Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 02:19 |
Tappa 19: Longarone - Tre Cime di Lavaredo, 183 km Door omstandigheden heb ik de rit niet kunnen zien en ik ben ook niet direct in staat geweest om de boel terug te kijken, dus zit een uitgebreide terugblik er ook niet direct in. Ik heb in ieder geval begrepen dat de ritzege een prooi werd voor de vluchters. In de kopgroep zaten enkel sterke klimmers, met vooral één klimmer die ook heel erg graag wilde laten zien dat hij sterk was. Thibaut Pinot reed zo'n beetje de hele rit op kop en ging de sprint op 200 meter van het eind al aan, waardoor hij op de streep werd geklopt door de Italiaanse kampioen, Filippo Zana. Je gunt Pinot best een mooi afscheid, maar niet als hij zo koerst. De bergtrui is in ieder geval weer in zijn bezit en die trui gaat hij waarschijnlijk ook niet meer verliezen. Dat is natuurlijk mooi, maar met enig intellect had ie toch ook nog een rit kunnen winnen. In de strijd om het algemeen klassement leek het er vroeg op de dag even op alsof Roglic heel slecht was, maar in de finale van de rit bleek daar geen sprake van te zijn. Wel kon blijkbaar waargenomen worden dat Joao Almeida een mindere dag had. Roglic zag er dan uiteindelijk juist weer wat beter uit dan op dinsdag. Thomas lijkt voorlopig ongenaakbaar, maar de koers is nog niet gedaan. Dat is een prettig vooruitzicht richting de volgende twee ritten. Alles kan nog, misschien. Tevens is Jay Vine een gevaar voor zichzelf en de rest van het peloton. Als je niet meer op de buis mag afdalen want gevaarlijk, niet meer je voorarmen op het stuur mag leggen want gevaarlijk, dan mag Jay Vine nooit meer buiten fietsen want ontzettend gevaarlijk. Dit even terzijde, we gaan snel door met de volgende rit. Weer een bergrit, een ontzettend zware bergrit zelfs. Leuk, met wat mazzel. ![]() ![]() De laatste bergrit in lijn gaat van start in Longarone, een plaats in de provincie Belluno en de regio Veneto waar ongeveer 5000 mensen wonen. Longarone is een plaats met een duistere geschiedenis, het ging hier ooit namelijk helemaal mis. De plaats is bekend geworden door een ramp met de Vajontdam. Deze stuwdam, gebouwd ten noorden van de berg Monte Toc, was in 1960 nabij het dorp in gebruik genomen. Op 9 oktober 1963 stortte 350 miljoen kubieke meter rots in het door de dam opgestuwde reservoir, waardoor een enkele honderden meters hoge vloedgolf over de rand het dal instroomde en Longarone compleet verwoestte. 1.917 mensen kwamen bij deze ramp om het leven. De bouw van deze dam werd gestart in 1956 en vijf jaar later voltooid. De dam is met 262 meter hoogte de op vier na hoogste dam ter wereld. Hij werd aangelegd door de Società Adriatica di Elettricità, de Adriatische elektriciteitsmaatschappij, ter opwekking van elektriciteit. In 1959 werden er verschillende aardverschuivingen waargenomen toen men een weg wilde aanleggen langs de Monte Toc. Drie verschillende deskundigen verklaarden na onderzoek dat de hele zijkant van Monte Toc instabiel was en dat deze mogelijk zou instorten in het bassin als het vullen van het stuwmeer eenmaal zou zijn voltooid. De SADE legde de uitkomsten van het onderzoek echter naast zich neer. Twee jaar na bouw, in de nacht van 9 oktober 1963, ontstond er na een aardverschuiving een enorme golf die over de rand van de dam sloeg en daarbij de dichtstbijzijnde dorpjes wegvaagde en bedekte onder een dikke laag modder. Door deze ramp vielen er dus bijna 2000 doden en sindsdien wordt het stuwmeer niet meer gebruikt. De laatste jaren zijn er rondleidingen over de dam. Dat vind ik typisch Italiaans, een rondleiding geven op zo'n plaats waar door je eigen incompetentie zoveel mensen om het leven zijn gekomen. Italië is en blijft een ultiem shithole. In het huidige Longarone, vinden we een kerk ter ere van de slachtoffers van de ramp met de dam. De begraafplaats die bij de kerk hoort is sinds 2003 een nationaal monument. Er is ook een museum waar je alles kunt leren over de Italiaanse corrupte incompetentie, het Museo Longarone Vajont Attimi di Storia. In Longarone ging in de Giro van 2013 ook al eens een rit van start, dat zou een vlakke rit worden die werd gewonnen door Mark Cavendish. In 1976 kwam hier dan, vrij snel na de ramp, een rit aan, gewonnen door Simone Fraccaro. ![]() De rit begint met een aanloop die niet al te best is. Ik heb een beetje haast, dus ik zal het kort houden. In de eerste kilometer van de rit rijden de renners rechtdoor over een brede weg in licht dalende lijn naar Ponte nelle Alpi toe, een dorp waar de renners gisteren ook al doorheen zijn gereden. Een paar kilometer over bekend terrein, voor zover het wat uitmaakt. In Ponte nelle Alpi slaan de renners bij een rotonde rechtsaf, daarna rijden ze zo goed als rechtdoor richting Belluno. In Belluno ging vorig jaar nog de beslissende bergrit richting de Fedaia van start. Die rit werd uiteindelijk gewonnen door Alessandro Covi, terwijl Jai Hindley Richard Carapaz overboord kieperde op weg naar de roze trui. Uit Belluno is Giovanni Knapp afkomstig, die won in de Giro van 1966 een rit in Viareggio, een stad die tijdens deze Giro ook al voorbij kwam. Andrea Pietrobon, een renner van Eolo, is ook uit deze stad afkomstig. Bon, in Belluno slaan de renners rechtsaf en dan rijden ze een tijd over een weg die niet volledig vlak is. Een paar kilometer gaat het vals plat omhoog, wat voorlopig toch echt het terrein is waar de renners het van moeten hebben. Deze aanloop is niet echt ideaal voor de vluchters, eerlijk gezegd ideaal voor niemand. Nou, stukkie vals plat omhoog, dan ook een stukkie vals plat omlaag over een brede weg die wel wat bochten kent. De renners komen uit in Mas en van Mas volgen ze steeds dezelfde weg in de vallei tot in Agordo. Als we dit plaatsje bereiken hebben we al 41 kilometer afgewerkt en zijn we nog niet meer dan vals plat werk tegenkomen. In de vallei gaat het continu een beetje omhoog, maar dat gaan ze niet merken. In Agordo volgen we heel even niet de hoofdweg door de vallei, maar heel snel gaan we wel weer terug naar die weg en die blijft een beetje vals plat omhoog lopen tot in Cencenighe Agordino. Hier slaan de renners rechtsaf en dan gaat het een aantal kilometer omhoog op een niet al te spannende manier. Een stuk aan 5%, dat is het meest heftige. Boven komen we uit in de buurt van het Lago di Alleghe, waarna we door het dorpje Alleghe fietsen. Van Alleghe rijden de renners een kilometer of vier rechtdoor richting Caprile over een brede en vlakke weg. Geen gekke capriolen. In Caprile volgt na 64 kilometer de eerste tussensprint van de dag. ![]() In Caprile ligt de voet van de Fedaia, als we hier linksaf slaan beginnen we aan een van de mooiste beklimmingen van Italië. Deden we vorig jaar, doen we nu niet. Na de tussensprint in Caprile beginnen we aan een tocht van een kleine 20 kilometer richting Arabba. De tocht naar dit dorp begint met een klimmetje van drie kilometer. Het gaat twee kilometer omhoog aan 3%, met tussendoor een kilometer aan 8%. Daarna is het drie kilometer zo goed als vlak, waarna er een klim van vier kilometer aan 7% volgt richting Salasei di Sotto. Paar stevige haarspeldbochten hier, terwijl de weg net een tikkie smaller is geworden. Na dit klimmetje gaat het wat meer rechtdoor verder richting Arabba. Een kilometer of vijf is het zo goed als vlak, een beetje lichtjes bergop en lichtjes bergaf. Paar bochten erbij, maar vooral een heel simpele tocht. Wel een mooie omgeving, dat scheelt altijd in de Dolomieten. Na het vlakkere stuk gaat het richting Arabba nog eens drie kilometer omhoog aan 3% en een kilometertje aan 5%, waarna we in het centrum van het dorp rechtsaf slaan om vervolgens te beginnen aan een officiële klim. In de vier kilometer buiten Arabba gaat het gemiddeld aan 7% omhoog naar de top van de Passo Campolongo. Een brede weg omhoog, redelijk gelijkmatig. In het begin gaat het even een halve kilometer aan 4,5% omhoog en aan het eind volgt er een makkelijkere kilometer aan 4,5%. De drie kilometer daartussen gaat het vooral aan 8% omhoog. Best lastig, maar ook weer niet buitenaards. Na 87 kilometer bereiken de renners de top van de Passo Campolongo, een klim van de tweede categorie. Nog minder dan 100 kilometer te gaan, heel interessant. Na de klim volgt er een afdaling van zes kilometer aan 6% richting Corvara. De afdaling is in zekere zin lastiger dan de klim, want vooral als de renners bijna beneden zijn komen ze in een kluwen van haarspeldbochten terecht. De weg is goed en breed genoeg, dus in principe mag het ook weer geen problemen opleveren. Behalve voor Jay Vine en Marco Frigo dan. ![]() ![]() ![]() Na 93 kilometer rijden de renners door Corvara in Badia, een plaats die we kunnen kennen van de Giro van 2016. Steven Kruijswijk veroverde hier de roze trui. Op de Passo Valparola, waar we zometeen van de andere kant aan gaan beginnen, fladderde hij weg van de tegenstand. Alleen Esteban Chaves kon nog aansluiten, uiteraard klopte Chaves Kruijswijk in de sprint. Die sprint vond plaats in Corvara, een plaatsje dat toch speciaal voor ONS zal blijven. Georg 'Aderlass' Preidler werd toen overigens derde, als laatste overlevende vluchter. Never forget. Beneden in Corvara zijn we niet helemaal beneden, de weg loopt nog een aantal kilometer wat meer rechtdoor vals plat omlaag richting La Villa, waar de voet van de Passo Valparola ligt. Een klim van 14 kilometer aan 5,6%. Een onregelmatig ding, vooral de eerste zes kilometer stellen relatief gezien weinig voor. Een keer een halve kilometer aan 8%, maar ook een halve kilometer aan precies 0%. De klim is voorzien van een brede en in het begin vrij rechte weg, terwijl we vooral door de bossen fietsen. Als we na zes kilometer het dorpje Sarè passeren komen we de eerste bochten tegen en dan begint de klim pas ergens op te lijken. Kilometer aan 6%, twee kilometer aan 7,5%, half kilometertje aan 7%, halve kilometer aan 8,5%, twee kilometer aan 9% en dan na nog een half kilometertje aan 9% afsluiten met een vals plat stukkie richting de top. Niet direct de meest bepalende klim van de dag, we bouwen het vandaag rustig op. Vanaf nu wordt het ontzettend spectaculair. Wellicht. De top van deze klim van eerste categorie bereiken de renners na 112 kilometer, op 70 kilometer van het eind. Voorbij de top van de klim slaan we rechtsaf en dan dalen we de Passo Falzarego af richting Caprile, het dorp waar de renners een paar kilometer geleden al eens doorheen zijn gefietst. Dat dorp halen we alleen net niet, want net voor die tijd slaan we linksaf een ander weggetje in. Maar goed, in de tussentijd gaat het wel een kilometer of 13 omlaag over een bochtige weg dwars door een adembenemend mooie omgeving. Redelijk wat haarspeldbochten, terwijl het redelijk stabiel aan 6% naar beneden zal gaan. Een donker tunneltje, met bocht, in het begin van de afdaling, daarna vooral veel haarspeldbochten zonder tunnels. Een doenbare afdaling, tenzij je wordt afgeleid door het uitzicht. ![]() ![]() In de buurt van het dorpje Cernadoi wordt de afdaling wat makkelijker. De weg loopt voorbij het dorp nog een kilometer of vijf lichtjes naar beneden. Het gaat ook een tijdje wat meer rechtdoor, wel fijn na al die haarspeldbochten, maar dan komen we even later toch weer een paar verraderlijke bochten tegen. Die fase duurt niet lang, het loopt al snel weer rechtdoor, dan is het weer even bochtiger en dan slaan we linksaf een andere weg in, waarna we gaan klimmen richting Colle Santa Lucia. Richting dit fraaie dorpje gaat het twee kilometer omhoog aan 6,7%, terwijl we ondertussen een werkelijk schitterend uitzicht krijgen aangeboden. Klimmetje is in het begin even heel erg steil, maar vlakt richting het dorp af. Na de twee kilometer klimmen gaat het nog even een paar meter vals plat omhoog, waarna we boven zijn in het dorp. Daar zien we de kerk trots op de heuvel staan, maar veel tijd om te genieten is er niet. De volgende klim komt er nu snel aan. Na dwars door het centrum van Colle Santa Lucia gereden te zijn begint een afdaling van een kleine vier kilometer. Ziet er niet heel spannend uit, de renners komen wel wat bochten tegen maar erg lastig zouden die bochten niet moeten zijn. De lastigste bocht volgt misschien wel aan het eind, dan slaan we linkaf en beginnen we aan de Passo Giau. De lastigste klim van de dag, volgens de organisatie 9,9 kilometer aan 9,3%, een klim van de eerste categorie. Het zwaarste deel van de klim zit meteen in het begin, na de bocht naar links loopt het na een halve kilometer aan 8% ineens omhoog aan 11%, met een steilste strook tot 14%. De brede weg door het bos gaat daarna omhoog aan 10%, een kilometer lang. Na een stukje aan 8% volgt er vervolgens weer een kilometer aan 10%, terwijl we ondertussen leren dat de Giau veel haarspeldbochten kent. Even verderop zien we dat de Giau ook een paar gekke tunneltjes kent, terwijl het gewoon weer een kilometer omhoog gaat aan 9%. Daarna volgt zelfs een halve kilometer aan 11%, ik geloof dat deze klim wel lastig genoeg is. Leuke klim ook wel echt, we rijden dwars door een mooie bosrijke omgeving. In de vele haarspeldbochten zie je goed hoe lastig het is, als de klim tenminste de uitzending haalt. Af en toe zien we ook een verlaten houten hutje op de berg, niet de makkelijkste plek op aarde om te wonen. Na die lastige halve kilometer aan 11% gaat het een kilometer omhoog aan 9,5%, de Giau is een wreed beest. We rijden weer door een tunneltje en een haarspeldbocht later hebben we ineens een prachtig uitzicht op de prachtige bergtoppen van de Monte Averau. Na een wat eenvoudigere halve kilometer aan 8% gaat het in de buurt van de Rifugio Fedare nog eens een halve kilometer omhoog aan 10,5%, de Giau weet van geen ophouden. Hoewel, hierna volgt een kilometer aan 8,4%. Eitje, stelt niets voor joh. Na deze kilometer is het nog twee kilometer klimmen tot de top van de Passo Giau, in het slot van deze Dolomietenreus gaat het toch weer een halve kilometer omhoog aan 10%, met daarna een kilometer aan 9%. Richting de top wordt het terrein wat meer open, het uitzicht op de bergen wordt ook steeds duidelijker. In de laatste meters van deze loodzware klim gaat het aan 9,5% omhoog, waarna we de top na 143,5 kilometer bereiken. In de Giro van 2021 zat de Giau voor het laatst in het parcours, vrij recent dus nog. Dat was een gedrocht van een rit, de Pordoi en de Fedaia werden geschrapt en van de Giau kregen we geen beelden te zien. Bernal kwam als eerste boven, zonder dat we er ooit bewijs voor hebben gezien. Hopelijk nu wel beelden, het weer zou alvast iets beter moeten zijn dan twee jaar geleden. ![]() ![]() ![]() De top van de Giau is helemaal een schitterende plaats. Het maakt niet uit welke kant je opkijkt, je ziet overal de meest fascinerende bergen liggen. De Giro heeft deze klim relatief weinig in het parcours opgenomen, de teller staat volgens Steef op zeven en volgens Wikipedia op negen. In 2007 zat ie in ieder geval in een rit, met aankomst op Tre Cime di Lavaredo, hey, daar gaan we nu ook naartoe. Ricco zou daar winnen, automatisch legendarisch. Ook in de rit van 2008 die zou aankomen op de Fedaia zat de Giau, Sella won daar en dus is ook die etappe legendarisch. In de Giro van 2011 zat de Giau dan weer in een rit waar ik het al eerder over heb gehad, de epische rit met aankomst in Gardeccia. Eerst de Giau, dan de Fedaia en dan nog ergens op een gravelpad eindigen, wat een etappe was dat. Prachtige overwinning voor Mikel Nieve, mag ik graag aan terugdenken. In die jaren kwam de Giau sowieso vaak voor, want in 2012 was het weer zo ver. Toen was de Giau de laatste klim van de dag en zou de finish in Cortina d'Ampezzo liggen. Dat viel dan weer te vergelijken met de rit in 2021, want ook toen zouden we finishen in Cortina d'Ampezzo, een stad waar we ook nu naartoe gaan. Tijdens de magische rit waar Kruijswijk het roze veroverde figureerde de Giau ook al, vooral in recente tijden is de Giau een vaste klant in de Giro. Het klinkt als een naam die je al 100 jaar hoort, maar eigenlijk is het pas relatief recent een hot item geworden. Maar goed, we gaan maar eens dalen richting Cortina d'Ampezzo. Het is na de top een kleine 20 kilometer fietsen tot die plaats, om precies te zijn 17,5 kilometer. De afdaling is toch al snel 16 kilometer lang, met tussendoor wel een korte onderbreking. In eerste instantie gaat het negen kilometer naar beneden. De eerste kilometers door een weidse omgeving, waar de renners wellicht kunnen genieten van het indrukwekkende natuurschoon dat deze omgeving rijk is. De bochten vallen aan het begin wel mee, het wordt pas iets technischer als we het bos bereiken. Toch redelijk wat haarspeldbochten hier, vaak kort na elkaar. Haarspeldbocht de ene kant op en dan meteen weer terug de andere kant op, dat gaat het wel technisch maken. Ook wat losse bochten, een goede daler kan hier wel z'n ding doen. Buitengewoon lastig vind ik het ook weer niet, maar wel technisch genoeg om mindere dalers onder druk te zetten. Deze kant van de Giau is sowieso minder lastig dan de andere kant, al gaat het alsnog een paar kilometer aan 9% naar beneden. Maar goed, het zou weer kunnen gaan regenen en als dat het geval is moet je alsnog stellen dat het een lastige en technische afdaling is, vooral die eerste negen kilometer. In het bos bocht na bocht, draaien en keren om helemaal tureluurs van te worden. Na negen kilometer dalen gaat het anderhalve kilometer omhoog, zonder schokkende percentages. Vooral vals plat omhoog, waarna we nog eens vijf kilometer naar beneden gaan. Het tweede deel van de afdaling rijden de renners over een bredere weg, met mooier asfalt. In de eerste negen kilometer is de weg toch net iets smaller en zien we af en toe een scheur in het asfalt, om de afdaling nog maar wat lastiger te maken. Tegelijkertijd is het laatste deel van de afdaling daardoor niet meer zo lastig, het verschil zal aan het begin gemaakt moeten worden. We rijden het dorpje Pocol binnen, buiten dit dorp komen we nog een haarspeldbocht of vijf tegen. Stuk beter te doen door die bredere weg, maar alsnog bochtig natuurlijk. Tegen deze tijd gaat het aan 6% naar beneden, scheelt ook weer. Na de zone vol haarspeldbochten komen we nog wat andere bochtjes tegen, daarna rijden we door een kort tunneltje en vervolgens komt Cortina d'Ampezzo in beeld. Kilometer of vijf te gaan tot de plek waar in 2021 de finish lag, de afdaling mag nu geen naam meer hebben. Wel nog wat bochtenwerk, maar de lastigste van die bochten volgt pas op 2,5 kilometer van de toenmalige finish, waar nu de bonussprint van de dag zal volgen. Een haarspeldbocht naar rechts, waarna het behoorlijk rechtdoor gaat tot op 1,5 kilometer van de sprint. Het blijft dalen, dat wel. Op anderhalve kilometer van het tussensprint volgt er een bocht naar links, via een brug rijden we over de Boite. Aan de andere kant van de rivier slaan we rechtsaf, waarna het tot een kilometer voor de sprint omhoog zal lopen aan een procentje of vijf. Eenmaal voorbij de vod gaat het naar beneden, op 750 meter van het sprint komen we een lange en eindeloos doorlopende bocht naar links tegen. Na deze bocht begint het weer wat vals plat omhoog te lopen, waarna we op 500 meter van de sprint door een chicane gaan. Links en dan meteen weer rechts, waarna de percentages toe beginnen te nemen. In de laatste meters van de rit gaat het aan 5% omhoog. Op 250 meter van de sprint slaan we linksaf de lokale winkelstraat in, waar steentjes liggen. Sprinten op die steentjes, stijgend aan 5%. Een ideale gelegenheid om wat bonificaties te grijpen, zou je zeggen. Ik heb even mijn stukje van 2021 gekopieerd en lichtelijk aangepast, we volgen blijkbaar doodleuk dezelfde route. Met het verschil dat we na de tussensprint, die overigens na 161 kilometer volgt, nog een stukje verder moeten fietsen. ![]() Waar we nu gaan tussensprinten zagen we in 2021 Jody Bernal als eerste over de finish komen. Veel meer dan dat zagen we ook niet, pas op het moment dat Bernal in de buurt kwam van de vaste camera's konden wij hem zien. Zijn hele aanval op de Giau hadden we gemist, net als de afdaling van die klim. Topdag was dat. De Italianen kunnen echt letterlijk helemaal niets, bij drie druppels regen verdwenen alle beelden. Het is goed dat ze de productie uit handen hebben gegeven, nu zien we tenminste wel nog iets als het slecht weer is. Enfin, in Cortina d'Ampezzo, waar Joaquim Rodriguez ook nog eens won, slaan we voorbij de tussensprint twee keer rechtsaf en dan begint meteen de volgende klim. De komende acht kilometer gaat het aan 7,2% gemiddeld omhoog naar de top van de Passo Tre Croci. In Cortina d'Ampezzo zelf is de weg al meteen bochtig, het gaat tussen de huizen door aan 7,5% omhoog. Na een halve kilometer aan 6% verlaten we de stad en dan komen we een kilometer aan 9% tegen. De Tre Croci is dus ook weer niet al te makkelijk, al lijkt dat in vergelijking met wat hiervoor kwam en hierna kwam wel zo. We fietsen een bos in en daar gaat het een kilometer aan 6,5% omhoog, waarna het na een stukje aan 7% dan toch weer aan 8% omhoog zal gaan. De brede weg blijft wel vrij onregelmatig tot de top, we gaan in het slot van 6% naar 8%, naar 5%, naar 9%, weer naar 8% en dan komen we na 169,5 kilometer koers uit op top van de Tre Croci. Op de top staat een hotel. Niet zomaar een hotel, een B&B hotel. Wat mis ik die ploeg niet, zeg. Nog iets meer dan 13 kilometer te gaan nu, gekke kilometers. ![]() ![]() Voorbij de Tre Croci loopt de weg een kilometer of drie naar beneden, maar het is toch niet echt een echte afdaling. In de eerste kilometer gaat het wel iets steviger naar beneden, maar de weg is breed en we komen geen gekke bochten tegen. Wel wat bochtjes, maar dat ziet er heel simpel uit. Na die eerste kilometer in dalende lijn is het een kilometer zo goed als vlak, voordat we nog wat verder afdalen. Ook dit stelt weinig voor, heel weinig. Aan het eind van het afdalinkje slaan de renners linksaf, na deze bocht volgt er een kort klimmetje van anderhalve kilometer. Het gaat een kilometer aan vijf procent omhoog, met tussendoor een halve kilometer aan 8%. Een kort, venijnig knikje omhoog, waarna we vervolgens rechtdoor langs Misurina en het Lago di Misurina rijden naar de voet van de slotklim. Met 7,2 kilometer te gaan slaan de renners voorbij het toeristische meer van Misurina rechtsaf een weg in, hierna begint die slotklim. De laatste zeven kilometer van de etappe gaat het gemiddeld aan 7,6% omhoog, maar dat gemiddelde kun je meteen weggooien. Na de bocht naar rechts wordt de weg iets smaller, na een paar wat makkelijkere meters gaat het een halve kilometer aan 12,5% omhoog, gevolgd door een halve kilometer aan 9%. Door een bochtig bos rijden we naar het Lago Antorno, het volgende meertje. Langs het meer is het weer even wat vlakker, sterker nog, een paar meter voorbij het meer gaan we zelfs een kleine kilometer afdalen. Dit afdalinkje kent wat bochten, maar deze afdaling is behalve voor Jay Vine absoluut niet gevaarlijk. Na dit afdalinkje volgt er een halve kilometer waar het wat vals plat omhoog gaat, voor het absolute slotstuk van de rit. Er komt een knallend einde aan, in de laatste vier kilometer van de etappe gaat het gemiddeld aan 12% omhoog. Na een halve kilometer aan 7% volgt er een halve kilometer aan 12%, terwijl we weer over een bochtige weg omhoog fietsen, vooral door de bossen. Half kilometertje aan 10%, een moment van verpozing, waarna het een hele kilometer omhoog gaat aan 13,5%, met een piek tot 18%. Na de Fedaia als laatste klim vorig jaar, een klim die het steilste stuk helemaal aan het eind heeft zitten, heeft de organisatie nu weer voor zo'n klim gekozen. Dom, maar goed. Dit wordt natuurlijk wachten, wachten, wachten, tot dit moment. In de voorlaatste kilometer gaat het doodleuk aan 13% omhoog en dan gaat het in de slotkilometer aan 12% omhoog. Zwaar, loodzwaar, niet makkelijk. Een klim van de eerste categorie, waarvan we de top na 183 kilometer bereiken. Gekkenhuis. ![]() ![]() De Drei Zinnen (Italiaans: Tre Cime di Lavaredo) zijn drie indrukwekkende bergtoppen, gegroepeerd op de grens tussen de Italiaanse regio's Trentino-Zuid-Tirol en Veneto, tussen de provincies Bozen-Zuid-Tirol en Belluno en tussen de gemeenten Toblach en Auronzo di Cadore. De pieken zijn gelegen in de Sextener Dolomieten (Dolomiti di Sesto). De Drei Zinnen of Tre Cime di Lavaredo zijn drie kolossale rotstorens vlak naast elkaar. Ze zijn scherp en hoog, en bestaan uit gelaagd Dolomietengesteente (genoemd naar het gebergte waar de toppen zich in bevinden). Ze zijn voornamelijk bruin van kleur, maar er komen ook rode en gele tinten in voor; en het puin aan de voet zorgt voor een sterk contrast met de bergen. De Drei Zinnen zijn bereikbaar via een tolweg die tot vlak onder de puinhelling van de drie rotstorens loopt. Enkele malen per dag stopt hier ook een bus, zodat de Drei Zinnen ook bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Ja, we fietsen inderdaad langs een tolpoort, met slagboom. Die slagboom zal voor de gelegenheid een keer omhoog staan, wel zo handig. Kunnen we daarna mooi op een parkeerplaats finishen, altijd romantisch. De omgeving is schitterend, maar we hebben natuurlijk geen tijd om van de beelden te genieten, de Giro moet hier mogelijk beslist worden. In de directe nabijheid van de Tre Cime bevinden zich meerdere berghutten, vindt Wikipedia belangrijk om te melden. Ze beschrijven ook de drie toppen, helemaal top: De Westliche Zinne (Cima Ovest) is de middelste qua grootte. Hij is 2973 m hoog. De Grosse Zinne (Cima Grande) is de grootste van de drie, met een hoogte van 2999 meters. De Kleine Zinne (Piccola Cima) in het oosten ten slotte is de kleinste, met een hoogte van 2856 meter. Stukje geologie erbij: De Drei Zinnen bestaan uit dolomiet die ontstond in het Trias, zo'n 200 miljoen jaar geleden. In het ondiepe water van de Thetysoceaan ontstond een dik kalkrijk pakket door doordat vele zeedieren, zoals de Megalodonten en de gastropoden afstierven maar ook omdat de oceanabodem zakte en er dus meer plaats was voor koraalriffen. De wisselende zeespiegel en de dagelijkse getijden zorgen voor verschillende lagen die op elkaar worden afgezet. Tussen de dolomietlagen zien we regelmatig een dunne kleilaag. Het geheel werd tijdens de alpiene orogenese omhoog gestuwd waardoor de erosie kon beginnen. Tijdens de laatste ijstijd hebben gletsjers heel het gebied uitgeschuurd. Naast deze horizontale gelaagdheid zien we ook verticale breuken. Hierdoor ontstaan rechthoekige blokken. De vorst is de belangrijkste oorzaak van erosie, op deze grote hoogte bevriest het water tussen de lagen of in de breuken sneller. In 1948 was er een grote aardverschuiving aan de zuidelijke kant van de grootste top (Cima Grande). Het geërodeerde materiaal blijft liggen aan de voet van de pieken. Dit moesten we zonder meer weten. Zeven keer eerder kwam er een rit aan op deze plek, zeven keer won er een grote naam. In 1965 won Felice Gimondi, in 1968 was Eddy Merckx aan de beurt, in 1974 won José Manuel Fuente, de dwerg uit Asturië. Beat Breu werd in 1981 de minst indrukwekkende winnaar hier, na hem won Lucho Herrera in 1989 en in 2007 mochten we genieten van een formidabele Riccardo Ricco. Samen met Leonardo Piepoli kwam hij over de streep, het was een van de vele iconische Saunier Duval een-tweetjes. Normaliter komen nu Jay Vine en Joao Almeida hand in hand over de streep, en Gianetti en Matxin zagen dat het goed was. De voorlopig laatste aankomst op Tre Cime di Lavaredo dateert van tien jaar geleden, Vincenzo Nibali won toen in de roze trui. De laatste bergrit van de Giro van 2013 werd verreden in de sneeuw, we zagen uiteraard weer geen hand voor ogen. Nibali maakte hier het karwei resoluut af. Hij ging al bijzonder royaal aan de leiding, maar onderweg naar Tre Cime deed hij er nog een schepje bovenop. Als we die traditie vasthouden droogt Thomas dan weer de boel af. Hopelijk niet in de sneeuw. ![]() Het zou best wel eens kunnen gaan regenen in Longarone. Geen feest, met alle beklimmingen en vooral alle afdalingen die vandaag de revue gaan passeren. Graadje of 22 in de vallei, met weinig wind. In Cortina d'Ampezzo wordt het 21 graden, met ook behoorlijk veel kans op regen, vooral later in de middag is de kans op een nat pak enorm groot. Klein beetje tegenwind op de Giau en de Tre Croci, en ook niet direct meewind op de Tre Cime. Amper wind, maar alsnog, alle kleine beetjes tegenwind helpen nooit mee. Natte dag, hadden we nog niet gehad deze Giro. Om 11:35 gaan de renners beginnen aan de neutralisatie, een kwartier later gaan ze echt van start. Eurosport op de afspraak. Finish tussen 16:52 en 17:36. Joe. ![]() Ik vind dat dit een gevecht tussen de klassementsrenners moet worden. De kans is natuurlijk groot dat dit niet het geval gaat zijn, maar ik vind alsnog van wel. 1. Thomas. Winnen in het roze, het gaat tien jaar later weer gebeuren. 2. Roglic. Roglic wint nooit meer een grote ronde. 3. Almeida. Die gaat vanaf de Giau continu 10 meter achter die andere twee fietsen, zin in. 4. Dunbar. Ja, nee, ja, lachwekkend. 5. Caruso. Valt tegen, Interpol houdt Bahrein blijkbaar nog steeds heel kort. ![]() | |
Godshand | vrijdag 26 mei 2023 @ 07:22 |
Pinot gaat zijn laatste poging tot winst doen ![]() | |
DeeBee | vrijdag 26 mei 2023 @ 08:21 |
Il Cobra genoemd ![]() | |
Mansjester | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:22 |
Dit kan alleen maar tegen gaan vallen vrees ik. Maar laten we op het beste hopen ![]() | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:23 |
Wat een rit! Hopelijk gaat er wel wat gebeuren op de Passo Giau. | |
Idisrom | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:26 |
Ii zie niks meer in het programma bij VTM staan. Ik meende dat de koninginnenrit live zou worden uitgezonden. Maar zendt VTM nu meer uit, omdat Remco afgehaakt is? | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:27 |
Mooie bergrit, hopelijk gooit de regen geen roet in het eten. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:35 |
Veel te lange vlakke aanloop. Wie gaat dat controleren dan... Healy in aanval wellicht met FDJ erachteraan | |
johannes_vermeer | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:37 |
Er is geen leven na Remco. En blijkbaar geen vertrouwen in Van Wilder. | |
DeeBee | vrijdag 26 mei 2023 @ 10:36 |
Als de andere renners niet zo hard zouden fietsen, had Ilan alle etappes gewonnen, aldus Ilan | |
Jason22 | vrijdag 26 mei 2023 @ 10:42 |
Ze moeten kiezen tussen deze rit of de tijdrit van morgen. Blijkbaar is het de tijdrit van morgen geworden, want die zenden ze dan vanaf 16.00 uur uit.
| |
hhh38 | vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56 |
Roglic met een aanval in de afdaling van de Giau in de regen? | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 10:57 |
Met regen wel dé etappe om anderen onder druk te zetten. Nou wil dat Roglic er ook wel eens bij ligt. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 10:59 |
Dale__Cooper | vrijdag 26 mei 2023 @ 10:59 |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:00 |
Hugh was al opvallend matig gisteren. Blijft altijd triest om zo vlak voor het einde op te moeten geven. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:01 |
In principe hoeft dat niet. De slotklim is zwaar genoeg om het verschil te maken. Hij hoeft maar 20 seconde ofzo te pakken om morgen weer een goede kans te maken. | |
Felagund | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:11 |
Hele top 3 valt, Dunbar wint de Giro. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:23 |
Deze Giro verdient een Dunbar als winnaar ja. Boek dicht en nooit meer over praten | |
Columbiafan | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:34 |
De vraag van de dag is natuurlijk of Lenni Kämna voor de 17e keer top 24 kan rijden zonder ook maar 1 keer de top 10 te halen. | |
Bill_Hillie | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:34 |
Karsten Kroon met een Wu-Tang shirt aan ![]() | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:35 |
Jeroen trekt niet elke dag een nieuw shirt aan | |
vrijgevochten | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:35 |
Popcorn | |
Mansjester | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42 |
Karsten en Jeroen ![]() | |
chufi | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:44 |
Jij hebt gestudeeerd toch !?? | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:46 |
Die gaat morgen top 10 rijden denk ik. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:47 |
Daar gaat iets fout. | |
DecoAoreste | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:51 |
Zolang hij 6e kan blijven in het klassement vind ik alles best. | |
Marcoss | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:51 |
Bertje in het Spaans op de motor, daar hebben we wat aan | |
chufi | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:52 |
Ja geen problemen mee | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:00 |
Zeker! ![]() | |
Aguero | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:01 |
Jumbo en UAE met een droomplan | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:01 |
Ik zie nu al een droomplan van Jumbo ontstaan. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:01 |
#samenwinnen | |
Aguero | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:04 |
Fucking SRAM | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:08 |
Dan heb je wel lef als je over zo'n brug gaat in Italië | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:08 |
![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:11 |
Flopgroep. | |
superniger | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:11 |
Lekker klimmen vandaag. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:12 |
Voor een goede groep had er een bergje in begin gemoeten | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:25 |
Je hoeft niet bang te zijn dat Warbasse en Stojnic het vandaag gaan uitmaken. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:35 |
Jumbo wil heel graag mee | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:45 |
Derek Gee. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:45 |
Gee, hou op met me ![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:45 |
Gee snuift elke avond een kilo bakpoeder op | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:45 |
Blijf het verwarrend vinden Gee en G. | |
Mani89 | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:45 |
Gee gloeit. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:46 |
Derek heeft blijkbaar nog wat enerGee over na bijna 3 weken Giro. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:47 |
Dat blauw staat Pino wel | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:48 |
Dit zou echt een flopgroep zijn. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:50 |
Straks nog met recordtempo Giau op graag | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:51 |
Dit is gespeeld, enige vraag is nog of Gee 2de of 4de wordt. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:52 |
Dit is voor de hoge heren. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:57 |
Kuss Kuss zit weer lekker achterin te chillen. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:00 |
Maunus Kohd ook mee | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:01 |
Nog steeds een matige groep. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:02 |
Ik denk niet dat je in deze aanloop veel anders had kunnen verwachten. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03 |
Zeker waar. Dit is wel makkelijk te controleren denk ik, buiten Konrad en Gee weinig sterke klimmers. Tevens: Ach, Movistar | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:04 |
INEOS is er wel klaar mee | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:07 |
Santiago Sanchez in de achtervolging | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:12 |
Als internationale zender een expert op de motor zetten die geen kut Engels spreekt (of wil spreken of mag spreken of wat dan ook), doe dat maar niet meer. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:13 |
Buitrago wint hier de rit. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:16 |
Jumbo gaat dit controleren. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:19 |
Het is wel Contador he ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:19 |
Dit is wel de beste kans op de rit denk ik. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:19 |
Wat is de overweging om in aanval te gaan als je toch al weet dat je straks keihard gelost wordt | |
Columbiafan | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:20 |
We feliciteren Santiago Buitrago met de ritzege. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:21 |
Het lijkt erop dat er geen controle in het peloton is inderdaad. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:21 |
Ik vind zijn engels aardig kut anders.. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:22 |
Van Wilder is goed op weg voor een mooi Maxime Monfort klassement. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:23 |
Heeft de kopgroep al 10 minuten? | |
Columbiafan | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:32 |
Zelden een grote ronde gezien waarin de klassementsrijders zo weinig interesse hebben in ritzege. Het haalt mijns inziens de waarde van een ritzege flink naar beneden en getuigt ook van weinig achting voor de wedstrijd. Buitengewoon jammer. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:33 |
Ach Healy | |
Aguero | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:33 |
Haha, wat gaat die doen ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:34 |
Voor vandaag lijkt die conclusie me nog te vroeg. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:34 |
Healy moet als eerste komen op Valparola en Giau voor trui Wel onzin om nu nog te gaan | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:34 |
Healy zorgt in elk geval voor wat leven in de brouwerij. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:35 |
Healy probeert het tempo wat op te hogen, maar EF had beter op 2-3 minuten kunnen gaan achtervolgen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:38 |
Er zit al geen hond meer in die groep joh | |
DecoAoreste | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:39 |
Mee eens dat het erg matig is, maar het is niet uniek. Dit is echt wel vaker voorgekomen in grote rondes hoor. Ik zou ook het liefste in >50% van de bergritten de klassementsrenners voor de zege zien strijden, maar ja... | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:40 |
Mooie poging van Healy | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:41 |
Helpt niet mee dat Gran Sasso een matige klim is, Crans Montana ingekort is en andere zware ritten in derde week zitten. Met meer klassementsmannen had je wellicht meer strijd gehad, er zijn nogal wat uitgevallen | |
Blik | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:41 |
Peloton nog mannetje of 40 | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:42 |
Pinot kan er niet mee lachen. | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:42 |
Hij is wel weer lekker op z'n Brommer Ben's aan het door kachelen in elk geval. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:42 |
Pinot is een zure oude man geworden. | |
Mansjester | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:42 |
![]() | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:42 |
Mooi ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:42 |
Is Ilan weer bij dde grote groep? | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:43 |
Healy tuft ook nog even Pinot bijna in z'n bek. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:43 |
Ik zie Tibo Pino niet terugkeren in wielrennen hierna | |
Mansjester | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:44 |
Svein is al een paar jaar gestopt! | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:44 |
Als Healy echt een held is demarreert ie zometeen nog een keer. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:44 |
Een jaar waarin de Tour niet de saaiste grote ronde is van het jaar gaat zijn, dan weet je als organisatie van de Giro wel dat je het zwaar verkloot hebt. | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:44 |
Puccio, viesmad | |
Aguero | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:44 |
Leuk tussendoortje | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:45 |
Healy gaat straks gewoon nog een keer hoor. | |
The_Undertone | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:45 |
Pino is met de jaren dommer geworden, maar scoort er nog wat sympathiepunten mee. | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:46 |
Als iemand in staat is dat te doen is hij het. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:48 |
Sinds 2019 vind ik de Tour al niet meer per definitie saaier dan de Giro. | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:48 |
Healy weer ![]() | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:48 |
Healy ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:48 |
Chapeau. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:48 |
Daar zijn de daltons weer. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
Ik dacht dat we naar een herhaling aan het kijken waren. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
Healy ![]() | |
Salina | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
Pinot noir blijft het proberen. ![]() | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
Puccio duwt hem zo de berg af. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
De robots van INEOS snappen dit niet. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
Puccio vindt dit niet leuk. | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49 |
HealyGod ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:50 |
De massale valpartijen veroorzakende Puccio mag zijn fascistische smoel wel even houden. | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:50 |
Alleen al om Puccio en z'n INEOS-kompanen verder over de zeik te helpen zou ik gewoon nóg een keer gaan. | |
Blik | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:50 |
Gewoon nog een keer gaan zo ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:50 |
Dit is wel ongunstig voor de kopgroep. Sowieso is Cort daar nu een stoorzender. | |
DecoAoreste | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:50 |
Eens, die zware valpartij toen van Froome was echt een geschenk uit de hemel. Sindsdien is de Tour weer leuk. | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:51 |
Deze Giro verdiend Ben Healy niet ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:51 |
Dat jaar dat Froome komisch ging doen in waaierritten en afdalingen was wel geinig. (tevens: nounounounounou) | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:52 |
Puccio ![]() | |
De_Verschoppeling | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:52 |
Dennis dan weer uiterst sympathiek er de lol van inzien. | |
DecoAoreste | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:53 |
Mwah, de koers in die jaren werd alsnog volledig lamgelegd door de dominantie van Sky, wat voor capriolen Froome zelf ook uithaalde om het nog enigszins verteerbaar te maken. Het blijft ook bizar dat ze nooit gestraft zijn voor dopingovertredingen, kennelijk hadden ze de autoriteiten nóg beter onder de duim dan Armstrong. | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 13:53 |
Ook echt. Dat zo'n nietszeggende knecht het lef heeft om het enige vermaak van de etappe een halt toe te roepen. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:02 |
Karsten geeft ondertussen slaapcursus | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:03 |
Maar Karsten, wat nou als je door je neus bijna permanent maar zo'n 70 procent van de normale hoeveelheid zuurstof binnen krijgt? | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:04 |
Ketchup met rijst ![]() Pasta met ketchup in sommige gevallen ![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:05 |
Regels voor tijdrit morgen: Na de finish moeten renners en stafleden via een kabel terug naar de parkeerplaats voor de ploegen. Die kabelbaan is altijd beschikbaar voor de ploegen. Zij hebben daarbij altijd voorrang op het publiek. De parcoursverkenning begint om 09.00 uur en het gedeelte na de wisselzone kan alleen tot 09.45 uur verkend worden. De wisselzone is 25 meter lang en wordt afgebakend met lijnen op de grond en met borden. Volgens de reglementen is het na de wisselzone verboden om te rijden op een tijdritfiets. Renners mogen alleen hun weg vervolgen op een wegfiets. De tijdrit wordt ingedeeld in drie heats, te beginnen vanaf 11.30 uur. Het interval tussen de heats wordt 50 minuten na binnenkomst van de laatste renner. Het panel van commissarissen in de Giro d’Italia heeft speciale regels ingesteld, waardoor het verboden is om een tijdritfiets te gebruiken na de wisselzone. Het wisselen van de tijdritfiets naar de wegfiets mag alleen gebeuren in de daarvoor aangewezen fietswisselzone, die is afgebakend door de organisatie. Alle wegfietsen, inclusief de reservefietsen, worden gecontroleerd in de wisselzone. Deze moeten 15 minuten voor de passage van de renner beschikbaar zijn voor de controle. (De wegfietsen staan dus al klaar bij de wisselzone, red.) Twee mensen per ploeg, specifiek aangewezen en voorzien van een accreditatie, zijn toegestaan in de wisselzone. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:05 |
Toch weer 5-6 minuten. Al is dat niet genoeg als er ploegen gewoon gaan rijden met dit loodzware parcours. | |
Blik | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:09 |
Voegt zo weinig toe, interviews in het Spaans | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:09 |
Bedankt Alberto. Versta er geen snars van | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:10 |
Fran heeft ook nog gekoerst. https://www.procyclingstats.com/rider/francisco-javier-contador | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:13 |
Leuke meid | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:25 |
6 minuten al #droomplan #samenwinnen | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:25 |
Beetje jammer dit. | |
Aguero | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:26 |
Tijd voor het laatste kunststukje van Rohan Dennis. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:27 |
Tijd voor een versnelling van UAE en Jumbo. Dit is toeristentempo van INEOS | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:28 |
Dit wordt voor de floplopers zo. | |
Bugno3 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:28 |
* Dennis Rohan | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:29 |
Nog even en Cavendish keert terug in peloton ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:29 |
Tijd dat Healy weer een demarrage plaatst. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:30 |
Nou we feliciteren de vluchters weer. Irritant pulleton | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:30 |
G. is schijten of zo | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:31 |
Het pleoton gaat er niet meer voor koersen. Ja, jammer. Had gehoopt dat Jumbo nog wel kans zag om hier 1x alles te geven. | |
Coelho | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:32 |
Ik schakel net in, waarom gaan ze langzamer dan een bejaarde naar beneden? | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:32 |
7 minuten kan nog wel als er op Giau wordt doorgetrokken maar ik betwijfel het. Matige Giro | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:33 |
Met pijn in mijn hart moeten concluderen dat de giro voor het 2e jaar op rij niet geweldig is. Ik vond de giro toch altijd de tofste ronde. Zelfs de Vuelta zet ik nog vaak boven de altijd overschatte Tour. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:33 |
Eerbetoon aan Dumoulin | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:34 |
Vorig jaar was buiten de roze trui om een prima Giro met VDP en Girmay, Blauwman. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:35 |
Denkend aan de etappezege. Ik zie het niet. | |
Mansjester | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:35 |
Je kunt een etappe nog zo zwaar maken, maar als het peloton een wandeltempo aanhoudt is er alsnog geen reet aan | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:36 |
INEOS gaat het liefst met Puccio en Swift over Giau heen... | |
Marcoss | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:37 |
Vorig jaar was de Tour wel veruit de mooiste qua grote rondes | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:39 |
Primoz Leipheimer en Cadel Almeida. | |
Felagund | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:39 |
Sowieso de laatste jaren wel. | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:40 |
De Giro is dood | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:40 |
Treurig | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:40 |
De wielersport leeft en sterft met Remco. | |
Coelho | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:41 |
Wandeletappe tijdens de koninginnenrit | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:42 |
Eens. En het jaar daarvoor ook wel. Tijden veranderen. Einde tijdperk Giro ![]() | |
DecoAoreste | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:42 |
Ik denk wel dat veel mensen de Giro teveel romantiseren. Er zijn wel meer saaie Giro's geweest. 2012 was niet om aan te gluren, de zogenaamd spannende tweestrijd tussen Hesjedal en Rodriguez waarbij Rodriguez elke keer tot de laatste 500 meter wachtte om een aanval te plaatsen. Alleen de raid van De Gendt was nog wel geinig. 2013 was ook een grote deceptie, met een veel te sterke Nibali en diverse ingekorte/afgelaste etappes vanwege slecht weer. 2014 was eigenlijk ook wel een redelijke shitshow, weliswaar iets meer boeiende etappes maar ook dat gelazer met die rode vlag in de afdaling waar Quintana maximaal van profiteerde. Daarna was het wel gedaan met de spanning. Daarna kwamen een aantal mooie/spannende edities, al heb ik in de jaren 2016-2020 wel echt tandenknarsend gekeken vaak naar het feit dat er vrijwel ieder jaar een Nederlander de sterkste man in koers was maar dat er altijd omstandigheden waren waardoor hij niet won. Behalve in 2017, maar dat ging ook nog bijna mis door het poepincident. En dan de editie van vorig jaar die idd ook vrij saai was met veel klassementsrenners die wachtten tot de laatste paar kilometers. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:43 |
Remco in het roze had hoogstwaarschijnlijk ook vooral verdedigend gereden. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:45 |
Zoals de grote Mart ooit eens vertelde: de Giro is het zwaarste, de Tour de grootste en de Vuelta de gezelligste | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:46 |
Dat slaat alleen helemaal nergens op. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:49 |
![]() ![]() ![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:50 |
Acht minuten Wielrennen is dood | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:51 |
Ik snap niet waarom UAE, Jumbo niks doen, maar goed, blijkbaar zijn ze bang dat dat morgen terugkomt ofzo. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:51 |
Ik begrijp het wel, ze moeten knechten sparen voor morgen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:53 |
Da's rosbief. | |
DecoAoreste | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:56 |
Iemand een livestream van de Boucles de la Mayenne? Daar schijnt het wel koers te zijn. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:59 |
Gelukkig hebben we de mooie landschappen nog. | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:59 |
Het loopt allemaal niet zo lekker met de interviews bij Eurosport vandaag ![]() Jeroen zit lekker in het luchtledige te praten tegen 'Breukink'. | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:00 |
Goed gesprek dit | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:00 |
Ik denk een Kabelbreuk(ink) | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:01 |
We gaan richting de 10 minuten. Buitre als winnaar van deze Giero ![]() | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:01 |
Eerder ook al een opgenomen gesprek met Bouwman zonder Bouwman. | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:02 |
Jayco mag ook wel gaan rijden als ze Buitrago achter Dunbar willen houden | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:02 |
Ze hadden toch Kuss mee moeten sturen ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:04 |
Zou wel een mooie en verdiende winnaar zijn van deze Giro. | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:05 |
Is de passo Giau al met al de zwaarste klim deze giro? | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:06 |
Hey Breuk weet je nog hoe zwaar de klim was die je 35 jaar geleden hebt beklommen ![]() | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:06 |
Ik kan me indenken dat de slotklim van vandaag nog een heel stuk vervelender is. Korter, maar die laatste paar kilometer...au. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:07 |
Daarom gaat alles tot aan die laatste 3 km een muis baren. | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:08 |
Dat zou weer een deceptie zijn | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:09 |
Er is ook gewoon echt niemand die Jeroentje even verteld dat we de Breuk niet horen? | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:09 |
Ik kon hem prima verstaan na de onderbreking ![]() | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:10 |
Huh? Ik heb hem echt überhaupt niet gehoord ![]() Alsof zijn audio er gewoon niet was en Jeroen dingen vroeg aan het luchtledige. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:10 |
Ah, we gaan rijden voor de top 4-klassering van Dunbar! | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:11 |
Gaat Jayco rijden om de plek van Dunbar te beschermen. ![]() Parodie op een koers. | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:11 |
Ik hoorde hem ook prima | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:11 |
Op de Veluwe is alles mono ![]() | |
Marcoss | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:12 |
Hier ook prima ja | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:12 |
Ah, we gaan er aan beginnen. Alleen waarom dan die 3 minuten extra geven? | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:13 |
Op de TV was het prima te horen. PLAYER probleempje denk ik. | |
hhh38 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:14 |
Oke ik kan zo eindelijk kijken, zijn ze al op de Passo Giau? | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
In dit tempo over 3 uur. | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
Ah, dat zal het dan zijn denk ik inderdaad. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
Ackermann. Ackermann...... ACKERMANN rijdt op kop in een Dolomietenrit. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
De altijd overgewaardeerde player. | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
Ik kijk nu ook ![]() 8 minuten voorsprong, dat ziet er spannend uit! | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
Over 15km zijn we bij de voet van de Giau. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:15 |
Wel in de afdaling! | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:16 |
Gas geven op de Giau en de minuten vliegen er af | |
superniger | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:17 |
Gaan ze voor 17:00 finishen? | |
Pino112 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:17 |
Was dat een busje Alpecin? | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:17 |
Op die laatste 3 km kunnen ze al 2 minuten op een vermoeide Buitre goed maken. | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:18 |
Maar gaan ze dat doen? | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:19 |
Wat moet Jumbo anders met alle knechten? | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:20 |
Dat heb ik me al vaker afgevraagd ![]() | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:20 |
Sparen voor de rit naar Rome. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:20 |
Sparen voor de laatste 3 km. | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:20 |
Zelfs Cavendish hangt nog aan het peloton vast.. | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:20 |
Dat vermoed ik niet | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:21 |
Waaiers trekken ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:22 |
Gaan ze voor Buren finishen? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:23 |
Buren komt helaas te vervallen. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:23 |
Laatste kilometer loopt lichtjes op, dat zou Matthews het beste moeten liggen bij een massasprint. | |
Columbiafan | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:24 |
Bijzonder matig tempo. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:24 |
Doeme, kutwielrenners weer | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:24 |
Volgens de Wet van Herbert gaat de kopgroep niet bijgehaald kunnen worden, dus die mag sprinten voor plek 28. | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:27 |
Die wordt gewoon NK en dan moet hij nog een jaar door. | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:28 |
Bedankt voor de herhaling Jan. | |
Devolder | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:28 |
Jan, dit weten we allemaal al | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:29 |
Die heeft met een toeristentempo 8 minuten gekregen, inclusief knechtende Movistars en Ag2r's. Die heeft een WHOOP strain van 0,1 ofzo. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:29 |
Mja, als die durft te wachten wordt het een ander verhaal. | |
Pino112 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:30 |
Sneeuwgenot | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:32 |
WHOOP strain? Die term zie ik voor het eerst. | |
Steven184 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:34 |
2 jaar geleden geen Giro op ES gekeken? | |
WAvanBuren | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:34 |
Top, zo iemand op motor die alleen Spaans spreekt. | |
Fretwork | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:34 |
Giau, zwaarste klim die ik gedaan heb. Lekke band op de Pordoi, op omslagpunt racen om de cutoff te halen, Dumoulinetje in het dorpje en dan dat kloteding | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:36 |
Of dit jaar. | |
Marcoss | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:37 |
Buitrago lijkt me wel duidelijk favoriet voor de ritwinst | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:37 |
Nou UAE en Jumbo. Gashendel vol open | |
WAvanBuren | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:37 |
Ja, dit is wel binnen voor Boetrieko. | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:38 |
Regisseur zijnde zou ik het peloton uit protest de hele Giau niet in beeld nemen. | |
Mansjester | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:39 |
DOE IETS | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:39 |
Gloag er al af. Die hebben ze dus mooi opgespaard voor, ja, geen idee. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:39 |
Dit peloton mist een type Healy. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:39 |
Hallo Jumbo? | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:40 |
Daar gaat de bus | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:40 |
Al die UAE's en Zjumbo's die er nu afwapperen: bedankt. Voor niets. | |
Pino112 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:40 |
Ach de AG2R-ploegoto | |
heywoodu | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:40 |
Opbokken met je oto | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:40 |
Er was ook niet echt een vallei natuurlijk. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:41 |
Minimaal het halve peloton deze giro heeft echt helemaal niets gedaan. | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:42 |
Ackerfrans weet niet wat hem overkomt dat hij op de Giau nog bij de mensen rond rijdt | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:43 |
Wie kent hem nog? | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:44 |
Kom op he TAK TAK TAK | |
Steven184 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:45 |
Dat heb ik dan weer nauwelijks gedaan | |
Pino112 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:46 |
Heek kan er niks van | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:47 |
![]() | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:47 |
Meer dan de helft van het peloton kraakt onder de werken van Puccio en Swift, dan mag je terug naar niveau pro conti behalve als je een sprinter bent. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:49 |
Thomas, Roglic, Almeida is objectief een veel minder indrukwekkend podium dan Hesjedal, Purito, De Gendt. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:50 |
Hepburn ![]() ![]() | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:50 |
Dunbar, Zana, Matthews, De Marrekie, 'Heppie' Hepburn Jayco heeft obscure dingen uitgespookt in de voorbereiding. | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:50 |
Wat heb jij gesnoven? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:50 |
![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:51 |
Extreem goedkope bait | |
WAvanBuren | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:51 |
Cunego? | |
Marcoss | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:51 |
Gee.. dat kan helemaal niet deze Giro hè? | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:52 |
![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:52 |
Kunnen we Corratec aub nooit meer uitnodigen | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:53 |
Oomen dreigt te lossen. Fijn dat Jumbo hem gespaard heeft. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:53 |
Kan iemand alsjeblieft iets doen? Al was het maar doorgeven aan de ploegen dat er mensen kijken. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:55 |
UAE doe iets aub Almeida gaat lossen op laatste col, dat weten jullie. Wat een belediging voor Giau dit | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57 |
De Giro mist een type Pantani | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57 |
Ik vind dit minachting voor de Passo Giau. Dit is net zoiets als niet aangaan op de Redoute of de Poggio au grand complete over rijden. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57 |
Ik krijg Ayolt Kloosterboer-gedachten van deze rit. | |
Mani89 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57 |
Kan de constante lofzang over Gee misschien ook maar een heel klein beetje kritisch beschouwd worden? Bijkans 26 jaren oud en nog nooit ergens vooraan gereden. Totaal lachwekkond. | |
TommyL0204 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57 |
Slaapverwekkend. Baloise Belgium Tour, kom er maar in | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:58 |
Mathieu maakt tenminste wel koers ![]() | |
WAvanBuren | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:59 |
Stelling: Dit is de matigste Giro van de 21e eeuw. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:59 |
Wat is het nut van UAE en Jumbo? | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
7 minuten ![]() Weerzinwekkend | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
Bij nader inzien was Hindley een prachtige eindwinnaar. | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
Jack moet nog 40 km alleen op deze manier. Maar goed, 7 minuten op een wandelend peloton lijkt me meer dan genoeg. | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
Sinds wanneer kan Hepburn klimmen? ![]() | |
Funzel | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
Ach het is tenminste iemand die nog een beetje koers maakt. Ben ik 'm allang dankbaar voor. | |
Blik | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
Kopgroep wint zelfs tijd op de Giau ![]() | |
Koffieplanter | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:01 |
Ben Swift lost, jammer. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:01 |
Niet. Dit gaat gewoon vreselijk traag | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:01 |
Naja, hij kan wel gewoon Buitrago volgen. | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:01 |
Ik weet nog altijd niet wat Jumbo met alle knechten moet. | |
Hamlapjes | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:02 |
Diskwalificeer dat hele peloton maar, voor minachting van de koers ![]() | |
Faraday01 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:02 |
Fuik opzetten en weg achter Roglic dicht zetten ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:03 |
We hebben drie weken lang naar helemaal niets lopen te kijken. | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:03 |
Jumbo zal wel denken dat Roglic meer gebaat is bij een explosieve finale. Maar UAE schreeuwde van alle daken dat Zjwa het juist van een zware slopende dag moest hebben. | |
Zorro | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:04 |
Ze zijn zich natuurlijk aan het voorbereiden op de VERSCHRIKKELIJKE weerstomstandigheden straks. Wellicht kunnen ze een deel van de rit schrappen. Dit is toch niet te doen. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:04 |
Kijken naar groeiend gras was interessanter dan deze Giro | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:05 |
Hepburn, doe even normaal vriend. | |
Felagund | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:05 |
Ik ben blij dat ik niet veel heb kunnen kijken deze Giro. m | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:06 |
Kunnen ze Contador niet van die motor af halen en op een fiets zetten? | |
Steven184 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:06 |
Zojuist gedaan, bleek het kunstgras te zijn. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07 |
Als Puccio in zo'n 'zware' bergrit nog op kop fietst gaat er iets mis | |
wimderon | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07 |
UAE gaat zo vol de afdaling in met Vine op kop, dat moet het droomplan zijn. | |
Pino112 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07 |
Prachtige beelden | |
Chiappucci | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:08 |
Ik kom er net pas achter dat Jungels meedoet deze Giro. | |
Scorpion_17 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:08 |
Zooo mooi zeg daarboven op de top ![]() | |
WAvanBuren | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:09 |
Zojuist mijn highscore in Tetris verbeterd ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:09 |
Ik had hem 3x in CM. Je kunt raden dat ik hem vrij nutteloos vind. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:10 |
Het zonnetje schijnt bij Hannah | |
Mexicanobakker | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:10 |
Ik ben bezig met Rollercoaster tycoon | |
Scorpion_17 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:10 |
Hannah Walker is niet verkeerd |