quote:
Op vrijdag 30 juni 2023 13:25 schreef Nieuwschierig het volgende:[..]
Maar de situatie om de F1 heen is geheel veranderd sinds de Mercedes-jaren.
Door het seizoen 2021 is er enorm veel geld aan tv-rechten en doorverkoop van tv-rechten uitgegeven. Na een goed begin van seizoen 2022 zien die bedrijven nu hun geld als sneeuw voor de zon verdampen door dalende kijkcijfers. En het einde lijkt voorlopig niet in zicht.
Lewis maakt zich terecht zorgen over die ontwikkeling.
Het mag nu in het nadeel van RB zijn maar ooit is het weer andersom.
Niet dat ik denk dat het een effectieve maatregel is maar de insteek is goed.
De kijkcijfers wereldwijd zijn redelijk stabiel. Juist door de regels hetzelfde te houden zal het veld in elkaar schuiven. Breng je grote veranderingen aan in de regels, dan zullen er in het begin verschillen zijn tussen teams in hoe goed ze die toepassen, waardoor je vaak een paar dominante teams hebt.
De caps zijn goedbedoelt, maar werken voor geen meter, omdat je, als je teveel geld hebt, gewoon heel veel ruimte hebt om eea anders in te vullen. Een Mercedes die samen is met Ineos, die een windtunnel hebben voor hun zeil-team. Scheelt een boel kosten voor Mercedes F1 bijv. Of je hebt ook een engineering tak zoals Williams bijv. Kom je in de buurt van de salaris-cap, dan ga je schuiven, dan werkt iemand niet meer 90% voor het F1 team op paper, maar 30% F1, 70% engineering. Laat een sponsor iets direct betalen, en verlaag vervolgens het bedrag dat de sponsor moet betalen voor zijn uiting binnen jouw team. Dat zijn simpele voorbeelden, maar er is heel veel mogelijk natuurlijk. En er zijn teams die veel meer geld hebben dan ze volgens de cap mogen besteden, dus die hebben dan ook veel mogelijkheden om te schuiven.