quote:Op dinsdag 13 juni 2023 23:52 schreef Ericr het volgende:
Wijsheid is om de bedragen van de schalen weer te geven. Hoe kan er anders ingeschat worden wat nog reëel is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de huidige cao staat enkel iets over overplaatsing naar een andere, hogere functie maar dat geldt enkel bij doorstroming.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 23:53 schreef Seven. het volgende:
Is er een personeelshandboek? Vaak staan daar de regels in over salarisstappen bij promotie. Bijvoorbeeld max 15% tov huidig salaris, of minimaal 50% van de relatieve schaalpositie. Als die regels er zijn, dan moeten ze zich daar aan houden.
Als die regels er niet zijn: eventuele vragen parkeren tot je bericht krijgt dat ze je een aanbod willen doen. Dus simpelweg aangeven dat je er nog niet over nagedacht hebt omdat je eerst wil oriënteren of het echt iets voor je is qua inhoud/team/afdeling. Als ze aandringen, dan aangeven dat je er over na zult denken maar ze zullen vast wel begrijpen dat je even in wil lezen voor je lukraak dingen gaat roepen.
Krijg je dan een aanbod, dan ligt alles nog open. En dan laat je hun het eerste bod doen. Voor jezelf bepaal je ook een ondergrens. Voor minder dan dat beweeg je gewoon niet en dan ook bedanken voor de eer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedrijf zelf telt 150 werknemers. Maar we vallen onder een CAO van moeder bedrijf. Functieprofielen zijn (nog) niet beschikbaar.quote:
We hebben op die afdeling nu 3 functies . 1 collega doet daar nu administratie en logistiek, die valt in loonschaal 5. Dan een junior en senior in loonschalen 6 en 7. Waarbij ik deze functie inschat op 7, waarbij de junior waarschijnlijk ook doorschuift naar 7. Maar dat is even een aanname van mijn kant. Alleen van de medewerker met loonschaal 5 weet ik het 100% zeker. En die functie is echt beduidend lager dan de functie waar ik voor heb gesolliciteerd.quote:Op woensdag 14 juni 2023 00:31 schreef Zombabe het volgende:
Vind ik moeilijk te zeggen, dat hangt namelijk ook af van het bedrijf waar je werkt en wat zij daarmee doen. En hoe je nu zit tov de schalen. Én in welke mate je voldoet aan het gezochte profiel. En je werkervaring. En bij sommige bedrijven wordt ook gekeken hoeveel collega’s in soortgelijke functies verdienen.
Mijn bedrijf geeft bijv. vrijwel nooit rechtstreeks een promotie van 2 schalen. Ze willen in sommige gevallen wel een hogere schaal aanbieden en de 2e schaal obv prestaties.
Als je nu in 5 zit (neem ik aan?) en je voldoet nu aan het functieprofiel van schaal 6, dan zou je bij ons dus max. schaal 6 krijgen. Schaal 7 krijg je zodra je aantoonbaar voldoet aan het profiel of aan bepaalde doelstellingen.
Het komt vrijwel nooit voor dat mensen in schaal 5 zitten en al aan een functieprofiel bij schaal 7 voldoen. Ik neem voor het gemak aan dat dat hier ook het geval is. Anders wordt het een ander gesprek.
Edit: langzaam typen maakt dat dit deels niet van toepassing is.. vraag blijft nog wel hoe je voldoet tov gezochte profiel en collega’s in soortgelijke functies. En de schalen die daarbij horen.
quote:Op woensdag 14 juni 2023 00:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]De functiewaardering bepaalt in welke schaal de functie valt, je kunt wel vragen om schaal 5 of 10 maar dat zou helemaal niet moeten uitmaken want dat staat al vast.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand die nieuw in een functie is wordt normaal aan de onderkant van de schaal betaald tenzij het huidige salaris al hoger is.
Je zei dat je aan het einde van 4 zit en verwacht dat deze rol op 7 valt begrijp ik? Gekeken naar de bedragen (maximum van 4 is ongeveer minimum van 7), en als ik goed begrijp dat je wellicht weinig ervaring in dat vakgebied hebt, moet je er ook niet vreemd van opkijken dat ze je geen of een minimale verhoging aanbieden (als je salaris al in de bandbreedte valt), en zeggen dat ze je deze kans geven maar dat je je eerst een jaar moet bewijzen.
