abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209633907
Ik heb een splinternieuwe DAB jet 40/80M beregeningspomp met Dab-control-D control unit erbovenop. Die laatste zet de pomp aan of uit al naar gelang er een tappunt aan de perszijde open staat.

Alles luchtdicht aangesloten aan de zuigzijde en het pomphuis en de aanzuigslang en het voorfilter allemaal nokkie-vol met water gevuld.

Stekker er in en .....er gebeurt niets..... het rode lamp op de control unit gaat direct rood branden (niet knipperend). Dit constante rood branden staat nergens in een handleiding. De pomp maakt dus geen enkel geluid. Het lijkt dat hij normaliter enkele seconden moet draaien alvorens de control unit ingrijpt al naar gelang er een kraan open staan.

Resetknop doet niets. Gele lampje brandt wel ten teken dat er power is.

Kapje van de controlunit losgeschroefd en er staat inderdaad 240V op de ingangszijde. Op de uitgaande zijde van de unit (richting de pomp) meet k geen spanning.

Nou weet ik niet meer wat ik moet doen. Iemand nog wijze woorden.....?
pi_209634231
Heb je de pomp ook gevuld met water?
pi_209642309
zit er al wel een slang aan met vooraadvat ? anders kan er ook geen druk opgebouwd worden natuurlijk . eerst even droog(haha phun intended :) ) oefenen met wat slangen etc , opstelling maken
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_209642368
Tja DAB is nu eenmaal geen topmerk.
  zondag 25 juni 2023 @ 13:40:28 #5
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_209642393
Volgens mij moet er ergens een (ik dacht rode)"reset" knop op de controlunit zitten.Als de pomp bijv te lang droog gedraait gaat deze in veiligheid om te voorkomen dat de pomp kapot draait. Misschien ff een foto van de unit plaatsen?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  zondag 25 juni 2023 @ 13:46:26 #6
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_209642435
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2023 13:37 schreef klipper het volgende:
Tja DAB is nu eenmaal geen topmerk.
DAB heeft net als bijvoorbeeld Makita een goedkopere bouwmarkt serie en een pro serie. De pro lijn vind je bijvoorbeeld veel in de grotere cv installaties. Ik heb in ieder geval weinig problemen met DAB pompen in de pro wereld. ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  Moderator zondag 25 juni 2023 @ 13:46:48 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209642438
Heb je hem gevuld moet vloeistof voordat je hem startte ?
Deze pompen kunnen niet droog lopen namelijk.
  maandag 26 juni 2023 @ 21:19:49 #8
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209659282
Normaliter lopen ze wel altijd een seconde of 20, ook al staan ze droog. Daarna hoort ie in een error te vliegen. Een druk op de resetknop zorgt voor een herhaling van dit ritueel. Waarschijnlijk is er wel wat mis met de unit.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_209659458
https://www.dabpumps.nl/s(...)BV%20Control%20D.pdf

De minimale uitlaatdruk is 1,2 bar, daaronder zal die storing geven.
Denk dat als je een tuinslang met waterleiding druk op de uitgaande leiding zet de pomp wel aanslaat.

Ik denk dat met een zelfaanzuigende pomp en zonder hoogte in je leiding dit nooit goed gaat werken.
Ik zou gewoon via een schakelaar de pomp direct starten. Die regelaar ga je je kapot aan irriteren.
Vakman pur sang
pi_209662343
In de handleiding staat houd de Restart/Reset knop "zolang ingedrukt totdat de rode LED uitgaat". Dan zal de pomp moeten starten en blijven lopen totdat de tapkraan wordt gesloten.

Als ik het goed begrijp loopt de pomp dan nog even door om druk op te bouwen en stopt dan. Draai je de tapkraan weer open wordt de drukschakelaar geactiveerd en gaat de pomp weer lopen.

Het enige wat ik verder uit de handleiding kan opmaken is dat om te kunnen starten de pomp compatibel moet zijn met de opvoerhoogte.

Maar zo te zien heb je al de zwaarste pomp uit de collectie dat zou dan niet het probleem mogen zijn.

Is het allemaal correct aangesloten en de opvoerhoogte niet te groot en alles goed afgevuld...

Dan rest alleen nog deze:
"houd de Restart/Reset knop zolang ingedrukt totdat de rode LED uitgaat".

houd je de reset knop wel lang genoeg ingedrukt?

Zo ja dan kun je het best even contact opnemen met de leverancier en op de garantie beroepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')