quote:
Inmiddels heeft Erik zijn score binnen: allemaal negens en tienen. Summa cum Laude geslaagd dus. Bijzonder. Helemaal wanneer je nagaat hoeveel buiten- en naschoolse activiteiten de tiener erop nahoudt. Dat hij bugel speelt bij de lokale muziekvereniging Crescendo, waarmee hij begin deze maand nog een 24-uurs muziekmarathon hield om geld op te halen voor het goede doel, is daarbij misschien nog het meest leeftijdseigen. Al zijn andere ‘hobby’s’ zijn dat niet.
Zo behaalde hij eerder deze week ook nog eens de vijfde plek bij de Nederlandse Biologie Olympiade op Wageningen University. Aan de voorronde van deze prestigieuze scholierenwedstrijd vol pittige colleges, practica en toetsen op universitair niveau namen ruim 5500 bovenbouwleerlingen deel. Erik schopte het tot de laatste negentien, waarmee hij zich tot de beste biologieleerlingen van Nederland mag rekenen.
Vakantiebaan in Piershil
Erik, die de afgelopen zes jaar tweetalig onderwijs op het CSG Willem van Oranje heeft gevolgd: ,,Ik kwam net eén puntje tekort om met de internationale selectie mee te gaan, waaraan in de Verenigde Arabische Emiraten tachtig landen deelnemen. Jammer, maar dan houd ik deze zomer voldoende tijd over voor mijn vakantiebaan bij woonzorgcentrum Heemzicht in Piershil.”
Buitenschoolse activiteiten
Ik heb drie jaar meegedaan aan de Model United Nations Oud-Beijerland, waarvan vorig jaar als ‘secretary general’ (voorzitter). Oftewel: drie dagen lang discussiëren met studenten uit andere landen over zaken waarover de échte Verenigde Naties ook vergaderen; mensenrechten, nucleaire veiligheid, de oorlog in Oekraïne.”
Bronzen plak
Verder op Eriks cv: voorzitter van de Jeugdraad Hoeksche Waard, bijlesdocent voor bètavakken (wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie) en een bronzen plak voor zijn deelname in mei 2022 aan de European Olympiad of Experimental Science in Tsjechië. Wat die laatste stunt betreft: denk aan lab-opdrachten en allerlei theoretische dilemma’s rondom - onder andere - nanotechologie.
Zij die hem kennen, bestempelen Erik wel eens als ‘lokaal genie’. Al is dat iets wat hij over zichzelf nooit zou zeggen. Waar die drive om te presteren vandaan komt? ,,Heel eerlijk: ik weet het niet. Ik ben er ook een beetje ingerold allemaal. Ik kan goed leren en vind het leuk om het debat aan te gaan. Net als musiceren, werkt het voor mij ook gewoon ontspannend.”
Daarbij: aan de toog staan bij een schuurfeest hoeft voor Erik niet zo nodig. Liever volgt hij de eerder uitgestippelde koers om cardioloog te worden. Althans, dat is nu het idee. Een beroep waar minimaal twaalf jaar studeren voor staat.
Pittig? Erik heeft er vooral veel zin in. ,,Iets doen voor anderen; dat is misschien wel mijn grootste motivatie.”
BronTop prestatie die naar mijn mening best gevierd mag worden, zowel door hemzelf als door ons allen als maatschappij.
POLL