quote:
Op vrijdag 26 mei 2023 18:16 schreef Sfancta het volgende:[..]
Ik vind het erg hoe je Tyson noemt. Hoewel ik het niet eens ben met hem, heb ik toch enorm veel respect voor hem en vind ik hem een topwetenschapper.
Je uitspraak
Creationisten zijn toch altijd de beste wetenschappers geweest dat vind ik nogal wat. Dan blaas je hoog van de toren.
Het doel van wetenschap is een verklaring te vinden van observaties zonder dat daar gevoelens bij komen kijken. Ik denk dat dat laatste zeer belangrijk is. Wetenschap en religie zijn twee totaal verschillende dingen. Wetenschap heeft ook een totaal andere functie. Net zoals bestuur van een land gescheiden moet worden van religie, zo moet wetenschap ook gescheiden blijven van religie.
Een grote fout is dat veel mensen die twee dingen met elkaar gaan vermengen. En dan krijg je zinloze uitspraken die alleen maar leiden tot fatale verwarring.
Een goed voorbeeld las ik een keer in Trouw. Een arts had onderzoek gedaan naar gebedsgenezing en daar kwamen opmerkelijke resultaten uit. De arts was een diepgelovig christen, maar wat hij hier zo goed deed was dat hij zijn geloof niet betrok bij het onderzoek, ook geen enkele vooringenomenheid. Hij keek puur naar de feiten en observeerde alleen zonder enkel gevoel. Zijn conclusie was niet "Zie je wel...", nee "Een deel van de gevallen was zeer opmerkelijk te noemen en onverklaarbaar". Ik vond dat een erg frisse vorm van benaderen.
Hoe anderen omgaan met zijn observaties, moet iedereen weten, maar hij deed dit uitstekend in zijn rol als wetenschapper.
Jij begrijpt dus eigenlijk niks. Je hebt de 2 fundamentele categorieen van creator en creatie nodig, om subjectiviteit en objectiveit te kunnen valideren, respectievelijk, en dus ook om subjectiveit en objectiviteit van elkaar te kunnen scheiden. In materialisme is er juist een menging van feit en mening, omdat er maar 1 fundamentele categorie is van materie, waar subjectiviteit en objectiviteit beide in moeten. Waardoor de betekenis van feit en mening in elkaar gaan overlopen. Zoals je goed kunt zien aan de woke cultuur op de universiteiten.
Ik heb die TV uitzending over het universum van Tyson bekeken. Tyson zet het universum weg als raar en onzinnig, met dat commentaar van hem en die malle muziek erbij. Of hoe vindt jij dan hij het universum neerzet? Tyson heeft gewoon geen besef van de geest die creeert, en daarom heeft hij geen gevoel erbij, en dan is het onvermijdbaar dat zo iemand het universum wegzet als complexe onbenulligheid. Belachelijk.
Het is een goedkope strategie om je gevoel uit te schakelen om objectief te zijn, dat nooit gaat werken voor echt genuanceerde wetenschap. Het kost emotioneel veel moeite om eerlijk te zijn, en materialisten kunnen dat niet opbrengen, om dat ze geen begrip hebben van hoe subjectiviteit werkt.
De covid wetenschappers zijn ook buitengewoon slecht. Hoezo ga je een vaccin maken dat zich gaat repliceren, waar je dus niet de dosis van kan controleren? De reden waarom wetenschappers zulke fouten maken, is omdat ze geen idee hebben wat hun emoties aan het doen zijn. Het is niet zo dat ze stiekum worden omgekocht met geld, maar ze krijgen wel geld, en gaan dan argumenteren voor het standpunt waarmee ze geld krijgen, omdat ze hun emoties niet in de hand hebben, omdat ze subjectiviteit niet snappen.