abonnement Unibet Coolblue
pi_209350023
quote:
Rotterdamse rechter: actief zijn voor de PVV is geen reden voor ontslag

De rechter heeft een voormalig fractiemedewerker van de PVV in Rotterdam in het gelijk gesteld in een ontslagprocedure. De man was door zijn werkgever ontslagen, omdat hij had verzwegen dat hij actief was geweest voor de PVV. De rechter vindt het handelen van de werkgever 'ernstig verwijtbaar'.
De zaak draait om de partner van het voormalige PVV-raadslid Maurice Meeuwissen. Gezamenlijk runden zij tussen 2018 en 2022 de PVV-fractie in Rotterdam. Na de gemeenteraadsverkiezingen richten beiden een nieuwe partij op, de Lijst Meeuwissen, maar die haalde geen zetels.

De partner van Maurice Meeuwissen solliciteerde vorig jaar bij een stichting en werd aangenomen. Eén dag voordat hij startte, kreeg hij een brief waarin het contract direct weer werd ontbonden. De reden: zowel tijdens zijn sollicitatie als in zijn CV en LinkedIn-profiel was niet vermeld dat hij voor de PVV-fractie had gewerkt.
De stichting schrijft in de ontslagbrief dat zijn rol binnen de PVV 'zich niet verenigt met de waarden en normen die de stichting nastreeft, en de grote waarde die zij in dat kader hecht aan een inclusieve organisatiecultuur.' Als minpunt wordt ook gezien dat de integriteit van zijn partner Maurice Meeuwissen publiekelijk ter discussie is gesteld en dat de man daar ook een rol bij zou hebben gespeeld.

UWV: verzwijg PVV-verleden
De Rotterdamse rechter stelt dat de politieke overtuiging van een werknemer geen reden van ontslag kan zijn. Mochten de gedragingen en ideeën van de werknemer haaks staan op die van de stichting, dan zou dat eventueel een reden voor ontslag aan het eind van het dienstverband kunnen zijn, maar niet voorafgaand. Ook wijst de rechter erop dat het UWV de man had geadviseerd zijn PVV-verleden zoveel mogelijk te verzwijgen.
De rechter oordeelt daarom dat de arbeidsovereenkomst nog steeds loopt en dat het loon moet worden doorbetaald, plus een verhoging van 25%. De rechter vindt wel dat het contract per 1 juni 2023 moet worden ontbonden, omdat sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie.
De partner van Maurice Meeuwissen heeft daarnaast recht op een transitievergoeding van 620 euro en een extra, zogeheten 'billijke' vergoeding van 5000 euro. Dat bedrag is wel gematigd door het gedrag van Maurice Meeuwissen en zijn partner, dat de rechter omschrijft als 'intimiderend en ongepast'.

Gesprek opgenomen
Beiden gingen een dag nadat de ontslagbrief was ontvangen op 1 december 2022 verhaal halen bij de directeur van de stichting. Het gesprek is ook opgenomen. Daarin eist Maurice Meeuwissen dat zijn partner alsnog die dag aan de slag kan gaan. Hij zegt tegen de directeur: 'U blijft bij dit besluit? Want dit hebben wij wel even opgenomen dan kunnen wij dit gelijk communiceren naar de rest van de wereld. Kijk u kunt het nu nog ongedaan maken.' De directeur blijft bij zijn standpunt en eindigt met: 'Prettige dag en nogmaals succes met uw verdere carrière.'

De rechter schrijft dat het op zich begrijpelijk is dat de ontslagen werknemer emotioneel was en zich onheus bejegend voelde. Maar hij en zijn partner hadden het kantoor niet onaangekondigd moeten bezoeken en daarbij tegen de wil van de directeur opnames mogen maken. 'Gelet op de toon van en houding bij het gesprek met de directeur is een grens overschreden.'

De rechter wijst er ook op dat er een hogere vergoeding was uitgekeerd en dat de arbeidsovereenkomst mogelijk in stand was gehouden, als de twee zich anders hadden gedragen richting de directeur.
Iemand ontslaan om zijn politieke overtuigingen en werkzaamheden gaat me veel te ver, maar als ik zo het andere artikel van RTV Rijnmond lees vertoont deze man wel het bekende PVV-gedrag:

quote:
In het verkiezingsdebat op TV Rijnmond zegt Meeuwissen tegen Stephan van Baarle van DENK: “Uw partij verkracht kinderen”.
quote:
De onervaren Meeuwissen ontpopt zich tot een raadslid dat met niemand samenwerkt en voortdurend ruzie zoekt met collega’s. Hij wantrouwt hen ook: de politicus denkt dat hij door een spleet in de deur van zijn fractiekamer wordt bespied, zegt een raadslid.
quote:
Ik ben continu op grove wijze beledigd op Twitter, soms drie keer per week. In navolging van Sigrid Kaag werd ik ‘heks’ genoemd en ‘moslimknuffelaar’ en ’misdadiger’.
quote:
Lijsttrekker Stephan van Baarle van DENK krijgt het vanaf 2018 het meest te verduren. De islam is in de ogen van de PVV-voorman erger dan de nazi’s, bijt hij hem toe. Hij wil dat DENK verboden wordt en noemt de raadsleden steeds ‘de vier vingers van Erdogan’.
Wat een totaalmongool, totaal ongeschikt voor het werkveld van een stichting. Had het gewoon volledig op zijn gedrag gegooid.
Incelfrikandel
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:30:32 #2
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_209350045
D66 rechters :')
Ik ben inmiddels overleden
pi_209350068
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Iemand ontslaan om zijn politieke overtuigingen en werkzaamheden gaat me veel te ver, maar als ik zo het andere artikel van RTV Rijnmond lees vertoont deze man wel het bekende PVV-gedrag:
[..]
[..]
[..]
[..]
Wat een totaalmongool, totaal ongeschikt voor het werkveld van een stichting. Had het gewoon volledig op zijn gedrag gegooid.
Je realiseert je dat het niet over Meeuwissen zelf maar over diens partner gaat?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209350104
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je realiseert je dat het niet over Meeuwissen zelf maar over diens partner gaat?
Ohja, ze dragen dezelfde naam :P
Incelfrikandel
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:44:27 #5
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_209350172
Terecht dat de rechter dit besloten heeft natuurlijk.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:45:41 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209350189
quote:
en de grote waarde die zij in dat kader hecht aan een inclusieve organisatiecultuur
Wat een farce weer.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209350221
Eerlijkheid wordt bestraft. Voortaan moet je hem dus om andere redenen niet aannemen.
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:53:30 #8
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209350262
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wat een farce weer.
Ja, hypocriet dit.
Maar dat werkt natuurlijk ook maar 1 kant op, dat termpje.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:55:19 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209350280
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ja, hypocriet dit.
Maar dat werkt natuurlijk ook maar 1 kant op, dat termpje.
Het zijn holle containerbegrippen. Mensen leven en doen volgens bepaalde mantra’s, maar de inconsistenties ontgaan ze volledig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209350319
Die directeur is niet bepaald slim. Tijdens een proeftijd had hij zonder opgaaf van reden van die PVVer af kunnen komen. Daarnaast is het wel hypocriet om het op inclusief te gooien maar niet zo inclusief zijn dat je PVVers een kans geeft.
  woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:26 #11
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209350328
Aan het begin van de post vond ik het belachelijk dat deze man ontslagen was vanwege zijn politieke werk in het verleden maar toen kwamen de quotes en snapte ik het wel beter.
pi_209350344
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:01 schreef BaksteenMongool het volgende:
Aan het begin van de post vond ik het belachelijk dat deze man ontslagen was vanwege zijn politieke werk in het verleden maar toen kwamen de quotes en snapte ik het wel beter.
Gaat wel om zijn partner en medewerker, niet om hemzelf.
Incelfrikandel
  woensdag 31 mei 2023 @ 16:06:42 #13
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209350376
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:03 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Gaat wel om zijn partner en medewerker, niet om hemzelf.
Sterk! dat had ik even niet opgemerkt.

In dat geval wijzig ik mijn standpunt en ben ik van mening dat het nergens op slaat dat hij hier hiervoor is ontslagen!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 31 mei 2023 @ 17:09:57 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209350922
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:00 schreef Jaeger85 het volgende:
Die directeur is niet bepaald slim. Tijdens een proeftijd had hij zonder opgaaf van reden van die PVVer af kunnen komen. Daarnaast is het wel hypocriet om het op inclusief te gooien maar niet zo inclusief zijn dat je PVVers een kans geeft.
Inclusief is ook vooral een modeterm voor goede PR en niet heel veel meer dan dat.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 31 mei 2023 @ 17:18:49 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209351070
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:00 schreef Jaeger85 het volgende:
Die directeur is niet bepaald slim. Tijdens een proeftijd had hij zonder opgaaf van reden van die PVVer af kunnen komen. Daarnaast is het wel hypocriet om het op inclusief te gooien maar niet zo inclusief zijn dat je PVVers een kans geeft.
Maar wat moet ie zeggen wanneer ze langskomen om verhaal te halen?
pi_209351317
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:06 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Sterk! dat had ik even niet opgemerkt.

In dat geval wijzig ik mijn standpunt en ben ik van mening dat het nergens op slaat dat hij hier hiervoor is ontslagen!
Aan de andere kant: als je partner én medewerker van zo'n idioot bent, zal ie zelf ook niet heel politiek-correct zijn :D
pi_209351332
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:18 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Maar wat moet ie zeggen wanneer ze langskomen om verhaal te halen?
"Er was geen klik". Is het geen leugen ook...
pi_209351351
Leuke 'democratie' weer.
pi_209351392
quote:
15s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:30 schreef Enchanter het volgende:
D66 rechters :')
Nee het klopt gewoon. Hoe je er ook tegenaan kijkt, de partij is een legale partij. En een werkgever heeft niets te maken met wat je denkt of vindt.
  woensdag 31 mei 2023 @ 17:58:47 #20
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209351543
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:36 schreef Piles het volgende:

[..]
Aan de andere kant: als je partner én medewerker van zo'n idioot bent, zal ie zelf ook niet heel politiek-correct zijn :D
Nee maar is altijd en overal strak politiek correct zijn wenselijk?
pi_209353323
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:43 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nee het klopt gewoon. Hoe je er ook tegenaan kijkt, de partij is een legale partij. En een werkgever heeft niets te maken met wat je denkt of vindt.
Grotendeels mee eens maar niet helemaal. Het ligt aan de functie: van de koffiejuffrouw of systeembeheerder ben ik het volledig eens dat de politieke voorkeur er niet toe doet. Of wanneer iemand zijn politieke voorkeur niet aan de grote klok hangt.

Maar voor een beeldbepalende functie (directeur, woordvoerder o.i.d.) kan ik me voorstellen dat je daar niet op iemand zit te wachten die publiekelijk actief is bij een partij met heel tegenover gestelde belangen. Het zou nogal vreemd overkomen als de directeur van Triodos Bank ineens lijsttrekker van de BBB blijkt te zijn. Of de woordvoerder van het COA voor de FvD in de kamer zit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209353596
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Iemand ontslaan om zijn politieke overtuigingen en werkzaamheden gaat me veel te ver, maar als ik zo het andere artikel van RTV Rijnmond lees vertoont deze man wel het bekende PVV-gedrag:
[..]
[..]
[..]
[..]
Wat een totaalmongool, totaal ongeschikt voor het werkveld van een stichting. Had het gewoon volledig op zijn gedrag gegooid.
Onvoorstelbaar dat de rechter tot deze conclusie is gekomen.
  woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:21 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_209353621
Waarom niet tijdens proeftijd er uit gekickt?
Of mag dat niet meer?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_209353794
In Nederland is dit sowieso bizar geregeld allemaal. Voordat je iemand kan ontslaan in Nederland, moet zo'n iemand bijna een zware crimineel zijn.
pi_209353872
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 20:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens maar niet helemaal. Het ligt aan de functie: van de koffiejuffrouw of systeembeheerder ben ik het volledig eens dat de politieke voorkeur er niet toe doet. Of wanneer iemand zijn politieke voorkeur niet aan de grote klok hangt.

Maar voor een beeldbepalende functie (directeur, woordvoerder o.i.d.) kan ik me voorstellen dat je daar niet op iemand zit te wachten die publiekelijk actief is bij een partij met heel tegenover gestelde belangen. Het zou nogal vreemd overkomen als de directeur van Triodos Bank ineens lijsttrekker van de BBB blijkt te zijn. Of de woordvoerder van het COA voor de FvD in de kamer zit.
Maar ben je dan wel consequent hier in ? vind je dan bijvoorbeeld ook dat een groot bedrijf iemand mag ontslaan omdat hij/zij actief is bij de SP?
pi_209354105
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 20:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar ben je dan wel consequent hier in ? vind je dan bijvoorbeeld ook dat een groot bedrijf iemand mag ontslaan omdat hij/zij actief is bij de SP?
Ligt er aan. Als de belangen/imago van het bedrijf dusdanig geschaad kunnen worden dat dit niet meer in verhouding staat tot de belangen van de medewerker, dan vind ik van wel. Een landelijk bekende SP'er als vermogensbeheerder bij Van Lanschot zou wel wat klanten kunnen afschrikken.

Nu zal dat bij een 'middenpartij' of een gemiddeld bedrijf natuurlijk wat minder snel een probleem zijn dan bij partijen aan de uiteinden van het politieke spectrum en bedrijven met een hele dominante missie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209354135
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 20:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ligt er aan. Als de belangen/imago van het bedrijf dusdanig geschaad kunnen worden dat dit niet meer in verhouding staat tot de belangen van de medewerker, dan vind ik van wel. Een landelijk bekende SP'er als vermogensbeheerder bij Van Lanschot zou wel wat klanten kunnen afschrikken.

Nu zal dat bij een 'middenpartij' of een gemiddeld bedrijf natuurlijk wat minder snel een probleem zijn dan bij partijen aan de uiteinden van het politieke spectrum en bedrijven met een hele dominante missie.
Ja eens.
pi_209355352
Actief zijn voor een politieke partij is niet zonder meer reden voor ontslag. Een SGP’er kan prima lesgeven op een openbare school, zolang hij zijn principes niet opdringt. En laat het daar in veel ontslagzaken juist misgaan.
Ontslagzaken zijn dan weer zaken die achteraf worden gevoerd.
pi_209356540
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:16 schreef Magister_Artium het volgende:
Actief zijn voor een politieke partij is niet zonder meer reden voor ontslag. Een SGP’er kan prima lesgeven op een openbare school, zolang hij zijn principes niet opdringt. En laat het daar in veel ontslagzaken juist misgaan.
Ontslagzaken zijn dan weer zaken die achteraf worden gevoerd.
Omgekeerd mag een lgb+ wel weer ontslagen worden op een school met streng kerkelijke grondslag. Ook als de persoon in kwestie zijn seksuele voorkeur niet uitdraagt of zelfs bekend maakt.
pi_209357047
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 23:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omgekeerd mag een lgb+ wel weer ontslagen worden op een school met streng kerkelijke grondslag. Ook als de persoon in kwestie zijn seksuele voorkeur niet uitdraagt of zelfs bekend maakt.
Dan moet het wel een heel strenge school zijn, want de gereformeerde scholen hebben inmiddels samenwonende homoseksuele docenten in dienst.
pi_209360006
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 23:58 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dan moet het wel een heel strenge school zijn, want de gereformeerde scholen hebben inmiddels samenwonende homoseksuele docenten in dienst.
Katholieke scholen accepteren geen praktiserende lhb+ in hun midden. Geen idee hoe heet het er nu aan toe gaat maar een jaar of wat terug durfde een vriendin van me niet op haar werk te vertellen dat ze lesbisch was en met een vrouw samen woonde.
pi_209361143
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Katholieke scholen accepteren geen praktiserende lhb+ in hun midden. Geen idee hoe heet het er nu aan toe gaat maar een jaar of wat terug durfde een vriendin van me niet op haar werk te vertellen dat ze lesbisch was en met een vrouw samen woonde.
Ik denk dat je wel wat generaliseerd. Je hebt katholieke scholen waar op een wekelijks uurtje godsdienstles na weinig katholieks aan is en dat is naar mijn idee de meerderheid van scholen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209365148
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:45 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik denk dat je wel wat generaliseerd. Je hebt katholieke scholen waar op een wekelijks uurtje godsdienstles na weinig katholieks aan is en dat is naar mijn idee de meerderheid van scholen.
Alleen reformatorische scholen zijn er vrij eenduidig in. Op enkele van die scholen moet je je, zoals een huisgenoot van vroeger, uit de Biblebelt afkomstig, al gedeisd houden als je een kind bent van gescheiden ouders.
  donderdag 1 juni 2023 @ 19:03:29 #34
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209365767
"inclusief" jaja
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')