abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:43:44 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209204728
quote:
Projects such as solar-powered facility for stray animals and racetrack raise concerns about wasteful spending

Italy is overhauling how it will spend ¤200bn of the EU’s Covid-19 recovery funds as it tries to avoid squandering cash on wasteful projects, or even worse, failing to spend the money in time.

“It is fundamental to correctly use this money,” a senior Italian official told the Financial Times. “This is an important opportunity for Europe and our country.”

After winning the largest share of the EU’s funds to re-energise economies after Covid, Italy has struggled to find worthy projects that it can execute by the June 2026 deadline.

The official said Rome planned to present a revised plan to the EU by the end of June, after already axing ¤148.5mn of bids for stadium projects in Florence and Venice, following objections from Brussels.

Italy’s current plan includes ¤25bn of investment for railway lines, ¤15bn for new health clinics and other medical infrastructure, ¤4.3bn to replace leaky water pipes and develop water storage capacity, and billions more to build nurseries, modernise schools and rejuvenate decaying urban areas.

But much of the money is also being directed to Italian municipalities — some of which have idiosyncratic ideas of how to spend in the name of urban renewal and social inclusion.

Members of Meloni’s government have privately bemoaned the quality of the proposed municipal projects, many of which may now be reconsidered.

In Foligno, a small town in central Italy with 55,000 residents, mayor Stefano Zuccarini plans to use ¤1mn to build a new solar-powered health facility for stray dogs and cats.

“We will ensure health and a much higher quality of life for animals,” said Zuccarini, whose 2019 election campaign platform included pledges on animal welfare and protection. “We want to treat our animals well — making sure they have a decent life and proper care.”

The Sicilian town of Marsala wants to spend ¤800,000 to finish a horse racetrack that was started 30 years ago and never completed. Macerata in central Italy, which lies just 315 metres above sea level, considered building an artificial ski slope but abandoned the idea after a local outcry. Cavriglia in Tuscany has allocated ¤4mn to renovate the local golf course.

Tiny villages, some with just a few hundred residents, are also scheduled to get funding for local initiatives. The southern town of Panettieri plans to use ¤125,000 for a new Christmas nativity scene, while the northern mountain village of Exilles — with a population of 242 — is set to receive ¤200,000 to renovate a grappa museum.

Italy’s share of grants and loans from the recovery fund is supposed to be used to strengthen its infrastructure, reduce social inequality and raise the country’s long-term growth trajectory to make its debt more sustainable.
https://www.ft.com/content/769332ea-ec1d-4f9f-abc9-eb9657c479da

Sorry voor het Engels, dit artikel staat (ongetwijfeld in kwalitatief inferieure vorm) ook op de Telegraaf achter de betaalmuur..

Maar goed. Helaas heeft de Nederlandse media nooit uitgelegd wat het 'corona' herstelfonds eigenlijk was en waarom Italie zo'n bizar groot deel van deze koek gekregen heeft. Eigenlijk had Italie, omdat het nagelaten heeft echt te hervormen na de eurocrisis van 2011, weer een tekort aan geld. Omdat ze al zó veel kregen in de vorm van renteloze leningen met eeuwige looptijden werd besloten corona te gebruiken om Italie een flink pak geld toe te stoppen. Dat werd dus 200 miljard en mocht besteed worden aan allerlei projecten, zoals je leest. Een fors deel van dat geld zal vast ook niet bij die projecten terechtkomen maar bij de maffia en het lokale bestuur, maar goed. Al zou alles aan die projecten besteed zou worden was het nog weggegooid geld.
The End Times are wild
pi_209204766
Ze hadden die 200 Miljard beter in het verlagen van de staatsschuld kunnen steken. Dan valt de EU straks niet om bij de volgende crisis.
Whatever...
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:50:26 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209204791
quote:
or even worse, failing to spend the money in time.
Het kernprobleem bij vrijwel alle grote budgetteringen. Het geld moet koste wat het kost, op.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:52:03 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209204818
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:47 schreef Spanky78 het volgende:
Ze hadden die 200 Miljard beter in het verlagen van de staatsschuld kunnen steken. Dan valt de EU straks niet om bij de volgende crisis.
Jij mag gewoon tot je 70ste doorwerken straks om de rekeningen van die spaghettivreters te betalen.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:56:01 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209204858
quote:
Italy’s current plan includes ¤25bn of investment for railway lines, ¤15bn for new health clinics and other medical infrastructure, ¤4.3bn to replace leaky water pipes and develop water storage capacity, and billions more to build nurseries, modernise schools and rejuvenate decaying urban areas.
Lijken me prima bestedingen en broodnodig ook. Verder is het nogal naief om te denken dat als er 200 miljard uitgedeeld wordt aan (locale) overheden om vrij aan te besteden, er niet het nodige naar debiele projecten gaat maar zoals ik het hier lees lijkt dat relatief gezien nogal mee te vallen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:59:12 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209204885
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Lijken me prima bestedingen. Verder is het nogal naief om te denken dat als er 200 miljard uitgedeeld wordt aan (locale) overheden om vrij aan te besteden, er niet het nodige naar debiele projecten gaat maar zoals ik het hier lees lijkt dat relatief gezien nogal mee te vallen.
Het punt is meer dat er eigenlijk geen werkelijke relatie is met 'corona' en dat deze pandemie gewoon gebruikt was om Italië (naast het gratis geld van te goedkope leningen) nog meer geld toe te stoppen. En dat in onze gelijkgeschakelde pers helemaal geen kritisch woord hierover te lezen valt.

Waarom zou er voor 200 miljard aan spoorwegen, kattenasiels op zonne-energie en voetbalstadions besteed moeten worden omdat er een corona-pandemie is geweest? Die relatie is er gewoon niet. Dit is een uitwas van de transfer-unie. Over 10 jaar is er weer een smoes nodig om Italie miljarden te geven.
The End Times are wild
pi_209204904
Je verwacht het niet!

Ik vermoed overigens dat de door de Italiaanse mafia gerunde bouwbedrijven de regering best een handje willen helpen met het uitgeven van het geld door allerlei bouwcontracten af te sluiten, de voorschotten te innen en vervolgens niets of amper iets te leveren. Komt goed!
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:02:23 #9
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_209204908
Ach, ik maak me hier niet eens meer druk om. Zonde van je bloeddruk. We zijn nu eenmaal toch stiekem een transferunie ingedommeld en voor de meeste mensen is dit te saaie of ingewikkelde materie, waardoor het voor de media ook geen clicks oplevert.
pi_209204926
Wie heeft de regeling van de EU gelezen zodat er een juiste mening over gegeven kan worden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209204931
In het andere topic staat er wel een Nederlands artikel. Daarin staat juist dat de centrale regering in Rome veel van die achterlijke verzoeken juist heeft afgewezen.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:06:24 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209204949
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het punt is meer dat er eigenlijk geen werkelijke relatie is met 'corona' en dat deze pandemie gewoon gebruikt was om Italië (naast het gratis geld van te goedkope leningen) nog meer geld toe te stoppen. En dat in onze gelijkgeschakelde pers helemaal geen kritisch woord hierover te lezen valt.

Waarom zou er voor 200 miljard aan spoorwegen, kattenasiels op zonne-energie en voetbalstadions besteed moeten worden omdat er een corona-pandemie is geweest? Die relatie is er gewoon niet. Dit is een uitwas van de transfer-unie. Over 10 jaar is er weer een smoes nodig om Italie miljarden te geven.
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat de Italiaanse economie voor een x bedrag aan schade door corona heeft opgelopen en dat die 200 miljard daarvoor compensatie is. Verbeteringen in de infrastructuur stimuleren de economie tweeledig dus dat is op zich wel goed besteed. Uiteraard heeft Italie de pandemie de kans om te bedelen met 2 handen aangegrepen want die zijn al jaren op zoek naar geld. 200 miljard is ook een bizar bedrag aan compensatie om zomaar door overheden in een keer aan te laten besteden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:08:39 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209204960
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:02 schreef Tlaloc het volgende:
Ach, ik maak me hier niet eens meer druk om. Zonde van je bloeddruk. We zijn nu eenmaal toch stiekem een transferunie ingedommeld en voor de meeste mensen is dit te saaie of ingewikkelde materie, waardoor het voor de media ook geen clicks oplevert.
Je zou dit best sensationeel kunnen brengen wanneer je zou willen. En het gaat over al die jaren over écht grote bedragen die uiteindelijk door vooral onze gepensioeneerden, maar ook door de werkenden die sparen voor hun pensioen, moet worden opgebracht. Dat loopt in de tienduizenden euro's per persoon, vooral door tegenvallende rentebaten.

Ik denk eerder dat het komt omdat alle pers eigenlijk in handen is van DPG en Mediahuis. En omdat de eigenaren hiervan erg pro-Europees zijn en ook bizarre subsidies ontvangen van de overheid, zowel de Belgische als de Europese. : https://www.villamedia.nl(...)kwamen-een-overzicht (zo wordt de gehele distributie in Belgie gewoon betaald van belastinggeld!). Dan wordt het lastig voor een journalist om nog iets kritisch te schrijven over het Europese project. Je leest ook nauwelijks nog verhalen over de verregaande corruptie van EU-parlementariers en ambtenaren, dat wordt allemaal weggemoffeld.
The End Times are wild
pi_209204962
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:43 schreef LXIV het volgende:
In Foligno, a small town in central Italy with 55,000 residents, mayor Stefano Zuccarini plans to use ¤1mn to build a new solar-powered health facility for stray dogs and cats.
Liever dit dan (nog) een AZC bij mij om de hoek.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:09:57 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209204973
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat de Italiaanse economie voor een x bedrag aan schade door corona heeft opgelopen en dat die 200 miljard daarvoor compensatie is. Verbeteringen in de infrastructuur stimuleren de economie tweeledig dus dat is op zich wel goed besteed. Uiteraard heeft Italie de pandemie de kans om te bedelen met 2 handen aangegrepen want die zijn al jaren op zoek naar geld. 200 miljard is ook een bizar bedrag aan compensatie om zomaar door overheden in een keer aan te laten besteden.
Dat is het echt niet. Zoals @Tlaloc al schreef: we zijn een transferunie ingerommeld.
The End Times are wild
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:16:36 #16
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209205020
quote:
Nu komt er voornamelijk afval uit Italië naar ons land.
(voor de mensen die het misschien niet weten en nu boos zijn; ik heb het over letterlijk afval)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209205168
*besteedt
pi_209206813
Nouja, de italianen hebben 2700 mrd (+-) aan staatsschuld... Dit zou er bijna 10% vanaf schaven. Aangezien het kan gaan om een deel dat straks voor 4% rente moet worden gefinancierd.... zou dat ipv allerlei leuke dingen de italiaanse schatkist 8 miljard minder aan rentekosten + de enorme boost die het aan vertrouwen op de bonds moet geven (en dus lagere latere financieringskosten) opleveren. Ik vermoed dat het veel handiger zou zijn de schuld te drukken 0,1% lagere rente op een staatsschuld van 2700 miljard... dat is nog eens 2,7 miljard aan lagere rentelasten... laat staan als ze die lagere lasten zouden inzetten om de schuld wat te verlagen...

Dan heb je het snel over meer dan 15 miljard aan rentelasten per jaar. Zo maak je van incidenteel geld, structureel geld.
Whatever...
pi_209206863
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is het echt niet. Zoals @:Tlaloc al schreef: we zijn een transferunie ingerommeld.
Het is niet voor niets dat Draghi juichend werd onthaald nadat Rutte, zoals gebruikelijk, braaf bij het kruisje had getekend.
pi_209207294
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:50 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het kernprobleem bij vrijwel alle grote budgetteringen. Het geld moet koste wat het kost, op.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Vroeger was ik secretaris bij een studentenvereniging en we kregen subsidie. Als je het subsidiebedrag niet opmaakte, dan kreeg je volgend jaar minder 8)7
Welke boekhouder heeft dit bedacht? En in het groot is deze "aanpak" catastrofaal, zo worden miljarden door de plee gespoeld.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_209207358
Wat veel mensen niet weten, is dat alle schenkingen en leningen vanaf 2030 moeten worden terugbetaald.
Tijdens Corona is er veel geld naar de EU gegaan en subsidies zijn uitbetaald. ook het "klimaat" kost 100den miljarden en de stikstofgekte komt daar nog bij. De kosten voor migratie en de leningen aan Zuid Europa komen daar nog eens bij.
De overheid heeft dit allemaal gefinancieerd, maar de overheid dat zijn wij als het op betalen aankomt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_209207384
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 13:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Het is niet voor niets dat Draghi juichend werd onthaald nadat Rutte, zoals gebruikelijk, braaf bij het kruisje had getekend.
Je moet niet doen of dit voor Nederland niet een enorm voordeel heeft opgeleverd. Want ja - we betalen mee aan Italie, maar door de Euro is onze economie enorm gesteund. We profiteren enorm van de interne markt, 80% van onze export is in de EU en de euro heeft dit veel makkelijke rne goedkoper gemaakt.

Daarnaast voeren wij namens heel veel europese burgers en bedrijven spullen in, in rotterdam. De invoehffingen worden betaald door de mensen in andere landen, maar wij mogen 25% houden voor de inspanning.

Als laatste houdt de euro onze kosten relatief laag en heeft dat onze economie enorm geholpen te groeien. Dat heeft grote voordelen en nadelen. Een deel van de economische issues in italie, Griekenland etc komt doordat het noorden van de EU de munt relatief te hoog voor deze landen houdt. Hun eigen munt zou devalueren. Nu echter kan dat niet en dat schaadt hun economie. Aan de andere kant is de munt voor ons relatief laag en zijn we dus goedkoper dan je eigenlijk normaal zou zien. Dat is voor onze economie heel goed. (voor import buiten de EU iets minder goed).

Kijk maar naar de UK hoe brexit ze is vergaan. Ze zijn er echt een stuk armer door geworden. het klinkt allemaal heel leuk, dat patriottisme. Maar tussen twee blokken: China en USA, zal Europa toch echt alleen als groter geheel iets voorstellen. de UK (geen heel klein land) redt het gewoonweg niet op het internationale economische toneel.

Je mag de Italianen dan niets gunnen, maar het alternatief is straks een Chinees... of afrikaan.
Whatever...
pi_209207532
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 14:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Je moet niet doen of dit voor Nederland niet een enorm voordeel heeft opgeleverd. Want ja - we betalen mee aan Italie, maar door de Euro is onze economie enorm gesteund. We profiteren enorm van de interne markt, 80% van onze export is in de EU en de euro heeft dit veel makkelijke rne goedkoper gemaakt.

Daarnaast voeren wij namens heel veel europese burgers en bedrijven spullen in, in rotterdam. De invoehffingen worden betaald door de mensen in andere landen, maar wij mogen 25% houden voor de inspanning.

Als laatste houdt de euro onze kosten relatief laag en heeft dat onze economie enorm geholpen te groeien. Dat heeft grote voordelen en nadelen. Een deel van de economische issues in italie, Griekenland etc komt doordat het noorden van de EU de munt relatief te hoog voor deze landen houdt. Hun eigen munt zou devalueren. Nu echter kan dat niet en dat schaadt hun economie. Aan de andere kant is de munt voor ons relatief laag en zijn we dus goedkoper dan je eigenlijk normaal zou zien. Dat is voor onze economie heel goed. (voor import buiten de EU iets minder goed).

Kijk maar naar de UK hoe brexit ze is vergaan. Ze zijn er echt een stuk armer door geworden. het klinkt allemaal heel leuk, dat patriottisme. Maar tussen twee blokken: China en USA, zal Europa toch echt alleen als groter geheel iets voorstellen. de UK (geen heel klein land) redt het gewoonweg niet op het internationale economische toneel.

Je mag de Italianen dan niets gunnen, maar het alternatief is straks een Chinees... of afrikaan.
Het probleem is de mentaliteit van sommige EU-leden en die van Brussel. Italië houd zich niet aan de regels, als je er wat van zegt gaan ze dreigen en enorm vervelend doen, hebben geld tekort en Brussel zegt tegen Nederland of wij even mogen bijspringen. Dat is wat vooral mis gaat binnen de EU en ik snap de rijke landen dat ze er moedeloos van beginnen te worden want het lijkt mij niet de bedoeling dat land B geld over de balk smijt en land A maar steeds meer moet betalen.
Corporate translator
  vrijdag 19 mei 2023 @ 15:12:49 #24
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209207683
Eu wanneer stopt it?
Als we een nexit hebben.
Kan weg zeggen dat het ons miljarden gaat kosten.
Maar dat kost het nu ook al alleen op asielbeleid laat staan de rest.
pi_209208707
Er staat dat de Italianen moeite hebben die 200 miljard te besteden en dat een aantal lokale gemeenten met bijzondere voorstellen komen. Het artikel op de Telegraaf meldt dat die ideeën keurig zijn afgewezen, waarmee het proces dus gewoon gewerkt heeft.

De miljarden bedragen die genoemd worden lijken me juist voor prima investeringen trouwens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')