Ja, zie filmpje post #130.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:36 schreef TargaFlorio het volgende:
Ze ging een middag fietsen. Ik neem aan dat de politie gevraagd heeft aan mensen om zich te melden als ze haar hebben gezien in de regio Putten. Is daar iets over bekend?
Ik kan het filmpje nu niet bekijken, maar heeft ze de gehele afstand wel per fiets afgelegd?quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dan heeft ze zonder wat bij zich te hebben gewoon ergens buiten geslapen oid.
Je zal dan op een gegeven moment toch wel dorst en honger krijgen lijkt mij.
En hoe heeft ze dan voor elkaar gekregen dat haar fiets later weer in Putten terecht kwam.
Op de site van peterrdevries.nl staat overigens:quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dan heeft ze zonder wat bij zich te hebben gewoon ergens buiten geslapen oid.
Je zal dan op een gegeven moment toch wel dorst en honger krijgen lijkt mij.
En hoe heeft ze dan voor elkaar gekregen dat haar fiets later weer in Putten terecht kwam.
quote:In haar rugtas had ze haar portemonnee, enkele sneetjes brood en wat persoonlijke spulletjes gestopt.
Ik denk van niet.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:37 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik kan het filmpje nu niet bekijken, maar heeft ze de gehele afstand wel per fiets afgelegd?
Top. Dankjewel. Die informatie had ik nog niet gevonden.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:40 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Op de site van peterrdevries.nl staat overigens:
[..]
Een betaalpas brengt je natuurlijk een stuk verder, genoeg plekken om te eten/overnachten.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Top. Dankjewel. Die informatie had ik nog niet gevonden.
Maar als je na 235 kilometer je boterhammetjes nog steeds in je rugzak hebt zitten, dan ben je wel een bikkel.
Maw, ik geloof het nog steeds niet dat ze dat stuk heeft gefietst. Integendeel. Als je brood dan nog steeds in je rugzak zit, dan is er iets goed mis gegaan; en dan niet door je eigen toedoen.
Maar die lag nog thuis zei haar vader.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
Een betaalpas brengt je natuurlijk een stuk verder, genoeg plekken om te eten/overnachten.
Veel contant geld bij dan?quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Maar die lag nog thuis zei haar vader.
Dan had ze wel op zaterdag bij de Möhnesee moeten zijn want op zondag zijn alle winkels dicht in Duitsland. Tenzij ze onderweg nog een terrasje heeft gepikt.quote:
Dat zouden dan D-Marken moeten zijn, het was pre EUR.quote:
quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:54 schreef Bargehassus het volgende:
Dat zouden dan D-Marken moeten zijn, het was pre EUR.
Wat heeft dat met veel contant geld bij hebben te maken?quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:48 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dan had ze wel op zaterdag bij de Möhnesee moeten zijn want op zondag zijn alle winkels dicht in Duitsland. Tenzij ze onderweg nog een terrasje heeft gepikt.
Je neemt geld mee als je onderweg wat te eten of drinken wilt kopen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat heeft dat met veel contant geld bij hebben te maken?
- Geen sporen van geweld gevonden?quote:Na onderzoek concludeert de Duitse politie dat de vrouw waarschijnlijk door zelfdoding om het leven is gekomen. Omdat Duits onderzoek niet leidt tot identificatie van de vrouw, kan de Duitse politie haar achtergrond en omstandigheden van vertrek niet meewegen in de conclusie.
quote:Openstaande vragen:
Ondanks dat de Duitse politie niet uitgaat van een misdrijf, is het toch niet uit te sluiten. Het coldcaseteam zal het onderzoek naar de gebeurtenissen rondom de verdwijning daarom voortzetten. Zo moet onderzocht worden hoe Maria in Duitsland is gekomen.
https://www.peterrdevries.nl/cases/maria-van-der-zanden/
Dit doet mij ook een beetje denken aan die film 'A Few Good Men' van die soldaat die zou verhuizen van Guantanamo Bay oid en alles gepakt had.quote:Wie was Maria van der Zanden?
Invoelend en attent
Maria wordt geboren op 9 november 1971 en groeit samen met haar ouders en pleegbroer op in Putten. Haar omgeving omschrijft haar als een intelligente, gelovige jonge vrouw. Haar karakter wordt omschreven als introvert, maar ook sociaal en attent.
Studie
Na de lagere school volgt ze het atheneum in Ermelo en gaat ze studeren aan de VU in Amsterdam en haalt haar propedeuse Frans en gaat ze taalwetenschappen studeren.
Daarnaast volgt ze een beroepsopleiding bij het SBBO in Leusden en loopt stage in het kinderdagverblijf "De Veldmuis" van het psychiatrisch ziekenhuis in Ermelo.
Als ze een blessure krijgt en daarna ook nog de ziekte van Pfeiffer, besluit ze tijdelijk naar huis terug te keren en gaat ze wonen in de garage op het erf bij haar ouders, die voor haar verbouwd wordt, zodat ze zelfstandig kan wonen en haar privacy heeft.
Relatie
Als Maria weer in Putten woont, heeft ze een relatie met een jongen uit Egypte en er zouden plannen zijn geweest om te trouwen.
Groepsreis
Tien dagen na haar verdwijning stond een groepsreis naar Spanje gepland.
Ze had er zin in en trof voorbereidingen voor deze vakantie.
Alles voor de reis lag al netjes bij elkaar op haar kamer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 30% gewijzigd door Tengano op 25-05-2023 16:15:24 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Alleen uitwendig, dus smoren, verstikken, wurgen en vergiftigen zijn mogelijk.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
- Geen sporen van geweld gevonden?
- Zeer lang in het water gelegen en dus onherkenbaar?
- Heeft de politie destijds aandacht besteed aan de vondst van het lichaam?
Je vergeet verdrinken.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Alleen uitwendig, dus smoren, verstikken, wurgen en vergiftigen zijn mogelijk.
quote:Alles voor de reis lag al netjes bij elkaar op haar kamer.
Ja, dat is heel opmerkelijk.quote:Op donderdag 25 mei 2023 16:18 schreef Tengano het volgende:
Tien dagen van tevoren alles al klaargelegd voor haar vakantie dus. Ik weet niet hoeveel mensen tien dagen van te voren alles al gepakt hebben maar Maria had dat wel gedaan dus.
En dan ineens met Pfeifer en een blessure 235 km fietsen richting de Möhnesee...
[..]
En weer en red flag dus:quote:Op donderdag 25 mei 2023 17:18 schreef Begin het volgende:
[..]
Ja, dat is heel opmerkelijk.
Alles ruim van te voren klaarleggen voor een vakantie en daarna een paar weken later gevonden worden in een stuwmeer in Duitsland.
Het enige wat ik kon vinden, was dit:
"Een buurvrouw zag haar die bewuste zaterdag richting Harderwijk fietsen, sindsdien is niets meer van haar vernomen."
https://www.destentor.nl/(...)e-puttense~a1f353c9/
Ook Panorama heeft een stukje geschreven over haar verdwijning :https://panorama.nl/artik(...)n-een-rondje-fietsen
Snikheet en dan niet met je fiets een beetje de verkoeling in de bossen opzoeken, maar 235 kilometer naar Möhnesee trappen met je blessure en je Pfeifer. En de wind kwam die dag uit het noordoosten, dus windje mee had ze ook niet.quote:De zomer van 1994 is warm en droog. Juli gaat zelfs de geschiedenis in als de warmste in 300 jaar.
Op de snikhete zaterdag 6 augustus besluit de 22-jarige Maria van der Zanden uit Putten die koelte op te zoeken door een rondje te gaan fietsen.
"Ben je wel om kart over zes uur thuis voor het eten?" roept haar moeder haar na. "Ja hoor, mam!" klinkt het vanaf de straat.
https://panorama.nl/artik(...)n-een-rondje-fietsen
Je gaat er steeds vanuit dat je met een rationeel persoon te maken hebt.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:51 schreef Tengano het volgende:
Eigenlijk snap ik niet dat er mensen zijn die werkelijk geloven dat ze op eigen initiatief even naar de Möhnesee fietste om daar vervolgens met een steen in haar rugzak in het water te springen.
Met zo'n rit maak je zoveel endorfine aan dat zo'n krankzinnig idee niet meer in je opkomt.
Via de site delpher.nl zijn veel oude krantenartikelen terug te lezen, ook over deze zaak. Christel en Maria zaten vroeger bij elkaar in de klas.quote:Op donderdag 25 mei 2023 17:18 schreef Begin het volgende:
[..]
Ja, dat is heel opmerkelijk.
Alles ruim van te voren klaarleggen voor een vakantie en daarna een paar weken later gevonden worden in een stuwmeer in Duitsland.
Het enige wat ik kon vinden, was dit:
"Een buurvrouw zag haar die bewuste zaterdag richting Harderwijk fietsen, sindsdien is niets meer van haar vernomen."
https://www.destentor.nl/(...)e-puttense~a1f353c9/
Ook Panorama heeft een stukje geschreven over haar verdwijning :https://panorama.nl/artik(...)n-een-rondje-fietsen
Totdat je hun doopnamen ziet. Als er en M. bij de voornamen zit is de kans groot dat het staat voor Maria.quote:Op donderdag 25 mei 2023 19:32 schreef Stepperoller het volgende:
Ik ben katholiek geboren en getogen en in mijn omgeving heette ook niemand Maria.
Nou hier wel, al zijn die vrouwen ouder.quote:Op donderdag 25 mei 2023 19:32 schreef Stepperoller het volgende:
Ik ben katholiek geboren en getogen en in mijn omgeving heette ook niemand Maria.
Dit vroeg ik me eerder vandaag ook al af.quote:Op donderdag 25 mei 2023 19:25 schreef Bargehassus het volgende:
Overigens, maar dit terzijde, vind ik het best opmerkelijk dat de Van der Zandens, die volgens het artikel in de Panorama "zeer gelovig" zijn (en dan ga ik er gegeven de omgeving maar even vanuit dat het een vorm van protestantisme is en niet RK) hun dochter Maria hebben genoemd.
Ik ben protestants geboren en getogen maar ik kan me niet herinneren dat er in mijn omgeving iemand was die Maria heette.
Het kan natuurlijk, maar opmerkelijk vind ik het wel. Nogmaals, dit terzijde.
Ik zie geen aanwijzingen dat Maria niet rationeel was met alles wat ik gelezen heb; integendeel.quote:Op donderdag 25 mei 2023 18:58 schreef TornadoDK het volgende:
Je gaat er steeds vanuit dat je met een rationeel persoon te maken hebt.
Maar als je zelfmoord pleegt/wilt plegen dan denk je vaak niet meer rationeel.
Maar alle omstandigheden samen klinken wel erg vreemd ja, moord zou dus zeker ook kunnen.
Zij waren ook geen lid van een gemeente. Daarom kenden weinig mensen dit gezin.quote:Op donderdag 25 mei 2023 19:25 schreef Bargehassus het volgende:
Overigens, maar dit terzijde, vind ik het best opmerkelijk dat de Van der Zandens, die volgens het artikel in de Panorama "zeer gelovig" zijn (en dan ga ik er gegeven de omgeving maar even vanuit dat het een vorm van protestantisme is en niet RK) hun dochter Maria hebben genoemd.
Ik ben protestants geboren en getogen maar ik kan me niet herinneren dat er in mijn omgeving iemand was die Maria heette.
Het kan natuurlijk, maar opmerkelijk vind ik het wel. Nogmaals, dit terzijde.
Dat vriendje was hier illegaal, ze had hem bij de bushalte ontmoet. Zijn broer was hier legaal en had een pizzeria in Putten, daar ging ze vaak een cappuccino drinken.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zie geen aanwijzingen dat Maria niet rationeel was met alles wat ik gelezen heb; integendeel.
Het ging niet goed met haar gezondheid. Maar als 22 jarige heb je nog wel wat veerkracht en denk je dan niet gelijk dat Pfeifer en een blessure het einde van de wereld is.
Ze zat op het atheneum, was gelovig, wat voor veel mensen juist een steun is in lastige tijden, en ze bespeelde een instrument. Mensen die een muziekinstrument bespelen gebruiken zoiets ook als uitlaatklep en het werkt in die zin daadwerkelijk ook helend.
Daarnaast had ze een vooruitzicht dat ze over tien dagen op een groepsreis ging waar ze klaarblijkelijk zin in had; ze had alles al gepakt. Ik doe het haar niet na en zeker niet als ik 22 was dat ik tien dagen van tevoren alles al gepakt zou hebben.
Ze woonde in een veilige omgeving bij haar ouders die haar zelfs een klein omgebouwd appartementje in de tuin hadden geboden. Ze koos er dus zelf voor om goed voor zichzelf te zorgen en deze situatie aan te nemen in het kader van haar persoonlijke toestand. Weer een pluspunt dus.
Ik kan eigenlijk geen zaken in het verhaal ontdekken die er enigzins op duiden dat Maria somber was en wel zodanig dat ze plannen had om zichzelf van het leven te beroven.
Het enige punt wat mij in het verhaal opvalt is dat ze een relatie achter de rug had waarin ze had aangegeven te willen trouwen. Die relatie is verbroken en uit die brief in dat filmpje lijkt het alsof ze inziet dat dat een doodlopende weg was. Ik zal dat filmpje nog eens bekijken en zien was ik nog meer in die brief lees.
Maar dan nog vermoed ik dat het haar besluit was om daar mee te stoppen.
Ik vind jou een aardige knul hoor, maar soms draaf je wel door in al je aannames.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zie geen aanwijzingen dat Maria niet rationeel was met alles wat ik gelezen heb; integendeel.
Het ging niet goed met haar gezondheid. Maar als 22 jarige heb je nog wel wat veerkracht en denk je dan niet gelijk dat Pfeifer en een blessure het einde van de wereld is.
Ze zat op het atheneum, was gelovig, wat voor veel mensen juist een steun is in lastige tijden, en ze bespeelde een instrument. Mensen die een muziekinstrument bespelen gebruiken zoiets ook als uitlaatklep en het werkt in die zin daadwerkelijk ook helend.
Daarnaast had ze een vooruitzicht dat ze over tien dagen op een groepsreis ging waar ze klaarblijkelijk zin in had; ze had alles al gepakt. Ik doe het haar niet na en zeker niet als ik 22 was dat ik tien dagen van tevoren alles al gepakt zou hebben.
Ze woonde in een veilige omgeving bij haar ouders die haar zelfs een klein omgebouwd appartementje in de tuin hadden geboden. Ze koos er dus zelf voor om goed voor zichzelf te zorgen en deze situatie aan te nemen in het kader van haar persoonlijke toestand. Weer een pluspunt dus.
Ik kan eigenlijk geen zaken in het verhaal ontdekken die er enigzins op duiden dat Maria somber was en wel zodanig dat ze plannen had om zichzelf van het leven te beroven.
Het enige punt wat mij in het verhaal opvalt is dat ze een relatie achter de rug had waarin ze had aangegeven te willen trouwen. Die relatie is verbroken en uit die brief in dat filmpje lijkt het alsof ze inziet dat dat een doodlopende weg was. Ik zal dat filmpje nog eens bekijken en zien was ik nog meer in die brief lees.
Ik zeg niet dat het niet klopt, maar hoe weet je dit? Heb je daar een bron voor?quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zij waren ook geen lid van een gemeente. Daarom kenden weinig mensen dit gezin.
Dus wel gelovig maar niet binnen een genootschap.
quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:34 schreef ZanneG het volgende:
Ik vind jou een aardige knul hoor, maar soms draaf je wel door in al je aannames.
Je kunt helemaal geen conclusie trekken of ze wel of niet met suicide plannen rond zou lopen.
Hoe weet jij of ze wel of niet somber was en zelfs al zou ze wel of niet somber zijn geweest of juist heel vrolijk en uitgelaten dat zegt echt niks.
Het is niet dat mensen met plannen hier vaak mee te koop lopen en dat iedereen in de omgeving dat aan ziet komen.
Misschien kan je je als pseudo psycholoog beter eerst eens in de theorie hier omtrent verdiepen.
Ik weet net zo zeer als jij of wie dan ook of Maria wel of geen sombere buien of zelfmoord neigingen had, niemand weet dat en we gaan dat ook nooit weten.
quote:Op woensdag 24 mei 2023 11:35 schreef ZanneG het volgende:
Vermoedelijke zelfmoord?
Dat is ook wat.
Misschien is ze eerst door het water mee gedreven tot aan de stuwdam in Duitsland.
We zullen de werkelijke oorzaak nooit weten en of er nog iemand bij betrokken was of niet.
Gelukkig is in ieder geval het lichaam gevonden.
Dat gun je alle ouders broers en zussen van vermiste kinderen.
Ik ben een stuk minder stellig in die betreffende zin dan jij.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:40 schreef ZanneG het volgende:
Interessante discussie en complet theorieën hoor maar we gaan het simpelweg nooit weten.
De beste meid is gelukkig gevonden en verdient na 30 jaar een naam op haar graf.
Haar familie weet nu definitief dat ze is omgekomen en kan haar her begraven.
Dat is waar het om gaat maar antwoorden over hoe wat waar wanneer waarom en wie gaan er niet komen.
Ja een van die kranten via Delpher. Wacht ff.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:40 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet klopt, maar hoe weet je dit? Heb je daar een bron voor?
Kee.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja een van die kranten via Delpher. Wacht ff.
Mooi artikel Ootjequote:Op donderdag 25 mei 2023 20:43 schreef ootjekatootje het volgende:
https://www.delpher.nl/nl(...)peg21:a00307&rowid=6
Thanks! Interessant! En het was dus geen EO-reis maar een reis van Beter Uit blijkbaar. Ik ga het nog even op me laten inwerken.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://www.delpher.nl/nl(...)peg21:a00307&rowid=6
Inderdaad een parel, zal een fijne club mensen zijn in zijn kerk.quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:10 schreef Bargehassus het volgende:
Ook wel een "fijne" qoute trouwens: "De echtgenote van dominee Ten Klooster heeft ook een excuus. "Die mensen behoren niet tot onze gemeente. Dus waarom zou je voor hen bidden?"".
Dat jij of andere het niet zien wil niks zeggen. Mensen met depressies kunnen dit vaak goed verbergen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het enige punt wat mij in het verhaal opvalt is dat ze een relatie achter de rug had waarin ze had aangegeven te willen trouwen. Die relatie is verbroken en uit die brief in dat filmpje (in post #130) lijkt het alsof ze inziet dat dat een doodlopende weg was. Ik zal dat filmpje nog eens bekijken en zien was ik nog meer in die brief lees.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |