Het begon allemaal hiermeequote:Na maanden van onzekerheid is het nu toch echt zover. Elon Musk is officieel eigenaar van Twitter. De man die in april vol enthousiasme een deal sloot - en daar vervolgens eenzijdig van afzag - liet deze maand weten alsnog bereid te zijn 44 miljard dollar neer te leggen. En nu is de kogel door de kerk.
Mogelijk heeft voor Musk meegespeeld dat als hij voet bij stuk had gehouden, hij naar de rechter had gemoeten. Waarschijnlijk wist hij dat zijn kansen in de rechtszaal niet zo groot waren. Zijn bewering dat Twitter niet eerlijk is geweest over de hoeveelheid nep- en spamaccounts horen we in elk geval niet meer. Ook bleek hij opeens wel weer toekomst te zien in Twitter: het zou onderdeel worden van de 'allesomvattende' app X.
Waarom is dit groot nieuws?
De kans is groot dat je dit leest, maar niet zoveel met Twitter hebt. In vergelijking met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is het platform relatief klein - in Nederland zijn volgens onderzoeksbureau Newcom 1,1 miljoen mensen dagelijks actief.
Toch wordt Twitter gezien als invloedrijk omdat er veel journalisten, politici en opiniemakers op zitten. Gesprekken en reacties op het nieuws kunnen daardoor verstrekkende gevolgen hebben voor de 'echte wereld'. Het vervult daarmee soms een invloedrijke rol in het maatschappelijke debat. Het is spannend om te zien hoe Musk daarmee omgaat.
Wordt Musk zelf de baas bij Twitter, of wordt hij alleen eigenaar?
Het is wel de verwachting dat hij de leiding op zich zal nemen, zij het tijdelijk. Vannacht werd al bekend dat de top is ontslagen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Game on!are we infinite or am I alone
https://www.theguardian.c(...)meta-to-launch-rivalquote:Instagram’s Threads app to launch 6 July amid mass backlash against Elon Musk’s Twitter
Meta’s answer to Twitter, a new app called Threads, will launch on Thursday, just as users of the platform owned by Elon Musk seek out alternatives in droves.
The Threads app, which is linked to Instagram, appeared in the Apple app store on Tuesday ahead of Thursday’s launch. Meta has launched a countdown website for the release.
A preview of the “text-based conversation” app says Threads will be a place “where communities come together to discuss everything from the topics you care about today to what’ll be trending tomorrow”.
“Whatever it is you’re interested in, you can follow and connect directly with your favorite creators and others who love the same things – or build a loyal following of your own to share your ideas, opinions and creativity with the world,” the promotional text says.
Screenshots suggest people will be able to use their Instagram handle to log in to Threads and follow their existing contacts. The app appears to share a similar user interface to Twitter, with similar features including reposting, liking and allowing users to limit who can reply to posts.
[..]
Dat hangt er vanaf wat er met de verstrekte persoonsgegevens gebeurtquote:Op dinsdag 4 juli 2023 11:29 schreef Tijn het volgende:
Die Threads app van Meta gebruikt ActivityPub, net zoals Mastodon. Dat betekent als het goed is dat je mensen op Threads vanuit Mastodon kunt volgen en vice versa. Ik zou het niet erg vinden als in de toekomst alle social media op deze manier werken en het dus niet meer zoveel uitmaakt op welk platform je zit.
Nou ja, in het geval van Meta natuurlijk vrij duidelijk, die slokken alles op dat ze kunnen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 11:35 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat er met de verstrekte persoonsgegevens gebeurt
Dat is de theorie, de praktijk is dat meta waarschijnlijk op heel veel instances geblocked gaat worden omdat ze er niks mee te maken willen hebben. Daar ging laatst de eerste echte rel op mastodon over, dikke vette ruzie!quote:Op dinsdag 4 juli 2023 11:29 schreef Tijn het volgende:
Die Threads app van Meta gebruikt ActivityPub, net zoals Mastodon. Dat betekent als het goed is dat je mensen op Threads vanuit Mastodon kunt volgen en vice versa. Ik zou het niet erg vinden als in de toekomst alle social media op deze manier werken en het dus niet meer zoveel uitmaakt op welk platform je zit.
Ja, we gaan zien hoe dat uitpakt. Ik snap op zich wel dat mensen sceptisch zijn. Maar ik denk dat het potentieel wel tot een beter internet kan leiden dan wanneer het uit een stuk of 5 walled gardens bestaat, zoals de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is de theorie, de praktijk is dat meta waarschijnlijk op heel veel instances geblocked gaat worden omdat ze er niks mee te maken willen hebben. Daar ging laatst de eerste echte rel op mastodon over, dikke vette ruzie!
Ja ik hoop het van harte, maar ik ben er zelf ook nogal cynisch over. Meta die netjes samenwerkt met open protocollen, ik zie het niet gebeuren. Ben erg bang voor "embrace, extend, extinguish". Uiteindelijk is het verdienmodel van meta duidelijk, advertenties en dataverkoop, en dat is nogal in strijd met het idee van activitypub. In het beste geval krijg je afgescheiden activitypub-bubbles die elkaar niet kunnen luchten of zien. Ik weet niet of dat nou zo'n vooruitgang is.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, we gaan zien hoe dat uitpakt. Ik snap op zich wel dat mensen sceptisch zijn. Maar ik denk dat het potentieel wel tot een beter internet kan leiden dan wanneer het uit een stuk of 5 walled gardens bestaat, zoals de afgelopen jaren.
Ik denk het wel. En hoe mooi zou het zijn als we data van Meta kunnen binnen hengelen en er dan geen advertenties bij tonen?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:20 schreef Farenji het volgende:
[..]
In het beste geval krijg je afgescheiden activitypub-bubbles die elkaar niet kunnen luchten of zien. Ik weet niet of dat nou zo'n vooruitgang is.
Hier wordt een andere definitie van "werken" gebruikt, want mastodon "werkt" op zich al jaren prima. Mastodon is geen twitter/meta/insta alternatief of concurrent, het heeft geen "selling points", er is geen bedrijf dat winst moet maken, er is geen marketingbudget. Het is een open protocol, zoals smtp of http, en iedereen kan er bij aanhaken, met de bestaande mastodon implementatie of een eigen implementatie. Meer is het niet.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:26 schreef MoreDakka het volgende:
https://arstechnica.com/i(...)didnt-quite-pan-out/
Waarom Mastodon nooit gaat werken.
Voor mij persoonlijk werkt het best ok als Twitter-alternatief.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
Hier wordt een andere definitie van "werken" gebruikt, want mastodon "werkt" op zich al jaren prima. Mastodon is geen twitter/meta/insta alternatief of concurrent, het heeft geen "selling points", er is geen bedrijf dat winst moet maken, er is geen marketingbudget. Het is een open protocol, zoals smtp of http, en iedereen kan er bij aanhaken, met de bestaande mastodon implementatie of een eigen implementatie. Meer is het niet.
Ja, voor mij ook, maar het is niet hetzelfde, en ook niet zo bedoeld. Het is vooral een twitter-alternatief geworden toen Elon begon met twitter kapotmaken, toen kreeg je op mastodon allemaal twitter-vluchtelingen, waarvan veel mensen ook weer snel vertrokken, omdat ze dingen zochten die mastodon gewoon niet biedt. Je moet meer je best doen om mensen te vinden, en iets als "viral gaan" is op mastodon zo goed als onmogelijk.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk werkt het best ok als Twitter-alternatief.
Maar daar staat tegenover dat er minder ruis is en de interacties met mensen van hogere kwaliteit zijn. Ik heb ook totaal geen moeite om mensen te bereiken. Een tijdje terug zocht ik bijvoorbeeld gasten voor een podcast. Berichtje op Mastodon gezet, nog geen dag later had ik teveel aanmeldingen om allemaal te accepteren.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja, voor mij ook, maar het is niet hetzelfde, en ook niet zo bedoeld. Het is vooral een twitter-alternatief geworden toen Elon begon met twitter kapotmaken, toen kreeg je op mastodon allemaal twitter-vluchtelingen, waarvan veel mensen ook weer snel vertrokken, omdat ze dingen zochten die mastodon gewoon niet biedt. Je moet meer je best doen om mensen te vinden, en iets als "viral gaan" is op mastodon zo goed als onmogelijk.
Ja, zeker waar, twitter was voor mij (met weinig volgers) vooral eenrichtingsverkeer: vooral veel lezen, volgen van interessante profielen met tigduizend volgers, maar als ik zelf tweette dan leek dat vaak in een zwart gat te verdwijnen. Op mastodon lukte het makkelijker om meer volgers te krijgen (ook omdat er meer nerds zoals ik rondlopen haha) en er is inderdaad meer en betere interactie.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar daar staat tegenover dat er minder ruis is en de interacties met mensen van hogere kwaliteit zijn. Ik heb ook totaal geen moeite om mensen te bereiken. Een tijdje terug zocht ik bijvoorbeeld gasten voor een podcast. Berichtje op Mastodon gezet, nog geen dag later had ik teveel aanmeldingen om allemaal te accepteren.
Gaat alleen nog te gebruiken zijn voor Twitter verified. Dus 8 euro per maand.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:19 schreef NoCigar het volgende:
Twitter met Tweetdeck, ook met de nieuwe versie, werk in ieder geval amper meer: een en al bevroren schermen en traagheid, kromt totaal onwerkbaar hier met alle zoekopdrachten en columns die nog geen week geleden vlekkeloos werkten. Het wordt allemaal steeds minder.
Als je er dan geld voor wil vragen is het helemaal wel een goed idee om te zorgen dat het een beetje goed werktquote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat alleen nog te gebruiken zijn voor Twitter verified. Dus 8 euro per maand.
https://twitter.com/Twitt(...)oUWnG-wg6jeXyiw&s=19
Waarom ben je dan van lotje getikt? Is betalen voor extra functionaliteiten zo gek dan?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:01 schreef NoCigar het volgende:
Ik las het ja, terwijl ik nog steeds amper normale mensen met een blauwe vinkjes zie. Ik schat dat van de Nederlanders met zijn vinkje is 98 % onmiskenbaar van Lotje getikt is,;internationaal ligt dat percentage misschien iets lager.
Wel als je vindt dat er niets van daadwerkelijke waarde wordt toegevoegd wellicht?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 17:51 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom ben je dan van lotje getikt? Is betalen voor extra functionaliteiten zo gek dan?
98 van de 100 dan. Jij je zin.quote:
Noem er eens een paar?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 22:27 schreef Rnie het volgende:
[..]
Ik zie veelal normale types met een blue badge.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |