abonnement Unibet Coolblue
pi_209428600
Hi :)

Een 3-tal jaren geleden ben ik begonnen met het beleggen in een ETF (Allworld Vanguard acc). Inmiddels heb ik zo'n 12,5k aan inleg en sta ik op een bescheiden rendement van 4 á 5%.

Echter heb ik mijn aankopen altijd die gedaan op de Duitse beurs (XET) en in USD i.p.v. EURO. Geen idee waarom, maar het is nou eenmaal zo :') .

Nu twijfel ik dus even wat wijsheid is. Ik kan nu eventueel nog de hele boel verkopen en investeren in euro's op de NL beurs. Ik heb al even gegoogled, maar ik kan niet echt concreet vinden wat de voor-/nadelen zijn (nadeel is duidelijk; mijn GAK gaat omhoog wanneer ik nu wissel). Ik lees wat over valutaconversie, maar vooralsnog beïnvloedt dat volgens mij niet mijn kosten..

Wat zouden jullie aanraden? Wisselen of lekker zo laten?
pi_209431214
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:29 schreef Solispolar het volgende:
Hi :)

Een 3-tal jaren geleden ben ik begonnen met het beleggen in een ETF (Allworld Vanguard acc). Inmiddels heb ik zo'n 12,5k aan inleg en sta ik op een bescheiden rendement van 4 á 5%.

Echter heb ik mijn aankopen altijd die gedaan op de Duitse beurs (XET) en in USD i.p.v. EURO. Geen idee waarom, maar het is nou eenmaal zo :') .

Nu twijfel ik dus even wat wijsheid is. Ik kan nu eventueel nog de hele boel verkopen en investeren in euro's op de NL beurs. Ik heb al even gegoogled, maar ik kan niet echt concreet vinden wat de voor-/nadelen zijn (nadeel is duidelijk; mijn GAK gaat omhoog wanneer ik nu wissel). Ik lees wat over valutaconversie, maar vooralsnog beïnvloedt dat volgens mij niet mijn kosten..

Wat zouden jullie aanraden? Wisselen of lekker zo laten?
Afgaand op wat je zegt zit je zo te zien in VWCE. In de naam zit wel "USD" (de onderliggende aandelen zijn aangekocht in USD) maar de ETF staat genoteerd in euro's. Als jij verkoopt maak je dan op dat moment geen extra kosten voor omwisselen van valuta al loop je met zo'n ETF wel valutarisico uiteraard. Anders is dat als je aandelen hebt die genoteerd staan in USD, dan loop je valutarisico én moet je bij aan- en verkoop betalen voor omwisselen van en naar euro's (bij verkoop afhankelijk van of je euro's wil en of je broker wel of niet automatisch omwisselt naar je eigen valuta).

Als je nu dezelfde ETF koopt tegen een hogere prijs dan voorheen stijgt in principe wel je GAK, maar de opbrengt van ETF's die je nu zou verkopen is door de gestegen koers ook hoger. Dat streept dus tegenover elkaar weg minus de extra kosten die je broker in rekening brengt voor het handelen.

Ik weet niet of hiermee je vraag beantwoord is, maar als je in een wereldwijde ETF wil blijven zitten zou je kunnen overwegen gewoon door te gaan met wat je al doet. In een wereldwijde ETF zit je sowieso met een valutarisico en de kosten van Vanguard zijn voor een Europese belegger in ETF's best netjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beldewouten op 07-06-2023 14:39:09 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')