abonnement Unibet Coolblue
pi_209348229
Er is 1 van de palen van mijn schutting gebroken. Ik heb die blijkbaar ooit verkeerd geplaatst, want ondanks in een coating gezet keurig net boven het beton afgebroken.

Ik heb dit eerder gehad. Toen heb ik aan 1 kant het beton weggehakt en er een hardhouten paal van 2 meter naast gezet. Staat nu weer stevig. Maar was heel veel werk en gehak.

Nu heb ik het idee om een paal op 40 cm van de paal vertikaal de grond in te doen en dan een andere paal diagonaal te verbinden met de paal. Zou dit voldoende stevig zijn, of misschien aan beide zijde?

Of moet ik toch gewoon hakken?
pi_209348287
Ik zou het stuk wat in het beton zit verbranden, het gat netjes schoonmaken en er een nieuwe paal in zetten
  woensdag 31 mei 2023 @ 12:49:26 #3
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_209348293
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:40 schreef Nico987 het volgende:
gewoon hakken?
niet prutsen, dus gewoon hakken. En voordat je de paal in de beton zet, eerst het stuk paal teren wat in/uit de beton zit. Dan instorten en dan nog een keer de betonkop afteren.
pi_209348338
Een paal moet je ca 1/3 in de grond stoppen. Is 40 dan genoeg? Dan blijft er nam 80cm boven de grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209348392
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een paal moet je ca 1/3 in de grond stoppen. Is 40 dan genoeg? Dan blijft er nam 80cm boven de grond.
Op 40 cm afstand ;)
Dus 40 van de 'zwevende'/afgebroken paal een nieuwe paal zetten en deze met elkaar verbinden.
pi_209348437
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:00 schreef Piles het volgende:

[..]
Op 40 cm afstand ;)
Dus 40 van de 'zwevende'/afgebroken paal een nieuwe paal zetten en deze met elkaar verbinden.
Oh sorry, verkeerd gelezen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209348642
douglas is ook niet echt hout om in de grond te stoppen, ook met een coating is het afwachten wanneer het doorrot, precies op de grens waar het vochtig is en er zuurstof bij kan komen.

douglas kan wel in een paalhouder, en die dan de grond in (dus dat de douglas paal boven de grond 'zweeft', maar dat is dan weer niet geschikt om een schutting mee te maken

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2023 13:23:46 ]
pi_209350394
Elk hout rot een keer.

Douglas wordt natuurlijk veel als schutting gebruikt. Misschien niet voor 30 jaar, maar langer dan 6 jaar was wel fijn geweest.
pi_209350431
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:49 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
niet prutsen, dus gewoon hakken. En voordat je de paal in de beton zet, eerst het stuk paal teren wat in/uit de beton zit. Dan instorten en dan nog een keer de betonkop afteren.
Ik zal nu hardhout gebruiken dan is teren volgens mij niet zo nodig. Ik dacht zelfs niet zo handig.

De palen nu zijn in 3 lagen twee vervangende coating gezet. Maar toch breekt het af.
pi_209358142
Douglas moet je echt niet in de grond willen. Ik heb 15x15 palen volledig door gerot gezien in een jaar of 5... Het is een kwestie van tijd voor je andere palen ook breken.
  donderdag 1 juni 2023 @ 08:12:32 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_209358531
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:12 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Ik zal nu hardhout gebruiken dan is teren volgens mij niet zo nodig. Ik dacht zelfs niet zo handig.
En waarom is dat niet nodig en waarom is dat niet zo handig?
Hardhout houdt het wel langer uit, maar daar waar de overgang van lucht-grond(of beton) zit, is en blijft het onbehandeld een zwak punt.
pi_209358576
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 07:02 schreef Makrolon het volgende:
Douglas moet je echt niet in de grond willen. Ik heb 15x15 palen volledig door gerot gezien in een jaar of 5... Het is een kwestie van tijd voor je andere palen ook breken.
Wou net zeggen, dat gaat echt niet 15 jaar mee in de grond. Heb hier een tuinhuis en daar waren sommige houtdelen al helemaal broos na 1 jaar in de buitenlucht. Kon het zo doormidden breken.
pi_209358594
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:08 schreef Nico987 het volgende:
Elk hout rot een keer.

Douglas wordt natuurlijk veel als schutting gebruikt. Misschien niet voor 30 jaar, maar langer dan 6 jaar was wel fijn geweest.
wie niet horen wil moet maar voelen, succes er mee _O-
pi_209359446
In de grond zal elk houtsoort ooit gaan rotten... Maar in een paalhouder kan Douglas het best meer dan 20 jaar uithouden. Althans mijn kippenren die ik 20 jaar terug gebouwd heb daar staan nog steeds palen van rond in perfecte staat.

En die heb ik hiermee in de grond gemept.


Dus als daar al een paal heeft gestaan en er ligt beton in de grond kun je daar dan geen paalhouder bovenop schroeven?


En dan neem je 4 lange Stokbouten
.

Eerst 4 moeren er op dan de houder, met die 4 moeren uitrichten en pas zetten, dan houder vast schroeven met 4 moeren er bovenop. Dan staat zelfs de houder een aantal mm boven de grond.

Misschien kan het nog simpeler met een betonanker/paalhouder. Zaag de oude paal aan de grond af, boor met een vlinderboor met verlengstuk (Speedboor verlengstuk) een gat in de diameter van het anker in het hart van het stuk paal dat nog in de grond zit. En daar mep je dan die betonanker in. Afhankelijk van hoe rot het stuk hout in de grond is zou nog voldoende kunnen zijn om te pluggen.


[ Bericht 23% gewijzigd door Watuntrik op 01-06-2023 10:05:08 ]
pi_209360597
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 09:53 schreef Watuntrik het volgende:
In de grond zal elk houtsoort ooit gaan rotten... Maar in een paalhouder kan Douglas het best meer dan 20 jaar uithouden. Althans mijn kippenren die ik 20 jaar terug gebouwd heb daar staan nog steeds palen van rond in perfecte staat.

En die heb ik hiermee in de grond gemept.
[ afbeelding ]

Dus als daar al een paal heeft gestaan en er ligt beton in de grond kun je daar dan geen paalhouder bovenop schroeven?
[ afbeelding ]

En dan neem je 4 lange Stokbouten
[ afbeelding ].

Eerst 4 moeren er op dan de houder, met die 4 moeren uitrichten en pas zetten, dan houder vast schroeven met 4 moeren er bovenop. Dan staat zelfs de houder een aantal mm boven de grond.

Misschien kan het nog simpeler met een betonanker/paalhouder. Zaag de oude paal aan de grond af, boor met een vlinderboor met verlengstuk (Speedboor verlengstuk) een gat in de diameter van het anker in het hart van het stuk paal dat nog in de grond zit. En daar mep je dan die betonanker in. Afhankelijk van hoe rot het stuk hout in de grond is zou nog voldoende kunnen zijn om te pluggen.
[ afbeelding ]
niet geschikt voor een schutting, breekt zo af, voor een overkapping of iets waar niet veel zijwaartse kracht op komt te staan werkt het prima
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')