(ik heb wel de propedeuse verkort gedaan dus ik zit nu al weer in het 2e jaar, terwijl ik afgelopen zomer pas ben begonnen)
quote:Vanaf je 17e is theoretisch mogelijk. Maar dan heb je zonder vertraging HAVO gedaan. In mijn geval heb ik dat dus gedaan. Ik was op 1 na jongste, en de oudste medestudent was meen ik 34 jaar.
Op dinsdag 11 februari 2003 20:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:
volgens mij kun je hoogstens op je 16 a 17de al met een hbo opleiding beginnen.... scheelt toch niks
[Dit bericht is gewijzigd door _Michiel_ op 11-02-2003 20:46]
Ik ben trouwens destijds op mijn 18e begonnen, na 1 jaar gekapt, twee jaar gewerkt, en toen op mijn 21e opnieuw begonnen. Maakte me ook een beetje zorgen de oudste te zijn, maar dat valt reuze mee.
Eigenlijk zijn de mensen onder de 20 in de minderheid.
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:41 schreef Ixnay het volgende:
En dan ben ik pas met m'n 23ste klaar.
Vinden jullie dit te oud?
Of gemiddeld, of het gaat wel.
Jullie mening aub.
sommige studenten volgen het 'normale' havisten traject
terwijl mbo'ers bv een verkort traject kunnen volgen
maar dit is niet op alle scholen
Nu werk ik maar ik wil volgend (school)jaar weer beginnen en dan ben ik 20, nog tijd zat dus
de faculteit Hogere Informatica heeft me dat afgeraden en zei letterlijk dat ze liever studenten hadden die ouder dan 18 waren.
Zou jij dan nu op je 19e al willen gaan werken? Ik loop nu weer een tijdje rond op een stageplek en ik heb nu nog compleet geen zin om te gaan werken.
En zoals al gezegd, ben je bent noway de oudste.
quote:Je kan toch gewoon lenen bij de IBG???
Op dinsdag 11 februari 2003 20:43 schreef Ker_Plunk het volgende:
Ben nu 20.En ben werk behoorlijk zat.Ik verlang soms naar school.Maar ik heb de financele middelen niet meer.
Ik ga for sure langer dan 4 jaar over mijn studie doen, werken kan altijd nog...
quote:nee is niet te oud... gewoon doen
En dan ben ik pas met m'n 23ste klaar. Vinden jullie dit te oud?
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 07:53 schreef modestus het volgende:[..]
nee is niet te oud... gewoon doen
quote:Wat stom
Op dinsdag 11 februari 2003 21:01 schreef succubus het volgende:
de faculteit Hogere Informatica heeft me dat afgeraden en zei letterlijk dat ze liever studenten hadden die ouder dan 18 waren.
Ik ben op m'n 17e begonnen en zit nu int 2e jaar en ben 21 als ik afgestudeerd ben
quote:Als je 17 bent kun je gewoon OV en stufi krijgen als je aan een HBO instelling studeert. Je krijgt het niet vanaf 1 september, maar vanaf 1 oktober dit ivm de kinderbijslag.
Op woensdag 12 februari 2003 15:44 schreef succubus het volgende:
als je op je 17e begint heb je trouwens totdat je 18 wordt ook geen OV hè
Nee, ik vind het niet te oud. Als je op het HBO komt, zit je ook tussen mensen van 20 die eerst MBO hebben gedaan of een paar jaar rust.
edit: en ik vind op m'n 20e klaar te jong, dus wie weet doe ik hierna nog een opleiding
quote:Te oud... wow
Jullie mening aub.
23ste oud welnee.
quote:Theoretisch kan het zelfs op je 16e....een klasgenoot van me had z'n VWO diploma gehaald toen hij 17 was en pas in december 18 zou worden en dus vanaf september al op het HBO of WO deed.....had hij dus HAVO gedaan en daarna naar het HBO gegaan was hij dus pas 16!!
Op dinsdag 11 februari 2003 20:43 schreef _Michiel_ het volgende:
Vanaf je 17e is theoretisch mogelijk. Maar dan heb je zonder vertraging HAVO gedaan.
(ben na 2 jaar van opleiding veranderd waardoor ik met 20 dus opnieuw in de 1e kwam!! )
quote:Ik ook niet, maar ik ga gewoon een lening aan. Heeft mijn vriendje ook gedaan. Ik blijf niet m'n hele leven postbode hoor..
