Je kan sowieso in het taakbeheer kijken hoeveel RAM er in gebruik is door Excel op het moment dat je die "not responding" melding krijgt.quote:Op donderdag 25 mei 2023 22:48 schreef einzeinz het volgende:
Als je heel veel data hebt in Excel, ik spreek dan om 30.000 à 50.000 records, en je Excel loopt hier geregeld bij vast Daarmee bedoel ik dat je niets kunt doen en je de melding krijgt: 'Not responding'.
Kan dat dan opgelost worden door enkel naar een zwaardere processor te kijken?
Intel Core I7 of zelfs I9 i.p.v. I5.
Of moet ik ook rekening houden met bv. ram geheugen? Ik heb bv. maar 16GB ram, misschien volstaat 32GB wel?
Of spelen er ook nog andere zaken mee?
Een snellere processor gaat zeker op een positieve manier van invloed zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2023 23:54 schreef einzeinz het volgende:
Dus een zwaardere processor zal 0,00 invloed hebben?
Dat kan er ook aan liggen dat de data even niet bereikbaar is geweest.quote:Op donderdag 25 mei 2023 22:48 schreef einzeinz het volgende:
Als je heel veel data hebt in Excel, ik spreek dan om 30.000 à 50.000 records, en je Excel loopt hier geregeld bij vast Daarmee bedoel ik dat je niets kunt doen en je de melding krijgt: 'Not responding'.
Een snellere processor zal de verwerking versnellen, maar niet verhinderen dat hij vastloopt; je loopt alleen sneller vast.quote:Op donderdag 25 mei 2023 23:54 schreef einzeinz het volgende:
Dus een zwaardere processor zal 0,00 invloed hebben?
Dude, dat is een midrange laptop cpu uit 2018. Nee, die gaat niet als de brandweerquote:Op vrijdag 26 mei 2023 11:09 schreef einzeinz het volgende:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-8265U CPU @ 1.60GHz
RAM: 16GB
Ik denk dat het vertragen/vastlopen van Excel hem hier zit.
Processor zou een I7 moeten zijn, of toch op z'n minst een I5 met een kloksnelheid dat boven de 2,50GHz ligt.
En het RAM geheugen zou beter uitbreiden naar 32GB.
Dit is een laptop van het werk. Mijn eigen laptop is recenter en heeft die problemen veel minder.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 11:17 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dude, dat is een midrange laptop cpu uit 2018. Nee, die gaat niet als de brandweer
Verder zegt een i5, i7 of i9 zonder verdere specificaties helemaal niks en gigahertzen zeggen tegenwoordig nog veel minder.
Kijk even wat Excel aan RAM verbruikt in de task manager, want als je nu < 16 GB verbruikt, heeft upgraden naar 32 GB helemaal geen zin, ook al is RAM spotgoedkoop op het moment.
Er zitten draaitabellen in. Geen macro's.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 11:26 schreef Mr_Belvedere het volgende:
De meeste relatief grote excel sheets lopen vast vanwege externe (database) koppelingen die op dat moment even niet bereikbaar zijn of door nooit bijgehouden macro's die naar allerlei netwerkverbindingen willen.
Zitten er draaitabellen, odbc koppelingen en dat soort connectivity in deze excel sheet?
En worden die tabellen gemaakt met interne info uit de sheet zelf of gevoed met externe info via database/netwerkkoppeling?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 11:39 schreef einzeinz het volgende:
Er zitten draaitabellen in. Geen macro's.
Nee, is allemaal intern met een tabblad voor een draaitabelquote:Op vrijdag 26 mei 2023 14:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En worden die tabellen gemaakt met interne info uit de sheet zelf of gevoed met externe info via database/netwerkkoppeling?
Vastlopen is vastlopen, dat doet die net zozeer op een 1 GHz als een 4 GHz CPU, alleen is hij eerder aan het punt van vastlopen toe als hij sneller is.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 11:09 schreef einzeinz het volgende:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-8265U CPU @ 1.60GHz
RAM: 16GB
Ik denk dat het vertragen/vastlopen van Excel hem hier zit.
Processor zou een I7 moeten zijn, of toch op z'n minst een I5 met een kloksnelheid dat boven de 2,50GHz ligt.
En het RAM geheugen zou beter uitbreiden naar 32GB.
Interne dataquote:Op vrijdag 26 mei 2023 14:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En worden die tabellen gemaakt met interne info uit de sheet zelf of gevoed met externe info via database/netwerkkoppeling?
SSD met 512GB aan opslagquote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gebruik je een ssd of een ouwe harddisk.
Als je een ouwe harddisk gebruikt kan die de data niet op tijd leveren.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923140
512gb zal geen mmc geheugen zijn en afgezien van die troep is geen enkele ssd tergend traag.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:15 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
In SSDs zit ook heel veel verschil je hebt tergend langzame SSDs en bloed snelle
Dit doet de ogen van een database expert bloeden.quote:Op donderdag 25 mei 2023 23:58 schreef Geitenkamp het volgende:
@:-sigaartje is excel database expert!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |