abonnement Unibet Coolblue
pi_209345085
Ik ben benieuwd hoe de mechanische ventilatie bij anderen thuis werken. Staat hij continue op de hoogste of laatste stand?
Of wordt het bestuurd door voelertjes of domotica?
Timers mischien?
Gaat ie harder draaien als er wordt gedouched of wanneer iemand op de w.c. doortrekt?

Die van mij staat continu aan. En dit vind ik best vervelend. Ik heb wel een afstandsbediening in de keuken voor de unit op zolder. Maar ik kan de unit niet uitzetten ermee. Ik zou graag willen dat ie aangaat on demand.
pi_209345102
Ik heb er een met drie standen, laag, auto en hoog. Hij staat eigenlijk altijd op auto. Dan gaat ie automatisch op hoog aan obv een sensor, bijv als je een pan op het vuur zet, of gaat douchen. Hij meet verschil in temperatuur en vochtigheid. Na een tijdje gaat ie ook automatisch weer uit.
pi_209346590
ventilatie is nodig om je huis (en de lucht daarin) leefbaar en gezond te houden, gewoon lekker aan laten staan, eventueel in de winter op minimale stand
pi_209346725
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:26 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
ventilatie is nodig om je huis (en de lucht daarin) leefbaar en gezond te houden, gewoon lekker aan laten staan, eventueel in de winter op minimale stand
In de winter kan je hem beter op max zetten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209346747
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
In de winter kan je hem beter op max zetten
Dan blijf je stoken
pi_209346764
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:48 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Dan blijf je stoken
Je verwarmingssysteem zou moeten zijn uitgelegd hiervoor, tenzij je zelf beunhaast natuurlijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209346776
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je verwarmingssysteem zou moeten zijn uitgelegd hiervoor, tenzij je zelf beunhaast natuurlijk
ja die zal ongetwijfeld aanslaan. Als jij in de winter op max lucht af zuigt uit huis, komt het elders van buiten het huis weer in. Dus zal het enorm afkoelen.
pi_209346798
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:48 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Dan blijf je stoken
Niet als er een warmtewisselaar in het mechanische ventilatiesysteem geïntegreerd is wat bij moderne huizen vaak het geval is. :)

Mijn ervaring ik heb een systeem met 3 standen staat eigenlijk altijd op de laagste stand, bij het douchen zet ik deze even in de hoogste stand.
pi_209346873
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:53 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
ja die zal ongetwijfeld aanslaan. Als jij in de winter op max lucht af zuigt uit huis, komt het elders van buiten het huis weer in. Dus zal het enorm afkoelen.
De ventilatie norm zorgt er nou ook niet voor dat het enorm afkoelt...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209347200
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ventilatie norm zorgt er nou ook niet voor dat het enorm afkoelt...
Wel als je em in de winter alleen maar op max zet
pi_209347203
Ik kan hem op automatisch, hoog, laag of timer zetten. Ik vind de automatische stand slecht werken. De timer heb ik nog nooit gebruikt. Eigenlijk zet ik hem alleen hoog bij douchen of in bad, en anders laag.
pi_209347250
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:47 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Wel als je em in de winter alleen maar op max zet
Zoals gesteld hebben de meeste ventilatiesystemen een warmte wisselaar erin zitten waardoor het warmteverlies een flink stuk verminderd. ^O^
pi_209347362
Gewoon ouderwets een raam openzetten, niks mis mee. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Mechanische ventilatie staat uit want die zuigt overdag het hele huis vol met fijnstof van het verkeer.
pi_209347456
quote:
2s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:04 schreef machtpen het volgende:
Gewoon ouderwets een raam openzetten, niks mis mee. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Mechanische ventilatie staat uit want die zuigt overdag het hele huis vol met fijnstof van het verkeer.
En jij denkt dat je savonds bij het raam openen geen fijnstof meer hebt in de lucht. _O-

Daarom zitten in de mechanische systemen ook vaak filters die je elk half jaar mag vervangen.

Maar goed die filter van ingaande lucht is grijs tegen zwart aan na een half jaar. :+
pi_209347550
ik heb automatische; mijn huis tocht als de ziekte
  woensdag 31 mei 2023 @ 12:12:44 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209348008
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:47 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Wel als je em in de winter alleen maar op max zet
Punt is dat je juist in de winter veel binnen bent en er een groot temperatuur verschil is tussen binnen en buiten met hoge luchtvochtigheid als gevolg waardoor je technisch gezien juist dan beter moet ventileren. In de zomer is dat veel minder hard nodig :) .
pi_209348139
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:47 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Wel als je em in de winter alleen maar op max zet
Ik vind van niet als je de vervrrsingsnorm aanhoud
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209348148
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Punt is dat je juist in de winter veel binnen bent en er een groot temperatuur verschil is tussen binnen en buiten met hoge luchtvochtigheid als gevolg waardoor je technisch gezien juist dan beter moet ventileren. In de zomer is dat veel minder hard nodig :) .
Hier wordt de co2 gehalte in de winter 24/7 ruim en ruim overschreden met max ventilatie.
Ik zit geregeld tegen de 2400 ppm aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209348174
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zoals gesteld hebben de meeste ventilatiesystemen een warmte wisselaar erin zitten waardoor het warmteverlies een flink stuk verminderd. ^O^
Dit is mijn tweede nieuwbouwhuis sinds 2013 en ook hier wederom gewoon een ouderwets systeem met roosters in de ramen en een simpele MV-box die alleen afzuigt (met alleen ventielen in de keuken, badkamer, toiletten en bij de wasmachine).
pi_209348192
[quote]0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En jij denkt dat je savonds bij het raam openen geen fijnstof meer hebt in de lucht. _O-

Geen verkeer , minder uitlaatgassen en minder fijnstof. Dat begrijpt iedereen behalve jij dan _O- .
pi_209349475
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zoals gesteld hebben de meeste ventilatiesystemen een warmte wisselaar erin zitten waardoor het warmteverlies een flink stuk verminderd. ^O^
De meesten. Waar haal je dat vandaan. Mijn woning is in 2012 gebouwd en ik heb (denk ik) type b of c mechanische ventilatie. Dus alleen afzuiging op zolder. Met aanvoer van lucht via roosters die ik open of dichtzet.

Warmtewisselaar is wanneer een speciale unit de afgezogen warmte uit de woning de actief aangezogen koude lucht van buitenaf mee opwarmt en dan de woning in blaast. Dit is niet standaard.

Waar haal je dat meesten vandaan?
pi_209349530
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ventilatie norm zorgt er nou ook niet voor dat het enorm afkoelt...
Welke mechanische ventilatie systeem heb je zelf?
pi_209349539
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:32 schreef Gunnter het volgende:

[..]
De meesten. Waar haal je dat vandaan. Mijn woning is in 2012 gebouwd en ik heb (denk ik) type b of c mechanische ventilatie. Dus alleen afzuiging op zolder. Met aanvoer van lucht via roosters die ik open of dichtzet.

Warmtewisselaar is wanneer een speciale unit de afgezogen warmte uit de woning de actief aangezogen koude lucht van buitenaf mee opwarmt en dan de woning in blaast. Dit is niet standaard.

Waar haal je dat meesten vandaan?
Dat heet een balanssysteem en veelal toegepast in nieuwe huizen maar het is een duur en kut systeem en volgens mij niet verplicht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209349546
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 00:48 schreef Gunnter het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de mechanische ventilatie bij anderen thuis werken. Staat hij continue op de hoogste of laatste stand?
Of wordt het bestuurd door voelertjes of domotica?
Timers mischien?
Gaat ie harder draaien als er wordt gedouched of wanneer iemand op de w.c. doortrekt?

Die van mij staat continu aan. En dit vind ik best vervelend. Ik heb wel een afstandsbediening in de keuken voor de unit op zolder. Maar ik kan de unit niet uitzetten ermee. Ik zou graag willen dat ie aangaat on demand.
Mijne staat altijd aan, op 1. Dan kan ik er eentje in de keuken nog naar stand 2 en 3 zetten (sneller draaien) en in de badkamer kan ik het naar stand 2 en 3 zetten. (afzonderlijk van elkaar)
pi_209349549
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:37 schreef Gunnter het volgende:

[..]
Welke mechanische ventilatie systeem heb je zelf?
Badkamer en wc, verder natuurlijke ventilatie zonder dat die dichtgemaakt zijn, wat veel idioten doen ivm de tocht.

In de winter altijd aan beiden kanten een raampje open. Toch is mijn luchtkwaliteit in de winter slecht en consequent boven de norm
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209351728
Even over fijnstof. Als je een WTW hebt kun je nu ook vervangende filters sets krijgen in klasse F7 ipv standaard G4.
Vakman pur sang
pi_209351795
Verleden jaar de box met wisselstroommotor vervangen door een exemplaar met gelijkstroommotor, compleet met vochtsensor. Over het functioneren van dat laatste niet helemaal tevreden, dus op de badkamer en op de kamer waar de was hangt te drogen vochtsensoren geïnstalleerd en een besturinkje in elkaar gefabriekt. Nu wel geheel tevreden.
  woensdag 31 mei 2023 @ 20:21:39 #28
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209353586
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 00:48 schreef Gunnter het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de mechanische ventilatie bij anderen thuis werken. Staat hij continue op de hoogste of laatste stand?
Of wordt het bestuurd door voelertjes of domotica?
Timers mischien?
Gaat ie harder draaien als er wordt gedouched of wanneer iemand op de w.c. doortrekt?

Die van mij staat continu aan. En dit vind ik best vervelend. Ik heb wel een afstandsbediening in de keuken voor de unit op zolder. Maar ik kan de unit niet uitzetten ermee. Ik zou graag willen dat ie aangaat on demand.
Wat vind je daar vervelend aan?

Waarom zou je m uit willen zetten? Hou je soms van geurtjes, CO2, vocht, schimmel, etc in je huis?

Zelf hebben we natuurlijke ventilatie in huis. CO2 schiet hier ook snel omhoog richting de 1200-1500 ppm; 2500+ ppm komen we ook wel aan als we bezoek hebben. Er gaat hier ook een mv box komen met sturing op vocht/CO2. Erg benieuwd wat dat gaat doen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:26 #29
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209353623
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En jij denkt dat je savonds bij het raam openen geen fijnstof meer hebt in de lucht. _O-
Dan heb je veel fijnstof in huis van het koken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209354622
Altijd op maximaal, Itho box wel iets naar beneden bijgesteld met de potmeter.

Wij hebben de kattenbak in de trapkast en daar zit ook een afzuigventiel. Kattenluik in de deur, echt nooit geurtjes in huis.

Alleen als het echt heel koud is zet ik hem s'nachts wel eens op stand 1.
Voorheen Post ID 101472
pi_209355764
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Punt is dat je juist in de winter veel binnen bent en er een groot temperatuur verschil is tussen binnen en buiten met hoge luchtvochtigheid als gevolg waardoor je technisch gezien juist dan beter moet ventileren. In de zomer is dat veel minder hard nodig :) .
Hoezo met hoge luchtvochtigheid als gevolg? In de winter is de relatieve luchtvochtigheid in huis net lager:
- Als het buiten 0°C is, en de relatieve vochtigheid bedraagt 80%, dan bevat de lucht 3.9 g/m³ water.
- Als die lucht in huis komt en opwarmt tot 20°, bedraagt de relatieve vochtigheid slechts 22.6% meer.

Van REHVA (Representatives of European Heating and Ventilation Associations):
quote:
In the winter months and till late in spring, in modern private households, offices and public spaces the relative humidity could drop to just 15 to 20 percent – comparable to the conditions in the bone-dry desert! Indeed, such climate of 20-26°C and 10-40% RH exists in nature only in winter time in the desert! And in our temperate climate zones, you can find it in buildings only.
https://www.rehva.eu/rehv(...)the-next-cold-season
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  woensdag 31 mei 2023 @ 22:53:06 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209356080
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:37 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Hoezo met hoge luchtvochtigheid als gevolg? In de winter is de relatieve luchtvochtigheid in huis net lager:
- Als het buiten 0°C is, en de relatieve vochtigheid bedraagt 80%, dan bevat de lucht 3.9 g/m³ water.
- Als die lucht in huis komt en opwarmt tot 20°, bedraagt de relatieve vochtigheid slechts 22.6% meer.

Van REHVA (Representatives of European Heating and Ventilation Associations):
[..]
https://www.rehva.eu/rehv(...)the-next-cold-season
Oeps, klopt inderdaad. 8)7
Dat wist ik O-) . Geen idee waarom ik precies verkeerd om dacht.
pi_209357165
Verleden jaar de box met wisselstroommotor van 25 jaar oud vervangen door een exemplaar met gelijkstroommotor, compleet met vochtsensor. Over het functioneren van dat laatste helemaal tevreden. Tijdens het douchen gaat ie automatisch naar stand 3 en dat gaat ongeveer 30min door. En tevens alle roosters boven de ramen vervangen icm nieuw HR++ glas.

Wtw wil ik niet , ik heb gezien hoe goor die buizen zijn na 25 jaar, dat wil je niet je huis inblazen, ook niet als je regelmatig laat reinigen.
Gewoon roosters boven de ramen, werkt perfect icm warmtepomp en vloerverwarming :).
Het rendement zal iets lager zijn maar dat wordt weer gecompenseerd met 26 pv panelen..
pi_209385843
Meestal op 2 van 1-2-3 en soms 3 bij bakken en of douchen. Er is ook een aparte afzuigkap in de keuken met eigen motor en afvoer.

Soms op 1 als op een koude winteravond het blijft tochten bij de bank.

Het zo’n zuinige die 5 of 7w verbruikt op 2. Geluid stoor ik niet aan.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')