Op dinsdag 11 februari 2003 20:43 schreef Ker_Plunk het volgende:
Ben nu 20.En ben werk behoorlijk zat.Ik verlang soms naar school.Maar ik heb de financele middelen niet meer.
[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 12-02-2003 19:32]
quote:Er zijn aanvullende leningen te krijgen bij 't IBG....
Op woensdag 12 februari 2003 19:25 schreef Ker_Plunk het volgende:
Hoe doen jullie dat met het geld?
Ik werk nu en verdien netto ¤251,- per week maar daar betaal ik internet, telefoon, huur(¤195) en en kleine dingetjes van.Hoe moet ik in godsnaam dat ophoesten als ik op school zit?Heb zelf alleen een Mavo diploma(en een Excel 2000 certificaat) en 3 jaar werkervaring(wat natuurlijk ook belangrijk is ) en wil wat meer diploma's hebben...
Ben 20 (in aug. 21)
quote:Als je naast je studie ook behoorlijk wat werkt (bijvoorbeeld door 's avonds de studie te doen) dan kan je het geld van je studie tot op zeker hoogte terugkrijgen van de belasting (daarvoor zijn vaste tabellen).
Ik werk nu en verdien netto ¤251,- per week maar daar betaal ik internet, telefoon, huur(¤195) en en kleine dingetjes van.Hoe moet ik in godsnaam dat ophoesten als ik op school zit?Heb zelf alleen een Mavo diploma(en een Excel 2000 certificaat) en 3 jaar werkervaring(wat natuurlijk ook belangrijk is ) en wil wat meer diploma's hebben...
Ben 20 (in aug. 21)
quote:Ik ga eens rondkijken...
Op woensdag 12 februari 2003 19:32 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Er zijn aanvullende leningen te krijgen bij 't IBG....
Het is makkelijk te doen. Informeer ff, wie weet trek je het allemaal makkelijk
quote:Ik niet, hij's van hoe-die-nie
Op woensdag 12 februari 2003 19:40 schreef Ker_Plunk het volgende:[..]
Ik ga eens rondkijken...
Ps,
Ik heb ook een Flat Eric
quote:Nee man, 19 is best jong om aan een HBO te beginnen. Je komt dan met mensen in de klas die eerst MBO hebben gedaan en al een stuk ouder zijn. Ik was zelf ook 21 toen ik op de HBO begon
Jullie mening aub.
quote:Nee.
Jullie mening aub.
Ik heb eerst een jaar of tien gewerkt en ben nu net begonnen met studeren. En zegt me nu allemaal veel meer dan toen ik 18 was.
quote:nou als uitwonend (dat ben je dus) krijg je aan basisbedrag al zoiets van 210 euro. Daarboven op krijg je dan nog eventueel een aanvullende beurs (afhankelijk van het inkomen van je ouders) en dan kan je daarboven op nog eens ruim 200 euro zeer goedkoop lenen
Ben 20 (in aug. 21)
Als je de aanvullende beurs niet krijgt kan je die ook nog eens lenen. Als je het maximale bedrag leent kom je geloof ik zelfs hoger uit als je huidige nettoloon
quote:Zoals ik
Op dinsdag 11 februari 2003 20:42 schreef Snoetje het volgende:
te oud ???sommigen beginnen pas op hun 23e.. of zelfs later
Ben dan 27 als ik klaar ben
quote:Niet je strik-diploma?
Op donderdag 13 februari 2003 00:02 schreef Dovenwereld het volgende:
Ik heb mijn studie begonnen toen ik 23 jaar oud wasMijn allereerste diploma was Havo
quote:Het was een lange verhaal met vol tegenslagen. Ik bezit ook al een hbo-propedeusediploma Informatica
Op donderdag 13 februari 2003 00:03 schreef Ixnay het volgende:[..]
Niet je strik-diploma?
Maar ja, net als jij vroeg ik me af of ik dan al erg oud ben, vergeleken met de rest.
Ik weet wel dat 19 jaar niet de oudste is, maar ik wil het liefst bij de jongeren zitten. Jonger is leuker namelijk . Ik vind het stoer om jonger te zijn dan de rest...
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 11:06 schreef Aventura het volgende:
Nee dan kan echt niet hoor op je 19de pas met HBO beginnen:?
En god wat ben je oud zeg als je pas met je 23ste klaar bent met je studie? Laat me raden, jij komt zeker uit een milieu waar men doorgaans niet verder komt dan de MAVO en waar ze op hun 16de al beginnen met een fulltime baan?
Ik heb zo'n hekel aan dat gezeur over leeftijden en wat anderen van je vinden..Doe gewoon wat je leuk vind en wat je graag wilt.
Ik kom uit een totaal ander milieu. Eentje waar men zo vroeg mogelijk een hoge opleiding wilt afronden. Waar zitten blijven als dom wordt bestempeld. Waar ik mij schaam omdat ik niet zoals mijn vrienden het vwo traject zonder blijven zitten heb afgerond. Waar ik met de nek wordt aangekeken omdat ik in groep 2 ben blijven zitten. Waar men mij uitlacht omdat ik 2 jaar ouder ben dan de rest van de klas. Waar mijn moeder opschept over mijn neven die zo jong al naar de universiteit mogen gaan.
Vandaar dat ik het liefst ook meedeed met ze, daar zou ik me beter bij voelen... Maarja het is niet gelukt Ik doe nu havo 4+5 examenjaar en dat heb ik af als ik 19 ben
Ik word in de zomervakantie 22 en ga in Augustus beginnen met een hbo opleiding van 4 jaar. Dan ben ik dus nog net 25 als ik klaar ben.
Ik heb sinds mijn havo diploma een beetje lopen aankloten (een jaar gewerkt en 2 jaar verkort mbo).
Maarja, de opleiding die ik ga doen bestaat pas sinds dit jaar dus zoveel heb ik dan weer niet gemist. Ik hoop alleen dat ik door de loting kom want een andere opleiding heb ik niet op het oog.
Vrienden van mij die tegelijk met mij klaar waren met de Havo zijn al bijna klaar met hun opleiding en dan zijn ze pas 21. Dat lijkt me nou echt te jong om al serieus te gaan werken. Werken kan je je hele leven nog.
[Dit bericht is gewijzigd door GEsTOoRD op 14-02-2003 22:05]
Valt me trouwens op dat de motivatie om van middelbare school -> MBO -> HBO te doen vrij moeilijk te vinden is bij mij. Na al een hoop jaren school verlang je soms naar wat vrijheid. Een goede vriend met wie ik de opleiding doe is inmiddels gevallen voor die vrijheid en gaat alsnog switchen van opleiding om over een half jaar opnieuw te beginnen. Zelf ben ik het niet van plan en hoop op me 23ste me papiertje HBO Bedrijfskundige Informatica Duaal in ontvangst te nemen.
23 Jaar, MBO & HBO papieren + 6 jaar relevante werkervaring
Moet te doen zijn om een baan te vinden
Nu snap ik het niet meer. Studeren is toch weinig/geen vrije tijd en hard ploeteren? Tenminste, zo ziet het Havo/Vwo 2e fase eruit...
En dan moet je ook nog eens een bijbaantje vinden want anders heb je niet genoeg geld...
quote:De mensen waar ik mee omga (vrienden of zoiets) hebben allemaal een andere HBO opleiding en van iedereen hoor je hetzelfde: weinig les, veel vrije tijd. Ikzelf heb zo'n 12 uur per week les en daarbuiten ben ik nog iets van 8 uur ermee bezig. Blijven dus 20 uur vrije tijd over vergeleken met voltijd werken.
Op zaterdag 15 februari 2003 00:56 schreef snerd het volgende:
Nu snap ik het niet meer. Studeren is toch weinig/geen vrije tijd en hard ploeteren? Tenminste, zo ziet het Havo/Vwo 2e fase eruit...
quote:Tja zo is het leven. Ik werk 2 dagen per week en kan daar aardig van rondkomen. Woon nog wel (weer) thuis.
En dan moet je ook nog eens een bijbaantje vinden want anders heb je niet genoeg geld...
quote:Valt wel mee, ik studeer dit jaar af en dan ben ik net 22.
Jullie mening aub.
* FrankyMcG heeft trouwens ook al zijn MBO diploma!
Maar op je 19e aan een HBO opleiding beginnen kan, je bent alleen wat later klaar.
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 00:56 schreef snerd het volgende:
Studeren is toch weinig/geen vrije tijd en hard ploeteren? Tenminste, zo ziet het Havo/Vwo 2e fase eruit...
ik heb thuis echt nog geen ene donder aan huiswerk gemaakt, amper wat geleerd en sta dr toch goed voor..
ik heb veel meer vrije tijd dan in de 3de
Godver, ik had al dik twee jaar klaar kunnen zijn met dat HBO.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |