. De weg naar Larrau is best goed te doen. Breed, recht, wat bomen langs de kant, af en toe een dorpje met wat mooie huisjes. Licq-Athérey, bijvoorbeeld. Pittoresk. In Licq-Athérey staat een brug, een brug met een legende. Ik heb jullie al heel veel verteld over het Baskenland, maar de lokale mythologie heb ik jullie nog bespaard. De Basken hadden hun eigen goden, de godin Mari bijvoorbeeld, dat was de belangrijkste van allemaal. Ze hadden ook een aantal enge schepsels, zoals de Basajaun. Een harige reus die door de bossen zwierf en die je niet moest tegenkomen. Zo waren er ook de Lamiak, of Laminak. Een soort van sirenen, die ervoor hebben gezorgd dat de brug in Ligi-Atherei, zoals het dan weer in het Baskisch heet, nooit afgemaakt kon worden. De hele brug staat er, behalve de laatste steen. Iedere keer als iemand de laatste steen wilden leggen betoverden de lamiak de man die dat van plan was en ging het feest niet door. Dat is het verhaal van het dorp, een brug waar één ontbreekt. Er is, uiteraard zou ik bijna willen zeggen, een Baskische band die zichzelf heeft vernoemd naar de mythologische wezens en die muziek moet mij dan maar door deze etappe heen zien te loodsen. ![]() Na de doortocht in Ligi-Atherei, zoals het dan weer in het Baskisch heet, verlaten we de weg richting Larrau. We slaan linksaf en dan gaan we toewerken naar de eerste serieuze klim van de dag. De Col de Soudet komt er bijna aan. Die klim is volgens de organisatie 15 kilometer lang, maar in totaal loopt de weg 23 kilometer omhoog. De organisatie laat de eerste acht kilometer voor wat het is. Niet lastig genoeg, dat drukt het gemiddelde teveel. Na de bocht naar links gaat het al een tijd vals plat omhoog, maar niet alleen vals plat. Er zit ook een keer een kilometer aan 4% tussen, toch alvast een opwarmertje. Door een fabelachtige omgeving rijden we voorzichtig omhoog over een brede en niet overdreven bochtige weg, maar daar komt weldra verandering in. We fietsen richting Sainte-Engrâce, een plaats die de Basken Urdatx noemen en een plaats die ook wel Santa Grazi wordt genoemd. In de buurt van Sainte-Engrâce komen we drie opvallende fenomenen tegen. Ten eerste is er de romaanse kerk van Santa Grazi, vernoemd naar een jonge Portugese edelvrouw die hier toevlucht zocht om aan vervolging te ontkomen. Later werd het een bekende stop voor pelgrims op weg naar Santiago. In de omgeving van de kerk ligt de kloof van Kakuetta. Kloven zijn vaak mooi, en deze mag er ook zijn. We vinden er een waterval, een turkoois meertje, en uiteraard een hoop kliffen. Kicken kloof, niets meer aan doen. Een kilometer of twee lang, op sommige punten maar drie meter breed en op sommige punten 350 meter hoog. Te bezoeken, maar dan moet je wel geld betalen. Even verderop ligt ook de Grotte de la Verna, een van de grootste grotten van de wereld lees ik. Of, beter gezegd, er zit een ontzettend grote zaal/kamer in deze grot Een diameter van 245, een hoogte van 194 meter. De Notre-Dame past er zes keer in! Via een gang van 660 meter kom je uit in deze kamer, waar ooit mensen met een luchtballon in hebben gevlogen. Er valt hier ook een waterval te zien, jeetje. Aanrader dus, de regio rond Sainte-Engrâce. Vergeet ook zeker je racefiets niet, want als we de kloof van Kakueta betreden begint de Col de Soudet. De organisatie laat de klim officieel beginnen met een kilometer aan 4%, waarna het een kilometer aan 3% omhoog zal gaan. Na een aantal officieuze klimkilometers vals plat omhoog beginnen we de klim alsnog met wat werk dat niet veel meer is dan dat. De renners rijden niet door de kloof, maar langs het eindpunt van de kloof af. Een klein stukje kloof krijgen ze mee, maar niet veel. Het blijft vooral ontzettend groen, veel bomen en weinig kliffen in beeld. De weg blijft best breed en begint na een tijd wat steiler omhoog te lopen, we komen een kilometer aan 6,5% tegen, dan eentje aan 5% en dan weer een aan 6,5%. Nadien wordt de klim voor het eerst echt lastig, we krijgen te maken met een kilometer aan 9,5% en daarna een halve kilometer aan 12%. Daarna is het wel even een halve kilometer zo goed als vlak, maar toch. Gedurende de klim rijden we vooral door de bossen, maar we werpen ook een tijd een blik op de groene bergen in de verte, en we rijden dan toch nog langs een paar rotswanden. Het is een prachtige klim, en dit zeg ik natuurlijk niet alleen omdat het een Baskische klim is. Na het vlakke stukje gaat het een kilometer omhoog en dan volgt er een makkelijke kilometer aan 3%. De bochtige weg omhoog door de fraaiste bossen komt uit op het plateau van Iratzordoky, de namen zijn hier weer onvoorstelbaar Baskisch. Al is het gebruik van de y dan wel weer specifiek iets voor Iparralde, iedere regio heeft weer zijn eigen versie van het Euskara. Na het plateau gaan we nog even twee kilometer heel steil omhoog naar de top van de Col de Suscousse, waar we gaan aansluiten op het parcours van de Tourrit van 2020. Een kilometer aan 9,4% en daarna zelfs een aan 12,5%, de Col de Soudet kent een paar loodzware geheimen. Na 83,7 kilometer bereiken we Suscousse en dus het parcours van een paar jaar terug. ![]() ![]() ![]() Op het plateau van Iratzordoky rijden we over een brug, de brug van Pont sur l'Urrutchordokiko Erréka. Dat is bijna crimineel Baskisch. Hierna gaat het dus een tijdje ontzettend steil omhoog tot de Col de Suscousse, of de Garatéko Lépoua, want we moge nde naam ook best wat Baskischer maken. Op de top van deze klim sluiten we aan op het parcours van de Tour van 2020, toen we ook omhoog gingen naar de Col de Soudet maar dan via de Col de la Hourcère. Of Murkhuillako Lépoua, in het Baskisch. We zijn boven, maar helemaal niet boven. De renner slaan rechtsaf en dan gaat het nog bijna vier kilometer verder omhoog. De laatste 3,8 kilometer van de klim gaat het gemiddeld aan 8,5% omhoog, maar we beginnen op een makkelijke manier. Een kilometer aan 6,5%, waarna het een kilometer heel steil omhoog zal gaan aan 11%. Een grillige klim, drie mokerzware kilometers en verder is het redelijk te overzien. Na de kilometer aan 11% gaat het richting de top aan iets meer dan 8% omhoog, waarna het in de laatste meters afzwakt naar 4%. Na 87,5 kilometer bereiken we de top van de Col de Soudet, een klim van de buitencategorie. We verlaten hier het prachtige Baskenland weer en dalen door de Béarn af richting een aantal plaatsjes die wel Baskische namen hebben maar het niet zijn. Het was een mooi toetje, na het Baskische Grand Départ (het beste ooit) nog een paar laatste Baskische kilometers. De Col de Soudet, op de Baskische grens, is geen onbekende klim voor de renners. In de Tour van 2020 werkten we dus al de laatste kilometers van deze klim af, Marc Hirschi kwam als eerste boven, terwijl we in de Vuelta van 2016 dezelfde klim als nu afwerkten op weg naar de Aubisque, waar ONZE Robert Gesink zou winnen. Daarvoor was het van 2006 geleden dat we de klim in koers zagen. In 1995 had er hier ook gekoerst moeten worden, maar de klim werd opgenomen in een etappe die daags na het overlijden van Fabio Casartelli gereden werd, en dus reed men toen geneutraliseerd over de Soudet. Grasduinend in het verleden valt vooral op dat we vroeger vaker door Iparralde reden en daar ook vaker de lastige klimmen bezochten, ik ben ernstig ontevreden over het feit dat dit tegenwoordig een zeldzaamheid is. Hoe dan ook, we hebben op de top meer dan de helft van de rit afgewerkt en de andere helft is een directe kopie van 2020. Thierry Gouvenou kan ontzettend de tyfus krijgen, al helemaal na zijn bizarre pleidooi van gisteren. Een bocht in de laatste 50 meter is eigenlijk juist heel veilig. En betere hekken? Onze hekken zijn heel goed. Andere hekken zouden een grotere ecologische voetafdruk met zich meebrengen en daar moeten we dus niet aan beginnen. Je moet het maar durven te verzinnen allemaal. Het is volslagen onzin, zoals alles wat er continu uit zijn mond komt. Het is walgelijk, net als zijn ontworpen parcoursen. ![]() ![]() Tijd om mijn verslag van 2020 erbij te pakken en integraal over te nemen. Als Gouvenou iedere keer hetzelfde werkstuk mag inleveren doe ik dat ook. Stiekem is de top die we bereiken niet eens de echte top. We slaan linksaf naar beneden, maar we zouden ook rechtsaf kunnen slaan, verder naar boven. Helemaal boven treffen we La Pierre Saint-Martin aan, in 2015 kwam daar een Tourrit aan. Die werd gewonnen door Chris Froome. Samen met Porte reed hij toen iedereen lachend helemaal aan gort. Mooi dat die tijden voorbij zijn. Volgens mij was dat ook de rit dat Gesink vierde werd en Merijn Zeeman spontaan begon te huilen. Ja, de tijden zijn echt heel erg veranderd. Dit even terzijde, natuurlijk. De afdaling van de Soudet begint niet echt als een afdaling. Na een paar meter omlaag is het even vlak, weer een paar meter omlaag en dan zelfs een kort knikje omhoog. De weg is wel ineens een stuk breder, we bevinden ons inmiddels in de buurt van het redelijk populaire skistation La Pierre Saint-Martin, alwaar ze wel bijna financieel kopje onder zijn gegaan na die Tourrit van 2015. Omdat het een populair skistation is of was is de weg omlaag lekker breed. Maakt het voor de renners ook een stuk makkelijker als de afdaling eenmaal begint. In totaal gaan we praktisch 20 kilometer naar beneden, onderweg naar Arrete. Bij tijd en wijle een pittige afdaling, het gaat een aantal kilometer aan meer dan 10% naar beneden. Soms ook vrij makkelijk, we rijden bijvoorbeeld een paar kilometer bijna volledig rechtdoor. Na vijf kilometer dalen krijgen we een bochtige fase van een kilometer of drie, met in die drie kilometer een flink aantal haarspeldbochten. Is door die brede weg prima te doen. Daarna gaat het weer twee kilometer vooral rechtdoor, waarna we een nieuwe bochtige fase bereiken. Stuk of vier haarspeldbochten vrij kort achter elkaar. Vervolgens hebben we het ergste werk gehad. De resterende tien kilometer naar Arette is het heerlijk dalen over een goed geasfalteerde brede weg. Een kilometer of vijf gaat het nog wat steviger naar beneden, daarna begint het steeds vlakker en vlakker te worden. Na 108 kilometer komen we uit in Arette, waar in 2020 de tussensprint van de dag lag. Toch ook weer een Baskische naam, Arette. We zitten nog steeds aan de rand van het beste deel van Frankrijk, al hoort dit er niet meer bij. Maar goed, ik zal er nu maar eens over ophouden. Het avontuur is definitief voorbij, boeken toe. Verder in de Béarn, toch net weer anders. ![]() Arette is geen heel bijzonder dorp, maar dat heeft wel een reden. In 1967 werd het dorp namelijk getroffen door een aardbeving, een van de zwaarste ooit in Frankrijk. 5.3 op de schaal van Richter, niet misselijk. 80% van het dorp werd verwoest, waaronder de kerk. Er viel slechts één dode te betreuren, had erger gekund. 50 jaar na dato heeft men in het dorp een monument neergezet, hierboven te bewonderen. De kerk, zoals ie er na de aardbeving uitzag. Ze hebben alles weer hersteld, maar het verklaart waarom we hier niet veel schoonheid aantreffen. Na een paar bochten in Arette komen we buiten het dorp een nog bochtigere weg tegen, die bovendien een beetje omhoog gaat. Een klimmetje van twee kilometer aan 5% ongeveer, met in het begin een steiler stukje. Als het klimmen gedaan is gaat het drie kilometer naar beneden, met vooral in de eerste kilometer een paar lastige bochtjes. Even verderop wordt het een stuk rechter, dat fietst toch fijner. We zijn onderweg naar Issor, maar dat dorpje bereiken we niet. Na een tijd slaan we rechtsaf, na deze bocht loopt het nog even een paar meter naar beneden. Al snel wordt het vlak en niet veel later gaan we aan een stuk vals plat omhoog beginnen. Door een groene en bosrijke omgeving rijden we de bergen weer tegemoet, de volgende klim van de dag laat niet lang op zich wachten. De weg waar we nu over rijden is behoorlijk breed en behoorlijk recht. Een kilometer of zes zal het relatief makkelijk fietsen zijn, ondanks het lichte vals plat omhoog. Mooi stukje dit wel, je zou zo een van de verlaten boerderijen langs de kant van de weg onder handen willen nemen. Na een tijd komt er een schattig beekje in beeld, het wordt mooier en mooier. We rijden ook nog door een tunneltje, je maakt echt veel mee hier. Uiteindelijk slaan we een paar keer linksaf en rijden we over wat bruggetjes, waarna de Col d'Ichère begint. Een klimmetje van de derde categorie, vier kilometer lang aan 7% gemiddeld. Een klimmetje dat eigenlijk helemaal niet bij de Pyreneeën past, het gaat behoorlijk regelmatig omhoog. In het begin van de klim rijden we door Lourdios-Ichère, daarna rijden we door een groen landschap verder omhoog, terwijl er zo nu en dan een mooi zicht is op de bergtoppen in de omgeving. Weggetje lijkt af en toe wat smaller te zijn en het asfalt ziet er niet overal even fantastisch uit, verder valt het vooral op dat we over tal van bruggetjes rijden. Na 125 kilometer komen we boven op dit klimmetje dat me toch wat Baskische vibes geeft. Paar mooie haarspeldbochtjes nog in de buurt van de top, daar is het uitzicht helemaal spectaculair. ![]() ![]() Het is wel te hopen dat er hier geveegd wordt voor de koers passeert, de weg wordt duidelijk vooral veel gebruikt door boeren. Zand en stront, dat treffen we vooral aan. In het verleden zat dit klimmetje overigens een aantal keer in de Tour, amai. Voor het laatst in 2020, tijdens praktisch exact dezelfde rit als nu. Daarvoor was het van 2005 geleden dat we hier nog eens klommen, toen kwam Jerome Pineau als eerste boven. In een verder verleden kwam Pedro Delgado een keer als eerste boven, niet slecht. Na de Ichère gaat het niet direct naar beneden, het blijft een kilometer vlak en daarna gaat het zelfs nog een halve kilometer vals plat omhoog, met aan het eind nog een kort steil knikje omhoog. Via een bochtige en nog steeds niet enorm brede weg fietsen we verder door het groene land, het zal hier vaak genoeg regenen. Na het laatste knikje omhoog duiken we afzink in, vier kilometer lang gaat het naar beneden. De afdaling kent een paar lastige en minder overzichtelijke bochten, maar over het algemeen vind ik het nog meevallen. Met dit asfalt en deze breedte van het wegdek had het een stuk slechter kunnen zijn. Alsnog wel een afdaling om goed bij de pinken te zijn, typisch een afdaling voor een type Porte om het asfalt van naderbij te inspecteren. Beneden slaan we linksaf, waarna we over de grote en fatsoenlijke weg richting Sarrance rijden. De Col de Marie Blanque staat al op de borden aangegeven, het feest kan bijna gaan beginnen. Toch moeten we eerst nog een paar kilometer door een fraaie vallei rijden, ook geen straf. Via Sarrance rijden we naar Escot over een weg die hooguit licht glooiend is. Tien kilometer na de top van de Ichère komen we uit in Escot, waar de Marie Blanque bijna gaat beginnen. Tussen Sarrance en Escot rijden de renners onder een lachen viaductje door, vrij snel hierna slaan ze rechtsaf en fietsen ze over een oplopende weg verder naar Escot. In dit dorpje slaan we na een paar bochtjes ineens rechtsaf, bij een verstopt weggetje. Na deze bocht is de Col de Marie Blanque begonnen, de laatste moeilijkheid van de dag. ![]() De Col de Marie Blanque is een beklimming van de eerste categorie, volgens de organisatie 7,7 lang aan 8,6% gemiddeld. Je zou er ook 9,2 kilometer aan 7,7% van kunnen maken als je de vals platte aanloop meerekent. Het begint aan slechts 1%, maar