https://nos.nl/artikel/24(...)extinction-rebellionquote:Zwarte schermen langs A12 voor demonstratie Extinction Rebellion
In Den Haag zijn vrijdagavond zwarte schermen geplaatst langs een deel van de A12, bij de Prins Clauslaan. Klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) willen daar zaterdagmiddag de weg blokkeren, uit protest tegen de in hun ogen lakse houding van het kabinet tegenover de fossiele industrie.
De schermen zijn neergezet omdat volgens de gemeente Den Haag vanaf die plek bij eerdere vergelijkbare demonstraties voorwerpen werden aangegeven aan actievoerders die beneden in de tunnelbak de weg blokkeerden. Ook werden er toen etenswaren naar beneden gegooid. De schermen zijn ervoor bedoeld om dit soort acties te voorkomen, meldt Omroep West.
De schermen werden in maart van dit jaar, bij een andere demonstratie van XR, ook al neergezet. Dat gebeurde op basis van de ervaringen met eerdere demonstraties en protestacties, meldde de gemeente Den Haag toen.
Dank voor je zorgen. Dat is inderdaad een van de dingen die ik eraan doe. Neemt niet weg dat ik het ook belangrijk vind om naar buiten toe dingen in verandering te zetten. Ik kan mijn zorgen wel weg proberen te mediteren maar de aarde warmt daar niet minder snel van op.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Denk je dat het misschien ook niet handig is om zelf aan die zorgen te gaan werken? Als jij inderdaad zo erg inzit met het veranderende klimaat zou ik daar oprecht eens met iemand over gaan praten, het lijkt mij namelijk niet fijn. Zie bijvoorbeeld.
Preciesquote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:48 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Geef je dit advies ook aan iemand wiens huis in de hens staat? Praat maar met iemand over je zorgen.
quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:55 schreef VEM2012 het volgende:
Graag even citaat en paginanummer ter zake van hetgeen je noemt uit hfdst 3.3, dan kom ik daar graag op terug.
Niet per se. Wat nou als er een of ander groepje wappies een snelweg gaat bezetten omdat ze vinden dat de overheid moet stoppen met vaccineren? Of een grote groep christenen die vindt dat abortus verboden moet worden?quote:Op maandag 29 mei 2023 23:41 schreef BitterLennon het volgende:
[..]
Als het hele land zo de weg zou blokkeren zou dat een teken zijn dat er iets veel ernstigers aan de hand is dan alleen het verkeer dat stil ligt. Ja, het zou het land tijdelijk onleefbaar maken. En het zou een teken zijn dat iedereen zich dusdanig zorgen maakt over hoe het land bestuurd wordt dat ze bereid zijn dat te doen.
Verwonderde sarcastische mode aanquote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:39 schreef VEM2012 het volgende:
@:Basp1: graag nog even antwoord op deze vraag, zodat ik niet bijna 40 pagina’s hoef door te akkeren.
[..]
Goed dat je daar werkt van hebt gemaakt. Hopelijk kan het enige verlichting bieden mbt de psychische klachten die je ervaart.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:09 schreef BitterLennon het volgende:
[..]
Dank voor je zorgen. Dat is inderdaad een van de dingen die ik eraan doe. Neemt niet weg dat ik het ook belangrijk vind om naar buiten toe dingen in verandering te zetten. Ik kan mijn zorgen wel weg proberen te mediteren maar de aarde warmt daar niet minder snel van op.
[..]
Precies
Nee hoor. En probeer eens uit te leggen waar de relevantie zit in deze vergelijking?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:48 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Geef je dit advies ook aan iemand wiens huis in de hens staat? Praat maar met iemand over je zorgen.
Je hoeft niet achter het standpunt te staan om de actie an sich niet af te keuren.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Niet per se. Wat nou als er een of ander groepje wappies een snelweg gaat bezetten omdat ze vinden dat de overheid moet stoppen met vaccineren? Of een grote groep christenen die vindt dat abortus verboden moet worden?
Dat soort mensen geloven in hun zaak niet minder dan jij in jouwe. Zou je dat ook steunen?
Dat klopt, maar dat is niet mijn punt hé. Het gaat over het idee dat snelwegblokkades een goede manier van demonstreren zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:01 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Je hoeft niet achter het standpunt te staan om de actie an sich niet af te keuren.
Zo ben ik fel tegenstander van de FDF en veehouderij, maar was ik in eerste instantie geen tegenstander van hun snelwegblokkade, als in: niet tegen die manier van demonstreren.
(Dat veranderde wel snel toen geweld, intimidatie en vernieling om de hoek kwam kijken)
Nouja, het was eigenlijk wel je vraag. Of het nu veehouders zijn of klimaat demonstranten: demonstreren op (in het geval van XR) een klein deel van de A12 heb ik niet per se iets op tegen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is niet mijn punt hé. Het gaat over het idee dat snelwegblokkades een goede manier van demonstreren zijn.
Wat mij betreft is het heel simpel: als mensen zich niet houden aan de voorwaarden die zijn opgelegd bij hun demonstratie én daar strafbare feiten bij plegen, je die strafbare feiten gewoon moet vervolgen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:42 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nouja, het was eigenlijk wel je vraag. Of het nu veehouders zijn of klimaat demonstranten: demonstreren op (in het geval van XR) een klein deel van de A12 heb ik niet per se iets op tegen.
Of het een goede manier is, Daar kun je over discussiëren natuurlijk. Het creëert een hoop publiciteit (in diverse landen in het nieuws geweest) en het genereert meer activisten. Of het uiteindelijk het gewenste resultaat heeft, is enkel wat de tijd zal moeten leren.
Burgerlijke ongehoorzaamheid en pressure-campaigns hebben vaker in de geschiedenis bijgedragen aan verandering.
Met 40.000 mensen volgens alle regels op het Malieveld staan hielp in elk geval niks.
Schiphol dan ook maar snel sluiten dan, die houden zich niet aan afspraken over natuurvergunningen en overschrijden regelmatig de afgesproken geluidsniveaus.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het heel simpel: als mensen zich niet houden aan de voorwaarden die zijn opgelegd bij hun demonstratie én daar strafbare feiten bij plegen, je die strafbare feiten gewoon moet vervolgen.
Mijn punt is dat dit een onhoudbaar principe is, zoals gezegd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:42 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nouja, het was eigenlijk wel je vraag. Of het nu veehouders zijn of klimaat demonstranten: demonstreren op (in het geval van XR) een klein deel van de A12 heb ik niet per se iets op tegen.
We zijn gewoon aangehouden. Het is alleen veel te veel werk om iedereen voor de rechter te slepen in het geval van bijna 1600 arrestaties.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het heel simpel: als mensen zich niet houden aan de voorwaarden die zijn opgelegd bij hun demonstratie én daar strafbare feiten bij plegen, je die strafbare feiten gewoon moet vervolgen.
Ik had het nu over deze demonstratie, maar om toch maar even op je whataboutism in te gaan; Als Schiphol de wet overtreed dan dien je daar een handhavingsverzoek voor in of start je op andere wijze een rechtszaak om dat recht te trekken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Schiphol dan ook maar snel sluiten dan, die houden zich niet aan afspraken over natuurvergunningen en overschrijden regelmatig de afgesproken geluidsniveaus.![]()
Of moet het publiek overtredingen van grote bedrijven toch weer anders zien?
Ja precies. Ik snap dat dat praktisch een issue isquote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:14 schreef Candaasje het volgende:
[..]
We zijn gewoon aangehouden. Het is alleen veel te veel werk om iedereen voor de rechter te slepen in het geval van bijna 1600 arrestaties.
Maar elke arrestant wist dat een boete of 6 uur vastzitten een consequentie kon zijn.
Ja, je ziet ze toch posten hier.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik vraag me af en toe af of die stommelingen uit de provincie normaal vrij internet hebben.
Valt mee dat het topic niet gelijk vol zit.quote:
Ook aan jou:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:01 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Je hoeft niet achter het standpunt te staan om de actie an sich niet af te keuren.
Zo ben ik fel tegenstander van de FDF en veehouderij, maar was ik in eerste instantie geen tegenstander van hun snelwegblokkade, als in: niet tegen die manier van demonstreren.
(Dat veranderde wel snel toen geweld, intimidatie en vernieling om de hoek kwam kijken)
>POLquote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook aan jou:
Wat vind je zelf van deze stelling:
Te lang hebben westerse regeringen en bedrijven het belang van witte, rijke, en machtige mannen boven dat van de rest van de mensheid en de niet-menselijke natuur geplaatst.
Alsjeblieft Etto. Ik smeek je. De KLB-SC is geen politiek forum en zeker niet voor jou.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom, komt van hun eigen stek
Dit is dan ook niet KLB-SCquote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Alsjeblieft Etto. Ik smeek je. De KLB-SC is geen politiek forum en zeker niet voor jou.
Excuus. Mijn fout.quote:
Die stelling onderschrijf ik.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook aan jou:
Wat vind je zelf van deze stelling:
Te lang hebben westerse regeringen en bedrijven het belang van witte, rijke, en machtige mannen boven dat van de rest van de mensheid en de niet-menselijke natuur geplaatst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |