quote:
Op dinsdag 23 mei 2023 20:59 schreef Peter6666 het volgende:Werk sinds 3 maanden bij een financieel adviesbureau. Eerste 2 maanden gingen heel er goed tot dat mijn werkgever meer werk gaf. Steeds conflicten met collega’s omdat hun fouten op mij worden geschoven en ik eindverantwoordelijke ben voor werkzaamheden. Nu komt mijn werkgever met een vaststellingsovereenkomst dat ik moet ondertekenen. Daarin staat dat ik uitgesteld ben voor werk tot 1 juli en een maandsalaris krijg als transitie/ontslagvergoeding. Het probleem is dat ik het naar mijn zin had buiten de conflicten om. Als ik het onderteken, dan zou mijn thuissituatie een groot onzekerheid tegemoet gaan. Ik ben de kostwinner thuis en zit elke keer met geld te schuiven en de rekeningen te betalen met geld wat er eigenlijk niet voor bedoeld was. Het salaris van mijn nieuwe werkgever was eigenlijk net genoeg om alles te kunnen dekken. Wat zouden jullie mij adviseren om te doen, want ik kom er echt niet meer uit.
1. Niets tekenen.
2. Niet ziek melden.
3. Geen conflict opzoeken (en als je je dan ziek meld is het officieel ook geen 'ziek' maar een arbeidsconflict. Arbeidsconflict + ziek = niet ziek. Reden voor ontslag. Hou hier rekening mee).
4. Zeg dat je het er niet mee eens bent morgen. Dat je het naar je zin hebt op het werk en dat je alles rustig even wilt doorlezen (de vso, mochten ze die nu aan het opmaken zijn). En zoek hulp, rechtsbijstand, of juridisch loket. Laat je adviseren. Dat mag je ook best aangeven.
5. Mocht je boos zijn, je rot voelen of tijd nodig hebben voor juridisch advies, raad ik je aan om te vragen of je bijvoorbeeld a.s. vrijdag vrij kan opnemen. M.a.w. neem dus vrij op (met toestemming ipv ziekmelden).
Ontslaan mag niet zomaar, zonder opbouw van een personeelsdossier. Je bent de proeftijd al voorbij.
Je kunt best in gesprek gaan, 'waar loopt dat nu opeens zo mis, na 2 goede maanden'. en 'waarom krijg ik de kans niet om te verbeteren' enz.
Waak in ieder geval voor een conflict en/of ziekmelding hierdoor. Succes.
Ga nergens mee akkoord, dit brengt je WW in gevaar (en dat is 70% van wat je nu verdient).
Blijf gewoon werken.