Is je vrouw nog wel een eigen autonoom mens, of is ze een geadopteerde dochter in het gezin van je ouders TS? En met dat laatste bedoel ik of er verwacht wordt dat zij zich maar aanpast want "wij doen dat nu eenmaal zo".
Vind het verhaal over het getoeter maar raar. Kennelijk is je vrouw opgestaan en naar binnen gegaan en voel jij je geroepen om daar excuses voor aan te bieden? Opstaan en weglopen doen jullie in het gezin niet zeker? Je vrouw zou maar net naar de wc moeten zeg. In dat gesprek vertelde mams vervolgens ook doodleuk dat vrouwslecht dat vaker doet. Waarom blijft ze dan toeteren als ze merkt dat het niet gewaardeerd wordt? Laat me raden, binnen het gezin geldt het als normaal dat je toetert wanneer je langsrijdt... Letterlijk weglopen uit een situatie die je niet bevalt is nou niet bepaald een stille hint, maar nogal een duidelijk teken, maar mams heeft daar geen boodschap aan, want schoondochter zit "fout".
Als er in jullie huwelijk beslissingen moeten worden genomen, nemen jullie dan ook samen die beslissing, of bespreek je alles met je ouders en hebben die er ook inspraak in? Om vervolgens thuis te komen en tegen je vrouw te zeggen "ik heb het m'n ouders gevraagd en die vinden eigenlijk dat we het beste dit of dat kunnen doen en daar hebben ze wel gelijk in"?
Kortom, zie je je vrouw wel staan? Wat voor verwachtingen heb je bij een relatie, laat staan huwelijk? Want je ouders in alles betrekken is leuk als je alleenstaand bent, maar in een relatie willen partners doorgaans gezien worden en samen een eenheid vormen, in plaats van opgenomen worden in een andere eenheid. Je kunt niet verlangen van je vrouw dat zij zich maar aanpast aan jouw relatie met je ouders, terwijl dat je haar behoeften compleet negeert. Sterker nog je vrouw slecht noemen omdat ze aangeeft meer afstand van je ouders te willen... ga je schamen. Je vrouw verdient echt zoveel beter dan dit.
En ik hoop dat ik er naast zit en dat je je vrouw wel als volwaardig mens ziet, maar ik denk eerlijk gezegd echt dat je dacht dat een relatie iets leuks is voor erbij, iets dat ook vooral vanzelf moet gaan, maar opeens "doet ze moeilijk en ik snap niet waarom".
(Ja, ik weet dat TS zich niet meer laat zien, maar misschien leest hij het nog wel en begint er langzaam wat licht in de duisternis te komen in z'n hoofd.)