daarna kruipen we omhoog richting 4%. Als we richting de 5% beginnen te gaan wordt het voor de ASO ook tijd om de teller te laten lopen. Na een kilometer aan 4,6% volgt er een aan ongeveer 6%, waarna het weer wat afzwakt naar 5%. Dan ben je dus praktisch op de helft en heb je eigenlijk nog niet veel meegemaakt, behalve dan dat je door een mooi bos fietst. Na een tijd is het speelkwartier voorbij, we gaan een kilometer aan 7,5% omhoog. Daarna worden de laatste kinderen echt uit de ballenbak gehaald, tot de top gaat het aan 10% of meer omhoog. Na een kilometer aan 10,5% volgt doodleuk een kilometer aan 12%. In de voorlaatste kilometer van de klim gaat het zelfs aan 13,6% omhoog, hier mogen we onderhand toch wel wat spektakel verwachten. In de slotkilometer wordt het iets makkelijker, maar met 10% blijft het behoorlijk steil. Een verdomd lastige klim, met een lange historie in de Tour. 14 keer eerder werd de klim gedaan in de Tour, daarnaast passeerde ie dus ook de revue in de Vuelta van 2016. De laatste passage in de Tour dateert uiteraard van 2020, toen kwam Marc Hirschi hier als eerste boven en reden Roglic en Pogacar elkaar daarachter bijna van de fiets in de strijd om de bonificatieseconden. Die liggen nu ook weer op de top op de renners te wachten, het is op bijna iedere mogelijke manier een kopie van toen. Voor die beklimming in 2020 was het van 2010 geleden dat we de Marie Blanque beklommen, toen kwam Juan Antonio Flecha hier als eerste boven. Dat was een merkwaardige lange periode zonder deze klim, het is toch een interessante en bovendien mooie klim, zou je zeggen. Bosrijk, dat vooral. Alleen op de top staan er wat minder bomen, maar daarna begint het bos meteen weer. In 2007 zat de klim ook in de Tour, toen kwam Mauricio Soler hier als eerste boven. Ik schat zomaar in dat Marco dat hem niet na gaat doen. Ook in 2000 zat de klim in de Tour, als eerste helling van een rit met aankomst boven op Hautacam. De betreurde Javier Otxoa kwam als eerste boven, tijdens zijn mooiste dag op de fiets. Gans de dag solo en het afronden, je zou voor minder. Debuteren deed de Marie Blanque in 1978, Michel Pollentier was de eerste die als eerste boven wist te komen. Met Pedro Delgado, Luis Herrera en Richard Virenque kwamen hier nog meer kleppers als eerste boven. Hun opvolger krijgt er weer een paar bonificatieseconden bij, de prijzen op deze klim van de eerste categorie worden na 144 kilometer verdeeld. ![]() De beklimming van de Marie Blanque is niet al te bochtig, pas aan het eind van de klim komen de renners een haarspeldbocht tegen. In de afdaling is dat een ander verhaal. Na de top geeft een bordje aan dat we ons op de Route du Fromage bevinden, oké. Het gaat één kilometer naar beneden, met in die kilometer een paar bochten. Daarna is het twee kilometer lang zo goed als vlak, terwijl het wel bochtig en bosachtig blijft. Dan gaat het ineens anderhalve kilometer vrij steil naar beneden, met een tweetal haarspeldbochten in het begin van dit stuk. Daarna rechtdoor naar beneden, tot het weer anderhalve kilometer vlak is. Eigenlijk niet eens zo gunstig voor de aanvallers, het zou beter zijn als het gewoon in een rechte lijn naar beneden ging. Dat komt nog wel, de laatste zes kilometer van de afdaling gaat het onafgebroken naar beneden. Even oppassen voor het veerooster, daarna weer door terwijl het landschap ineens behoorlijk zal veranderen. We laten het bos achter ons en rijden door open velden naar beneden. De weg lijkt ook ineens breder te worden, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Het laatste deel van de afdaling is behoorlijk bochtig, met een paar haarspeldbochten onderweg. Toch ziet het er niet buitengewoon lastig uit, prima te doen eigenlijk. Wel wat hinderlijke stenen muurtjes zo nu en dan, dus toch niet te gek veel risico nemen. Beneden komen we uit in Bielle, waar de renners rechtsaf slaan. Het is vanaf nu nog acht kilometer fietsen tot de finish. Makkelijke kilometers. We rijden rechtdoor in het centrum van Bielle, daarna rijden we via een ventweggetje langs de grote weg naar Laruns. Een vlakke weg, die vooral rechtdoor gaat. Weer niet echt gunstig voor de vluchters, je rijdt nogal in de kijker. Twee kilometer later komen we uit bij een rotonde, waar we schuin naar rechts gaan. We blijven eigenlijk de ventweg volgen en komen zodoende door Gère-Bélesten. Na wat flauwe bochtjes in dit dorpje rijden we naar de volgende rotonde toe, waar we wel op de grote weg terechtkomen. Hierna is het nog een kilometer of vier fietsen tot aan de finish, over een enorm brede en behoorlijk rechte weg. Af en toe een keer een flauwe bocht, maar geen echte bochten meer. Wel loopt het in de slotkilometers een beetje vals plat omhoog, lichtelijk ongunstig voor een eventuele eenling tegenover een groepje. Heel veel stelt het niet voor, maar toch. Verder een eenvoudige finale, valt niets over te zeggen. Bij het plaatsnaambord van Laruns eindigt de rit na 163 kilometer, net voor we het dorp echt zouden betreden en op exact dezelfde plek als in 2020. ![]() Hey, Laruns. Kennen we dat niet ergens van? Ja, van de Tour van 2020 dus. In het gekke coronajaar was DSM een van de ploegen die extreem op de brommer was. Kragh Andersen beleefde de beste weken van zijn leven, net als Marc Hirschi. De man met de meest prominente kaaklijn van het peloton was niet te stuiten die Tour. Hij werd in Nice al tweede en onderweg naar Laruns zat hij in de kopgroep van de dag. Hij hield stand op de Marie Blanque, maar in de afdaling werd hij een paar kilometer van het eind toch ingerekend door een select groepje klassementsrenners. Pogacar, Roglic, Bernal en Landa bleken de beste klassementsrenners te zijn, met zijn vieren reden ze op de klim weg van de rest en in de afdaling en het vlakke stuk richting Laruns rekenden ze Hirschi in. Het zou vervolgens op een sprint gaan uitdraaien in Laruns en die sprint werd gewonnen door Pogacar. In zijn eerste Tour pakte hij zijn eerste rit, een paar weken later zou hij na die wonderlijke tijdrit in de Vogezen met de gele trui naar huis gaan. Roglic werd tweede en Hirschi werd na die hele dag in de aanval alsnog derde. Het idee was dat hij verder had kunnen komen als hij zich eerder had laten inlopen. Achter de eerste vijf eindigde er een groepje van zes renners op 11 seconden, als we Hirschi even wegdenken eindigden er tijdens deze rit dus 10 klassementsrenners op een zakdoek van elkaar. ZWARE TOURSTART. Laruns is een plaats die we de laatste jaren naar mijn smaak veel te vaak bezoeken. In 2018 eindigde hier ook al een etappe, bijvoorbeeld. Wel met een totaal ander parcours, we kwamen van de andere kant aanzetten in het dorp, na een afdaling van de Aubisque. Een afdaling die we ons allemaal nog wel kunnen herinneren, gok ik zomaar. Primoz Roglic reed weg in deze afdaling, volgens Tom Dumoulin dankzij een motor. Oh, wat was ONZE Tom boos zeg. Witheet. Hoe is het mogelijk dat ik Roglic in de afdaling niet kan volgen? Dankzij die klotemotor natuurlijk. Schandalig. Had je maar op het wiel moeten zitten, Tom. In 2020 waren ze ineens ploeggenoten en inmiddels is Tom gestopt, het kan verkeren. Voor 2018 kwamen we eigenlijk nooit in Laruns, nu zijn we hier om de haverklap. Het is de vierde keer dat we in Laruns zijn. 1985, 2018, 2020 en 2023. Frappant. Laruns is een dorpje van 1200 inwoners waar weinig over te vertellen valt. Er zijn in de omgeving wel wat dingen te doen, maar als het over het dorp zelf gaat noemt het roadbook alleen de plaatselijke kerk en dat is geen fraai exemplaar. Je moet vooral een stukje verder naar het zuiden gaan, naar Artouste. Daar is een skistation te vinden en waarschijnlijk belangrijker de Petit Train d'Artouste. Met een treintje kun je helemaal boven naar een berg 2000 meter boven zeeniveau. Vet. Nog hoger Nog hoger ligt de Pic du Midi d'Ossau, willen ze ook nog graag wat aandacht voor. In het Occitaans noemen we Laruns overigens Laruntz, dat heeft ook wel iets Baskisch. Om het geheel af te sluiten laat ik jullie achter met de inspirerende slogan: Laruns, in het hart van de vallei van Ossau. ![]() In Het Probleem wordt het 24 graden, het is bewolkt maar het zou wel droog blijven, terwijl er amper wind staat. In Laruns wordt het ook 24 graden, maar hier is meer kans op regen. 's Middags lijken we op een stevig buitje te kunnen rekenen, jeetje. Al denkt meteofrance dat het 's avonds pas gaat regenen, dat zou beter zijn. Een natte afdaling van de Marie Blanque, ja, nee, laten we dat maar niet doen. Klein beetje wind uit het noorden, dus tijdens de laatste acht kilometer in ieder geval wind in de rug. Gunstig voor de aanvallers, ditdat. De rit begint om 13:25, als je de neutralisatie overslaat en ik was wel van plan dat te doen. Tussen 17:21 en 17:51 wordt de aankomst verwacht. De NOS en Sporza schijnen allebei meteen live te gaan, geinig. Eurosport 1 zendt dan weer de hele dag balletje meppen uit, HOME OF CYCLING. ![]() Ik heb het idee dat deze rit een prooi wordt voor de vluchters. Als ik eender welke ploeg behalve UAE was zou ik geen zin hebben om vandaag te werken. De kans dat je Pogacar op de Marie Blanque lost lijkt me verwaarloosbaar, en daarna ben je in de sprint altijd geklopt. Dan kun je beter wachten op de volgende rit, met een aankomst bergop. Het lijkt me dat deze rit alleen naar de klassementsrenners gaat als UAE de hele dag als gekken gaat controleren. Wat niet uit te sluiten valt. De kopgroep is mogelijk ook niet heel sterk door de vlakke aanloop en dan kom je met het werk van Laengen en Bjerg al een heel eind. Als UAE wil wint Pogacar deze rit. De bonificaties aan de streep en op de top van de Marie Blanque kan hij eigenlijk gratis ophalen, deze rit is voor hem gemaakt. En hij won hier in 2020 natuurlijk al, maar dat was wel de laatste rit van de eerste week. Nu is het pas de vijfde dag en we zien in allerlei rondes dat de eerste bergrit vaak een prooi is voor de vluchters. Ik vind het realistisch dat UAE voor de boni's gaat en dat deze rit dus een prooi wordt voor Pogacar en de andere klassementsrenners, maar ik ga toch voor de vluchters want ik gun Thierry Gouvenou dat hier helemaal niets gaat gebeuren. 1. Champoussin. Random waardeloze Fransoos die random waardeloze bergrit wint, ik vind het helemaal passen. 2. Izagirre. Ion, in dit geval. Tot nu toe heb ik hem totaal nog niet gezien, waardoor je je afvraagt of ie überhaupt wel in vorm is. Maar goed, ook zonder hoogvorm kun je in een vlucht belanden en iets van een resultaat boeken. Nu we weer een paar kilometer door het Baskenland fietsen wil ik een Bask vooraan. 3. Powless. Die gaat sowieso mee voor de bergpunten, maar na alle krachten die hij heeft verspild zal het daar ook wel bij gaan blijven. 4. Costa. Ruil bolde gisteren lekker binnen in een groepje op twee minuten van de winnaar, die heeft lekker de krachten lopen sparen om vandaag in de aanval te gaan. Zin in. 5. Mühlberger. Waardeloze Oostenrijker mag tonen waarom hij toch niet waardeloos is. Nu Mas is weggevallen mogen de andere renners van Movistar in de aanval gaan. Een Jorgenson en een Guerreiro kunnen we ook wel verwachten, al lijkt Jorgensen niet echt goed in orde te zijn. Maar alsnog, we mogen een aanvallend Movistar verwachten en dat is eigenlijk veel beter dan drie weken gesloten koersen voor de vijfde plaats van Mas. | |
Terecht | woensdag 5 juli 2023 @ 06:33 |
UAE gaat schroeien vandaag ![]() | |
DeeBee | woensdag 5 juli 2023 @ 06:44 |
Voorbeschouwing: genot Parcours: min min Weer bijna een juniorenafstand en het luie knip/plakwerk van 2-3 jaar terug, dat kan toch niet Johan? Gouvenou, neuk je moeder. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 07:01 |
Toch is die Marie-Blanque wel een lekkere klim. Ik ga tegendraads gewoon voor een episch mano a mano tussen Visafslag en Pogi. Een beetje zoals Roglic/Bernal in Romandië destijds, lekker die opgevoerde brommer de sporen geven. | |
Zwansen | woensdag 5 juli 2023 @ 07:50 |
Ik schrijf ene Wout van Aert op. Jumbo gaat op de handrem naar boven en Wout komt gewoon terug in elke afdaling. | |
heywoodu | woensdag 5 juli 2023 @ 07:58 |
Wow, NOS en Sporza die Eurosport eens vergezellen met het live gaan vanaf het begin ![]() | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 08:18 |
In before: zou het wat uitmaken? ![]() | |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 08:43 |
Als Vingegaard zich goed voelt, zijn deze 2 dagen ook voor Jumbo wel een kans om Pogi te testen. Al geldt dat voornamelijk voor morgen | |
superniger | woensdag 5 juli 2023 @ 08:59 |
Mooie OP. | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 09:51 |
Pau komt er dit jaar best genadig af. Geen meltdown bij R_R. De berusting heeft toegeslagen | |
_-_ratjetoe_-_ | woensdag 5 juli 2023 @ 10:02 |
Wat meestal betekent dat ze tot morgen gaan wachten ![]() Ik verwacht ook wel een aanvalletje van Pogacar op de Marie Blanque - dit soort bergjes en weer heeft hij meer kans. En UAE zou ook wel goed voor alle boni's kunnen gaan | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 10:10 |
Dit is juist een parcours waarop je een leuke wedstrijd gaat krijgen, wat jij wilt zijn die standaard op papier leuke etappes die in de praktijk nooit leuk zijn. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 10:12 |
Iemand heeft niet de hele voorbeschouwing gelezen. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 10:46 |
UAE moet hier een statement afgeven, dus ik verwacht wel een aanvalslustige Pogi op de Marie Blanque. Jumbo is vooral sterk als team, dus die zullen wel tempo rijden tot het steilste stuk, waarna de twee kemphanen vertrekken (met Lollerlafay op de trekhaak). Dit kan haast geen vluchtersetappe worden, al weet je natuurlijk nooit hoeveel ruimte er in het begin wordt gegeven. Kan ook zomaar Zimmerman worden die net als in de GiroDauphiné z'n klimmersbenen weer heeft ondergeschroefd en dan Pinot en Izagirre weet af te troeven. [ Bericht 2% gewijzigd door LekkerWeertje op 05-07-2023 10:52:02 ] | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 10:50 |
Het ligt er echt aan of de ploegen er zin in hebben. Klim is wel zwaar, maar als je er niet iedereen af poeft moet je op de controle gaan rijden en dat ging al 2x mis. Dus hoeveel zin heeft UAE daar nu in, die overigens wel 1x in de goede ontsnapping zaten. Ze zullen Yates ook niet gaan opofferen. Dus dan moet het van Makja/Gross/Soler komen om er mensen af te rijden op de Marie Blanque. Ze kunnen natuurlijk wel het gat klein houden tot aan de Soudet. | |
DeeBee | woensdag 5 juli 2023 @ 10:59 |
Met al die wegen in de Pyreneeen ga je toch niet na twee jaar al een etappe kopieren?! We hoeven geen etappes met 8 beklimmingen, maar het slaat nergens op nu alweer dezelfde etappe te rijden. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 11:04 |
De aanloop is vooral wel kut. Ik zou graag een iets sterkere kopgroep zien hier. Maar dit wordt wel een hele tijd koersen voor er een groep weg mag. | |
Zwansen | woensdag 5 juli 2023 @ 11:06 |
Sowieso zijn de verschillen nog te klein om een grote groep met een paar sterke klimmers meteen weg met laten rijden. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 11:08 |
Er staan wel een aantal klimmers op meer dan 10 minuten. | |
crv | woensdag 5 juli 2023 @ 11:17 |
Zou mij niets verbazen als Yates A er op Marie vol tegenaan gaat UAE gaat natuurlijk niet zitten wachten tot ze een tik van Jumbo krijgen Aanval is de beste verdediging | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 11:17 |
Toch denk ik dat mn Jumbo nu wel de koers hard wil gaan maken. Pogi is nu op z'n kwetsbaarst en anders dan in de Giro is er kans dat de ploeg nu juist wel vanaf het begin tempo gaat rijden. Een eerste stap om Pogacar proberen te breken, net als vorig jaar. Meteen toeslaan, anders wordt hij alleen maar beter en beter gedurende de Tour. Of dit ook gaat lukken, daar heb ik mn twijfels over. Pogi beschikt dit jaar over een veel betere ploeg dan vorig jaar en het lijkt er ook niet op dat zijn pols hem echt parten speelt. Het kan ook zomaar dat Jumbo nu al de deksel op de neus gaat krijgen door een Pogi-Yates tandem. | |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 11:28 |
Er staan ook wel klimmers wat dichterbij die in principe geen gevaar zijn voor de favorieten (zoals Ciccone, Pinot, G Martin enzo), maar de vraag is of er andere ploegen zijn die niet willen dat zij meegaan in de vlucht en minuten voorsprong kunnen pakken. Al denk ik zelf dat UAE elke kopgroep binnen bereik wil houden zodat Pogacar nog voor de ritzege kan gaan als hij de benen heeft | |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 11:31 |
Yates is wel duidelijk minder dan Pogacar/Vingegaard als die er echt voor gaan. Die kan UAE in die strijd vooral gebruiken door hem eerder te laten aanvallen. Als Pogacar of Vingegaard er een strijd van wil maken vandaag, verwacht ik dat het ook echt man tegen man wordt | |
Idisrom | woensdag 5 juli 2023 @ 11:36 |
De aanloop is maar 70 kilometer. Dat valt wel mee. Als Alpecin-ploeg de eerste 50 kilometer voor hun rekening neemt i.v.m. de bonificatiesprint, dan is er maar 20 kilometer over. | |
Perrin | woensdag 5 juli 2023 @ 11:40 |
Voor de mensen die van mooie landschappen houden is dit wel een lekkere etappe. | |
WAvanBuren | woensdag 5 juli 2023 @ 11:50 |
Altijd fijn als de Tour weer in het altijd zeer sympathieke Pau is. Gevoel van thuiskomen. | |
_-_ratjetoe_-_ | woensdag 5 juli 2023 @ 11:52 |
Jij zit te kijken en denkt: deze bomen heb ik drie jaar geleden ook al gezien? | |
Mani89 | woensdag 5 juli 2023 @ 11:56 |
Tijd voor een 80’s klassiekertje op deze prachtige dag. | |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 11:57 |
Philipsen staat al zo ver voor dat ze zich daar vast niet mee bezig gaan houden | |
DeeBee | woensdag 5 juli 2023 @ 11:58 |
Uiteraard, we kennen de omgeving rondom Pau als onze broekzak! Maar de herhaling van zetten blijft apart, het is geen klassieker. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 12:11 |
Die vrouw zingt vals. | |
Perrin | woensdag 5 juli 2023 @ 12:17 |
Stond ooit 597 in de top 2000. | |
eentwee | woensdag 5 juli 2023 @ 12:21 |
Vooruitziende blik, anno 2023 heeft iedereen de hele dag China in z'n handen. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 12:22 |
Andre Hazes Jr op 152. | |
DecoAoreste | woensdag 5 juli 2023 @ 12:29 |
Ik moest grinniken. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 12:30 |
Zou Pau naast Parijs de stad zijn die de Tour het meest heeft aangedaan? | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 12:32 |
Nummer 3 | |
crv | woensdag 5 juli 2023 @ 12:33 |
R_R is in ieder geval erg aangedaan door Oau | |
Perrin | woensdag 5 juli 2023 @ 12:33 |
Nice. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 12:33 |
Scheelt niet veel meer ![]() | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 12:34 |
Dat is nummer 8 | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 12:34 |
Nee, Nice staat 8e | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 12:38 |
Ook wel leuk dat Parijs vaker als finishplaats is gebruikt dan dat er Touredities zijn geweest. | |
eentwee | woensdag 5 juli 2023 @ 12:38 |
Vrij letterlijk zelfs, als je bedenkt wat pau betekent in het Portugees ![]()
| |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 12:42 |
Gewoon elke dag ergens anders starten en dan finishen in Parijs! | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 12:47 |
Tourstad bij uitstek ![]() | |
Chiappucci | woensdag 5 juli 2023 @ 12:48 |
Precies. Ik wist eerder van het bestaan van Pau af, dan van Lyon of Marseille. | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 12:49 |
Parijs? Wie was dat? Nooit gezien | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 12:49 |
Marseille is wel bekend van het voetbal toch? | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 12:51 |
Durand is viesbruin | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 12:56 |
![]() 1997, een tijdrit van 63 kilometer van Disneyland-Paris naar Disneyland-Paris. | |
Chiappucci | woensdag 5 juli 2023 @ 12:59 |
Ja, dat wel. Maar ik begon eind jaren '90 met Tour kijken en Europees voetbal pas vanaf ca. 2000 denk ik. | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:01 |
GP La Marseillaise ![]() | |
wimderon | woensdag 5 juli 2023 @ 13:03 |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:03 |
Klaar voor de Pau-show | |
Chiappucci | woensdag 5 juli 2023 @ 13:03 |
https://nos.nl/collectie/(...)-doorkomen-geen-idee Fabio klinkt niet heel positief. | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 13:04 |
Chiappucci | woensdag 5 juli 2023 @ 13:04 |
Dan weten we meteen waarom UAE zo full retard ging de eerste twee dagen en Pogi weer overal de clown uithangt. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 13:05 |
Dat wordt een DNF'je vandaag of morgen ![]() | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 13:05 |
Ja dan zien we Pogi die Wout nadoet dus weer terug in de Netflix serie. | |
franklop | woensdag 5 juli 2023 @ 13:06 |
Die gaan dus volle bak | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 13:09 |
Op zich logisch natuurlijk dat hij vandaag niet blij is, maar jeminee, wat een typisch interview weer. Ik hoor hem niet graag praten, zullen we maar zeggen. | |
noodgang | woensdag 5 juli 2023 @ 13:13 |
Wel een mooie stad eigenlijk he? | |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 13:17 |
Of het een ontsnapping is die ze kunnen controleren, hebben ze zelf ook invloed op natuurlijk.. | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 13:19 |
Heb lelijker gezien | |
TommyL0204 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:19 |
Wel mooi voor een niet nader te noemen user dat we nu nog 50 km neutralisatie hebben in deze schitterende stad | |
Dr_Flash | woensdag 5 juli 2023 @ 13:20 |
Ik heb me verheugd op deze rit. Van 3 jaar geleden weet ik niks meer. Hoop op zonnig weer en mooie landschappelijke beelden. Al is een aantrekkelijk veertiende-eeuws kasteeltje ook niet voor de poes natuurlijk ![]() | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 13:21 |
zo'n dagje thuiswerken is echt relaxed | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:23 |
Erg slimme woordkeuze van Bjikkel Merg. Hij kan namelijk elke breakaway moeiteloos controleren. | |
Bill_Hillie | woensdag 5 juli 2023 @ 13:25 |
Vocsnor heeft snode plannen | |
Dagoduck | woensdag 5 juli 2023 @ 13:26 |
Hoe laat zijn ze ongeveer bij de tussensprint? | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 13:26 |
14.30 | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:27 |
Tussen 2 en 3. | |
Van_Poppel | woensdag 5 juli 2023 @ 13:27 |
Half 3 ofzo | |
Marcoss | woensdag 5 juli 2023 @ 13:30 |
Vanwaar de interesse in de vrij nutteloze tussensprint? | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:30 |
UAE zal toch geen Jumbo laten rijden lijkt mij. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:31 |
flopgroep | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 13:31 |
kijken of Swamp Thing Philipsen vorm behoud toont in de moeras groene moddertrui? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:33 |
sjuut Skelmose | |
Dagoduck | woensdag 5 juli 2023 @ 13:34 |
Even een richtpunt met het oog op de klim die niet veel later aanvangt. Moet nog even boodschappen doen. | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 13:40 |
je kunt rustig boodschappen doen tijdens die klim hoor, er gebeurt echt niks | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:41 |
Waar is Powerless? | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:41 |
WOUT | |
WAvanBuren | woensdag 5 juli 2023 @ 13:41 |
België veert op. | |
Mansjester | woensdag 5 juli 2023 @ 13:41 |
Jumbo Visma wil graag meezitten in de vlucht | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:41 |
Lijkt me niet dat ze Wout laten rijden? | |
Felagund | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Dit is wel een goede jump | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Fabio zit met een probleem | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Jakobsen nu al gelost, die gaat een zware dag tegemoet. | |
0ne_of_the_few | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Middag thuiswerken is niet gek met deze etappe | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Ach Fabio. | |
Van_Poppel | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Fabio heeft een groot probleem | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Dit gaat een DNF worden voor Jakobsen. | |
Felagund | woensdag 5 juli 2023 @ 13:42 |
Ach Fabio | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:43 |
Ja, Fabio kan naar huis | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:43 |
De rest van de vluchters zal wel balen met WOUT erbij. | |
Scorpion_17 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:44 |
Die kwam al met amper overwinningen op zak aan de start | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:44 |
Wout heeft weer zo'n dag met ongelimiteerde energie. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:44 |
Lafay en Van Aert laten ze nooit rijden. | |
GotenSSJ | woensdag 5 juli 2023 @ 13:45 |
Wout blijft een hele vervelende rubriek | |
4-elements | woensdag 5 juli 2023 @ 13:46 |
Waar staat hij op de schaal van Voeckler? | |
Scorpion_17 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:46 |
Ver daaronder | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:48 |
![]() | |
Dr_Flash | woensdag 5 juli 2023 @ 13:48 |
Voor die tijd hoef je zeker niet te kijken. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:49 |
Dit wordt m niet, jammer. Met Izagirre erbij was dit wel een geinig groepje geweest. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:49 |
Tuurlijk wel, vorming kopgroep. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:49 |
Welke EF is zo actief? Ik kijk met geluid uit. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 13:50 |
Flikker op. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:50 |
Niet Uran Uran maar die andere. | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:50 |
Bedankt Maarten, dit zien wij ook. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 13:50 |
Dit zien we gewoon in beeld. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:51 |
Bettiol | |
OProg | woensdag 5 juli 2023 @ 13:51 |
Daar gaat Fabio weer die het wiel amper kan houden. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:51 |
Bettilol? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:51 |
Halve peloton mee. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 13:51 |
Fuga bidone. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:52 |
Grote groep wel. | |
4-elements | woensdag 5 juli 2023 @ 13:52 |
Te groot voor mijn prono ![]() | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:52 |
Chaos. Pure chaos. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:52 |
en dan proberen er nog 20 extra mee te springen. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:52 |
Heerlijke chaos wel. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:53 |
Dit is niet weg. | |
Boezeidekoe | woensdag 5 juli 2023 @ 13:54 |
Zou wel leuk zijn als er nog geen kopgroep is bij de beklimming van de Marie-Blanque, krijg je een nog onvoorspelbaarder koersverloop. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 13:54 |
Het is op zich wel geestig om heel Quick Step aan te zien vallen terwijl Jakobsen achteraan aan het spartelen is. | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 13:54 |
en we kunnen weer opnieuw beginnen | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:54 |
Gevalletje kijk eens dom ja. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:55 |
Waarom zit Jumbo er zo kort op de hele tijd? Alsof UAE een groep met twee Sjumbo's laat rijden. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 13:55 |
Je weet niet eens wat er is gecommuniceerd. | |
Van_Poppel | woensdag 5 juli 2023 @ 13:55 |
Jakobsen verliest per seconde een seconde | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 13:55 |
Bij QuickStep zullen ze ook wel weten dat de opgave van Jakobsen vrij dichtbij is. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:55 |
Vanuit de ploegleiding dan. Of ze denken dat het hopeloos is voor Fabio. | |
4-elements | woensdag 5 juli 2023 @ 13:56 |
Powless heeft ballen... | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:56 |
Dit is weg denk ik. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 13:56 |
Als QuickStep dit doet lijkt me het waarschijnlijk dat Jakobsen ernstiger is gehavend dan gemeld en/of dat ze al uitgaan van een opgave. | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 13:56 |
morkov blijft als loods bij de beschadigde U96 Jakobsen. benieuwd of ie op den duur vooruit gestuurd wordt | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:57 |
Dat is de tweede optie ja. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 13:57 |
Die kans is natuurlijk vrij groot, maar optisch ziet het er nogal ongelukkig uit. | |
Van_Poppel | woensdag 5 juli 2023 @ 13:57 |
Idd, als Wolfpack moet je soms gewonde wolven achterlaten. | |
4-elements | woensdag 5 juli 2023 @ 13:57 |
Ik zet alvast met potlood een streep door de naam Jacobsen. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:57 |
Ciccone zou er bij zitten, dit gaan ze nooi minuten geven lijkt me. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:58 |
Jumbo met 3 in de voorposten. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 13:58 |
Hoop voor Fabio dat ze zometeen allemaal gaan pissen. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:59 |
Groep van 30 nu ofzo. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 13:59 |
Prachtig ja: shot 1 Jakobsen aan het sterven, shot 2 Cavagna die vol aan het hengsten is. ![]() | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 13:59 |
Voor Fabio is het heel vervelend dat Ciccone hier zit. | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 13:59 |
Dit is een erg sterke groep. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 13:59 |
Is het nu de hele tijd loller-Lafay op kop? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:00 |
Hindley wordt nu in die voorste groep gegeven. | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 14:00 |
Victor is net als Janse Bagge band aan het Solliciteren | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:00 |
Hindley, die gaan ze al helemaal nooit laten rijden. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:00 |
Maarten voegt voor het eerst iets toe. Waerenskjold nog dikker in de shit. | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 14:00 |
Wie is de persoon die nog achter Jacobsen rijdt? ik kan die beste Gilbert niet goed verstaan als ie namen uitspreekt | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 14:01 |
Pogacar zat net mee. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:01 |
WOUT | |
Szura | woensdag 5 juli 2023 @ 14:01 |
Renaat veert op | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:01 |
Dit is een vrij omvangrijke groep. | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:01 |
40 man? | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 14:01 |
Søren Wærenskjold? | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 14:02 |
Egan is mee? | |
Felagund | woensdag 5 juli 2023 @ 14:02 |
Hindley volgens Steef ook. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 14:02 |
Van Aert wil zijn gram halen vandaag. | |
Scorpion_17 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:02 |
Fabio lekker aan t stayeren.dtraks 10 sec binnen tijdslimiet binnen en dan 20 sec tijdstraf lol | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:03 |
Buchmann zou ook mee zijn | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:03 |
Dit gaat sowieso niet veel tijd krijgen. Ciccone zit er sowieso en misschien zelfs Hindley dus. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:03 |
Als Hindley er echt zit dan gaat dit teruggepakt worden. | |
franklop | woensdag 5 juli 2023 @ 14:03 |
Volgens de Tour organisatie ook. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 14:04 |
Nee, maar haal t maar eens terug. Al is t natuurlijk niet zeker dat iedereen ook echt mee gaat rijden. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 14:04 |
Ik denk dat het Dani is. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:04 |
Dat denkt STEEF ook. | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:04 |
Hannes voert geen fluit uit | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:05 |
Die dan weer gewoon van de Tourdata haalt. | |
Slobeend | woensdag 5 juli 2023 @ 14:05 |
Volgens Bobbie zitten er veel Vlaams getinte renners vooraan. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:05 |
Vraag me echt af of dan nu bij Jumbo en UAE er wordt gevraagd aan de renners in het peloton om naar Hindley te zoeken. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 14:05 |
100% Dani. | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:06 |
3 jumbo's | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:06 |
Van Aert, Benoot en Laporte. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:06 |
Alpecin 0 rijders in de kopgroep, ook knap. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:06 |
Het pulleton heeft een groot probleem. | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:07 |
Dit lijkt mij voor UAE geen best scenario. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:07 |
En nu, Jumbo, UAE? | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:07 |
Ze zullen Hindley toch ook geen kwartier willen geven | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 14:07 |
Die duwen Philipsen de berg op | |
OProg | woensdag 5 juli 2023 @ 14:07 |
Bijna een minuut al. 32 man dus. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:07 |
Ik vind 3 minuten al heel wat, je weet niet hoe goed ie is he? | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:08 |
Zelfs geen minuten. Dit gaat wel dicht gereden worden. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:08 |
Als ze vooraan blijven draaien maakt dat weinig uit. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:08 |
De man die algemeen beschouwd wordt als de grootste kans op de derde plek? Nee die gaan ze geen kwartier geven. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Vermoedens van bij Waerenskjold. | |
StephanL | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Chute | |
Szura | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Daar ligt wat Skin | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Behalve dat Jumbo dan ook een groot probleem krijgt | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Ach Matt Simmons | |
Van_Poppel | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Chute Skin | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Oei. Daar ligt wat skin op de weg. | |
Mansjester | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Karma | |
Zorro | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Gene Simmons neer | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Valt over die put lijkt. | |
StephanL | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Een Lidl ![]() | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Die gaat niet lekker slapen vannacht | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:09 |
Rood | |
DiegoFuser | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Eerst een item met Sammy moeten maken, dan een harde valpartij. Het zijn niet de dagen van Skin. | |
De-iets-tedikkewielrenner | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Had ie maar mee moeten doen met het filmpje van tietema | |
Remco | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Dat ziet er wel enorm pijnlijk uit | |
Scorpion_17 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Lelijkste wielershirt ooit-kandidaat | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Rosbief op zn schouder. ![]() | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
![]() | |
Perrin | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Die schouder ![]() | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Ze gooien er meteen maar het filmpje van Sammy in. ![]() | |
Van_Poppel | woensdag 5 juli 2023 @ 14:10 |
Sammy ![]() | |
DiegoFuser | woensdag 5 juli 2023 @ 14:11 |
We schakelen naar Eurosport | |
StephanL | woensdag 5 juli 2023 @ 14:11 |
Heb er nog niet veel van gezien | |
Szura | woensdag 5 juli 2023 @ 14:11 |
Snel nog even het filmpje voordat hij opgeeft | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:11 |
Het gaat al naar 2 minuten. | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 14:12 |
voor maar 99 cent! | |
franklop | woensdag 5 juli 2023 @ 14:12 |
Zonder enig belang zeg ik dat de winst naar iemand in de kopgroep gaat. | |
LekkerWeertje | woensdag 5 juli 2023 @ 14:12 |
NOS was nog niet overtuigd van de aanwezigheid van Hindley, maar nu hebben ze hem dan toch gespot. | |
pipster | woensdag 5 juli 2023 @ 14:12 |
Lekker Simmons... | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:12 |
Hindley heeft met Buchmann en Konrad ook de juiste mannen mee om straks serieus door te rijden op de Soudet. | |
Szura | woensdag 5 juli 2023 @ 14:13 |
Nektapijt | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:13 |
Ja, de ploegen zij ook gewoon niet zo handig bezig om vooral naar elkaar (en UAE) te kijken. Hoewel ik het ergens wel kan begrijpen. | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 14:13 |
Jorgensen mee ,gall mee, lokkerflip mee, houle mee. allemaal eruit gegooid. zoals Hans de Booij zou zeggen "iemand zei je stond uren met je handen op de leuning van die brug " | |
franklop | woensdag 5 juli 2023 @ 14:14 |
Had Uran Uran Uran gewooon slechte dagen? Of is er en andere reden waarom hij op 24 minuten al staat? (was mij nog niet opgevallen) | |
Mani89 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:14 |
Hindley is poultjes aan het neuken. | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:15 |
Laporte en Benoot mogen ook kiezen of ze voor Vingegaard of Wout rijden. | |
StephanL | woensdag 5 juli 2023 @ 14:15 |
Nog meer Lidl ![]() | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:15 |
Laporte is 100% Wout's bitch. | |
Dr_Flash | woensdag 5 juli 2023 @ 14:15 |
dit is toch geen kopgroep man. Dit is het peloton en de bus. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:16 |
Is Hindley hier de tour aan het winnen? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:16 |
Ik neem aan dat Jumbo geen enkele trap doet in die groep. | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:16 |
Jumbo zal snel een keuze moeten maken want het verschil gaat snel oplopen op deze manier. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:17 |
Mastermind Marco Soler die dit gat gaat dichten. ![]() Onvoorstelbaar, wat een idioot. | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:17 |
Er is nu al geen samenwerking in de kopgroep. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:17 |
Kopgroep kijk eens dom? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:18 |
Lijkt me niet meer dan logisch. Buiten Hindley en Ciccone zal niemand zich kansrijk voelen in deze groep. | |
Idisrom | woensdag 5 juli 2023 @ 14:18 |
Dat had vandaag toch geen doel. Hooguit dat Philipsen tot de tussensprint zou mee glippen. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:18 |
Wanneer heb jij ooit samenwerking gezien in een kopgroep van 30+ man? | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 14:18 |
Wilco kan mooi Hindley van de fiets rijden | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:19 |
Wilco zit er niet. | |
DiegoFuser | woensdag 5 juli 2023 @ 14:19 |
WOUT voelt de benen niet vandaag. Ambities voor geel of toch groen? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:19 |
Pildaursen en Kokkaart willen voor groen. | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 14:19 |
Ergens deze ronde, voor de giro 2020 ![]() | |
skysherrif | woensdag 5 juli 2023 @ 14:20 |
volgens gilbert is jakobsen weer terug in het peleton, zou me verbazen | |
KaheemSaid | woensdag 5 juli 2023 @ 14:20 |
Wel echt lelijk ja! | |
Szura | woensdag 5 juli 2023 @ 14:20 |
Zijn we de rest van de Tour verlost van Karrel Berteele? | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:20 |
Deze vier zijn weg. Uiteindelijk goed uitgepakt voor Jumbo. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:20 |
WOUT kijkt de hele tijd of er iemand overneemt, maar niemand kan er overheen komen. | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:20 |
Nee wisselen om de dag. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:21 |
Deze vier zien ze niet meer terug. | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:22 |
Pedersen kan zo wel eens laten lopen | |
StephanL | woensdag 5 juli 2023 @ 14:22 |
Jumbo en Lidl in een ontsnapping | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:22 |
Dikke Mes staat echt op ontploffen met z'n rooie harses. | |
Sabata | woensdag 5 juli 2023 @ 14:22 |
net achter de moeras groene moddertrui voor het puntenklassement | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:22 |
Ik denk dat Lotto ook meer vertrouwen zal hebben in Van Gils. | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 14:22 |
Ik ga niet weer zo actief zijn en de ontsnapping gaan, ja Wout | |
franklop | woensdag 5 juli 2023 @ 14:23 |
Ah, al die Jumbo plus Lidl in een ontsnapping Had je er van kunnen maken. | |
H.Vviv | woensdag 5 juli 2023 @ 14:23 |
Nee. Zo kan hij nog van nut zijn na de Soudet voor Ciccone. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:23 |
Wout gaat voor geel. | |
Faraday01 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:23 |
Dan heeft hij minuten nodig | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:24 |
Dan had, vrees ik, ook niemand gelachen. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:24 |
De BORA tridente zal dat gat toch wel dicht moeten kunnen poefen. Of ze rekenen er op dat in de klim te doen. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:24 |
Coquard houdt de benen stil. | |
StephanL | woensdag 5 juli 2023 @ 14:24 |
Maar de Ah en Plus sponseren niet. Aldi ook niet | |
Chiappucci | woensdag 5 juli 2023 @ 14:25 |
Wel matig dat Thieu niet meezit. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 14:25 |
Verder naar beneden scrollen, stommen Renaat. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:25 |
Die houdt er niet van om kansloos op kop te rijden en er vervolgens even kansloos afgepeerd te worden op een klim. | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 14:27 |
![]() 2 jaar geleden hadden ze wel grote lol in een rit als deze | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:28 |
Dat was een van de leukste tourritten ooit. | |
DiegoFuser | woensdag 5 juli 2023 @ 14:28 |
Heeft het toch geprobeerd om naar Latour toe te springen. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:28 |
Ik verbaas me over de BORA-goden. Alles voor niks. | |
Szura | woensdag 5 juli 2023 @ 14:29 |
Maxim van Gils mist een chromosoom | |
hhh38 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:31 |
3 erkende hardrijders. | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 14:31 |
spreken ze op de Belg al over de tourzege van Wout? | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:31 |
Stoomwals WOUT. Hij moet sjust niks, maar mag wel. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:31 |
Lekker op 10 meter ervoor tempo gaan maken Bora. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:32 |
Tactische clusterfuck. | |
Slobeend | woensdag 5 juli 2023 @ 14:33 |
Bobbie met z'n "Little Trek" de hele tijd. | |
Halcon | woensdag 5 juli 2023 @ 14:33 |
Die maakt geen kans op de ritzege hier en hoeft ook niet vooruitgestuurd te worden door een klassementsman. Rustig dagje dus voor hem. | |
Dale__Cooper | woensdag 5 juli 2023 @ 14:35 |
Ik acht Wout in staat straks 80 kilometer te soleren naar ritwinst en geel. | |
Koffieplanter | woensdag 5 juli 2023 @ 14:35 |
De wagenwijd openstaande deuren worden weer vakkundig ingetrapt. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:35 |
't Is weer van dat he? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:35 |
Voorschot op Tourwinst. | |
Infinitism | woensdag 5 juli 2023 @ 14:35 |
zou een geweldige zege zijn als dat gebeurt ![]() | |
Remco | woensdag 5 juli 2023 @ 14:37 |
Wilco verwacht altijd wel bij de beste 10 te zijn. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:38 |
Emu trekt zich uit elkaar, ja voor wat eigenlijk? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:38 |
Het blijft. 1'40-1'45 | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:38 |
Zelfde reden als je moeder, voor het geld. | |
4-elements | woensdag 5 juli 2023 @ 14:38 |
Lukt 'm ook heel wat keren. Hij staat op 1 van meeste top 10's zonder overwinning toch? | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:39 |
so | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:39 |
Stukje Baskenland. Ik kom tot leven. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:39 |
Euh ja, ok. | |
Momo | woensdag 5 juli 2023 @ 14:40 |
Met lichtjaren voorsprong op de rest. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:40 |
Al fietsend controleren of iemand een hersenschudding heeft, ja juist. | |
Bugno3 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:43 |
Ik zou een moord doen voor de oortjesdiscussie bij BORA. | |
Perrin | woensdag 5 juli 2023 @ 14:43 |
Het wordt oorlog de volgende klim. | |
Scorpion_17 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:43 |
154 inmiddels geloof ik. In pro tour koersen wel te verstaan. Das nog knapper | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 5 juli 2023 @ 14:43 |
Oke Valentijn. | |
Mexicanobakker | woensdag 5 juli 2023 @ 14:43 |
Kontrat is al doodop. | |
Scorpion_17 | woensdag 5 juli 2023 @ 14:44 |
Heeft fabio al opgegeven? | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:44 |
sorry kon het niet laten. | |
Wienerschnitzels | woensdag 5 juli 2023 @ 14:45 |
Zit weer in het peloton | |
vaarsuvius | woensdag 5 juli 2023 @ 14:45 |
nope |