https://nos.nl/collectie/(...)oriet-buiten-turkijequote:Turkse Nederlanders kunnen weer stemmen, Erdogan grote favoriet buiten Turkije
Turkse Nederlanders kunnen vanaf vandaag voor de tweede keer in korte tijd stemmen voor de presidentsverkiezingen in Turkije. De tweede ronde is nodig omdat geen van de kandidaten in de eerste ronde een meerderheid haalde.
Zittend president Erdogan was onder Turken in Nederland populairder dan in eigen land. Ruim twee op de drie kiezers in Nederland stemden voor hem, terwijl hij over de gehele linie bleef steken op 49,2 procent.
Dat was net niet genoeg om de winst te claimen, maar hij deed het beter dan de peilingen voorspelden, ondanks een economische crisis en een zware aardbeving in het land. Zijn tegenstander en oppositieleider Kemal Kilicdaroglu eindigde op 45,1 procent.
Dat het verschil onder Turkse Nederlanders groter was, heeft te maken met hun afkomst, zegt turkoloog en journalist Zehra Kaya. "Als je kijkt naar de verkiezingsuitslag in Turkije per provincie, zie je dat grote steden en kuststeden overwegend stemmen op CHP, de partij van Kilicdaroglu. En Anatolië, het binnenland, stemt vaker op Erdogan. Veel Turkse Nederlanders komen oorspronkelijk daarvandaan."
Erdogans aanhang vindt hem volgens Kaya een sterke leider vanwege zijn weerstand tegen het Westen, de verbeterde infrastructuur in Turkije en het opheffen van het hoofddoekenverbod. Turken uit Anatolië zijn overwegend islamitisch, in de grote steden en kuststeden wonen meer seculieren.
Ook in andere landen met een grote Turkse gemeenschap is Erdogan populairder dan in eigen land. 57 procent van de Turken in het buitenland stemde op de president en 40 procent op Kilicdaroglu. In Nederland waren die percentages 68 en 29.
In totaal gingen buiten Turkije ruim 1,8 miljoen mensen verdeeld over 74 landen naar de stembus, volgens cijfers van het Turkse staatspersbureau Anadolu. Het grootste deel van deze kiezers woont in de Europese Unie.
"Je ziet dat er grote steun is voor Erdogan in landen waar in de jaren 60 en 70 grote groepen gastarbeiders terechtkwamen, zoals Nederland, maar ook België en Duitsland", zegt Turkije-correspondent Mitra Nazar.
"Dat is een conservatieve arbeidersklasse die traditioneel meer heeft met de AKP, de partij van Erdogan, dan met de seculiere Turkse oppositie. Die mensen verlieten Turkije voordat Erdogan op het toneel verscheen, en hebben geen goede herinneringen aan de seculiere regeringen die voor hem aan de macht waren."
Kilicdaroglu verliest niet overal. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kreeg hij verreweg de meeste stemmen. Dat valt te verklaren, zegt Nazar. "In bijvoorbeeld Amerika is er geen grote Turkse gemeenschap zoals in Europa. Bovendien zijn veel Turken in die landen al eerder geëmigreerd, tussen de jaren 40 en 70. En die groep lijkt vooral seculier te zijn."
Maar ook in Turkije is het naar verwachting minder spannend dan in de eerste ronde. Toen stond Kilicdaroglu voor in de peilingen, maar inmiddels heeft de zittend president dat omgedraaid.
En toch is de race nog niet helemaal gelopen, denkt turkoloog Kaya, want Erdogan kan nog een fout maken in zijn campagne de komende week. "En Als Kilicdaroglu de niet-stemmers mee krijgt in de tweede ronde, kan hij nog winnen. Want er wordt verwacht dat de opkomst nog hoger zal zijn dan in de eerste ronde."
Ook maakt de oppositieleider kans als de derde kandidaat, Sinan Ogan, zijn achterban oproept om op Kilicdaroglu te stemmen. Ogan, de kandidaat van een extreemrechtse en ultranationalistische alliantie, kreeg in de eerste ronde 5 procent van de stemmen en is dus afgevallen. Maar zelfs als Ogan een dergelijke oproep doet, dan is het volgens Kaya de vraag of zijn kiezers daarnaar gaan luisteren.
Wat klopt er niet aan?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:22 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En dit noemt @:arvensis ''inhoudelijk''.
quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:32 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan?
Dat een groot deel van de niet-seculieren een hekel hebben aan CHP, onafhankelijk van wie de leider is?
Dat CHP moeite heeft, mede dankzij hoe Turkije werkt, op bepaalde kiezers te bereiken?
Dat Erdogan zijn staatskas gebruikt om campagne te voeren?
Dat Erdogan een heel groot deel van de media in zijn handen heeft (direct of indirect)?
Dat Erdogan opdracht heeft gegeven om Imamoglu buitenspel te zetten?
Dat CHP fouten heeft gemaakt tijdens hun campagne?
Ik heb de afgelopen dagen meerdere vragen gesteld. Ik heb zelfs lijstjes gemaakt, zodat zelfs jij het nog kan begrijpen. Ik heb ze zelfs meerdere malen voor je lopen quoten, ama kafan almiyor ki .... Ben er wel klaar mee.
Echt je hebt nul inhoud. Je gaat nooit in op punten, je lult maar raakt, je blijft maar schelden, je blijft maar generaliseren. Je bent echt een kopie van Erdogan wat dat betreft. Vooral niet inhoudelijk reageren, vooral niet in discussie gaan omdat je het simpelweg niet aan kan. Je doet je idool goed na en bent vooral bezig je discussiepartner zwart te maken.
Net als Erdogan denk jij dat je de enige bent die het licht heeft gezien, maar je bent uiteindelijk net zo'n zwakkeling die iedere vorm van echte discussie en iedere vorm van competitie ontwijkt, omdat je weet dat je dan verliest.
Hadi canim, optum, anca gidersin.
Bij zelfreflectie moet je niet de vinger wijzen naar een ander. Dat doen jullie al sinds 2009 en hebben daarom 13 keer verloren.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 00:28 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe Kilicdaroglu en zijn achterband weggaan? Die gaan echt nergens heen hoor. Die zitten vastgeklampt.
Het lijkt erop alsof iedereen wel tevreden is met zijn plekje. Lekker weer vijf jaar genieten van de mogelijkheden die ter beschikking zijn gesteld. Geen verantwoording af te leggen voor de fouten die ze keer op keer maken. Geld stroomt sowieso wel binnen. Etc.
Ik zeg het nogmaals. De enige wie ervoor kan zorgen dat Kilicdaroglu samen met zijn gehele bestuur vertrekt zijn de kiezers zelf! Jullie hadden de kans om Kilicdaroglu neer te halen door niet te stemmen op hem. Wat hebben jullie gedaan? Als ezels toch weer op hem gestemd!
Paywall helaas, maar als inhoud zelfde is als kop dan voorzie ik al wat er gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:56 schreef Gunner het volgende:
De mensen die toeterend over straat gingen vanwege de winst van Erdogan vormen een groot probleem
Treffende column van Eus
Was net geluktquote:
Hier bij de boekenafdeling van de kringloop gaan boeken over de biografie van Putin, Lale gule, ik ga leven, en die van Eus het hardst, daarom zetten we ze altijd op de kop in het zicht, schijnbaar blijft de islamitische wereld en rusland erg populair onder Nederlandse oudjesquote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:56 schreef Gunner het volgende:
De mensen die toeterend over straat gingen vanwege de winst van Erdogan vormen een groot probleem
Treffende column van Eus
Syriërs zaten samen met Turken te feesten. Dat is een wezenlijk verschil.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:22 schreef arvensis het volgende:
[..]
Ik zag een filmpje van Syrische vluchtelingen die aan het dansen waren en “bye bye Kemal” zongen. Komt op het zelfde neer.
Eus zit zwaar uit zijn nek te lullen. Hij stelt de stemmers op Erdogan verantwoordelijk voor alle wandaden die Erdogan pleegt in Turkije. Vindt Eus ook dat bij alle wandaden van Rutte elke vvd stemmer verantwoordelijk is of als we het breder trekken de stemmers van alle coalitie genoten verantwoordelijk zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:56 schreef Gunner het volgende:
Treffende column van Eus
Het is heel begrijpelijk dat er in Turkije minder ruimte is voor de LHBTI-gemeenschap.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:06 schreef Evenstar het volgende:
Wel weer typisch. Woorden verdraaien, niet begrijpend kunnen lezen, of ik denk eigenlijk vooral niet begrijpend willen lezen. Waar zegt Özcan dat hij die mensen verantwoordelijk houdt voor de daden van Erdogan?
Ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik zie het niet. Misschien is het je eigen beleving of je eigen schuldgevoel?
Hij zegt bijvoorbeeld dat hij het verbazingwekkend vindt. Hij zegt dat men achter een kwaadaardige autocraat aanhobbelt. Hij zegt dat die groep aan aanmoediging doet, geen bezwaren heeft tegen zijn wandaden en ook achter het dehumaniseren van bepaalde groepen staat.
Dit klopt toch ook? Als je op iemand stemt waarvan je weet dat hij media het zwijgen oplegt, tegenstanders op verzoek laat veroordelen en LHBTI-gemeenschap wegzet als gif dan sta je daar neem ik aan toch achter?
Hij zegt nergens, maar dan ook nergens, dat hij die mensen verantwoordelijk houdt, maar wel dat ze het allemaal wel prima vinden zo, en dat is gewoon een feit.
Net als iemand het wel prima vindt dat Rutte, ondanks alles, aan de macht blijft door zijn stem. Die wordt er waarschijnlijk niet geraakt door het gefaal van Rutte en blijft op hem stemmen. Net als de Turken in Nederland niet of nauwelijks worden geraakt door de consequenties van hun stem op Erdogan.
.. of misschien stemt men nog steeds op VVD en Rutte, omdat de oppositie zo zwak is en dus geen goed alternatief kan bieden. Je weet wel, zelfde reden wat vele AKP-stemmers hier constant blijven herhalen m.b.t. CHP.
Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe je steeds argumenten opstelt in je post en in dezelfde post zelf onderuit haalt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:06 schreef Evenstar het volgende:
Wel weer typisch. Woorden verdraaien, niet begrijpend kunnen lezen, of ik denk eigenlijk vooral niet begrijpend willen lezen. Waar zegt Özcan dat hij die mensen verantwoordelijk houdt voor de daden van Erdogan?
Ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik zie het niet. Misschien is het je eigen beleving of je eigen schuldgevoel?
Hij zegt bijvoorbeeld dat hij het verbazingwekkend vindt. Hij zegt dat men achter een kwaadaardige autocraat aanhobbelt. Hij zegt dat die groep aan aanmoediging doet, geen bezwaren heeft tegen zijn wandaden en ook achter het dehumaniseren van bepaalde groepen staat.
Dit klopt toch ook? Als je op iemand stemt waarvan je weet dat hij media het zwijgen oplegt, tegenstanders op verzoek laat veroordelen en LHBTI-gemeenschap wegzet als gif dan sta je daar neem ik aan toch achter?
Hij zegt nergens, maar dan ook nergens, dat hij die mensen verantwoordelijk houdt, maar wel dat ze het allemaal wel prima vinden zo, en dat is gewoon een feit.
Net als iemand het wel prima vindt dat Rutte, ondanks alles, aan de macht blijft door zijn stem. Die wordt er waarschijnlijk niet geraakt door het gefaal van Rutte en blijft op hem stemmen. Net als de Turken in Nederland niet of nauwelijks worden geraakt door de consequenties van hun stem op Erdogan.
.. of misschien stemt men nog steeds op VVD en Rutte, omdat de oppositie zo zwak is en dus geen goed alternatief kan bieden. Je weet wel, zelfde reden wat vele AKP-stemmers hier constant blijven herhalen m.b.t. CHP.
Hij ziet 100.000 (!) Turken die hun recht gebruiken om te stemmen en stemmen op een leider die hem niet zint en niet de zijne is (waar hij ongenuanceerde uitspraken over doet) als een "PROBLEEM" van Nederland. Opruier dat het is. Malcolm X noemde dit soort mensen huisnegers.quote:Nederland heeft een probleem met een groep van om en nabij 100.000 mensen. Zij moedigen het aan dat media worden gemuilkorfd, vinden het niet bezwaarlijk dat de burgemeester van Istanboel om niets een rechterlijke veroordeling krijgt en staan ook achter het dehumaniseren van de complete lhbti-gemeenschap.
Dat waren de supporters die zondagavond toeterend door de westerse binnensteden trokken, trots omdat ze een islamitische nationalist een nieuwe regeerperiode hadden geschonken, terwijl ze zelf in een land leven waar ze vinden dat ze alles moeten kunnen zeggen, in vrijheid.
Hoe trekt hij/jij de conclusie dat al die miljoenen mensen het helemaal prima vinden dat Erdogan de economie naar de kloten helpt? Prima vinden impliceert verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:06 schreef Evenstar het volgende:
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:48 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe je steeds argumenten opstelt in je post en in dezelfde post zelf onderuit haalt.
[..]
Hij ziet 100.000 (!) Turken die hun recht gebruiken om te stemmen en stemmen op een leider die hem niet zint en niet de zijne is (waar hij ongenuanceerde uitspraken over doet) als een "PROBLEEM" van Nederland. Opruier dat het is. Malcolm X noemde dit soort mensen huisnegers.
En in democratie Nederland worden alleen dit soort lui gefaciliteerd en naar voren gebracht, en zo heb je op papier een fantastische democratie, terwijl je in de praktijk andere geluiden zoveel mogelijk onderdrukt. Een paar dagen geleden kwam de AIVD nog met een nieuw rapport waar ze 'toevallig' ook 100.000 Nederlanders tot 'problematisch' hebben bestempeld "gevaar voor de democratie, wappies, complotgekkies, etc."quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:01 schreef Slayage het volgende:
Dit inderdaad.
Eus is inderdaad een "huisneger". Hij creëert content voor blank Nederland en moet zodoende blank Nederland tevreden houden, door content te schaffen wat blank Nederland lekker vindt.
Andere Turkse "huisnegers" zijn among others Lalegül , Aylin Biliç, fidan Ekiz, Erdal balcı.
Ik denk dat het heel passend is dat je spreekt over trauma. Alleen traumas kan je pas verwerken wanneer iets achter de rug is. Echter het probleem van de witte Turk, die neerkijkt op de zwarte Turk is nog steeds een realiteit. Zat zojuist het boek van Sinan Çankaya, mijn ontelbare identiteiten, te bladeren en ook daarin spreekt hij hierover. Het boek is een must biculturele Nederlanders en met name Turkse Nederlanders.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:41 schreef HiZ het volgende:
Zolang het trauma van de onderdrukking van de zwarte Turken niet verwerkt is zie ik weinig kans dat witte Turken worden vertrouwd om Turkije te besturen. En witte Turken zullen veel harder moeten werken om te laten zien dat hun begrip van het woord Türk meer omvat dan 'ons soort mensen'.
Het gemak waarmee bijna 10% van het electoraat voor terroristenvrienden wordt uitgemaakt laat zien dat er nog een lange weg te gaan is. Voor de rest: burası Türkiye, het zal wel loslopen.
Nogal ja. Hoewel een niet te onderschatten probleem is hoe de regering heeft overdreven over wat er allemaal wordt gedaan voor Syriërs. Daar is de foute indruk uit ontstaan dat 'die mensen alles zomaar krijgen terwijl wij nog geen paar schoenen kunnen kopen'.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:05 schreef Slayage het volgende:
Las dat recentelijk Mitra nazar van de nos ook propageerde dat "beide kampen de Syriërs willen terugsturen". Maar feitelijk ligt dat natuurlijk anders thread:
[ twitter ]
Ik zag inderdaad dat de capital controls waarschijnlijk losgelaten zijn. Een devaluatie van de lira na de verkiezingen werd al over gespeculeerd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nogal ja. Hoewel een niet te onderschatten probleem is hoe de regering heeft overdreven over wat er allemaal wordt gedaan voor Syriërs. Daar is de foute indruk uit ontstaan dat 'die mensen alles zomaar krijgen terwijl wij nog geen paar schoenen kunnen kopen'.
Als Turkije wat minder krampachtig had gedaan en had erkend dat vluchtelingen ook uit het Midden Oosten kunnen komen hadden Syriërs veel minder dan nu zwart gewerkt. Waar overigens vooral Turkse werkgevers van profiteren.
Overigens : vandaag doet een euro rond de 22 lira.
Tering jij lult ook maar wat, hequote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:46 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Het is heel begrijpelijk dat er in Turkije minder ruimte is voor de LHBTI-gemeenschap.
Turkije is een land met een grotendeels religieuze bevolking. Waar familie, en het gezin fundament is van de samenleving.
Je zult in Turkse films ook weinig bloot of seks zien, iets wat ik persoonlijk een verademing vind met Spaanse en Nederlandse films die ik op netflix tegenkom.
Het lijkt erop dat er nog wel wat gebeurt. Gelet op de rebound na het sluiten van de markt hier.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik zag inderdaad dat de capital controls waarschijnlijk losgelaten zijn. Een devaluatie van de lira na de verkiezingen werd al over gespeculeerd.
Nou, je komt plaatsen tegen in Turkije die Nederland ver achter zich laten. Je vraagt jezelf op een gegeven af of je nog wel in Turkije bent. Probleem in Turkije is dat er een groep mensen (chp'ers) zijn die zich willen aanpassen aan westerse standaarden maar daarin compleet doorslaan. Neem Izmir als voorbeeld. Zuipen, feesten, elkaar plat neuken en dit onder mom van beschaving, modern zijn en weet ik het wat. Een volk dat zijn eigen identiteit ontkent, cultuur, normen en waarden verwerpt is net een boom die geen wortels heeft.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:46 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Het is heel begrijpelijk dat er in Turkije minder ruimte is voor de LHBTI-gemeenschap.
Turkije is een land met een grotendeels religieuze bevolking. Waar familie, en het gezin fundament is van de samenleving.
Je zult in Turkse films ook weinig bloot of seks zien, iets wat ik persoonlijk een verademing vind met Spaanse en Nederlandse films die ik op netflix tegenkom.
Wat veel mensen hier in NL niet beseffen, is dat West Europa een van de meest atheïstische gebieden is ter wereld.
60 jaar geleden, toen ook hier men grotendeels christelijk of katholiek was, zoals landen als Polen en Hongarije dat nog zijn, was hier ook veel minder ruimte voor dit soort bewegingen, en dan zou precies zoals Erdogan nu zegt, ook de LGBTI als gif worden gezien, wat de structuur aantast van een samenleving.
Het is niet zo dat je nu geen homo kan zijn, de overheid kiest er alleen voor om het niet in de speciale aandacht te zetten of het te stimuleren, het LGBTI heeft ook wel wat kenmerken van activistische aard, door steeds de normen wat te verleggen, ik denk dat er gewoon weinig animo voor is daar.
Turkije kiest voor een traditioneel en nationalistisch, waar waarde gehecht word aan je eigen cultuur en tradities, iets wat in Nederland helemaal is weggevaagd door de zittende orde.
Jij bent echt mal. De rest (akp) verkracht en vermoordt vrouwen die niet willen. Ze drinken stiekem en proberen de rest ook stiekem te doen. Of scheer ik dan iedereen over 1 kam.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:06 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nou, je komt plaatsen tegen in Turkije die Nederland ver achter zich laten. Je vraagt jezelf op een gegeven af of je nog wel in Turkije bent. Probleem in Turkije is dat er een groep mensen (chp'ers) zijn die zich willen aanpassen aan westerse standaarden maar daarin compleet doorslaan. Neem Izmir als voorbeeld. Zuipen, feesten, elkaar plat neuken en dit onder mom van beschaving, modern zijn en weet ik het wat. Een volk dat zijn eigen identiteit ontkent, cultuur, normen en waarden verwerpt is net een boom die geen wortels heeft.
''verkrachten, vermoorden'' ? Wat een geweldige voorbeeld zeg. Een groep beschuldigen van misdrijven. Ben je wel 100 in je hoofd? Hetgeen wat ik zeg is gewoon gebaseerd op de liberale levensstijl die linkse mensen doorgaans hanteren. Het past namelijk in hun wereldbeeld en politieke opvattingen oftewel ideologie. Hetgeen wat jij doet is beschuldigen en mensen wegzetten als crimineel. Helemaal gek jij.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:43 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Jij bent echt mal. De rest (akp) verkracht en vermoordt vrouwen die niet willen. Ze drinken stiekem en proberen de rest ook stiekem te doen. Of scheer ik dan iedereen over 1 kam.
🤣 oh dan is het ineens niet goed. Hypocriet vies mannetje. Echt akp move.quote:Op woensdag 31 mei 2023 01:04 schreef Werkperd het volgende:
[..]
''verkrachten, vermoorden'' ? Wat een geweldige voorbeeld zeg. Een groep beschuldigen van misdrijven. Ben je wel 100 in je hoofd? Hetgeen wat ik zeg is gewoon gebaseerd op de liberale levensstijl die linkse mensen doorgaans hanteren. Het past namelijk in hun wereldbeeld en politieke opvattingen oftewel ideologie. Hetgeen wat jij doet is beschuldigen en mensen wegzetten als crimineel. Helemaal gek jij.
Er is een verschil tussen het benoemen van mensen die een bepaalde levensstijl volgen en mensen wegzetten als misdadigers. Als je die twee met elkaar gelijkstelt dan zou ik vandaag nog al je werk stilleggen en even langs een dokter gaan voor een check-up.quote:Op woensdag 31 mei 2023 07:04 schreef Rupibma het volgende:
[..]
🤣 oh dan is het ineens niet goed. Hypocriet vies mannetje. Echt akp move.
Je bent echt een retard als je denkt dat mensen die links zijn de ganse dag door neuken, drinken en weet ik veel. Zijn je ouders neef en nicht, want dat verklaart voor mij heel vaak waarom Turken zo dom zijn.quote:Op woensdag 31 mei 2023 10:55 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen het benoemen van mensen die een bepaalde levensstijl volgen en mensen wegzetten als misdadigers. Als je die twee met elkaar gelijkstelt dan zou ik vandaag nog al je werk stilleggen en even langs een dokter gaan voor een check-up.
Koekoekquote:Op woensdag 31 mei 2023 01:04 schreef Werkperd het volgende:
[..]
''verkrachten, vermoorden'' ? Wat een geweldige voorbeeld zeg. Een groep beschuldigen van misdrijven. Ben je wel 100 in je hoofd? Hetgeen wat ik zeg is gewoon gebaseerd op de liberale levensstijl die linkse mensen doorgaans hanteren. Het past namelijk in hun wereldbeeld en politieke opvattingen oftewel ideologie. Hetgeen wat jij doet is beschuldigen en mensen wegzetten als crimineel. Helemaal gek jij.
Mooi is dat he.quote:Op woensdag 31 mei 2023 11:21 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Je bent echt een retard als je denkt dat mensen die links zijn de ganse dag door neuken, drinken en weet ik veel. Zijn je ouders neef en nicht, want dat verklaart voor mij heel vaak waarom Turken zo dom zijn.
Nevertheless, zat hocalar die kindertjes neuken en vrouwen aanranden. Dat is ook een leefstijl denk ik dan.
Je slaat helemaal door in je eigen verzinselen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 11:21 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Je bent echt een retard als je denkt dat mensen die links zijn de ganse dag door neuken, drinken en weet ik veel. Zijn je ouders neef en nicht, want dat verklaart voor mij heel vaak waarom Turken zo dom zijn.
Nevertheless, zat hocalar die kindertjes neuken en vrouwen aanranden. Dat is ook een leefstijl denk ik dan.
Ah, de hele tijd zeiken op anderen en als het teruggedaan wordt is het raar. 😆quote:Op woensdag 31 mei 2023 11:33 schreef Slayage het volgende:
Signing off van dit topic. Wat een niveau de laatste posts. Als mod had ik er een slot opgegooid. Laterrr
Ik heb jouw stijl gekopieerd en kijk hoe het je ergert. Niet met onwaarheden trouwens hihiquote:Op woensdag 31 mei 2023 11:35 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je slaat helemaal door in je eigen verzinselen.
Dat is een bijbelse opvatting.quote:Op woensdag 31 mei 2023 11:00 schreef Evenstar het volgende:
Het past toch ook in de ideologie van een deel van AKP dat je vrijuit gaat als je trouwt met je minderjarige slachtoffer?
Ja, fuck de verkiezingen. GALATASARAY is weer kampioen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 12:16 schreef Rupibma het volgende:
Slotje trouwens. Verkiezingen zijn klaar. 🫠
Net als Erdoganquote:Op woensdag 31 mei 2023 15:22 schreef arvensis het volgende:
[..]
Ja, fuck de verkiezingen. GALATASARAY is weer kampioen.
Hou je bezig met je eigen president. Of wacht, jullie hebben vast een koning.quote:Op woensdag 31 mei 2023 15:57 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Net als Erdogan![]()
Een foto van de kampioenen samen:
[ afbeelding ]
Mijn president en koning is Erdogan. Dat is hij voor iedereen van Marokko tot aan Indonesië.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:05 schreef arvensis het volgende:
[..]
Hou je bezig met je eigen president. Of wacht, jullie hebben vast een koning.
Als dat gebeurt dan heeft hij een Heer die op hem wacht en Zijn godsdienst die hij trouw was en niet afvallig was. Overwinning in leven en dood.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:06 schreef arvensis het volgende:
Erdo ziet er de laatste tijd uit alsof hij ieder moment kan omvallen. Hadi bakalim.
Kafir praktijken.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:17 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Mijn president en koning is Erdogan. Dat is hij voor iedereen van Marokko tot aan Indonesië.
Turken die op hem hebben gestemd hebben niet alleen Turkije geholpen en hoop gegeven, maar ook ons.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |