abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 10 juni 2023 @ 02:09:47 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209459588
Hoi,

Zijn er mensen die hun IQ officieel hebben laten meten door professionele deskundigen? Dus niet een online IQ rest of op TV, maar door echte psychologen die daarvoor getraind zijn. Of heb je veel verstand en kennis van het wetenschap achter IQ testen? Ik heb wat vragen:

Ik heb op volwassen leeftijd na mijn 20ste mijn IQ op twee onafhankelijke momenten laten meten bij de GGZ instantie waarvoor ik werd behandeld voor mijn Psychosegevoeligheid (officiële diagnose is schizoaffectieve stoornis, dat is een combinatie van schizofrenie en bipolaire stoornis). Op beide onafhankelijke keren dat ik werd getest, kwam eruit dat mijn officiële IQ score 118 was, maar ook disharmonische profiel, dwz er was redelijk grote verschillen in mijn su-IQ onderdelen. Mijn verbale IQ was veel hoger dan mijn performale IQ, met name mijn informatieverwerkingsnelheid en werkgeheugen was veel lager dan mijn andere IQ onderdelen. Mijn sociale inzicht was 127, redeneringsvermogen 125, verbale vermogen 124, ruimtelijke inzicht 119 of zoiets, maar mijn werkgeheugen was 112 en mijn informatieverwerkingsnelheid 89 (dat is zelfs lichtelijk zwakbegaafd). Deze disharmonische profiel zie je heel vaak bij mijn mensen schizofrenie en het is dus schade die ik heb gekregen vanwege mijn psychoses. In het algemeen zal het ook niet meer herstellen.

Is er iemand hier die weet wat dit praktisch betekent voor mijn dagelijkse functioneren? Wat voor beroepen zou ik heel goed kunnen en welke juist niet? Waar zal ik tegenaan lopen gezien mijn lage informatieverwerkingsnelheid en werkgeheugen, en waarin kan ik juist heel goed uitblinken gezien de hoogte van mijn andere IQ onderdelen?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken. Heb je meer informatie nodig? Vraag maar gerust.

Ik wacht jullie reacties af.

👋🏿
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 10 juni 2023 @ 02:25:45 #2
269689 crew  Viv
pi_209459621
Zijn dat niet juist vragen die je kan stellen aan de deskundige die de test heeft afgenomen bij jou? :@
pi_209460483
Verkapt kijk mij een iq van 118 hebben topic :')
  zaterdag 10 juni 2023 @ 07:18:48 #4
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209460507
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 07:12 schreef BamiRammer het volgende:
Verkapt kijk mij een iq van 118 hebben topic :')
Dat is niet echt een topic waard
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209460511
quote:
19s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 07:18 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Dat is niet echt een topic waard
Daarom ook die :')
pi_209460581
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 02:25 schreef Viv het volgende:
Zijn dat niet juist vragen die je kan stellen aan de deskundige die de test heeft afgenomen bij jou? :@
Ja natuurlijk. Maar daar gaat dit topic toch niet over. :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 10 juni 2023 @ 08:02:22 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209460649
Het nut is er vooral voor begeleiders die zo beter kunnen inschatten op welke manier en op welk niveau met jou te werk te gaan.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 10 juni 2023 @ 08:04:31 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209460656
Het is ook fijn voor je ouders als ze mee willen doen aan dat :') help-mijn-kind-is-hoogbegaafdtopic :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 10 juni 2023 @ 12:04:36 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209462495
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 08:04 schreef Dven het volgende:
Het is ook fijn voor je ouders als ze mee willen doen aan dat :') help-mijn-kind-is-hoogbegaafdtopic :')
Ik ben verre van hoogbegaafde :')
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_209462566
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 08:04 schreef Dven het volgende:
Het is ook fijn voor je ouders als ze mee willen doen aan dat :') help-mijn-kind-is-hoogbegaafdtopic :')
Bij 118 ben je niet hoogbegaafd. En waarom die huilsmiley?
Als je kind echt hoogbegaafd is, kan dat ook problemen geven op school. Ik zou zeggen lees het topic eens door...

Edit: niet alleen kinderen trouwens, ook hoogbegaafde volwassenen kunnen tegen bepaalde dingen aanlopen.
Hoogbegaafd zijn zegt niet dat alles je maar makkelijk af gaat, integendeel.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nijna op 10-06-2023 12:19:37 ]
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 10 juni 2023 @ 12:17:56 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209462595
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 12:12 schreef Nijna het volgende:

[..]
Bij 118 ben je niet hoogbegaafd. En waarom die huilsmiley?
Als je kind echt hoogbegaafd is, kan dat ook problemen geven op school. Ik zou zeggen lees het topic eens door...
Dank 🙏🏾. Het is een serieuze topic.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_209462596
Ik zou zulke vragen stellen aan degene die het onderzoek gedaan heeft.

Bij mijn eerdere IQ testen was de score volgens mij (maar ook alweer jaren terug) alleen opgedeeld in verbaal en performaal. Waarbij performaal hoger was. Althans dat meen ik me te herinneren uit het verslag toen.
Mag binnenkort nog eens op herhaling, kijken of we een completer plaatje kunnen krijgen.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 10 juni 2023 @ 12:22:00 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209462614
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 12:18 schreef Nijna het volgende:
Ik zou zulke vragen stellen aan degene die het onderzoek gedaan heeft.

Bij mijn eerdere IQ testen was de score volgens mij (maar ook alweer jaren terug) alleen opgedeeld in verbaal en performaal. Waarbij performaal hoger was. Althans dat meen ik me te herinneren uit het verslag toen.
Mag binnenkort nog eens op herhaling, kijken of we een completer plaatje kunnen krijgen.
Ik heb helaas jaren geleden die test gedaan, ik weet niet bij wie ik dit nu kan vragen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_209462622
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 02:25 schreef Viv het volgene:
Zijn dat niet juist vragen die je kan stellen aan de deskundige die de test heeft afgenomen bij jou? :@
Eigenlijk kreeg ik vooral een uitslag en weinig uitleg.

Vooral mbt de disharmonie. Ik begrijp de vragen van de TS dus wel.

Ik zat op 126, waarbij ik dacht dat dat gemiddeld was zo zonder verdere uitleg. Nou boeit dat me vrij weinig, maar de disharmonie en wat dat betekend wel.

Ik functioneer gewoon gemiddeld iig.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 16:12:44 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209464935
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 12:22 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Eigenlijk kreeg ik vooral een uitslag en weinig uitleg.

Vooral mbt de disharmonie. Ik begrijp de vragen van de TS dus wel.

Ik zat op 126, waarbij ik dacht dat dat gemiddeld was zo zonder verdere uitleg. Nou boeit dat me vrij weinig, maar de disharmonie en wat dat betekend wel.

Ik functioneer gewoon gemiddeld iig.
Hoe zag je disharmonie eruit dan? En ik at bedoel je ermee dat je “gemiddeld” functioneer? Welke niveau van opleiding heb je gehaald en wat voor beroep doe je nu?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:59:08 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209470602
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 12:12 schreef Nijna het volgende:

[..]
Bij 118 ben je niet hoogbegaafd. En waarom die huilsmiley?
Als je kind echt hoogbegaafd is, kan dat ook problemen geven op school. Ik zou zeggen lees het topic eens door...

Edit: niet alleen kinderen trouwens, ook hoogbegaafde volwassenen kunnen tegen bepaalde dingen aanlopen.
Hoogbegaafd zijn zegt niet dat alles je maar makkelijk af gaat, integendeel.
Ik stel dan ook niet dat een score van 118 op hoogbegaafdheid wijst :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209471656
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:12 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe zag je disharmonie eruit dan? En ik at bedoel je ermee dat je “gemiddeld” functioneer? Welke niveau van opleiding heb je gehaald en wat voor beroep doe je nu?
Ik scoorde op numeriek significant lager. Ruimtelijk inzicht gemiddeld, de rest vrij hoog.
School wilde de test omdat ze twijfelde of ik een klas over zou slaan. Ik liep voor op bepaalde vlakken, maar wiskundig worstelde ik. Uiteindelijk hebben ze me maar gelaten. Behalve mijn bio leraar, die gaf me extras en viel me niet lastig met huiswerk ed zolang mijn cijfers goed bleven.

Ik heb uiteindelijk hbo niveau gedaan, maar doe iets totaal anders dan waar ik voor opgeleid ben.
Werk nu in de horeca als meewerkend leidinggevende.
pi_209472629
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:59 schreef Dven het volgende:

[..]
Ik stel dan ook niet dat een score van 118 op hoogbegaafdheid wijst :)
Dat klopt, maar je maakte wel een opmerking daar achteraan alsof ouders van HB kinderen dat alleen maar willen weten omdat ze er dan mee kunnen pronken, zo kwam het in elk geval over.
Maar daar reageer je dan niet op.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 11 juni 2023 @ 08:59:41 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209472960
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 07:15 schreef Nijna het volgende:

[..]
Dat klopt, maar je maakte wel een opmerking daar achteraan alsof ouders van HB kinderen dat alleen maar willen weten omdat ze er dan mee kunnen pronken, zo kwam het in elk geval over.
Maar daar reageer je dan niet op.
Het is een nogal banaal topic waar ik graag even een opmerking over maak inderdaad. Daarbij één van de weinige praktische mogelijkheden die de uitslag van een IQ-test biedt. Dat lijkt me duidelijk, dus het is nogal vreemd dat je daar een bevestiging voor zoekt.

Het gaat in ieder geval geen inzicht geven in wat voor beroepen je goed kan uitvoeren, zeker niet in het geval wanneer het een enorme puinhoop tussen je oren is, zoals bij TS het geval is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 11 juni 2023 @ 09:51:59 #20
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209473381
Heb de beide testen ooit moeten doen. Om half 9 in de ochtend mocht ik ze maken en ik wist totaal niet wat ik aan het doen was. :D Uitslag: 90. Oh well. :)
soooo, da's mooi!
pi_209474450
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:59 schreef Dven het volgende:

[..]
Het is een nogal banaal topic waar ik graag even een opmerking over maak inderdaad. Daarbij één van de weinige praktische mogelijkheden die de uitslag van een IQ-test biedt. Dat lijkt me duidelijk, dus het is nogal vreemd dat je daar een bevestiging voor zoekt.

Het gaat in ieder geval geen inzicht geven in wat voor beroepen je goed kan uitvoeren
, zeker niet in het geval wanneer het een enorme puinhoop tussen je oren is, zoals bij TS het geval is.
Mee eens, IQ zegt daarin niet zoveel.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 11 juni 2023 @ 11:48:13 #22
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209474510
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:43 schreef Nijna het volgende:

[..]
Mee eens, IQ zegt daarin niet zoveel.
Waarin zegt een IQ score wel veel dan? Wat weet ik praktisch gezien over mezelf sinds ik mijn officiële IQ score weet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_209475154
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:48 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Waarin zegt een IQ score wel veel dan? Wat weet ik praktisch gezien over mezelf sinds ik mijn officiële IQ score weet.
Het zegt iets of je een beetje rond het gemiddelde zit of eronder/-boven.
Als je aan de onder of bovenkant uitsteekt, kan het zijn dat je lastiger meekomt.
Als er een groot verschil zit tussen bepaalde gebieden, dan kan dat ook dingen zeggen. Als je op het ene vlak heel veel beter scoort dan op het andere vlak, dan kan je makkelijker overvraagd worden misschien.
Maar het is op het gebied van werk niet dat je tussen bepaalde waarden geschikt bent als schoonmaker/leerkracht/advocaat/arts. Dat heeft met veel meer te maken dan je IQ.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 11 juni 2023 @ 13:18:47 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209475402
Ik verwacht dat tijdsdruk het grootste probleem zal zijn. Een werkplek waar je grotendeels zelf het tempo kunt bepalen is dan geschikter. Vaste taken en een zekere routinematigheid in het werk zijn m.i. ook beter.
The love you take is equal to the love you make.
pi_209475835
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:59 schreef Dven het volgende:

[..]
Het is een nogal banaal topic waar ik graag even een opmerking over maak inderdaad. Daarbij één van de weinige praktische mogelijkheden die de uitslag van een IQ-test biedt. Dat lijkt me duidelijk, dus het is nogal vreemd dat je daar een bevestiging voor zoekt.

Het gaat in ieder geval geen inzicht geven in wat voor beroepen je goed kan uitvoeren, zeker niet in het geval wanneer het een enorme puinhoop tussen je oren is, zoals bij TS het geval is.
Bij disharmonusch geeft het juist geen werkzame uitslag

Het is al lang geleden voor me, maar school kon er vrij weinig mee.

Ook bij jongeren die wel nog hoger scoren geeft het weinig echte houvast. Een totaalscore zegt bar weinig. Sub onderdelen zeggen al wat meer.

Ik zit binnen het 'normale' in de totaal score.
Maar als je naar de verschillende onderdelen kijkt zit ik rekenkundig net onder het gemiddelde.ruimtelijk inzicht valt in de middenmoot. Toch kom ik in het totaal uit in de klàsse net iets boven gemiddeld (niet uitzonderlijk).

Dat verzamel cijfertje zegt bar weinig dus. Een hogere algemene score is niet perse beter, bij harmonie ondersteunt alles elkaar. Bij disharmonie kan het dat je in de praktijk lager uitkomt.

Best veel.mensen die wel uitzonderlijk hoog scoren op enkele onderdelen bevinden juist erg veel moeite om ook die uitzonderlijke onderdelen tot hun recht te laten komen. In de praktijk is het een som van delen.
pi_209493429
IQ is niet alles, helaas. Zelf ooit getest, kwam toen best hoog uit (rond de 130), maar het heeft mij niet geholpen om vrienden te maken / te houden.
pi_209520395
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 02:09 schreef Keep_Walking het volgende:
Hoi, en waarin kan ik juist heel goed uitblinken gezien de hoogte van mijn andere IQ onderdelen?

Ik wacht jullie reacties af.
pi_209520585
Ja ik, bij mij is er weinig verschil tussen de geteste 3 componenten.
Het betekent niks in het dagelijks leven.

Als je het in NL noemt en je zit boven de 100 dan word je direct neergemaaid en op je plek gezet helemaal onderaan de ladder. Als je het niet noemt dan gebeurt er niks.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209521135
Ik vind het juist wel terecht om te vragen wat voor een beroepen je goed kan uitvoeren. Voor spoorverkeersleider is TS waarschijnlijk echt ongeschikt, omdat snel informatie interpreteren en reageren dan cruciaal is. TS zijn informatieverwerking is namelijk wel echt trager dan gemiddeld, dus als hij daar geen rekening mee houdt kan dat er toe leiden dat er dingen van hem worden geëist die hij simpelweg niet kan.

Maar enkel een lagere verwerkingssnelheid betekent niet dat je geen complexere problemen kan oplossen, want met TS zijn vermogen met logisch redeneren is op basis van deze uitkomst niets mis. Dus daarmee kan hij weer sneller/beter zijn dan gemiddeld.

Een lagere verwerkingssnelheid maakt het echter wel lastiger om werk te vinden dat bij je niveau aansluit.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 12:53:27 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209521182
In dit topic kan gewoon over de algemene vraag verder gediscussieerd worden, maar TS gaat niet meer reageren.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 15 juni 2023 @ 13:07:33 #31
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_209521314
Heb wel ooit een assessment gehad voor mijn werk, daar komt dan geen getal uit maar een uitgebreide beschrijving. Ook was er een soort van IQ test aan verbonden en daar kwam uit dat ik hoogbegaafd zou zijn. Wat dus helemaal niet zo is maar ik ben toevallig wel goed in die rekenkundige en ruimtelijke inzicht vragen. Daarnaast kan ik geen fatsoenlijke brief schrijven zonder spelfouten en trap ik wel eens in mooie praatjes. Voor mij zeggen die hele testen dus bar weinig.
To BG or not to BG!
pi_209524142
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:53 schreef CoolGuy het volgende:
In dit topic kan gewoon over de algemene vraag verder gediscussieerd worden, maar TS gaat niet meer reageren.
Heeft hij weer een ban?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209525310
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:07 schreef oppiedoppie het volgende:
Heb wel ooit een assessment gehad voor mijn werk, daar komt dan geen getal uit maar een uitgebreide beschrijving. Ook was er een soort van IQ test aan verbonden en daar kwam uit dat ik hoogbegaafd zou zijn. Wat dus helemaal niet zo is maar ik ben toevallig wel goed in die rekenkundige en ruimtelijke inzicht vragen. Daarnaast kan ik geen fatsoenlijke brief schrijven zonder spelfouten en trap ik wel eens in mooie praatjes. Voor mij zeggen die hele testen dus bar weinig.
Bij mij uit zo'n capaciteitentest was dat 4% van de hbo'ers hoger scoorde met redeneren met taal.
Dat zou ook ongeveer op 130 uitkomen. hbo lijkt me iets van iets boven de 100 als gemiddelde van de algemene populatie
130 is zelfs bovengemiddeld ten opzichte van wo

uhh nee, herken ik me niet echt in, of ik presteer zwaar onder.
FOK! is net een groot tijdschrift
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')