abonnement Unibet Coolblue
pi_209355613
Vanmorgen had ik net mijn fiets weggezet en wilde ik de AH binnenlopen, toen er een man mijn enigszins in paniek aansprak en vroeg of ik "EHBO had". Toen ik aangaf dat niet te hebben, maar vroeg wat er aan de hand was bleek er verderop een persoon met een (achteraf gezien waarschijnlijk) epileptische aanval te liggen. Niet aanspreekbaar en een flinke plas bloed onder het hoofd, die nog groter werd. Ik vroeg hem of hij de ambulance al had gebeld. Dit bleek niet het geval. Ik heb de man gevraagd hulp te halen (we stonden bij de AH, dus je verwacht dat daar iemand is met op z'n minst BHV) Ik snel naar de persoon toegerend en ondertussen 112 gebeld.

Voor het eerst dat ik 112 belde en de persoon wist mij goed te instrueren dat ik rustig moest antwoorden. Wel wat gefrustreerd richting mij dat ik eerst zei dat de persoon spastische trekkingen had en toen hij doorvroeg ik moest aangeven dat dat inmiddels klaar was (tsja kan ik het helpen dat de aanval over was...)

Aangezien de persoon moeite had met ademen gevraagd of ik de persoon op de zij moest leggen. Dit was goed, maar ondanks dat de persoon niet in staat was te reageren merkte ik dat ik dat beter niet kon doen dus samen besloten te laten. Vervolgens kwam de man terug die hulp ging halen, die moest bekennen dat er niemand kwam helpen (!?)
Op dat moment sprak ook de persoon van de alarmlijn tegen me en zei iets als; "bel niet gelijk terug maar ik ga ophangen" en verbrak de verbinding.

Daar zat ik dan met een bebloed persoon, die niet reageerde en een man die zoals hij later aangaf in paniek ook even niet meer wist wat hij moest doen (begrijpelijk), zonder enige mentale support van de alarmlijn. Maar proberen in te praten dat de ambulance onderweg was etc.

Nu is mijn vraag vooral; is het normaal dat ze niet wachten van de alarmlijn tot er iemand van politie / ambulance bij is? Ik kan me niet voorstellen dat op basis van mijn overdracht duidelijk was dat het allemaal goed zou komen..

Overigens duurde het meer dan 10 minuten voordat de politie er was (die ook concludeerde dat het een flinke plas bloed was en de persoon niet reageerde) en nog 5 minuten extra voordat de ambulance er was (een wagen met 1 persoon, die vervolgens ook nog een ambulance moest oproepen), terwijl het midden in het centrum was.

De heren van de politie en de vrouw van de ambulance hebben overigens netjes gehandeld, maar het totaal voelde wat beholpen aan helaas.. Ik had er iig zelf niet graag gelegen. Uiteindelijk kon de persoon langzaam weer wat zeggen, maar wist niet wat er was gebeurd. De persoon had een flinke hoofdwond en moest na wat eerste hulp naar het ziekenhuis.

Wat me overigens het meest dwars zat is dat niemand is komen helpen, geen mensen die langsliepen en zelfs niet van de Albert Heijn. (ja achteraf, toen politie en ambulance er waren.) Dan voel je je vrij eenzaam/machteloos voor 10 lange minuten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Usert op 31-05-2023 22:52:06 ]
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 31 mei 2023 @ 22:37:55 #2
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_209355773
Nee, dat is niet normaal. De lijn wordt nooit verbroken tot de zaak onder controle is.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_209355830
Het kan gebeuren dat er op een moment een piek zit in het aantal 112 meldingen, dat ze jou even moeten laten gaan. Je bent immers de persoon in een stabiele toestand, en de hulpdiensten zijn aangestuurd.

Als er dan nieuwe 112 belletjes komen gaan die even voor, vandaar waarschijnlijk ook de vraag om niet meteen terug te bellen.

Als het even kan zouden ze je wel terugbellen voor de hulpdiensten we zijn. Maar meestal zijn ze zelf dan al weer zoveel meldingen verder dat dat niet zinvol is.
pi_209355959
Misschien was het allemaal in scene gezet, incl het 'slachtoffer' en wilde ze gewoon testen hoe je met zo'n situatie om zou gaan? Vandaar ook dat die man het specifiek aan jou vroeg of je kon helpen en dat er verder ook niemand bij kwam springen.
  woensdag 31 mei 2023 @ 23:24:42 #5
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_209356616
Bebloed hoofd of niet; er is ademhaling, slachtoffer in stabiele zijligging, heel veel meer hulp kun je ook vanuit een meldkamer niet bieden. Wachten tot de hulpdiensten zijn gearriveerd/worden opgevangen.

Bij een reanimatie oid word je wel door de gehele procedure geloodsd en blijft er iemand aan de lijn. Deze situatie was gewoon niet urgent genoeg, ondanks dat jou gevoel anders is.
Tics van je petten.
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 1 juni 2023 @ 00:35:38 #6
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_209357497
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:40 schreef PS. het volgende:
Het kan gebeuren dat er op een moment een piek zit in het aantal 112 meldingen, dat ze jou even moeten laten gaan. Je bent immers de persoon in een stabiele toestand, en de hulpdiensten zijn aangestuurd.

Als er dan nieuwe 112 belletjes komen gaan die even voor, vandaar waarschijnlijk ook de vraag om niet meteen terug te bellen.

Als het even kan zouden ze je wel terugbellen voor de hulpdiensten we zijn. Maar meestal zijn ze zelf dan al weer zoveel meldingen verder dat dat niet zinvol is.
Daarvoor hebben ze de wachtstand uitgevonden.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  donderdag 1 juni 2023 @ 09:08:11 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_209359002
In Nederland is dit vrij normaal, ik ben vorig jaar in de problemen gekomen (boezemflutter tijdens een fietstocht, zodat mijn hartslag van 175 naar 135 ging en ik in zuurstofnood kwam) waarna ik een voorbijrijdende racefietster vroeg om 112 voor me te bellen, en nadat de noodhulpdiensten waren gealarmeerd hebben ze de lijn niet opengehouden, maar wel gezegd weer te bellen als er iets veranderde (wat ze deed toen ik even van mijn stokje ging). Bedankt jongedame !

Tegen de tijd dat de politie kwam was ik al weer aardig hersteld, en ik ben later zelf de ambulance ingelopen.

In Engeland is het eerder de gewoonte om aan de lijn te blijven totdat de noodhulpdiensten gearriveerd zijn.

En ja, de ambulance is de traagste van de 3 hulpdiensten, vandaar ook dat bij een reanimatie ook altijd de brandweer wordt opgeroepen, die hebben een vereiste reactietijd van 8 minuten, tegen 15 minuten voor de ambulance.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')