Wat je in dat geval kan doen is bijvoorbeeld wel afspraken maken over een bepaalde verhoging na 1 jaar met goede performance review.
Ik zou eigenlijk geen verwachting uitspreken en even afwachten wat ze aanbieden. Ze zouden gewoon de interne richtlijnen moeten volgen. Dan kun je altijd nog een reactie geven. Te hoog inzetten zonder het juist te kunnen beargumenteren is ook niet handig. Dat zie ik medewerkers wel vaker doen en dan is gelijk duidelijk dat ze maar wat roepen in de hoop dat het werkt. Het antwoord van HR is dan kortgezegd "nee, dat is niet realistisch". Klaar.
Zorg dat je een functieomschrijving krijgt. Zonder is een salarisverhoging sowieso lastig te beargumenteren, want dan kun je niet zeggen "kijk, meer verantwoordelijkheden dan voorheen, regionale functie ipv landelijke, etc".
[ Bericht 0% gewijzigd door kwiwi op 14-06-2023 07:37:53 (Typo) ]
"we weten dat we veel te weinig bieden/kunnen bieden voor een marktconforme functie-invulling en hopen dat we ergens tussen 'eigenlijk niet geschikt maar we kunnen niet beter betalen' en 'gek dat ze het voor dat geld doen' gaan eindigen."quote:Ik heb morgen een interne sollicitatie. Van insiders weet ik dat de salarisindicatie van de vacaturetekst is gehaald om meer aandacht te genereren.
Ik zou gewoon vragen in welke schaal de functie valt in het gesprek, zonder direct te onderhandelen. En als ze 5 zeggen, dan zou ik persoonlijk wel gelijk zeggen dat dit voor jou niet interessant is, maar dat je het wel een heel leuk gesprek vond. Kwestie van helder communiceren, zullen ze alleen maar waarderen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 00:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
We hebben op die afdeling nu 3 functies . 1 collega doet daar nu administratie en logistiek, die valt in loonschaal 5. Dan een junior en senior in loonschalen 6 en 7. Waarbij ik deze functie inschat op 7, waarbij de junior waarschijnlijk ook doorschuift naar 7. Maar dat is even een aanname van mijn kant. Alleen van de medewerker met loonschaal 5 weet ik het 100% zeker. En die functie is echt beduidend lager dan de functie waar ik voor heb gesolliciteerd.
Ik weet van mijn collega dat ze mij graag willen hebben omdat ik nieuwe en frisse ideeën op de afdeling kan brengen. Daarnaast zorgt mij. Werkervaring binnen het bedrijf voor een frisse blik.
Als die regels er zijn, dan zal een bedrijf zich daar ook aan houden. Dus je zet jezelf ook wel voor lul als je dan gaat lopen pushen om de regels te veranderen. Bovendien moet je dan met je grote bek dus inderdaad naar een andere werkgever gaanquote:Op woensdag 14 juni 2023 05:00 schreef Notorious_Roy het volgende:
Hoog inzetten. Een externe sollicitant kan ook onderhandelen zonder dat die een huidig salaris heeft. Het slaat nergens op dat ze je bijv maximaal X % zouden willen geven omdat je doorgroeit. Leg dat ook uit.
Zorg wel dat je zeker bent van je kennis en kunde natuurlijk, je aanbod moet wel logisch zijn.
Je moet je niet zomaar neerleggen bij de regeltjes. Het bedrijf wil jou echt niet zomaar kwijt, en als je het waard bent betalen ze wel.quote:Op woensdag 14 juni 2023 07:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als die regels er zijn, dan zal een bedrijf zich daar ook aan houden. Dus je zet jezelf ook wel voor lul als je dan gaat lopen pushen om de regels te veranderen. Bovendien moet je dan met je grote bek dus inderdaad naar een andere werkgever gaan.
Ik loop al lang genoeg bij dezelfde werkgever om te weten dat onze CAO een van de betere van Nederland is op mijn huidige vakgebied. Wil ik hetzelfde verdienen moet ik al richting de Botlek in de zware chemie.quote:Op woensdag 14 juni 2023 07:57 schreef Seven. het volgende:
Al met al: bij interne promoties is het vaak geen enorme vetpot dus staar je niet blind op enorme bedragen. Als je écht stappen wil zetten, dan kijk je beter bij andere werkgevers.
Vacature staat pas sinds kort open. En je vorige vraag betreft de CAO, die wil ik hier niet openbaar delen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Bij een interne sollicitatie is er ook vaak minder te onderhandelen, en ook minder aan sollicitatie procedure dan dat je ergens solliciteert waar je nog niet werkt.. Afhankelijk van de toko natuurlijk, maar ze kennen je al natuurlijk.
Staat de vacature al een tijdje open?
Qua CAO, Okquote:Op woensdag 14 juni 2023 09:32 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vacature staat pas sinds kort open. En je vorige vraag betreft de CAO, die wil ik hier niet openbaar delen.
Een salarisschaal zou helemaal niet over te onderhandelen moeten zijn. De functiewaardering zegt: Functie A is in schaal 7. En that's it. Als zij jou dan op 6 zetten hebben ze daar eigenlijk vooral zichzelf mee, omdat het een rotzooi in hun structuur veroorzaakt als ze uitzonderingen maken. En heeft ook weinig zin verder want er zit genoeg overlap qua salaris in de schalen zie ik.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik loop al lang genoeg bij dezelfde werkgever om te weten dat onze CAO een van de betere van Nederland is op mijn huidige vakgebied. Wil ik hetzelfde verdienen moet ik al richting de Botlek in de zware chemie.
Ik weet van 1 collega dat die vorig jaar de stap van 3 naar 5 heeft gemaakt, dus het kán wel. Voor mij geldt nu dat ik als ik blijf zitten, uiteindelijke 6 terecht kom. Hoelang dat gaat duren is echter de vraag. Mét ploegentoeslag kom ik nu op een salaris uit wat zelfs 7 overschrijd.
Maar goede tip om ze eerst zelf met een indicatie te laten komen. Waar mijn zorg een beetje zit tegelijk.
Stel; ze schalen de functie in in loonschaal 8 en vragen aan mij wat ik in gedachten had en ik zeg dan 7, is dat voor het bedrijf natuurlijk winst.
Mooie posting. Je zegt twee belangrijke dingen: 1) niet een verwachting uitspreken, maar om een aanbod vragen; 2) je niet blindstaren op het salaris dat je in het begint kunt krijgen, maar afspraken maken over salarisontwikkeling. Vergeet die afspraken dan niet vast te laten leggen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 04:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
De functiewaardering bepaalt in welke schaal de functie valt, je kunt wel vragen om schaal 5 of 10 maar dat zou helemaal niet moeten uitmaken want dat staat al vast.
Iemand die nieuw in een functie is wordt normaal aan de onderkant van de schaal betaald tenzij het huidige salaris al hoger is.
Je zei dat je aan het einde van 4 zit en verwacht dat deze rol op 7 valt begrijp ik? Gekeken naar de bedragen (maximum van 4 is ongeveer minimum van 7), en als ik goed begrijp dat je wellicht weinig ervaring in dat vakgebied hebt, moet je er ook niet vreemd van opkijken dat ze je geen of een minimale verhoging aanbieden (als je salaris al in de bandbreedte valt), en zeggen dat ze je deze kans geven maar dat je je eerst een jaar moet bewijzen.
Wat je in dat geval kan doen is bijvoorbeeld wel afspraken maken over een bepaalde verhoging na 1 jaar met goede performance review.
Ik zou eigenlijk geen verwachting uitspreken en even afwachten wat ze aanbieden. Ze zouden gewoon de interne richtlijnen moeten volgen. Dan kun je altijd nog een reactie geven. Te hoog inzetten zonder het juist te kunnen beargumenteren is ook niet handig. Dat zie ik medewerkers wel vaker doen en dan is gelijk duidelijk dat ze maar wat roepen in de hoop dat het werkt. Het antwoord van HR is dan kortgezegd "nee, dat is niet realistisch". Klaar.
Zorg dat je een functieomschrijving krijgt. Zonder is een salarisverhoging sowieso lastig te beargumenteren, want dan kun je niet zeggen "kijk, meer verantwoordelijkheden dan voorheen, regionale functie ipv landelijke, etc".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |