abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 juni 2023 @ 12:10:34 #1
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209497301
https://www.rtlnieuws.nl/(...)m-wennen-spanje-tips

Dit weekend wacht ons stralend zomerweer met hoge temperaturen. Voor de één reden om uren op het strand te liggen, terwijl de ander liever de hele dag binnen bij de airco zit. Allebei geen goed idee, zeggen experts. En hoe doen ze dat eigenlijk in Spanje, waar het regelmatig loeiheet is?

Allereerst: hoe warm wordt het nou precies? Nou, behoorlijk warm dus, aldus Marc de Jong van Buienradar. "Vandaag wordt het op sommige plekken al 30 graden, en vooral zaterdag en zondag wordt het warm. Alleen op de Wadden is het koeler, een graad of 18."

Het is niet alleen heel warm, maar de zon straalt ook nog eens extra krachtig. De zonkracht is de komende dagen een 7 op de UV-index. Dat betekent dat onbeschermde huid al binnen 15 minuten kan verbranden.

Insmeren dus! In onderstaande video legt huidarts Marlies Wakkee uit waarom het belangrijk is dat je je goed insmeert, en hoe je dat het beste doet.

Goed insmeren helpt om je huid te beschermen, maar beschermt je natuurlijk niet tegen de hitte zelf. In Spanje, waar het nog veel vaker erg warm is dan bij ons, blijven mensen daarom het liefst uit de zon, ziet onze Spanje-correspondent Richard Hogenkamp.

Spanje
"Spanjaarden doen vooral geen erg inspannende dingen tussen 13:00 en 17:00 uur", zegt Hogenkamp vanuit Madrid. "De hele Spaanse maatschappij is daarop ingesteld, dat is natuurlijk anders dan in Nederland. Maar wat je wel kunt doen is op het heetst van de dag uit de zon blijven, net zoals de meeste Spanjaarden doen."

Waar de zomermaanden in Nederland volgepland zijn met evenementen en festivals, vinden die in Spanje juist eerder en later in het jaar plaats, om de ergste hitte te vermijden. "Vooral in juli en augustus vinden er hier eigenlijk geen evenementen plaats", zegt Hogenkamp. "En ook op het strand komen Spanjaarden in die maanden weinig. Dan liggen de stranden vol met toeristen."

Airco
Ook beschikken de meeste huizen in Spanje over airconditioning. Ook in Nederland neemt de populariteit van airco in huis toe, al zijn daar ook flinke bezwaren tegen. Airco's slurpen namelijk energie, en dat is slecht voor het klimaat én de portemonnee.

Daarnaast is de hele dag naast de airco zitten bij warm weer ook niet aan te raden. Dat zegt Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan de Radboud Universiteit.

Volgens Hopman is het juist goed om je nu bloot te stellen aan de hitte. "Dat het nu warm is overleef je wel, maar het is voor de komende zomer handig als je lichaam zich aanpast aan die warmte," zegt zij.

"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje gewend en kun je dat ook aan."

Wennen
Volgens de hoogleraar kan ons lichaam de hoge temperaturen van de komende tijd prima verdragen, als we maar de tijd nemen om eraan te wennen.

"Wij zijn evolutionair gebouwd om ons aan te passen aan verschillende temperaturen, maar dat heeft wel wat tijd nodig. Je zweetklieren moeten weer wennen, zodat je sneller gaat transpireren en zo warmte kwijtraakt. Ook wordt je bloedvolume wat aangevuld."

Hopman waarschuwt er wel voor om niet te overdrijven. "Doe ook weer geen heel extreme dingen, en wees alert," adviseert ze.

"Zorg er sowieso voor dat je je goed insmeert. Je hoeft niet per se in de zon te zijn om je lichaam te laten wennen aan de hitte. Die 30 graden die voorspeld wordt is temperatuur in de schaduw. En je hoeft ook niet op het heetst van de dag naar buiten, maar onttrek je niet helemaal aan de hitte."

Niet mijn OP.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 13 juni 2023 @ 12:11:41 #2
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209497311
Hier verder en LaPo vorige deel:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 12:09 schreef Red_85 het volgende:
Volgende week wel wat regen op de borden...

https://www.yr.no/en/fore(...)ands/De%20Bilt%20Aws
Plus dat de wind eindelijk gaat draaien.
Die hitte vind ik persoonlijk niet zo erg. Gewoon een tandje lager qua leeftempo, alleen die pollen mogen van mij wel lekker wegspoelen. Dus naar een beetje regen kijk ik wel uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209499129
Heerlijk weer in Nl. 8-)
En in Spanje regent het :P

Vakman pur sang
pi_209499157
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Heerlijk weer in Nl. 8-)
En in Spanje regent het :P
In Malta regent het de laatste tijd ook opvallend vaak. Met een laffe temperatuur van 25 graden. Echt bizar zo koud als het is...
  dinsdag 13 juni 2023 @ 16:04:33 #5
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_209499367
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_209499396
Ik vind de hitte heerlijk, het mag alleen wel wat vaker gaan regenen.
Цой жив
pi_209499429
We hebben morgen een droogterecord:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)gterecord-buienradar

Het droge, zomerse weer in Nederland blijft voorlopig aanhouden. De temperatuur zal de komende dagen niet de 30 graden aantikken, maar 'het blijft gewoon zomers', zegt meteoroloog Marjon de Hond van Buienradar. "We gaan het recordaantal dagen zonder neerslag verbreken."

Vanwege een enorm hogedrukgebied boven Noord-Europa blijft er maar warme en droge lucht naar Nederland stromen. Gemiddeld komt de temperatuur de komende dagen rond de 26 graden uit. "In het zuiden is het dan nog een paar graden warmer, op de Wadden juist wat koeler", zegt De Hond.

De wind waait uit het oosten tot noordoosten en is matig, in het Waddengebied kan het wat steviger waaien.

Voor mensen die 's nachts steeds wakker worden door de warmte in huis, is er wat beter nieuws. "Vanaf donderdag worden de nachten een beetje aangenamer, dan daalt de temperatuur tot een graad of 12."

Droogterecord
Opmerkelijk aan deze periode is het feit dat er al zo lang geen neerslag is gevallen. "Inmiddels hebben we te maken met een gemiddeld neerslagtekort van 122 millimeter; dat ligt nog net onder het niveau van de 5 procent droogste jaren."

Komende week verwacht De Hond ook geen neerslag en dat gaat een record opleveren. Vandaag is de 32ste opeenvolgende dag zonder neerslag in De Bilt. "Het record dat stamt uit 2007 staat op 33 dagen, dus dat record gaat overmorgen gebroken worden."

Geen vocht
De grond is gortdroog, de luchtvochtigheid is erg laag. "Er is geen vocht om te verdampen. De kans op een onweersbui groeit volgende week pas. Maar dat is nog zó ver weg, die verwachting schuift ook steeds wat op."

De regen die uitblijft, heeft ook vervelende gevolgen voor mensen die last hebben van hooikoorts. "De pollenradar blijft 9 of 10 aangeven, het gaat gewoon door. Het wordt pas veel minder als er regen valt of de wind uit de westhoek gaat waaien en dat gebeurt allebei niet."
  dinsdag 13 juni 2023 @ 16:34:23 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209499657
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:08 schreef Zwoerd het volgende:
over een maand komt het met bakken naar beneden , ga maar vast een boot regelen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209499662
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Een Ark?
pi_209499673
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Oeh, dan kan ik mijn tuin wel opgeven.
pi_209499701
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:11 schreef Jacy-Jacy het volgende:

Het droge, zomerse weer in Nederland blijft voorlopig aanhouden. De temperatuur zal de komende dagen niet de 30 graden aantikken, maar 'het blijft gewoon zomers', zegt meteoroloog Marjon de Hond van Buienradar. "We gaan het recordaantal dagen zonder neerslag verbreken."

Vanwege een enorm hogedrukgebied boven Noord-Europa blijft er maar warme en droge lucht naar Nederland stromen. Gemiddeld komt de temperatuur de komende dagen rond de 26 graden uit. "In het zuiden is het dan nog een paar graden warmer, op de Wadden juist wat koeler", zegt De Hond.

De wind waait uit het oosten tot noordoosten en is matig, in het Waddengebied kan het wat steviger waaien.

Voor mensen die 's nachts steeds wakker worden door de warmte in huis, is er wat beter nieuws. "Vanaf donderdag worden de nachten een beetje aangenamer, dan daalt de temperatuur tot een graad of 12."

Droogterecord
Opmerkelijk aan deze periode is het feit dat er al zo lang geen neerslag is gevallen. "Inmiddels hebben we te maken met een gemiddeld neerslagtekort van 122 millimeter; dat ligt nog net onder het niveau van de 5 procent droogste jaren."

Komende week verwacht De Hond ook geen neerslag en dat gaat een record opleveren. Vandaag is de 32ste opeenvolgende dag zonder neerslag in De Bilt. "Het record dat stamt uit 2007 staat op 33 dagen, dus dat record gaat overmorgen gebroken worden."

Geen vocht
De grond is gortdroog, de luchtvochtigheid is erg laag. "Er is geen vocht om te verdampen. De kans op een onweersbui groeit volgende week pas. Maar dat is nog zó ver weg, die verwachting schuift ook steeds wat op."

De regen die uitblijft, heeft ook vervelende gevolgen voor mensen die last hebben van hooikoorts. "De pollenradar blijft 9 of 10 aangeven, het gaat gewoon door. Het wordt pas veel minder als er regen valt of de wind uit de westhoek gaat waaien en dat gebeurt allebei niet."
Niet best.

Oh wacht, nee: wat een hysterie zeg!
  dinsdag 13 juni 2023 @ 16:40:29 #12
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209499726
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:38 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Niet best.

Oh wacht, nee: wat een hysterie zeg!
Feiten zijn woke!
pi_209499787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Feiten zijn woke!
Ik snap ook niet helemaal waarom er in dat artikel staat dat het ''opmerkelijk'' is dat het zo lang droog is al. Ik bedoel, in 1981 (even random jaargetal) was het in de zomer immers ook wel een keer een weekje droog!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2023 18:08:15 ]
pi_209499798
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:08 schreef Zwoerd het volgende:
Ja, zo’n dikke onweersbui aan t einde vd avond.
Dat herinner me meer van vroeger. Mooi weer ging gepaard met onweer.
Go hard or go home
  dinsdag 13 juni 2023 @ 16:46:15 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209499807
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:44 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik snap ook niet helemaal waarom er in dat artikel staat dat het ''opmerking'' is dat het zo lang droog is al. Ik bedoel, in 1981 (even random jaargetal) was het in de zomer immers ook wel een keer een weekje droog!
Ja maar tante Gerdie zei dat vroeger hun achtertuin in de Sahara veranderde in de zomer! Vroeger was het veel droger!
  dinsdag 13 juni 2023 @ 16:48:18 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209499826
quote:

[..]
Ik snap ook niet helemaal waarom er in dat artikel staat dat het ''opmerking'' is dat het zo lang droog is al. Ik bedoel, in 1981 (even random jaargetal) was het in de zomer immers ook wel een keer een weekje droog!
:')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209499888
quote:

[..]
Het heeft al bijna een maand niet geregend en voorlopig komt daar geen verandering in.
blablablabla
pi_209500034
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:11 schreef Jacy-Jacy het volgende:

Droogterecord

Geen vocht

Wat een gelul, het regende hier een paar week geleden nog.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 17:10:51 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209500100
Droogte nog even aanhouden tot na pinkpop bitte.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 17:21:05 #20
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209500248
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Feiten zijn wel lastig he?

Of denk je dat ze bewust een paraplu hebben neergezet in De Bilt ?
pi_209500249
quote:

[..]
Vroeger duurden de weken langer dan nu!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209500271
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Kennelijk niet in De Bilt.

Moet je daar maar niet gaan wonen. ;)
pi_209500442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 17:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Feiten zijn wel lastig he?

Of denk je dat ze bewust een paraplu hebben neergezet in De Bilt ?
Dit is niet het Biltster nieuws en advertentieblad maar RTL nieuws over Nederland.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209500594
Wow 33 dagen, heel bijzonder

Never forget 1942
Vakman pur sang
pi_209500600
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 17:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Wow 33 dagen, heel bijzonder
[ afbeelding ]
Verpest het nou niet :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties