abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 7 juni 2023 @ 11:07:36 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209429003
Ik heb, geloof ik, nog nooit in PTA gepost en misschien zijn er wel al 236 topic over dit onderwerp, maar die kon ik niet zo gauw vinden.

Onze auto trok wat naar rechts en moest dus volgens de garage uitgelijnd worden.
Dat heb ik gisteren laten doen en inderdaad trekt ie nu niet meer naar rechts.
Ik kreeg na afloop een uitlijn-rapport mee, maar ik snap echt niks van die termen en cijfers.

Wie kan mij, in enigszins begrijpelijk Nederland, dit rapport uitleggen en wat die termen en cijfers betekenen?

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 07-06-2023 11:27:05 (typo) ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_209429749
wat wil je weten, je kan zien dat ze de sporing hebben aangepast links van 0.03 naar 0.06 en rechts van -0.01 naar 0.05 (waar 0.00 tot 0.10) 'acceptabel' is. Dus het was maar net buiten spec (maar het verschil tussen links en rechts was zo groot dat de auto naar rechts trekt).
Waar een sporing van 0.00 de banden precies recht heeft staan had je een positieve links en een negatieve rechts, dus de banden stonden bij een recht stuur beide naar rechts te wijzen. Dat terwijl je bij de meeste auto's beide banden naar binnen moet laten wijzen.

Voor de rest hebben ze niks aangepast en staat je achteras een beetje buiten spec, maar die zal niet verstelbaar zijn. Maar het ziet er niet heel erg uit.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 7 juni 2023 @ 13:21:28 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209430522
Dankjewel @boegschroef

Wat is spec?
En wat betekenen de rest van die termen en cijfers?

[ Bericht 49% gewijzigd door golfer op 07-06-2023 13:31:14 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_209432008
ik zou beginnen met dit eens te lezen :)

https://www.autoklusthuis(...)20Basis%20kennis.pdf

Wat ik dan nog kan toevoegen is, de linker kolom is hoe je gegevens zijn toen je binnen kwam. de midelste kolom geeft aan de rechterkant weer wat je spec is (wat het getal moet zijn) en de linkerkant van de midelste kolom is hoeveel het mag afwijken om nog altijd goed te zijn. De rechter kolom is de waarde na afstellen.

Groen is binnen spec, rood is afwijkend en zwart is een berekening van links en rechts (meestal gemiddelden)
  woensdag 7 juni 2023 @ 15:45:01 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209432131
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 15:37 schreef boegschroef het volgende:
ik zou beginnen met dit eens te lezen :)

https://www.autoklusthuis(...)20Basis%20kennis.pdf

Wat ik dan nog kan toevoegen is, de linker kolom is hoe je gegevens zijn toen je binnen kwam. de midelste kolom geeft aan de rechterkant weer wat je spec is (wat het getal moet zijn) en de linkerkant van de midelste kolom is hoeveel het mag afwijken om nog altijd goed te zijn. De rechter kolom is de waarde na afstellen.

Groen is binnen spec, rood is afwijkend en zwart is een berekening van links en rechts (meestal gemiddelden)
Dus, als ik het goed begrijp, betekenen die rode cijfers in de rechterkolom, dat het dus niet goed is gedaan en er dus nog verkeerde afwijkende waardes zijn?
Kan dat kwaad?

/autonoob.
Poef.....gone! ©golfer
pi_209432473
Klopt, maar alles rondom de achteras zou ik negeren, want in de meeste auto's kan je dit nieteens afstellen. En de afwijkingen zijn maar net buiten spec.

De wielvlucht is het enige aan de voorkant in het rood, dit is ook bij ~75% van de auto's niet 'zomaar' af te stellen, dit is wel een beetje veel, maar zolang het negatief is, zou ik me daar niet teveel zorgen over maken.

Wat ik wel zou denken door het optel sommetje dat je rechts een keer een stoeprandje hard aangetikt hebt waardoor de ophanging wat verbogen is en/of je voorvering aan de rechterkant heeft veel geleden. Maar het kunnen zomaar versleten ophangings onderdelen zijn.
  woensdag 7 juni 2023 @ 17:14:51 #7
7380 Treinhomo
Hatebreed, Salt-n-Pepa, KLF.
pi_209433236
Music lovers are spoilt for choice
there's pop, rock, country, classical, punk,
hip-hop, rap, reggae and dance
and for people who don't like music, there's jazz.
pi_209433263
Even op de linkje drukken.
Dan zie je foto met benaming en plaats .

https://www.dekkerautogro(...)images/uitlijnen.jpg

https://www.bosmanbanden.(...)lignment-diagram.jpg

Maar goed

Een tip .
Volgende keer bij nieuwe banden voor plaatsen.
Gelijk even uitlijnen .
Aangezien de afstelling nu is gedaan met banden die al verkeerd zijn afgesleten.

Dus de volgende keer nieuwe banden en trekt weer weet je gelijk waar het aan ligt.

Een auto trek vaak niet zomaar naar links of rechts.
Iemand zij al je heb een stoepje geraakt.
En daardoor kan je spoorstang beschadigen.
Die kan krom worden waardoor de wiel anders gaat staan.
Dit zie je niet zomaar op het oog maar wel op de meetsysteem.

Eigenlijk had de spoorstang vervangen moeten worden.
Dit kan verklaren dat er een kleine afwijking nu in de spooring en wielvlucht aan de rechterkant zit.
Het is niet veel dus maak je niet zo druk er om.
Maar houd het in de gaten dat de spoorstang kogel nu ook een tik heeft gehad en sneller slijt.

En ja ik ben uitlijner van beroep geweest.
Mog al die schade wagens na vervangen van onderdelen af gaan stellen.
Was altijd zo geweldige (not)
  woensdag 7 juni 2023 @ 17:17:37 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209433278
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 16:13 schreef boegschroef het volgende:

Wat ik wel zou denken door het optel sommetje dat je rechts een keer een stoeprandje hard aangetikt hebt waardoor de ophanging wat verbogen is en/of je voorvering aan de rechterkant heeft veel geleden.
Dank voor je antwoord.
Dat was ook wat de garagist opperde.
Poef.....gone! ©golfer
pi_209436372
Waarom heeft ie links bijna geen camber meer?
.
  donderdag 8 juni 2023 @ 11:41:44 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209440419
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:31 schreef Fer het volgende:
Waarom heeft ie links bijna geen camber meer?
Wat is dat?
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 8 juni 2023 @ 12:15:34 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209440705
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 11:41 schreef golfer het volgende:

[..]
Wat is dat?
Zie plaatjes van Suijkerbuijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 8 juni 2023 @ 12:19:22 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209440740
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 12:15 schreef daNpy het volgende:

Zie plaatjes van Suijkerbuijk.
Waar kan ik dat in het rapport zien?
En wat heeft dat voor consequenties?
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 8 juni 2023 @ 12:20:04 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209440747
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 12:19 schreef golfer het volgende:

[..]
Waar kan ik dat in het rapport zien?
En wat heeft dat voor consequenties?
Dat je banden aan de buitenkant slijten als je hard de bocht door gaat en je theoretisch minder grip hebt, al zal dat op straat wel meevallen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209441525
Camber = wielvlucht. Wat voor auto is het? Grote kans dat die niet te verstellen is.
  donderdag 8 juni 2023 @ 13:51:41 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209441828
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 13:30 schreef boegschroef het volgende:
Camber = wielvlucht. Wat voor auto is het? Grote kans dat die niet te verstellen is.
Fiat Punto 2016
Poef.....gone! ©golfer
pi_209441990
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 11:41 schreef golfer het volgende:

[..]
Wat is dat?
Als je voor of achter de auto staat, staat het wiel iets schuin op de weg. Dit is vooral voor betere grip in bochten. Van jouw auto staat aan 1 kant de beide wielen bijna recht op de weg.

Ik weet alleen niet of dit heel ernstig is, denk van niet zolang je geen circuit gaat racen.
.
pi_209442203
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 13:51 schreef golfer het volgende:

[..]
Fiat Punto 2016
Die is niet verstelbaar net als de hele achteras, dus de uitlijner heeft gedaan wat hij/zij kon.

Je zou nog aftermarket camber adjustment bolts kunnen kopen, dan zou je het nog binnen spec kunnen krijgen maar ik zou er de moeite niet voor nemen.
  donderdag 8 juni 2023 @ 14:42:13 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209442242
Ik ben ook niet van plan om er verder iets aan te (laten) doen.
Ben al tevreden dat ie niet meer naar rechts trekt.
Begreep gewoon, als totale autonoob, niks van dat rapport.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')