abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209568874
Ik heb (al langer) problemen met de afvoer onder de gootsteen in de keuken, met (erg) langzaam weglopend water. Dan haal ik er een ontstopper bij die met z'n power-trekveer aan de gang gaat en dan is het weer een tijdje goed maar het komt ook weer terug. Het probleem lijkt altijd erg diep (8-9m, buiten mijn appartement) te zitten, maar mijn andere afvoeren (wc, douche, wasbak in badkamer) loopt gewoon altijd goed door.

Laatst moest ook de afvoer zelf (siphon etc) onder de gootsteen vervangen worden en toen heeft de loodgieter er een extra dop (onder de siphon) opgemonteerd, "dan kan de volgende ontstopper er makkelijker bij".

Aantal weken later, het probleem is terug, water loopt weer heel traag weg. Maar ik heb nu wat ontdekt. Als er wat water in de gootsteen staat (dat heel langzaam wegloopt), en ik draai die dop een klein beetje los, dan hoor ik een "sissend" geluid van lucht die naar binnen gezogen wordt, en dan loopt het water opeens takkesnel weg, met draaikolk en alles. Het lijkt me dus helemaal geen "verstopte afvoer" maar een probleem met de beluchting.

Klopt mijn idee? Kan ik dit probleem oplossen door een beluchter te installeren onder mijn gootsteen? Kan ik dat zelf? Kan die gewoon ipv die dop eropgeschroefd worden?
pi_209568983
Misschien ook relevante info: in mijn badkamer heb ik wel regelmatig last van een "putlucht", alsof de afvoer daar als ontluchter (en/of beluchter?) werkt.
pi_209574301
Putlucht in douche ofzo moet je wel iets aan doen want word je depri op lange termijn,

aja ik had in mn ene huis waar ik woonde , was een oud huis, een pijp die naar boven liep en dan het dak op om daar te ontluchten, geloof dat dat in moderne huizen wat minder vaak toegepast wordt?
  dinsdag 20 juni 2023 @ 00:45:09 #4
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209574998
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 16:03 schreef Farenji het volgende:
Aantal weken later, het probleem is terug, water loopt weer heel traag weg. Maar ik heb nu wat ontdekt. Als er wat water in de gootsteen staat (dat heel langzaam wegloopt), en ik draai die dop een klein beetje los, dan hoor ik een "sissend" geluid van lucht die naar binnen gezogen wordt, en dan loopt het water opeens takkesnel weg, met draaikolk en alles. Het lijkt me dus helemaal geen "verstopte afvoer" maar een probleem met de beluchting.
Als er lucht naar binnen gezogen wordt zou er onderdruk moeten zijn in de buis. Maar dan verwacht je net dat de gootsteen sneller zou leglopen, want die onderdruk zou ook het water in de gootsteen naar binnen zuigen.

Lijkt logischer dat er overdruk zou zijn, en het sissend geluid lucht is die eruit komt, niet erin gaat.

Inderdaad een probleem met de verluchting, maar wat is de oorzaak ervan? Een slecht ontworpen afvoersysteem? Waardoor er misschien steeds op dezelfde plaats een verstopping of vernauwing ontstaat die belet dat de lucht kan ontsnappen?

Ik lees in Binnenriolering: technisch handboek (88 pagina's) dat het Nederlandse rioleringssysteem "uniek in de wereld" is: dat de buitenriolering gebruikt maakt van de binnenriolering om te beluchten en ontluchten. (pag 10).
Dan ben ik als Belg waarschijnlijk niet de beste persoon om advies te geven.
are we infinite or am I alone
pi_209616272
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 16:03 schreef Farenji het volgende:
Klopt mijn idee?
Deels klopt je idee... Maar wat je ook aangeeft is dat na het ontstoppen het een tijd goed gaat en dan weer terug komt. Dan heb je niet echt een volledige verstopping maar ergens een bottleneck/vernauwing in de leiding waar zich dus troep ophoopt. Zit dit 8 meter van de sifon verwijderd dan is die bottleneck nauw genoeg om niet echt et verstoppen maar genoeg stroming tegen te houden om de gehele pijp vol met water te laten lopen wanneer je het riool lang genoeg vult. Is die gehele hoofdleiding eenmaal gevuld kan dit beluchting te niet doen bv. die van een ook op dat riool aangesloten regenpijp wat doorgaans de open beluchting zijn die tussen het vulpunt en de verstopping zit.

En dan wordt er door het gewicht van al het water in de volle hoofdleiding de onderdruk op het eind zo groot dat ergens een waterslot wordt leeggetrokken. In dit geval zit je badkamer op het eind en daar wordt van Douche. bad, wastafel of wc de sifon leeg getrokken die dan als beluchting gaat functioneren. En daarna dus leeg blijft en bij overdruk in eenmaal weer lege rioolbuis gaat stinken.

Een beluchter plaatsen onder de spoelbak is altijd goed, baat het niet schaadt het niet... :) Het beste is dat je de beluchter niet er tussenin plaatst maar helemaal op het eind aansluit, dus bv in de badkamer onder de wastafel.

Maar houd er rekening dat je misschien toch ergens een halve verstopping hebt zitten die mogelijk blijft terugkomen.
Kan van alles zijn, een prop vet of er ligt iets zwaars wat ooit is doorgespoeld een foute en te scherpe bocht. Daar kom je alleen maar achter door visuele inspectie en dan moet je met zo'n endoscoop camera op onderzoek uit.
pi_209616589
ik heb hezelfde probleem gehad en er bleek een vacuum te ontstaan bij de overloop in de wasbak. Deze sluit direct aan op je afvoer onder je wasbak.
Nadat ik de boel een keer had losgehaad en teruggeplaatst was het probleem over.
pi_209616699
Stel het zo voor... :) In onderstaande situatie is de regenpijp zonder verstopping de beluchting en die werkt dan goed. Maar nu is er een verstopping die deels nog water doorlaat maar niet altijd genoeg.

Dus wordt het bad gevuld en laat je die dan leeglopen, dan loopt de hoofdriool vol vanwege de verstopping. Wanneer het zo vol is als op de afbeelding zal de regenpijp niet meer meedoen als beluchting.

Op het eind ontstaat dan een vacuüm het water zal daardoor langzamer weglopen, dat vacuüm trekt aan het lichtste waterslot op het eind, bv de douchebak. Wanneer die leeggetrokken is ontstaat er pas weer beluchting en zal het water sneller weglopen. Is al het water weg gaat douchebak stinken omdat waterslot leeg is, dus geen slot.

Blijft het bij tijd en wijlen door verstopping zo vol lopen dan zal wanneer vol genoeg in dit geval ook de beluchting van de spoelbak niet meer werken. En die situatie is moeilijk van buitenaf in te schatten. Mate van verstopping en hoe vol met water is die buis. Net niet vol genoeg werkt de beluchting van spoelbak wel, te vol weer niet. Ook een regenbui kan het vol laten lopen.

Dus zet dan beluchting zo ver mogelijk op het eind en verhelp alsnog de verstopping. :) Of maak regelmatig schoon met doorspuiten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 23-06-2023 13:33:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')