Dat is dus precies wat ik de hele tijd zeg.quote:Op donderdag 30 november 2023 10:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee maar wel van 300k * 0,9 - 200k.
Ik zou zoiets groots als een huis van 600k niet aangaan zonder vooraf advies te hebben ingewonnen en een berekening te zien van de maandlasten.quote:Op donderdag 30 november 2023 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee en ik teken pas maandag. Wat ik gedaan heb is de waarde van mijn woning gepakt en daar de benodigde hypotheek bij opgeteld. Dat kan ik makkelijk betalen.
En ik heb 100k aan eigen vermogen achter de hand om meerwerken en dubbele lasten mee te kunnen betalen.
Dat leek mij voldoende. Maar als ik het zo zie kan ik beter een zo hoog mogelijke hypotheek aanvragen en die daarna aflossen wanneer er geld over is.
Maandlasten berekeningen heb ik wel gedaan en laten controleren en die kan ik makkelijk betalen.quote:Op donderdag 30 november 2023 10:27 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zou zoiets groots als een huis van 600k niet aangaan zonder vooraf advies te hebben ingewonnen en een berekening te zien van de maandlasten.
Op een forum navragen hoe je zo meteen de grond moet betalen lijkt mij niet de meest verstandige manier om dit aan te pakken maar ieder zijn keuzes![]()
Kijk dat is al een goede waar ik geen rekening mee gehouden had maar klinkt logisch om idd te laten taxeren.quote:Op basis van jouw cijfers:
Je hebt een hypotheek van 200k en wilt 130k bijlenen zeg je.
Tevens kan je 90% van die 480k taxatiewaarde huidige huis minus je 200k hypotheek krijgen (taxatie is dan wel verplicht om te laten doen en die kan gunstiger maar ook wel ongustiger uitpakken) als overbruggingskrediet.
Idee is om versneld af te lossen met geld dat ik overheb. Bij bijna alle hypotheken kan dat boetevrij met 10% tot 20%.quote:Dus 200 + 130 + 232 overbrugging is al 562k dus daarmee heb je die 600 al bijna te pakken. Maar die 130 zal nog iets omhoog moeten tenzij je dat ook uit eigen middelen gaat betalen. Als je voor de verwachte waarde verkoopt kan je dat dan inderdaad ook meteen weer aflossen bij verkoop zodat je weer terug bent bij die 130.
Een hele hoge hypotheek aanvragen betekent ook hoge lasten tot dat je verkoopt en kan aflossen. Over je overbruggingskrediet betaal je alleen rente maar over de rest van de hypotheek betaal je wel aflossing. En per termijn dat je aan de bouwer betaalt wordt het rentedeel over de rest maandelijks ook steeds hoger.
Ja ben alleen bang dat ik weinig keus heb. Dat overbruggingskrediet zal wel bij NN moeten lopen waar nu ook al de hypotheek loopt.quote:En zoals mariposas aangeeft is het ook van belang om te kijken naar de voorwaarden van dat overbruggingskrediet. De bouw duurt een behoorlijke tijd en voor hoe lang staat de rente over dat deel vast zodat je niet opeens daar veel meer voor moet gaan betalen na afloop van het rentetermijn.
Pfoe dat vind ik best een verschil maken in de maandlasten. Die lopen dan niet meer langzaam op.quote:Op donderdag 30 november 2023 10:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij ons overbruggingskrediet bij Florius betaalden we variabele rente, dat ging in het begin goed, want die werd meerdere keren verlaagd, maar opeens steeg de rente zo enorm dat we niet gewacht hebben op de verkoop van het oude huis maar alvast met ons laatste vrij beschikbare spaargeld dat krediet hebben afgelost. Overigens betaalden wij over het volledige bedrag in het bouwdepot rente. We kregen uiteraard wel een rentevergoeding over het nog niet opgenomen deel, maar die vergoeding werd bijgeschreven op het bouwdepot dus die vergoeding kregen we niet zelf op onze rekening. Verschillende banken hebben zo hun eigen voorwaarden, let daar goed op.
Wij hebben heel bewust voor Florius gekozen omdat je daar met eigen geld altijd zo veel mag aflossen als je wilt.
Volgens de voorwaarden zou het inderdaad op de hypotheek afgelost worden, maar toen we de laatste factuur hadden ingediend werd het restant opeens automatisch op onze bankrekening gestort.quote:Op donderdag 30 november 2023 12:29 schreef laziness het volgende:
[..]
Pfoe dat vind ik best een verschil maken in de maandlasten. Die lopen dan niet meer langzaam op.
En dan heb je dus aan het eind een potje bouwdepot over wat weer terug gestort wordt in je hypotheek? Want het bouwdepot bevat dan opeens meer geld dan de begroting maar je kan er niks mee behalve nog meer verbouwen![]()
Ik zou het liever in mijn eigen zak houden dan deze methode geloof ik.
Waarom overigens niet voor de uitstelmogelijkheid van de aannemer gekozen?quote:Op donderdag 30 november 2023 13:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Florius had genoeg aan een desktopcalculatie van Calcasa voor de overbrugging, dat heeft maar ¤24,95 gekost
Welke uitstelmogelijkheid?quote:Op maandag 4 december 2023 11:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom overigens niet voor de uitstelmogelijkheid van de aannemer gekozen?
Als ik het contract goed lees kan ik ook de betalingen aan de aannemer uitstellen en betaal ik daarover dan 5%.quote:
Oh geen idee of dat bij ons ook kon, ik heb niet alles onthouden, maar de rente voor de overbrugging was destijds bij ons 2,2% bij het afsluiten.quote:Op maandag 4 december 2023 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ik het contract goed lees kan ik ook de betalingen aan de aannemer uitstellen en betaal ik daarover dan 5%.
Dan kan voor mij gunstiger zijn dan overbruggingskrediet.
Die optie hadden wij deze keer ook nu we naar het oosten verhuisden en het 1 huis was dat de aannemer bouwde. Weet niet waar jij woont maar in grote projecten in de randstad is dit totaal niet gebruikelijk en dan valt er dus niet te kiezen voor die optie. 8 jaar geleden bij Dura Vermeer was de enige optie in termijnen betalen.quote:Op maandag 4 december 2023 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ik het contract goed lees kan ik ook de betalingen aan de aannemer uitstellen en betaal ik daarover dan 5%.
Dan kan voor mij gunstiger zijn dan overbruggingskrediet.
2 zelfs , want we gaan de garage isoleren en kantoor van maken een deel met openslaande deuren naar de tuin en het andere deel wordt voor de fietsen etcquote:Op vrijdag 22 december 2023 19:08 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd met de aankoop en succes met de bouw! Prachtig huis!
Een doorgang van de garage het huis in een optie? Ben ik zelf zo blij mee hier.
Thanks we kijken er enorm naar uit!quote:Op vrijdag 22 december 2023 20:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh ja, dat project had ik gezien, gefeliciteerd
Gefeliciteerd !quote:Op vrijdag 22 december 2023 20:42 schreef Joene het volgende:
[..]
Thanks we kijken er enorm naar uit!
Kijk, ideaal! Wij hebben daar ook zo veel plezier van! Wij hebben de garage verlengd en een slaap en badkamer er achter aan gezet.quote:Op vrijdag 22 december 2023 19:16 schreef Joene het volgende:
[..]
2 zelfs , want we gaan de garage isoleren en kantoor van maken een deel met openslaande deuren naar de tuin en het andere deel wordt voor de fietsen etc
Kan je met oude woning ook hebben , daarnaast ga ik vrijstaand wonen dus weinig last van directe buren !quote:Op maandag 25 december 2023 20:45 schreef -Hakuna- het volgende:
Bij nieuwbouw woningen kun je als je pech heb dit ''mankement'' gratis erbij krijgen. Dus goed oppassen en onderzoek doen voor aankoop!
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1971&highlight=buren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |