abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 24 mei 2023 @ 23:14:58 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209271193

Welkom bij de Fok!Fotografie Slowchat!

Fotografie is natuurlijk een hele serieuze zaak, maar de fotograaf erachter is natuurlijk niet altijd even serieus met fotografie bezig! Kortom, wij zijn ook mensen die af en toe probleempjes hebben met auto's of de economische crisis, peinzen over wat we vanavond zullen gaan eten en we maken ons ook wel eens zorgen om wanneer de wasmachine het zal begeven... Slowchat time!

Merken
Canon || Nikon || Pentax || Sony || Olympus || Panasonic || Leica || Fuji || Hasselblad || Mamiya

Handige Links
DPReview || DxO
Google

En weer driehonderd nieuwe mogelijkheden om de einden aan elkaar te ouwenelen :Y

Nog uit de vorige
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 09:39 schreef Morri2 het volgende:
Ik ben bezig geweest met het fotograferen van 'honden in actie'. Ik had een mooi 'slachtoffer' gevonden in de jonge hond van kennissen. Ze hebben liever niet dat de foto's op Internet worden gepost, dus ik kan ze niet laten zien. Maar het was, voor een eerste keer, best aardig gelukt en ze waren erg blij met de foto's.
Altijd jammer als je het niet even kunt delen. Wat dan wel weer herkenbaar is is dat gevoel dat je bij een eerste poging in elk geval goed resultaat hebt weten neer te zetten :Y

Waar ik zelf steeds meer trek in begin te krijgen: Op de laatste fotograficabeurs in maart kocht ik een oude Meyer 3.5/180mm preset die nog steeds een keer in actie moet komen.
Wordt een dingetje voor morgen. Vanavond dan nog even een keer checken, eventueel wat tussenringen bij elkaar zoeken en vooral even een flinke sessie 'droogzwemmen' ofwel aanvoelen hoe je hem het effectiefst in de scherpte fietst.
En dan morgen kijken wat we er op een eerste keer uit kunnen toveren.
en als dat dan allemaal een beetje wil functioneren heb ik nog een Zeiss Jena Sonnar 4/300mm uit het jaar kruik liggen die ook erg graag wel laten zien waar ie zo goed in is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 24 mei 2023 @ 23:37:56 #2
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_209271394
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 23:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het is in elk geval een camera waar je best gelukkig mee gaat worden als in flinke sensor, mogelijkheden te over en je kunt er zo makkelijk en moeilijk mee doen als je zelf wilt.
Prijs lijkt best in orde als ie daadwerkelijk weinig opnamen op zijn geweten heeft.
^O^ Lijkt me ook.
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 23:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Volgens mij begint Canon met mapje 101 en dan daarin 9999 foto's. Dus 41 mappen is best veel :+
In de handleiding staat max 2000 per folder en de foldernummering gaat eentje omhoog bij nieuwe sd/kaartwissel. Dus kan je ook weer niet heel veel mee.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 mei 2023 @ 08:31:57 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209284754
quote:
14s.gif Op woensdag 24 mei 2023 23:37 schreef Pino112 het volgende:

[..]
^O^ Lijkt me ook.
[..]
In de handleiding staat max 2000 per folder en de foldernummering gaat eentje omhoog bij nieuwe sd/kaartwissel. Dus kan je ook weer niet heel veel mee.
Die mapnummering is inderdaad iets vaags bij alle merken. Mijn eerste A77 kocht ik voor een prikkie in de veronderstelling dat ie al heel veel had gehad.
Bij het achterhalen van de echte tellerstand bleek ie nog maar op ongeveer 13.000 te staan ofwel net ingereden :')

Dat achterhalen van de echte tellerstand is dan ook weer per merk verschillend. Soms eenvoudig, soms een heksentoer en heel soms compleet onmogelijk.

Over het algemeen geldt dat als een camera er nog uitziet alsof ie net uit de verpakking komt en je geen duidelijke slijtagekenmerken bij knoppen en dergelijke ziet en electrisch aangedreven dingen nog mooi stilletjes functioneren, hij nog wel een jeugd of twee mee kan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Ouwesok op 26-05-2023 08:41:26 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 mei 2023 @ 19:14:03 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209306056
Een paar uurtjes struikgewastijd vanmiddag. Vorige week een poging gedaan met Sigma's macrotel 4/300mm, vanmiddag ging ik weg met de even oude Sigma Scalematic 3.5/200mm, ook uit de tijd dat Sigma's nog twee scherpstelringen hadden al werkt het bij Scalematic weer anders dan bij die andere lenzen uit die tijd.

Waar Macrotel ronduit lastig werkt lukt het met met Scalematic nog meer dan verdienstelijk om libellen te fotograferen, tot de 180mm macro's hun opwachting maakten was het zelfs mijn voornaamste libellenlens, toen nog op de G1 en nu dus op de G85 waarmee het toch een stuk makkelijker gaat.

Een gewone oeverlibel

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 mei 2023 @ 22:14:41 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209332487
Nog meer proberen met die Panny. Vandaag onder andere de Cosina 60-300mm er eens op die tot ongeveer 1:4 gaat en daarmee goed zou moeten zijn voor pakweg een libel, een viervlek in dit geval.

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Nog meer dingetjes uitgeprobeerd en in totaal zeven soorten libellen voor de lens gehad, een goeie portie buitenlucht en beweging gehad, kortom weer leuk kunnen spelen.
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 18:09:35 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209400626
Zo, vandaag weer een rondje getrapt. 44km. Wat landschapsfoto's en had een tussenstop bij Museumspoorlijn STAR.

Vorige week ook een rondje gemaakt.

Beide keren de Rollei 2.8C mee. Met deze camera merk je toch wel dat ie duidelijk een stukje ouder is dan de andere camera's die ik heb en die twintig jaar (RB67 is ±50 jaar, de 2.8C zal zo rond de 70 jaar oud zijn) lijken toch wel belangrijk in de ontwikkeling van camera's.

Het matglas is toch een stuk minder duidelijk, het vergrootglas uitklappen gaat lastiger, sluitertijd van 1/500 kun je alleen instellen als de sluiter ontspannen is, de ontspanknop moet je best ver indrukken en daardoor vind ik het lastig om de horizon recht te houden. Als je er aan denk de camera helemaal in je linkerhand hebt zodat je je rechterhand helemaal vrij hebt om de sluiterknop in te drukken gaat het overigens goed.

Nou ja, gaat allemaal wel, laten we het eigenaardigheden noemen :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juni 2023 @ 22:13:06 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209403861
Rollei was eigenlijk bijzonder conservatief als het op de ontwerpen aankwam, elke innovatie werd als 'vies' beschouwd en daarom waren de Rolleiflexen, hoewel bijzonder robuust en optisch absoluut juwelenklasse eigenlijk hopeloos verouderd.
Het is volgens mij ook het gebrek aan innovatie geweest waarom Rollei vanaf pakweg 1970 een doorlopend zorgenkindje was. De echte innovatieve concepten kwamen pas toen Hasselblad, Mamiya en Bronica de markt zo ongeveer helemaal hadden verdeeld. De 600x-serie is, hoewel prachtig spul eigenlijk nooit zo groot geworden als ie eigenlijk had verdiend.
Daarbij ging Rollei veel te laat met kleinbeelddingen bezig en bouwde camera's die, hoewel ook weer fraai spul niets aan de wereld toe wisten te voegen.
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 22:24:39 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209404056
Misschien, maar toch vind ik de 3.5F toch wel fijner werken tot dusverre. Geen idee wanneer die op de markt kwam.

Rollei had ook lange tijd een gentleman's agreement met Hasselblad, zij de TLR, Hasselblad de SLR. Pas toen het bijna te laat was, heeft Rollei die verbroken.

Als je ook kijkt hoeveel verschillende versies Rollei heeft gehad van bijna hetzelfde product, zou je niet zeggen dat ze bang waren voor innovatie.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juni 2023 @ 23:49:51 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209404756
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:24 schreef derLudolf het volgende:
Misschien, maar toch vind ik de 3.5F toch wel fijner werken tot dusverre. Geen idee wanneer die op de markt kwam.

Rollei had ook lange tijd een gentleman's agreement met Hasselblad, zij de TLR, Hasselblad de SLR. Pas toen het bijna te laat was, heeft Rollei die verbroken.

Als je ook kijkt hoeveel verschillende versies Rollei heeft gehad van bijna hetzelfde product, zou je niet zeggen dat ze bang waren voor innovatie.
Er was nog een reden dat Rollei zolang geen éénogen maakte. Ik weet niet meer of het Franke of Heidecke was die had gezworen dat slechts over zijn lijk een eenogige middenformaatcamera de naam Rollei zou krijgen.
Kort na de uitvaart kwam er ineens een SL66 op het toneel :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 juni 2023 @ 18:51:38 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209412515
Oh ja, die had ik ook nog.

Mijn Tamron 572D, de cheap-ass 70-300mm heb ik al sinds pakweg 2006 en hij heeft best wel de nodige draaiuren meegemaakt. Hij wordt nu merkbaar oud en hoewel optisch nog helemaal het goedkope feestje dat hem zo leuk maakte begint ie mechanisch wat af te takelen. Houdt in dat ie manual nogal rottig scherp begint te stellen, niet meer dat vloeiende wat je ervan wilt hebben.

Op een van de fotograficabeurzen had ik al eens zijn tijdgenoot weten te vangen voor niet al te veel, een Sigma APO 4-5.6/70-300mm met ook zo'n macroknop voor 1:2, puur omdat er in het gezin nogal wat gebruik van gemaakt werd (tot de Tamron A005 zijn opwachting maakte).

De Sigma wordt nu vrij intensief meegenomen op libellenjacht en hij lijkt aardig gelijkwaardig aan de 572D.

Wat ik ook nog had liggen was een Soligor 1.7x converter met A-mount. Zo een heb ik ook voor Canon en die deed wonderen in combinatie met ook weer zo'n Sigma.
Toch maar eens met die combi op mijn A77 het Kuinderbos in getrokken voor een paar proefschoten. Als de libellen wat rottig te benaderen zijn kan zo'n convertertje je heel aardig uit de brand helpen en er is altijd wel een hoekje in een tas waar je hem kunt parkeren.

Scherpstellen (altijd manual bij libellen, ook zonder converter) gaat wat moeizamer dan zonder de converter, ook omdat focus peaking een stuk minder fanatiek werkt met een extra stuk glas.
Het resultaat is echter best wel bemoedigend :Y

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 juni 2023 @ 10:48:33 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209428789
Nog allemaal uit de geruchtenhoek maar er wordt gemompeld dat Zeiss de fotobranche voor gezien houdt

En dat zou uiteraard bijzonder jammer zijn -O-
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:46 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209428852
Met een collectie van een stuk of vijf Novoflex Schnellschuss lenzen en diverse schouderstatiefoplossingen is het dan wel weer aardig om te zien dat het concept nog niet helemaal dood is

Stock cam is onderdeel van een crowdfunding-dingetje. Benieuwd of het wat wordt, het schouderstatief in deze vorm is eigenlijk een bijzonder ondergewaardeerd hulpmiddeltje dat minstens zo effectief kan werken als welke vorm van stabilisatie dan ook.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 juni 2023 @ 20:50:19 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209435866
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:48 schreef Ouwesok het volgende:
Nog allemaal uit de geruchtenhoek maar er wordt gemompeld dat Zeiss de fotobranche voor gezien houdt

En inmiddels blijkt Zeiss er zelf ook iets over te hebben gezegd. Ze gaan er niet mee stoppen zoals werd gesuggereerd, ze hebben echter wel te maken met verkopen die nogal ingekakt zijn na de wereldwijde pandemie en waar de anderen weer opkrabbelen komt het bij Zeiss nog niet echt op gang. Wat men aangeeft is dat de aandacht een beetje wordt verlegd naar andere gebieden. De fotolenzen blijven er wel, de service blijft ook, alleen gaat men daarbij andere gebieden en dan met name 'mobile imaging' bedienen waar men nog wel groei in ziet.
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 22:43:44 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209437379
En ik zou zeggen dat de kwaliteit bij "Mobile imaging" ook veel minder kritisch is (=meer marge), d'r zit immers maar een heel klein sensortje achter (hoewel kleinbeeldglas haalt meer lijnen/mm dan MF glas) en de boel wordt toch softwarematig helemaal gecorrigeerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 juni 2023 @ 00:19:11 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209483420
Vandaag maar eens de minst warme kant van Nederland opgezocht en een bezoekje gebracht aan Hoenderdaell, een hele aparte dierentuin op een bos- en dus schaduwrijk landgoed.

Ze hebben er bijzonder veel roofvogels en geven daarmee een hele aparte show, totaal anders dan de wat opgeleukte valkeniersdemo's die je elders te zien krijgt. Niet de begeleiders maar de vogels zelf bepalen het verloop van de show en als ze er een keer geen zin an hebben is dat helemaal niet erg.

De woestijnbuizerds hadden er ondanks de hitte wél zin in en vertoonden zich keurig voor mijn lens.

Parabuteo unicinctus by Ouwesok, on Flickr

opvallend dat geen van de vogels riempjes aan de poten droeg
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 juni 2023 @ 21:29:41 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209647552
De Tammy A005 krijgt een paar bewonderende blikken.

Moderator zondag 25 juni 2023 @ 21:42:10 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209647744
Whaha prachtig.

Ik ben nog onderweg naar huis van een weekendje Schwarzwald. Twee rollen diafilm en eentje kleurnegatief met de Rolleiflex geschoten.

Met de Canon EF ook anderhalf rol. Wou afgelopen week nog snel wat ontwikkelen, maar het afkoelen van stop en fixeer duurde me te lang.

Verder laatste tijd niet veel tijd gehad om te fotograferen. Half juli hopelijk weer.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 juni 2023 @ 17:18:20 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209656042
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 juni 2023 @ 08:53:50 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209700548
pi_209704619
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:48 schreef Ouwesok het volgende:

Schrok hier kort van. :{ Zit al een maand of wat, zo niet een jaar, te dubben om "voor de lolz" een Loxia 35 te halen en dacht nu meteen, als Zeiss stopt, gaan de prijzen van die dingen (tweedehands) omhoog.

Zal wel zo'n storm niet lopen though.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 juni 2023 @ 14:01:35 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209704766
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 13:51 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Schrok hier kort van. :{ Zit al een maand of wat, zo niet een jaar, te dubben om "voor de lolz" een Loxia 35 te halen en dacht nu meteen, als Zeiss stopt, gaan de prijzen van die dingen (tweedehands) omhoog.

Zal wel zo'n storm niet lopen though.
Het bleek allemaal weer wat voorbarig te zijn al is het inmiddels in fotoland wel zo dat ik eigenlijk helemaal nergens meer van schrik.
  Moderator zaterdag 1 juli 2023 @ 00:25:01 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209712617
quote:
Bizar inderdaad. Je kunt er ook een flink blauw oog van krijgen denk ik als je dan net de camera voor je oog hebt.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 1 juli 2023 @ 10:57:13 #23
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_209714993
Over m'n vraag in het einde van het vorige deel: het budget is iets opgehoogd en het is een Sony RX 100 VA geworden via Marktplaats.
Komt als het goed is maandag binnen, ben benieuwd :D
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 juli 2023 @ 11:59:26 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209715744
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 10:57 schreef Pino112 het volgende:
Over m'n vraag in het einde van het vorige deel: het budget is iets opgehoogd en het is een Sony RX 100 VA geworden via Marktplaats.
Komt als het goed is maandag binnen, ben benieuwd :D
Moowj, alvast veel plezier ermee.

Laat, zodra je er resultaat mee hebt ons hier ook even meegenieten. Altijd inspirerend om te zien wat anderen uit zo'n camera toveren :Y
  zaterdag 1 juli 2023 @ 13:25:35 #25
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_209717171
Zijn er eigenlijk nog wel eens FOT-meets in een dierentuin oid?
stupidity has become as common as common sense was before
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')