Stikstof in de lucht en bodemquote:Op woensdag 8 juni 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Stikstof gehaltes zijn in nederland gevaarlijk hoog.
Hele gebieden zie je naar de kloten gaan, je komt in het bos geen boom meer tegen.
Dit kan zo niet langer!
Gelukkig wordt er nu keihard ingegrepen met een minster van stikstof.
https://nos.nl/index.php/(...)rd-geen-andere-keuze
quote:Wat Jekel nog wel graag van Jaspers wilde weten: vandaar de aanvallende, ongenuanceerde toon van het boek, waarin zelfs de integriteit van sommige wetenschappers in twijfel wordt getrokken? ‘Als freelancer hoef ik me niet naar mijn werkgever te voegen’, antwoordde Jaspers. ‘En nu ja, het zit ook een beetje in mijn natuur.’ Zijn boek is bedoeld als pamflet of polemiek, stelt Jaspers. ‘Net zoals veel columnisten de boel op scherp stellen door in de aanval te gaan, doe ik dat ook. Als ik een heel genuanceerd boek had gemaakt had er niemand geklaagd, maar had ook vrijwel niemand het gelezen.’
nu weer 150.000 hectare kwetsbare natuur erbij maken dat helpt ook niet ergquote:Op donderdag 25 mei 2023 12:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De schrijver van 'De stikstoffuik', het boek wat velen gebruiken in deze discussie om aan te geven dat het allemaal onzin is, geeft nu zelf toe dat het een pamflet of polemiek is, en niet een wetenschap-journalistiek boek.
https://www.vwn.nu/nieuws/verslag-stikstofdebat
[..]
quote:Boeren krijgen vandaag meer te horen over de uitkoopregelingen. Ondernemers die met hun bedrijf gaan stoppen en zich willen laten uitkopen, kunnen zich vanaf begin juli aanmelden.
Minister Christianne van der Wal (Stikstof) introduceert vandaag twee langverwachte regelingen die vrijdag in de ministerraad zijn goedgekeurd.
De eerste regeling geldt voor de ongeveer drieduizend grote stikstofuitstoters in de buurt van gevoelige natuurgebieden. Het gaat om de zogenoemde piekbelasters, die het kabinet het liefst op vrijwillige basis wil uitkopen. Deze ondernemers krijgen maximaal 120 procent van hun bedrijfswaarde vergoed.
De minister noemde deze regeling eerder een "woest aantrekkelijke" optie. Voorwaarde is wel dat uitgekochte boeren hun bedrijf niet in Nederland of elders in de Europese Unie voortzetten.
Daarnaast is er een algemene beëindigingsregeling voor boeren die willen stoppen met hun bedrijf.
quote:Het kabinet maakt vandaag de voorwaarden voor piekbelasters bekend. Boeren die hieraan voldoen, kunnen zich vrijwillig laten uitkopen. De regeling gaat in juli in. Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) waarschuwt alvast: er komt geen beter aanbod.
"Er komt hierna geen beter aanbod voor ondernemers die hun veehouderijactiviteit willen beëindigen", schrijft Van der Wal in een maandag gepubliceerde Kamerbrief.
De technische uitleg luidt dat een boer piekbelaster is als die jaarlijks minstens 2.500 mol stikstofdepositie bij beschermde natuurgebieden veroorzaakt. Het gaat om het gebied binnen een straal van 25 kilometer van een boerderij.
Via een online tool kunnen boeren hun bedrijfsgegevens invullen. Zo komen ze erachter of ze in aanmerking komen voor de opkoopregeling. De inschrijving begint in juli en blijft tot april 2024 geopend.
Vandaag is ook de uitkoopregeling beschikbaar voor veehouders die geen piekbelaster zijn. Het gaat hier om zo'n tienduizend bedrijven. Boeren kunnen zich hiervoor tot december dit jaar inschrijven.
Het kabinet reserveert voor beide uitkoopregelingen zo'n 1,5 miljard euro.
Uitkopen van boeren belangrijk in stikstofbeleid
De piekbelastersaanpak is een belangrijke pijler van het stikstofbeleid. Het kabinet schat dat er zo'n drieduizend boeren voor in aanmerking komen.
Het gaat om ondernemers die met hun stallen vlak bij stikstofgevoelige natuurgebieden zitten. Dat is vooral in Gelderland rondom de Veluwe en in Noord-Brabant het geval.
Zij krijgen maximaal 120 procent van hun bedrijfswaarde vergoed. Van der Wal noemt dit steeds "een woest aantrekkelijke" regeling.
Daar staan twee harde voorwaarden tegenover: minstens 85 procent van de stikstofuitstoot moet blijvend worden verlaagd en de boeren mogen het bedrijf niet in Nederland of elders in de Europese Unie voortzetten. Je mag dus geen vee meer houden, maar wel een ander bedrijf starten, ook op dezelfde locatie.
Het uitkopen van boeren is een van de regelingen. Een boer kan ook verduurzamen, minder vee houden op dezelfde hoeveelheid grond (extensivering) of het bedrijf verplaatsen.
Als deze regelingen toch te weinig stikstofreductie in een gebied oplevert, dan kan het kabinet overgaan tot verplichte uitkoop.
Die schrijver was uitgenodigd bij een podcast van De Nieuwe Wereld geloof ik. Binnen een minuut was ik al klaar met dat gezwets. Zelfde had ik vannacht met Buitenhof waar de LTO-voorman en een journalistiek verslaggever van de NRC waren uitgenodigd.quote:Op donderdag 25 mei 2023 12:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De schrijver van 'De stikstoffuik', het boek wat velen gebruiken in deze discussie om aan te geven dat het allemaal onzin is, geeft nu zelf toe dat het een pamflet of polemiek is, en niet een wetenschap-journalistiek boek.
https://www.vwn.nu/nieuws/verslag-stikstofdebat
[..]
dus je krijgt 120% van de totale waarde in economisch verkeer en je mag toch de grond en gebouwen houden en een akkerbouw- of recreatie bedrijf startenquote:
Meteen je mini camping gefinancierdquote:Op maandag 12 juni 2023 16:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus je krijgt 120% van de totale waarde in economisch verkeer en je mag toch de grond en gebouwen houden en een akkerbouw- of recreatie bedrijf starten
Dat zou woest aantrekkelijk zijn
recreatie heeft absoluut de toekomst in Nederland , gaat goed samen met natuur en met de klimaat veranderingquote:
Weet je wie het hardste lacht?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
quote:Op maandag 12 juni 2023 23:52 schreef nils7 het volgende:
[..]
Weet je wie het hardste lacht?nee D66 , die krijgt er weer heel veel domme leden bijSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die discussieren of je asielzoekers die niet in diepe nood zitten met terugsturen ja dan nee, terwijl ze heel goed waten dat er geen een terug gaat, omdat ze geld voor de overtocht geleend hebben en die moet eerst terug betaald worden
[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 13-06-2023 05:59:49 ]When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
quote:ASSEN (ANP) - De twaalf Nederlandse provincies denken 58,6 miljard euro nodig te hebben om hun plannen voor het landelijk gebied en het terugdringen van stikstofdepositie te kunnen uitvoeren.
Eerder was al duidelijk dat de wensen van de provincies het fonds met daarin 24,3 miljard euro ruim zouden overschrijden.
Drenthe meldde dinsdag als laatste provincie hoeveel geld het denkt nodig te hebben.
Eerder bleef de provincie daar vaag in, totdat het Rijk aangaf dat Drenthe zo het risico loopt helemaal niks te krijgen, zeker de komende twee jaar niet.
Daarop noemde het provinciebestuur toch een bedrag: 4,5 miljard.
Gelderland legde eerder de grootste claim op tafel.
De provincie met daarin het grootste Natura 2000-gebied, de Veluwe, zegt 10 miljard nodig te hebben voor de transitie van het platteland. Zuid-Holland (9 miljard) en Noord-Brabant (8) zitten dicht achter dat geclaimde bedrag. Limburg wil circa 6 miljard, Overijssel (5,2), Friesland (5,2), Utrecht (3,7), Groningen (3,1), Zeeland (1,7), Noord-Holland (1,2) en Flevoland (1) brengen het totaalbedrag op een ruime verdubbeling van de beschikbare gelden.
Kan ook zijn dat men in Wijk aan Zee extreem veel met houtkachels stookt , vandaar al die kankerquote:Niet Tata of Schiphol, maar houtkachels lijken grootste vervuilers
PETER SCHAT
1 uur geledenin BINNENLAND
HAARLEM - Vorig jaar nam de concentratie kankerverwekkende pak's in de lucht toe ten opzichte van het jaar ervoor in de IJmond, het havengebied van Amsterdam en Haarlemmermeer.
De GGD Amsterdam vermoedt dat vaker aanmaken van houtkacheltjes en open haarden hier wel eens aan ten grondslag zou kunnen liggen en gaat nader onderzoek doen.
De resultaten worden na de zomer verwacht.
stront is geen vuil , stront is mestquote:
Het land opheffen is de enige optie nog. Misschien aansluiting bij onze oosterburen. Dan kunnen we het stikstof gemiddelde verdelen over meer oppervlakte.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 14:06 schreef tja77 het volgende:
Succes met die woningnood oplossen.
Ik stel voor om een voortplantingsbeperking in te voeren, max. 1 kind per gezin.
wie moet dan jouw AOW gaan betalen ??quote:Op donderdag 31 augustus 2023 14:06 schreef tja77 het volgende:
Succes met die woningnood oplossen.
Ik stel voor om een voortplantingsbeperking in te voeren, max. 1 kind per gezin.
Land opheffen is iets voor over 100-200 jaar, als de zeespiegel 1-2 meter hoger staat.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 15:35 schreef Ronald het volgende:
[..]
Het land opheffen is de enige optie nog. Misschien aansluiting bij onze oosterburen. Dan kunnen we het stikstof gemiddelde verdelen over meer oppervlakte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |