Geen hitterecords in Bulgarije?quote:Op maandag 10 juli 2023 21:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Thuis werken waar het gewoon een nette 25 graden is en één dag vrij genomen om naar een bergtop te gaan. Daar een tx van slechts 23°C
Daarvoor moet het ruim over de 45°C worden, dat zie ik niet gebeuren. Toch niet in het officiële meetnetwerk, en dat is niet zo uitgebreid.quote:Op maandag 10 juli 2023 21:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Geen hitterecords in Bulgarije?
Ik zie het hier nog wel gebeuren.
Nou nee. Een keer is leuk, maar je krijgt dan echt het ovengevoel.quote:Op maandag 10 juli 2023 22:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Daarvoor moet het ruim over de 45°C worden, dat zie ik niet gebeuren. Toch niet in het officiële meetnetwerk, en dat is niet zo uitgebreid.
Ruim over de 40°C in NL overigens ook niet.
Ook nergens voor nodig, daar wordt niemand blij van
Vraag is natuurlijk of het een uitzonderlijke situatie was of dat de toon is gezet voor een nieuwe reeks.quote:Op maandag 10 juli 2023 22:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Nou nee. Een keer is leuk, maar je krijgt dan echt het ovengevoel.
Record in Nederland was ook oud. Maar ik zie het wel weer een keer gebeuren.quote:Op maandag 10 juli 2023 22:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Vraag is natuurlijk of het een uitzonderlijke situatie was of dat de toon is gezet voor een nieuwe reeks.
Persoonlijk denk ik niet dat het weer heel snel zal gebeuren, maar de wind moet maar net een keertje goed staan
Record hier is al ruim 100 jaar oud dus dat zal wel eens verbroken moeten worden. Zeker gezien de records in de nabije omgeving.
Het zal absoluut weer eens gebeuren, daar twijfel ik niet aanquote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:42 schreef aloa het volgende:
[..]
Record in Nederland was ook oud. Maar ik zie het wel weer een keer gebeuren.
Ergens op aarde vast wel.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:46 schreef Dven het volgende:
Je hoort nu echter geregeld van mensen dat zij denken dat het nu ieder jaar wel 40 graden zal worden en dat is wel behoorlijk![]()
![]()
quote:Saharahitte in Zuid-Europa: ‘Neem paraplu mee en zet airco niet te laag’
Zuid-Europa krijgt de komende dagen te maken met hitte uit de Sahara. De temperaturen kunnen oplopen tot boven de 45 graden. Meteoroloog Wilfred Janssen van Weeronline noemt dat ‘heel bijzonder’. De ANWB geeft vakantiegangers tips om zich tegen de hitte te weren.
De warme luchtstromen die vanuit de Sahara Europa binnenkomen, blijven volgens Janssen warm boven zee en warmen verder op zodra ze land bereiken. Om boven de 45 graden uit te komen moet de lucht die uit Afrika komt om te beginnen al een heel hoge temperatuur hebben. En: ,,De lucht kan achter bergruggen op Sicilië bijvoorbeeld goed opwarmen, dat helpt mee.”
Met name in de zuidelijke gebieden van Spanje, Portugal en Italië wordt het uitzonderlijk heet. In Zuid-Spanje kunnen de temperaturen oplopen tot 47 graden. Ook Griekenland en Turkije staan heftige dagen te wachten, met temperaturen tussen de 35 en 40 graden. De Griekse regering heeft werkgevers opgeroepen mensen zo mogelijk vanuit huis te laten werken.
Europees hitterecord
Italianen moeten in tien steden uitkijken voor de aankomende hittegolf. In onder meer Rome, Florence en Bologna is sprake van een noodsituatie. Er bestaat zelfs een kans dat het Europees hitterecord van 48,8 graden gaat sneuvelen. Dat record leek vorig jaar al verbroken op Sicilië, maar omdat het weerstation daar niet goed werkte, werd het record vooralsnog uit de boeken geschrapt.
Extreme hitte kan volgens Janssen gevaarlijke gevolgen hebben. Zo verdampt er veel water. Als het weinig heeft geregend en er al een neerslagtekort is, neemt de kans op bos- en natuurbranden sterk toe. ,,In delen van Catalonië en elders in Spanje hebben hevige buien voor enige verlichting gezorgd, maar op lange termijn is in Spanje sprake van regionale droogte.” Of dat leidt tot problemen voor landbouwgewassen en oogsten is nog niet te voorspellen.
Hittegolven leiden regelmatig tot sterfgevallen en mensen die onwel worden. In Italië overleed donderdag een 44-jarige man nadat hij tijdens zijn werkzaamheden was ingestort. Hij was lang niet de enige die niet bestand was tegen de hitte: meerdere inwoners en bezoekers van het land kregen de afgelopen dagen een inzinking.
Nog een paar dagen dan is het weer er gewoon weer normaal.quote:Op zondag 16 juli 2023 14:45 schreef DemonRage het volgende:
Laatste run van GFS voor Italië/Griekenland/Tunesië:
[ afbeelding ]
Scorcio! 🔥
Let op die 50°C die heel even in Tunesië verschijnt.
Die 47 graden in Bulgarije die even verschijnt lijkt mij ook een beetje overdreven.quote:Op zondag 16 juli 2023 14:45 schreef DemonRage het volgende:
Laatste run van GFS voor Italië/Griekenland/Tunesië:
[ afbeelding ]
Scorcio! 🔥
Let op die 50°C die heel even in Tunesië verschijnt.
Voor Death Valley niets nieuws natuurlijk. Die van China is wel bijzonder.quote:Op zondag 16 juli 2023 20:06 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/metoffice/status/1680623149145096196
Lijkt me niet dat dat correct is. Er is in Iran ook wel eens 70 graden gemeten. Daar was toen ook wat mee, wat niet klopte.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |