https://nos.nl/artikel/24(...)extinction-rebellionquote:Zwarte schermen langs A12 voor demonstratie Extinction Rebellion
In Den Haag zijn vrijdagavond zwarte schermen geplaatst langs een deel van de A12, bij de Prins Clauslaan. Klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) willen daar zaterdagmiddag de weg blokkeren, uit protest tegen de in hun ogen lakse houding van het kabinet tegenover de fossiele industrie.
De schermen zijn neergezet omdat volgens de gemeente Den Haag vanaf die plek bij eerdere vergelijkbare demonstraties voorwerpen werden aangegeven aan actievoerders die beneden in de tunnelbak de weg blokkeerden. Ook werden er toen etenswaren naar beneden gegooid. De schermen zijn ervoor bedoeld om dit soort acties te voorkomen, meldt Omroep West.
De schermen werden in maart van dit jaar, bij een andere demonstratie van XR, ook al neergezet. Dat gebeurde op basis van de ervaringen met eerdere demonstraties en protestacties, meldde de gemeente Den Haag toen.
Dank voor je zorgen. Dat is inderdaad een van de dingen die ik eraan doe. Neemt niet weg dat ik het ook belangrijk vind om naar buiten toe dingen in verandering te zetten. Ik kan mijn zorgen wel weg proberen te mediteren maar de aarde warmt daar niet minder snel van op.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Denk je dat het misschien ook niet handig is om zelf aan die zorgen te gaan werken? Als jij inderdaad zo erg inzit met het veranderende klimaat zou ik daar oprecht eens met iemand over gaan praten, het lijkt mij namelijk niet fijn. Zie bijvoorbeeld.
Preciesquote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:48 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Geef je dit advies ook aan iemand wiens huis in de hens staat? Praat maar met iemand over je zorgen.
quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:55 schreef VEM2012 het volgende:
Graag even citaat en paginanummer ter zake van hetgeen je noemt uit hfdst 3.3, dan kom ik daar graag op terug.
Niet per se. Wat nou als er een of ander groepje wappies een snelweg gaat bezetten omdat ze vinden dat de overheid moet stoppen met vaccineren? Of een grote groep christenen die vindt dat abortus verboden moet worden?quote:Op maandag 29 mei 2023 23:41 schreef BitterLennon het volgende:
[..]
Als het hele land zo de weg zou blokkeren zou dat een teken zijn dat er iets veel ernstigers aan de hand is dan alleen het verkeer dat stil ligt. Ja, het zou het land tijdelijk onleefbaar maken. En het zou een teken zijn dat iedereen zich dusdanig zorgen maakt over hoe het land bestuurd wordt dat ze bereid zijn dat te doen.
Verwonderde sarcastische mode aanquote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:39 schreef VEM2012 het volgende:
@:Basp1: graag nog even antwoord op deze vraag, zodat ik niet bijna 40 pagina’s hoef door te akkeren.
[..]
Goed dat je daar werkt van hebt gemaakt. Hopelijk kan het enige verlichting bieden mbt de psychische klachten die je ervaart.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:09 schreef BitterLennon het volgende:
[..]
Dank voor je zorgen. Dat is inderdaad een van de dingen die ik eraan doe. Neemt niet weg dat ik het ook belangrijk vind om naar buiten toe dingen in verandering te zetten. Ik kan mijn zorgen wel weg proberen te mediteren maar de aarde warmt daar niet minder snel van op.
[..]
Precies
Nee hoor. En probeer eens uit te leggen waar de relevantie zit in deze vergelijking?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:48 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Geef je dit advies ook aan iemand wiens huis in de hens staat? Praat maar met iemand over je zorgen.
Je hoeft niet achter het standpunt te staan om de actie an sich niet af te keuren.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Niet per se. Wat nou als er een of ander groepje wappies een snelweg gaat bezetten omdat ze vinden dat de overheid moet stoppen met vaccineren? Of een grote groep christenen die vindt dat abortus verboden moet worden?
Dat soort mensen geloven in hun zaak niet minder dan jij in jouwe. Zou je dat ook steunen?
Dat klopt, maar dat is niet mijn punt hé. Het gaat over het idee dat snelwegblokkades een goede manier van demonstreren zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:01 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Je hoeft niet achter het standpunt te staan om de actie an sich niet af te keuren.
Zo ben ik fel tegenstander van de FDF en veehouderij, maar was ik in eerste instantie geen tegenstander van hun snelwegblokkade, als in: niet tegen die manier van demonstreren.
(Dat veranderde wel snel toen geweld, intimidatie en vernieling om de hoek kwam kijken)
Nouja, het was eigenlijk wel je vraag. Of het nu veehouders zijn of klimaat demonstranten: demonstreren op (in het geval van XR) een klein deel van de A12 heb ik niet per se iets op tegen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is niet mijn punt hé. Het gaat over het idee dat snelwegblokkades een goede manier van demonstreren zijn.
Wat mij betreft is het heel simpel: als mensen zich niet houden aan de voorwaarden die zijn opgelegd bij hun demonstratie én daar strafbare feiten bij plegen, je die strafbare feiten gewoon moet vervolgen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:42 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nouja, het was eigenlijk wel je vraag. Of het nu veehouders zijn of klimaat demonstranten: demonstreren op (in het geval van XR) een klein deel van de A12 heb ik niet per se iets op tegen.
Of het een goede manier is, Daar kun je over discussiëren natuurlijk. Het creëert een hoop publiciteit (in diverse landen in het nieuws geweest) en het genereert meer activisten. Of het uiteindelijk het gewenste resultaat heeft, is enkel wat de tijd zal moeten leren.
Burgerlijke ongehoorzaamheid en pressure-campaigns hebben vaker in de geschiedenis bijgedragen aan verandering.
Met 40.000 mensen volgens alle regels op het Malieveld staan hielp in elk geval niks.
Schiphol dan ook maar snel sluiten dan, die houden zich niet aan afspraken over natuurvergunningen en overschrijden regelmatig de afgesproken geluidsniveaus.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het heel simpel: als mensen zich niet houden aan de voorwaarden die zijn opgelegd bij hun demonstratie én daar strafbare feiten bij plegen, je die strafbare feiten gewoon moet vervolgen.
Mijn punt is dat dit een onhoudbaar principe is, zoals gezegd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:42 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nouja, het was eigenlijk wel je vraag. Of het nu veehouders zijn of klimaat demonstranten: demonstreren op (in het geval van XR) een klein deel van de A12 heb ik niet per se iets op tegen.
We zijn gewoon aangehouden. Het is alleen veel te veel werk om iedereen voor de rechter te slepen in het geval van bijna 1600 arrestaties.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het heel simpel: als mensen zich niet houden aan de voorwaarden die zijn opgelegd bij hun demonstratie én daar strafbare feiten bij plegen, je die strafbare feiten gewoon moet vervolgen.
Ik had het nu over deze demonstratie, maar om toch maar even op je whataboutism in te gaan; Als Schiphol de wet overtreed dan dien je daar een handhavingsverzoek voor in of start je op andere wijze een rechtszaak om dat recht te trekken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Schiphol dan ook maar snel sluiten dan, die houden zich niet aan afspraken over natuurvergunningen en overschrijden regelmatig de afgesproken geluidsniveaus.![]()
Of moet het publiek overtredingen van grote bedrijven toch weer anders zien?
Ja precies. Ik snap dat dat praktisch een issue isquote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:14 schreef Candaasje het volgende:
[..]
We zijn gewoon aangehouden. Het is alleen veel te veel werk om iedereen voor de rechter te slepen in het geval van bijna 1600 arrestaties.
Maar elke arrestant wist dat een boete of 6 uur vastzitten een consequentie kon zijn.
Ja, je ziet ze toch posten hier.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik vraag me af en toe af of die stommelingen uit de provincie normaal vrij internet hebben.
Ook aan jou:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:01 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Je hoeft niet achter het standpunt te staan om de actie an sich niet af te keuren.
Zo ben ik fel tegenstander van de FDF en veehouderij, maar was ik in eerste instantie geen tegenstander van hun snelwegblokkade, als in: niet tegen die manier van demonstreren.
(Dat veranderde wel snel toen geweld, intimidatie en vernieling om de hoek kwam kijken)
>POLquote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook aan jou:
Wat vind je zelf van deze stelling:
Te lang hebben westerse regeringen en bedrijven het belang van witte, rijke, en machtige mannen boven dat van de rest van de mensheid en de niet-menselijke natuur geplaatst.
Alsjeblieft Etto. Ik smeek je. De KLB-SC is geen politiek forum en zeker niet voor jou.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom, komt van hun eigen stek
Dit is dan ook niet KLB-SCquote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Alsjeblieft Etto. Ik smeek je. De KLB-SC is geen politiek forum en zeker niet voor jou.
Die stelling onderschrijf ik.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook aan jou:
Wat vind je zelf van deze stelling:
Te lang hebben westerse regeringen en bedrijven het belang van witte, rijke, en machtige mannen boven dat van de rest van de mensheid en de niet-menselijke natuur geplaatst.
Maar wel tegen seksisme en racisme zeggen te strijden. volstrekt ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:56 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Die stelling onderschrijf ik.
Overigens heb ik verder niks persoonlijks tegen witte mannen (mijn partner is er ook één en mijn vriendengroep is hoofdzakelijk wit) maar we zijn het er beide over eens dat we zelf ook (deels) tot die categorie behoren.
(Deelsomdat weet niet per se machtig zijn en ik een vrouw ben. Maar wit, enorm geprivilegieerd, opgegroeid in een kapitalistisch systeem en daar dus enorm van profiterend. En dat echt wel ten koste van anderen en de natuur )
Het betekent voor mij vooral dat we het eerlijker moeten gaan verdelen. En dat houdt daarom voor veel mensen in dat ze wat moeten gaan inleveren.
Ik zie niet in hoe constateren dat voornamelijk westerse witte mensen (en ja, met name mannen ) de afgelopen jaren enorm veel voordeel hebben mogen genieten ten koste van natuur en andere mensen (door het kapitalistisch systeem waarin we leven en meedraaien) gelijk staat aan racisme?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar wel tegen seksisme en racisme zeggen te strijden. volstrekt ongeloofwaardig.
"Overigens heb ik verder niks persoonlijks tegen Joden..."
"Overigens heb ik verder niks persoonlijks tegen Zwarten..."
"Overigens heb ik verder niks persoonlijks tegen vrouwen..."
"Overigens heb ik verder niks persoonlijks tegen homo's..."
Geef ff je adres, dan zorg ik morgen al voor wat huisgenoten. Vers uit ter Apel om je rijkdom mee te delen. Onder het motto niet lullen maar poetsen en geen woorden maar daden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:20 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe constateren dat voornamelijk westerse witte mensen (en ja, met name mannen ) de afgelopen jaren enorm veel voordeel hebben mogen genieten ten koste van natuur en andere mensen (door het kapitalistisch systeem waarin we leven en meedraaien) gelijk staat aan racisme?
Ik behoor zelf ook tot die groep: heb erg veel geluk gehad met waar mijn wieg stond, maar mijn levensstijl heeft echt wel negatieve impact (gehad en nog steeds) op anderen.
Het is niet dat ik vind dat witte mannen minder waard zijn, of minder kansen zouden moeten krijgen dan iemand met een andere huidskleur?
Ik vind alleen dat het wel eerlijker verdeeld mag worden. Dat heeft consequenties.
Als je zegt tegen racisme en seksisme te zijn, en je eerste zin in je manifest heeft het expliciet over witte mannen als daders (dat zijn ze gewoon in dat stukje, kan geen newspeak en regenbooggezwam tegen op) dan ben je gewoon ongeloofwaardig, punt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:20 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe constateren dat voornamelijk westerse witte mensen (en ja, met name mannen ) de afgelopen jaren enorm veel voordeel hebben mogen genieten ten koste van natuur en andere mensen (door het kapitalistisch systeem waarin we leven en meedraaien) gelijk staat aan racisme?
Ik behoor zelf ook tot die groep: heb erg veel geluk gehad met waar mijn wieg stond, maar mijn levensstijl heeft echt wel negatieve impact (gehad en nog steeds) op anderen.
Het is niet dat ik vind dat witte mannen minder waard zijn, of minder kansen zouden moeten krijgen dan iemand met een andere huidskleur?
Ik vind alleen dat het wel eerlijker verdeeld mag worden. Dat heeft consequenties.
Jij snapt systeemverandering duidelijk niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Geef ff je adres, dan zorg ik morgen al voor wat huisgenoten. Vers uit ter Apel om je rijkdom mee te delen. Onder het motto niet lullen maar poetsen en geen woorden maar daden.
Leg eens uit.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Jij snapt systeemverandering duidelijk niet.
Ah, ok, moment, daar val je over. Het expliciet benoemen dat het witte en mannelijke personen zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je zegt tegen racisme en seksisme te zijn, en je eerste zin in je manifest heeft het expliciet over witte mannen als daders (dat zijn ze gewoon in dat stukje, kan geen newspeak en regenbooggezwam tegen op) dan ben je gewoon ongeloofwaardig, punt.
Het had volstaan met: "De rijken en machtigen van de wereld". Dan ben je inclusief en divers en tegen racisme en seksisme. Nu ben je gewoon Gloria Wekker aan het napraten.
Edit. Oh, en dat van die 'ik constateer enkel dat...'.... weet je wie daar ook goed in zijn? Antisemieten (wel veel Joden in Hollywood/bankierswezen) en blanke supremacisten (wel veel negers vertegenwoordigd in de criminaliteit). Slechts 'constateringen'... maar als het over blanken gaat, gaat al dat divers-denken uit het raam.
Daarom neem ik XR niet serieus.
Dat zou je ook doen door enkel op gedrag (rijk en machtig) te focusen zonder er vaststaande eigenschappen (ras en geslacht) bij te betrekken. Die definitie deugt simpelweg niet, en is in zichzelf racistisch en seksistisch.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:51 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ah, ok, moment, daar val je over. Het expliciet benoemen dat het witte en mannelijke personen zijn.
Zonder cynisch te zijn: ik heb met dat benoemen nooit echt moeite. Ook niet als het over mensen met een andere afkomst gaat. Het zijn voor mij gewoon feiten: diegene is wit, die zwart, die komt uit Polen, de ander uit India. Het kapitalistisch systeem kent vooral veel rijke witte mannen die veel melk in de pap te brokkelen hebben… etc.
Ik zit even te bedenken waarom ik het nooit echt als probleem heb gezien of zie. Het is denk ik een beetje mijn manier van denken én beroepsdeformatie; ik ben heel erg gewend om in kleuren en rassen te denken. (Ik werk met niet-menselijke dieren) En dan niet om een oordeel te vellen, maar omdat ik dan het plaatje in mijn hoofd kan vormen. (Ik denk in beelden, dus ik heb graag wat meer achtergrond informatie om het te kunnen visualiseren)
Dus als ik zeg dat witte, rijke, westerse mannen de afgelopen jaren teveel macht hebben gekregen… dan betekent dat voor mij niet dat ik alle witte, westerse mannen als een stel klootzakken zie die met z’n allen moeten boeten. Meer: de meeste ceo’s van machtige bedrijven zijn westers, wit en man. Dat is dan de voorstelling in mijn hoofd. (Met hier en daar een kanttekening erbij. Er zijn tegenwoordig ook veel machtige uit Azië. Om maar iets te noemen)
Moeilijk om te omschrijven dit. En toegeven, het heeft wellicht niet altijd meerwaarde om alle details te benoemen. Maar zolang je mensen als individu blijft beschouwen, kan het ook niet per definitie kwaad?
Het gaat erom -zeker even als we even terug gaan naar XR en de afgelopen demonstratie - dat de verantwoordelijkheid teruggelegd wordt bij de politiek (in dit geval het stoppen met subsidies en belastingvoordelen voor de grootste vervuilers).quote:
En wat als niemand dat voelt?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:00 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Het gaat erom -zeker even als we even terug gaan naar XR en de afgelopen demonstratie - dat de verantwoordelijkheid teruggelegd wordt bij de politiek (in dit geval het stoppen met subsidies en belastingvoordelen voor de grootste vervuilers).
Natuurlijk kun je als individu ook je steentje proberen bij te dragen aan verandering, maar dat betekent niet dat je de problemen veroorzaakt door anderen (volledig) op hoeft te gaan lossen.
Ik heb de oorlog noch veroorzaakt, noch gesteund. En bovenal: ik heb niet de taak om andere mensen te huisvesten; die taak en verantwoordelijkheid ligt echt bij de overheid. Dus hoewel ik zeker wel kan helpen (en dat doe ik op verschillende gebieden binnen de maatschappij) voel ik mij niet verantwoordelijk voor de huisvesting van asielzoekers.
Als vrijwel niemand dat voelt, maar het is wel het juiste om te doen, dan blokkeer je met een groepje de A12 om daar aandacht voor te vragen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En wat als niemand dat voelt?
Verder: de politiek is een nietszeggend instituut in deze, en bestaat even zo goed uit individuen.
Ik moet je gelijk geven hierin.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zou je ook doen door enkel op gedrag (rijk en machtig) te focusen zonder er vaststaande eigenschappen (ras en geslacht) bij te betrekken. Die definitie deugt simpelweg niet, en is in zichzelf racistisch en seksistisch.
Ik ben fervent aanhanger van de ideeën van Martin Luther King, Medgar Evers, Hubert Humphrey en andere voorvechters van burgerrechten, en ik zie die ten grave gedragen worden door lieden die JUIST weer gaan focusen op ras (en geslacht, en gender); dat is niet inclusief en divers, dat is een terugkeer naar hokjesdenken en mensen waarderen op niet ter zaken doende eigenschappen die ook nog eens vaststaand zijn.
Wat is er toch gebeurd in progressieve hoek met "Judge not on the basis of colour but on the content of character"?
De regering heeft bepaalde plichten. Huisvesting is er daar één van.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En wat als niemand dat voelt?
Verder: de politiek is een nietszeggend instituut in deze, en bestaat even zo goed uit individuen.
Waar MLK tegen streed zie ik van een iets andere orde. De vergelijking alleen al is bespottelijk.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:08 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als vrijwel niemand dat voelt, maar het is wel het juiste om te doen, dan blokkeer je met een groepje de A12 om daar aandacht voor te vragen.
Als fervent aanhanger van Martin Luther King zou je toch voorstander moeten zijn van dit soort burgerlijke ongehoorzaamheid.
Dit soort reacties beginnen ook vermoeiend te worden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Geef ff je adres, dan zorg ik morgen al voor wat huisgenoten. Vers uit ter Apel om je rijkdom mee te delen. Onder het motto niet lullen maar poetsen en geen woorden maar daden.
Ik heb al een waterput,quote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:16 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit soort reacties beginnen ook vermoeiend te worden.
Ga jij maar gewoon je eigen waterput graven of je eigen treinspoor aanleggen.
hypocriet gezwam dus.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:00 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Het gaat erom -zeker even als we even terug gaan naar XR en de afgelopen demonstratie - dat de verantwoordelijkheid teruggelegd wordt bij de politiek (in dit geval het stoppen met subsidies en belastingvoordelen voor de grootste vervuilers).
Natuurlijk kun je als individu ook je steentje proberen bij te dragen aan verandering, maar dat betekent niet dat je de problemen veroorzaakt door anderen (volledig) op hoeft te gaan lossen.
Ik heb de oorlog noch veroorzaakt, noch gesteund. En bovenal: ik heb niet de taak om andere mensen te huisvesten; die taak en verantwoordelijkheid ligt echt bij de overheid. Dus hoewel ik zeker wel kan helpen (en dat doe ik op verschillende gebieden binnen de maatschappij) voel ik mij niet verantwoordelijk voor de huisvesting van asielzoekers.
Heb jij een geheugenprobleem ofzo? Gewoon een verwijzing van mij op dezelfde dag (6 uur zit ertussen) als jouw klacht:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Verwonderde sarcastische mode aan
ow nu moet ik opeens concrete bronnen aangeven waar dat staat en zelf heb je afgelopen topic niets expliciets genoemd. Jij had toch het hele rapport van a tot z doorgenomen dan heb je het zo gevonden.![]()
Het staat in hoofdstuk 3.3.1.1.2 in figuur 3.8 kun je duidelijk in de 5e kolom de spreiding van de component van natuurlijke warming zien..
Paginanummer en citaat, dus exact hetzelfde als wat ik jou vroeg.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:37 schreef VEM2012 het volgende:
Het beste antwoord erop staat in AR3 hoofdstuk 14, p. 771:
The climate system is a coupled non-linear chaotic system, and therefore the long-term prediction of future climate states is not possible.
Wat staat er bij figuur 3.8?:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:26 schreef Basp1 het volgende:
In ipcc ar6 hoofdstuk 3.3 menselijke invloed op het systeem heeft men het erover dat de natuurlijk forcing maar +-0.1 graad bedraagt
Het is om te beginnen niet waar. De meeste miljardairs wonen in China/Hong Kong. Vrijwel allen zijn etnisch Chinees.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:20 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik kan ook een grafiekje maken waarin Europa al in 2024 net zero heeft gehaald. Maakt geen enkel verschil in de daadwerkelijke uitstoot.quote:
quote:,,Het woord blokkade is gewoon goede marketing en het woord demonstratie is slechte marketing. Bij de ene komen wel mensen en bij de anderen niet", zegt een verdachte.
De officier van justitie heeft voorafgaand aan de zitting al bekendgemaakt om vrijspraak voor opruiing te vragen voor één van de verdachten, blijkt nu.
Eén van de verdachten spreekt over een 'persoonlijke hetze' die een 'VVD-raadslid' (@laevbb - Lotte van Basten Batenburg) zou voeren tegen XR. ,,Ze vindt dat mensen van XR levenslang moeten worden opgesloten in het Oranjehotel."
De gemeente Den Haag vordert 9053 euro voor het bespuiten van de tunnelbak. Daarvoor stelt ze twee activisten aansprakelijk.
,,Mijn advocaten hebben liever niet dat ik mezelf een activist noem en benadruk dat ik zo'n normale burger ben. Dus sorry Willem en Jaantje (zijn advocaten, red.)", zegt de man die zich bij Jinek aan een tafel plakte.
,,De blokkades van 26 november en 28 januari gingen gepaard met ernstige verstoringen van openbare orde en ernstig gevaar voor personen die deelnamen aan het verkeer. (...) We vonden en vinden dat 't OM, na de zesde geplande blokkade niet langer aan de zijlijn kon blijven staan."
,,Natuurlijk is het OM niet blind voor het klimaatprobleem, de aard en ernst daarvan", zegt de officier van justitie. ,,Wij vinden alleen dat dit de feiten niet kan rechtvaardigen."
Aanhouding van Winnips is volgens de officier van justitie 'niet correct' geweest omdat hij handboeien om zijn polsen kreeg.
quote:Een achtste verdachte moet volgens het OM worden vrijgesproken van opruiing omdat ze mensen in een besloten groep aanspoorde die al bereid waren mee te doen aan de blokkade. ,,Ze heeft daarbij hoogstens actievoerders opgeruid die geen aansporing meer nodig hadden."
De blokkades zijn volgens het OM niet vreedzaam. ,,Het heeft er alle schijn van dat de activisten de A12 blokkeren voor de aandacht."
quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:41 schreef Nober het volgende:
Propagandablad Trouw: Ga zo door
[ twitter ]
quote:OvJ: “U roept op tot het stoppen van fossiele subsidies, daar heeft de gemeente Den Haag geen bevoegdheid voor. Toch beschadigt u spullen van de gemeente Den Haag, waar de burgers van de gemeente voor moeten opdraaien.” Een kwestie van proportionaliteit, aldus Lucas W.
De persoonlijke omstandigheden worden behandeld. Anne H. barst in tranen uit. Ineens schiet haar iets te binnen: “Moeten we onze kinderen niet gaan behandelen als terminale patiënten? En nog een jaar of 10-20 leuke dingen met ze doen, zolang het kan?"
Johanna K.: “Ik accepteer sowieso geen enkele straf. Het is totaal onrechtvaardig om hier straffen uit te delen. Voor de rest is mijn leven privé."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |