abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209552959
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 11:10 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Los van de exacte data heeft hij natuurlijk wel de essentie te pakken. Wij als mensheid en wij alleen vernietigen binnen pakweg 2 eeuwen de leefbaarheid voor onszelf van onze eigen planeet. En dan kan het nog enkele decennia of nog een eeuw duren, bottomline hebben we onszelf in een behoorlijk onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Elk gesloten ecosysteem heeft grenzen, we zijn Paaseiland in het groot aan het spelen.

We zullen ons hieruit moeten innoveren, dat is onontkoombaar. De vraag is of we de tijd en de capaciteiten hebben om dat te kunnen. Grootschalige klimaat en milieu problemen zullen bijeffecten hebben die immens zijn. Een periode waarin we juist energie verspillen aan elkaar bevechten om wat er wel is is al aangebroken.

Dat velen de urgentie en de onontkoombaarheid van de kern ontkennen en lopen bazelen over details als 1.2 of 1.5 graden in 2027 of 2030 is onderdeel van het probleem. Nee wij in het westen gaan niet dit probleem oplossen, tegelijkertijd zijn wij de enigen die de middelen, de kennis en de mogelijkheden hebben om een start te maken. Doen wij dat niet dan verneuken we de toekomst van degenen die na ons komen, dat is de akelige waarheid.
Allemaal geneuzel.

Als je de economische berekeningen erbij pakt voor 2100 dan zie je dat de schade is uitgedrukt in minder economische groei. Van de totale economische groei zonder klimaatverandering (ruwweg 400%) gaat dan iets van 4% af (dus naar 384%).

Dat staat een beetje haaks op ‘het einde van de wereld’, wat al duizenden jaren steeds maar weer wordt voorspeld, zonder dat het ooit uitkomt.

IPCC, niet een obscure klimaatsceptische site ofzo.
  zondag 18 juni 2023 @ 12:15:51 #277
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209552980
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:10 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Ik heb het artikel nog eens gelezen maar de huidige 1,2 graad en de 1,5 graad in 2027 gaan over hetzelfde: verschil tov preindustriele situatie. Zie ik iets over het hoofd?
nou kan het mis hebben, volgens mij is het wel 6 C warmer dan vroeger
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209553003
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2023 11:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik moet niets, als jij alleen maar wat roept waar iets zou staan en daarna niets onderbouwd aan Michael doe ik het maar. Dat je nu boos bent dat ik aan het cherrypicken ben is natuurlijk helemaal hilarisch als je alleen judith curry als serieuse klimaatonderzoeker wenst te zien.
[..]
Het enige wat we zeker weten is dat een mensenleven eindig is, als de term hoogstbetrouwbaar voor jou niet goed genoeg is voor de onzekerheidsfactor bij zulke onderzoeken zal geen enkel klimaat onderzoek jou kunnen overtuigen met 100% zekerheid
[..]
dat judith dan nog geen advocaat erop gezt heeft als die gehele webpagina verzonnen en lasterlijk is
[..]
zo zo mooie beweringen geef het publiek dan maar wat qoutes waar we dit zelf kunnen lezen vanuit het ipcc rapport.
Je bent weer eens mijn woorden aan het verdraaien. Maar ik wil best wat quotes leveren. Maar dan niet meer zeiken dat ik aan het cherry picken ben.

Het punt wat je mist is dat je het geheel moet zien om het te begrijpen. Met een quote kun je iets heel simpel anders voorstellen dan het daadwerkelijk is.

Wordt vervolgd…

Btw: confidence is ‘vertrouwen’. Niet ‘betrouwbaar’. Gebrek aan kennis van de Engelse taal helpt jou niet om te kunnen begrijpen wat je daar leest.

[ Bericht 5% gewijzigd door VEM2012 op 18-06-2023 12:27:53 ]
pi_209553014
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:10 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Ik heb het artikel nog eens gelezen maar de huidige 1,2 graad en de 1,5 graad in 2027 gaan over hetzelfde: verschil tov preindustriele situatie. Zie ik iets over het hoofd?
Ja. Piekwaarden vs gemiddelde.
  zondag 18 juni 2023 @ 12:25:33 #280
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209553076
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Allemaal geneuzel.

Als je de economische berekeningen erbij pakt voor 2100 dan zie je dat de schade is uitgedrukt in minder economische groei. Van de totale economische groei zonder klimaatverandering (ruwweg 400%) gaat dan iets van 4% af (dus naar 384%).

Dat staat een beetje haaks op ‘het einde van de wereld’, wat al duizenden jaren steeds maar weer wordt voorspeld, zonder dat het ooit uitkomt.

IPCC, niet een obscure klimaatsceptische site ofzo.
Tja, jij bent dus een typische ontkenner die de toekomst van zijn eigen nageslacht verneukt. Gefeliciteerd daarmee.
pi_209553114
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:25 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Tja, jij bent dus een typische ontkenner die de toekomst van zijn eigen nageslacht verneukt. Gefeliciteerd daarmee.
Ik herhaal wat ik het IPCC rapport staat. Jij bent dus de ontkenner van de wetenschap, niet ik.
  zondag 18 juni 2023 @ 12:48:10 #282
403588 mcmlxiv
pi_209553339
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik herhaal wat ik het IPCC rapport staat. Jij bent dus de ontkenner van de wetenschap, niet ik.
De tien belangrijkste conclusies uit het IPCC rapport 2023:

1. Door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde met 1,1°C heeft geleid tot veranderingen in het klimaat op aarde die ongekend zijn in de recente menselijke geschiedenis.

2. Klimaateffecten op mensen en ecosystemen zijn wijdverspreider en ernstiger dan verwacht, en toekomstige risico's zullen snel toenemen met elke fractie van een graad opwarming.

3. Aanpassingsmaatregelen kunnen veerkracht effectief opbouwen, maar er is meer geld nodig om oplossingen op te schalen.

4. Sommige klimaateffecten zijn al zo ernstig dat we er ons niet echt op kunnen aanpassen, wat leidt tot verliezen en schade.

5. De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen piekt vóór 2025 in C-trajecten van 1,5 graden.

6. De wereld moet snel afstappen van het verbranden van fossiele brandstoffen – oorzaak nummer één van de klimaatcrisis.

7. We hebben ook dringende, systeembrede transformaties nodig om een netto-nul, klimaatbestendige toekomst veilig te stellen.

8. Koolstofverwijdering is nu essentieel om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C.

9. Klimaatfinanciering voor zowel mitigatie als adaptatie moet dit decennium drastisch toenemen.

10. Klimaatverandering – evenals onze collectieve inspanningen om ons eraan aan te passen en te verminderen – zal de ongelijkheid vergroten als we er niet in slagen een rechtvaardige transitie te verzekeren.

Misschien de volgende keer iets minder cherry picking doen?
pi_209553413
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja. Piekwaarden vs gemiddelde.
quote:
"We really are now within reach of a temporary exceedance of 1.5C for the annual mean temperature, and that's the first time in human history we've been that close," said Prof Adam Scaife, head of long range forecasts at the Met Office, who compile the data from weather and climate agencies around the world.

Hier staat toch echt dat het over een annual mean gaat. Ik kan in het artikel ook niets vinden over piek vs gemiddelde. Het lijkt er toch echt op dat in dat artikel het er over gaat dat we 66% kans hebben om de 1,5graad, gemiddeld voor de aarde, te passeren voor 2027. En misschien is het jaar er na weer even er onder, maar de trend is helder.
pi_209554075
Hoe kun je eigenlijk met zekerheid weten dat het door mensen veroorzaakt is en niet gewoon variatie?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_209554174
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:53 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe kun je eigenlijk met zekerheid weten dat het door mensen veroorzaakt is en niet gewoon variatie?
Dat kan ook niet.
pi_209554207
quote:
Door kennis die we hebben over welke factoren effect hebben op klimaat. Daardoor weten we dat co2 de grootste drijver is achter de huidige opwarming.
Цой жив
pi_209554216
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 14:03 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dat kan ook niet.
100% niet nee. Maar dat heb je nooit in wetenschap.
Цой жив
pi_209554680
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 18 juni 2023 @ 15:24:15 #289
403588 mcmlxiv
pi_209555224
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 14:03 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dat kan ook niet.
Bullshit. Dat de huidige klimaatverandering een menselijke oorzaak kent is bijzonder weinig twijfel over. En het is ook volkomen logisch, we verbranden in 150 jaar voor miljoenen jaren aan opgebouwde koolwaterstoffen. Überhaupt denken dat dat zonder gevolgen kan blijven is al niet zo slim.

Dit soort vragen stellen past precies binnen de dom-rechtse agenda van twijfel zaaien om maar vooral niet te hoeven veranderen. Tja, je eigen nageslacht verneuken, je moet er maar trots op zijn.

zondag 18 juni 2023 @ 15:29:46 #290
323876 michaelmoore
pi_209555314
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2023 14:06 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Door kennis die we hebben over welke factoren effect hebben op klimaat. Daardoor weten we dat co2 de grootste drijver is achter de huidige opwarming.
en dat de aarde dichter naar de zon gaat en we allemaal gaan verbranden, dat kan ook de oorzaak zijn

maar ik denk dat de mensheid de sjaak is , over een jaartje of 20
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209555474
Geen bewijs voor CO2 uitstoot, maar over de menselijke invloed op bomen die CO2 afvangen:

En de fossiele brandstof industrie verdient zo krankzinnig veel geld. In het eerste kwartaal van 2023 verdiende Shell 8,7 miljard. Als je in het jaar 0 geboren zou zijn en iedere dag ¤50.000 zou krijgen, en niets uitgeeft, dan zou je vandaag - na 2000 jaar - nog steeds minder geld hebben dan Shell in Q1 van 2023.

En dat is 1 bedrijf in 1 kwartaal.

Stel je voor hoeveel geld zij kunnen pompen in het verstoren van het klimaatdebat...
pi_209555476
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 15:24 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Bullshit. Dat de huidige klimaatverandering een menselijke oorzaak kent is bijzonder weinig twijfel over. En het is ook volkomen logisch, we verbranden in 150 jaar voor miljoenen jaren aan opgebouwde koolwaterstoffen. Überhaupt denken dat dat zonder gevolgen kan blijven is al niet zo slim.

Dit soort vragen stellen past precies binnen de dom-rechtse agenda van twijfel zaaien om maar vooral niet te hoeven veranderen. Tja, je eigen nageslacht verneuken, je moet er maar trots op zijn.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De wereld vergaat (weer). Dat sprookje kennen we nou wel. 97% van de geselecteerde wetenschappers zijn het met elkaar eens, de rest wordt gedemoniseerd en gecensureerd.
  zondag 18 juni 2023 @ 15:58:37 #293
403588 mcmlxiv
pi_209555588
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 15:46 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
De wereld vergaat (weer). Dat sprookje kennen we nou wel. 97% van de geselecteerde wetenschappers zijn het met elkaar eens, de rest wordt gedemoniseerd en gecensureerd.
De wereld vergaat helemaal niet, dat beweert ook helemaal niemand.

Dat jij en jouw soort te dom is om te zien dat we de wereld voor de mensheid aan het verneuken zijn, tja dat is jouw probleem. Woorden als demoniseren en censuur zeggen voldoende daarbij. Wappiisme in optima forma.

Corona, Brexit, Trump, Zwarte Piet, Klimaat, Milieu, BLM, Woke, veel om je druk over te maken als "alternatieve denker".
pi_209555601
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 15:46 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ik vraag me wel eens af of het een vloek of een zegen zou zijn om zo te denken. Ik denk toch een zegen, voor het individu althans.
  zondag 18 juni 2023 @ 16:48:53 #295
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209556312
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 15:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en dat de aarde dichter naar de zon gaat en we allemaal gaan verbranden, dat kan ook de oorzaak zijn

maar ik denk dat de mensheid de sjaak is , over een jaartje of 20

De aarde gaat niet dichter naar de zon. Over lange termijn vergroot de afstand, omdat de zon massa verliest waardoor de aantrekkingskracht afneemt.
De zon wordt wel heter (10% elke 1.1 miljard jaar), en na 5.4 miljard jaar zal ze een rode reus worden. Momenteel is de straal van de zon ongeveer 1/200 van de afstand zon-aarde (1AU). Die zal toenemen tot 1.2 AU.

De zon als rode reus, de witte stip links onderaan is de huidige zon:

are we infinite or am I alone
  zondag 18 juni 2023 @ 17:09:00 #296
323876 michaelmoore
pi_209556594
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 15:58 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
De wereld vergaat helemaal niet, dat beweert ook helemaal niemand.

Dat jij en jouw soort te dom is om te zien dat we de wereld voor de mensheid aan het verneuken zijn, tja dat is jouw probleem. Woorden als demoniseren en censuur zeggen voldoende daarbij. Wappiisme in optima forma.

Corona, Brexit, Trump, Zwarte Piet, Klimaat, Milieu, BLM, Woke, veel om je druk over te maken als "alternatieve denker".
en parsieten en reptielen die ons regeren

wat te denken van aliens

quote:
zelfverklaard complotgelover en FvD-voorman Thierry Baudet weet zeker dat reptielen (of eigenlijk reptilians, reptielachtige wezens) regeren over de wereld.
Zo zei hij in een interview onder meer: "We worden geregeerd door kwaadaardige reptielen.

De enige die ons kan redden is de duistere ridder Vladimir Poetin.
Poetin moet winnen en we moeten doen wat we kunnen om hem te steunen."
pi_209557496
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:48 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
De tien belangrijkste conclusies uit het IPCC rapport 2023:

1. Door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde met 1,1°C heeft geleid tot veranderingen in het klimaat op aarde die ongekend zijn in de recente menselijke geschiedenis.

2. Klimaateffecten op mensen en ecosystemen zijn wijdverspreider en ernstiger dan verwacht, en toekomstige risico's zullen snel toenemen met elke fractie van een graad opwarming.

3. Aanpassingsmaatregelen kunnen veerkracht effectief opbouwen, maar er is meer geld nodig om oplossingen op te schalen.

4. Sommige klimaateffecten zijn al zo ernstig dat we er ons niet echt op kunnen aanpassen, wat leidt tot verliezen en schade.

5. De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen piekt vóór 2025 in C-trajecten van 1,5 graden.

6. De wereld moet snel afstappen van het verbranden van fossiele brandstoffen – oorzaak nummer één van de klimaatcrisis.

7. We hebben ook dringende, systeembrede transformaties nodig om een netto-nul, klimaatbestendige toekomst veilig te stellen.

8. Koolstofverwijdering is nu essentieel om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C.

9. Klimaatfinanciering voor zowel mitigatie als adaptatie moet dit decennium drastisch toenemen.

10. Klimaatverandering – evenals onze collectieve inspanningen om ons eraan aan te passen en te verminderen – zal de ongelijkheid vergroten als we er niet in slagen een rechtvaardige transitie te verzekeren.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Misschien de volgende keer iets minder cherry picking doen?
Misschien de volgende keer het wetenschappelijke rapport gebruiken voor informatie en niet de gepolitiseerde uitspraken en samenvattingen die niet volgen uit de wetenschappelijke inzichten van nu.
pi_209557518
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:53 schreef Poolbal het volgende:

[..]
[..]
Hier staat toch echt dat het over een annual mean gaat. Ik kan in het artikel ook niets vinden over piek vs gemiddelde. Het lijkt er toch echt op dat in dat artikel het er over gaat dat we 66% kans hebben om de 1,5graad, gemiddeld voor de aarde, te passeren voor 2027. En misschien is het jaar er na weer even er onder, maar de trend is helder.
Klimaat is 30 jaar. Als het een jaar kouder is en we op 0,9 graden komen dat jaar, dan gaan we toch ook niet zeggen dat het weer afkoelt?
pi_209557566
quote:
Wetenschappers zeggen ook niet dat de klimaatverandering door mensen is veroorzaakt. Men weet dat CO2 een rol speelt in de opwarming en dus heeft de mens invloed op het klimaat.

Hoeveel precies, dat weet men niet (bandbreedte is heel groot tov de 1,2 graden). De toekomst kan men sowieso niet voorspellen (dat stond al letterlijk in AR3).
pi_209557575
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2023 14:06 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Nee, dat weten we niet. Dat is nog altijd een theorie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')