Ditquote:Op woensdag 17 mei 2023 10:31 schreef DecoAoreste het volgende:
Niet mee eens. Live goed kunnen performen is een belangrijk onderdeel van de wedstrijd.
Het liefst zou ik zien dat alle instrumenten live werden bespeeld, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren.
Maar moet het dat zijn dan? Sertab won met Everyway That I Can zonder dat ze al te best zong, en dat is uiteindelijk één van de grootste hits uit die periode geworden. Achteraf lijkt ook iedereen volledig tevreden met die winnaar. En zoals gezegd, de Noorse voorronde heeft het nu toegepast, en dat leverde na Finland en Zweden de favoriet van de kijkers van de avond op, terwijl dat nummer anders de voorronde wellicht niet eens had gewonnen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 10:31 schreef DecoAoreste het volgende:
Niet mee eens. Live goed kunnen performen is een belangrijk onderdeel van de wedstrijd.
Misschien had ze nog wel meer punten gehad als de zang ook zuiver was.quote:Op woensdag 17 mei 2023 11:10 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Maar moet het dat zijn dan? Sertab won met Everyway That I Can zonder dat ze al te best zong, en dat is uiteindelijk één van de grootste hits uit die periode geworden. Achteraf lijkt ook iedereen volledig tevreden met die winnaar. En zoals gezegd, de Noorse voorronde heeft het nu toegepast, en dat leverde na Finland en Zweden de favoriet van de kijkers van de avond op, terwijl dat nummer anders de voorronde wellicht niet eens had gewonnen.
Het Songfestival gaat niet alleen over de liedjes, anders zouden we net zo goed playbacken ook gaan toestaan. Het gaat om het geheel van liedje, uitvoering en (wat mij betreft helaas) ook de show eromheen. Autotune is wat mij betreft terecht verboden.quote:Op het ESF wordt autotune nog niet gebruikt. Het is ook niet toegestaan. En dat is jammer voor de kijker, want de kijkervaring kan flink verpest worden als een goed liedje slecht gezongen wordt.
Dat de kijker zo'n zwak gezongen liedje nog goed beoordeelt is ook belachelijk natuurlijk.quote:Op woensdag 17 mei 2023 11:10 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Maar moet het dat zijn dan? Sertab won met Everyway That I Can zonder dat ze al te best zong, en dat is uiteindelijk één van de grootste hits uit die periode geworden. Achteraf lijkt ook iedereen volledig tevreden met die winnaar. En zoals gezegd, de Noorse voorronde heeft het nu toegepast, en dat leverde na Finland en Zweden de favoriet van de kijkers van de avond op, terwijl dat nummer anders de voorronde wellicht niet eens had gewonnen.
Niet mee eens.quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:00 schreef blackswangreen het volgende:
Het probleem is dat veel artiesten van tegenwoordig autotune ook gebruiken als een soort instrument. Van Drake weet je niet eens hoe hij echt klinkt. Dan moet je als Eurovisie misschien ook met je tijd meegaan en dat toelaten. S10 zingt normaal ook met zware autotune, alleen op het songfestival niet. Dan wordt het dus inderdaad een wedstrijd 'wie zingt het zuiverst' en niet 'wie heeft het beste nummer'.
Ik ben dus vóór de stelling, hoewel ik zelf een hekel heb aan autotune. Maar het is een niet weg te denken element van de moderne popmuziek, dus moet je het toelaten.
Ik ben er niet op tegen dat goed zingen wordt beloond, zoals ik zeg: autotune is ook niet mijn smaak. En ik heb het ook niet per se over autotune om vals zingen recht te trekken, maar over autotune als instrument. Kanye West begon daarmee, het zo overdreven gebruiken dat je klinkt als een robot. Ik vind het niet mooi, maar ik vind wel meer niet mooi. En het is nu eenmaal een onderdeel van de moderne popmuziek. Je noemt zelf Kaarija, die gebruikt in de studioversie dus heel veel autotune. Wat was er op tegen geweest om dat live ook te gebruiken?quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:15 schreef Saboo het volgende:
[..]
Niet mee eens.
1.Kaarija zong ook niet overal zuiver, maar had een banger van een lied waardoor dat niet uitmaakte.
2.Wij hadden geen banger van een lied en zongen niet zuiver waardoor we afgestraft werden.
3.Estland had geen Banger van een lied, maar zong loepzuiver met ook nog een zangeres met een mooie unieke stem, en werd daarvoor beloond met een mooie notering.
4. Loreen zong behoorlijk goed en had een goed lied en werd 1e.
Uiteindelijk gaat het er om dat het evenwichtig is, en als 1 van de 2 niet goed is, je het kunt compenseren van de anders zodat het geheel tof is.
Als purist kan ik intens genieten van een liedje dat loepzuiver gezongen wordt zonder auto-tune. Ik kan dat talent van zangers of zangeressen echt admireren en dan ook onwijs genieten van oude optredens van toen mensen nog zonder autotune zongen. De film Jesus Christ Superstar bv. Dat kun je je niet meer voorstellen toch? Dat mensen zo kneitergoed zingen? Volgens mij hebben de meeste artiesten er niet eens meer aandacht voor.
Het ESF is echt 1 van de weinige plekken waar je nog terecht kan, aangezien ze zelfs in talentenshows tegenwoordig autotune gebruiken als ze een deelnemer naar voren willen duwen en op safe spelen.
Ik vind autotune echt een vloek voor de muziekindustrie en je ziet ook gewoon aan de oudere edities van het ESF dat deelnemers toen veel beter konden zingen. Waarschijnlijk omdat ze het wel moesten kunnen. Eeuwig zonde dat die opleiding van zangers nu zo achterblijft door autotune.
Je kan ook autotune toestaan maar dan standaard 1 punt aftrek per land of jurylid waarvan je punten krijgt.quote:Op woensdag 17 mei 2023 13:01 schreef Nexum het volgende:
Ik ben voor autotune als het mensen kan helpen de live performance beter neer te zetten. Ik ben het eens met het argument dat het zonde is als een goed liedje afgestraft moet worden omdat een live performance niet helemaal uit de verf komt.
Uiteindelijk moeten we ons ook bedenken dat veel van de liedjes op het songfestival geschreven zijn VOOR mensen en dus niet door ervaren singer-songwriters die al jaren podium ervaring hebben en goede vocalen bevatten. Dan kan zoiets als autotune ze helpen om het liedje beter te presenteren.
En artiesten kunnen er dan ook zelf voor kiezen of ze het willen gebruiken of niet. Autotune kan ook hele mooie effecten opleveren, bijv voor liedjes die heel elektronisch zijn of veel techno bevatten.
Zang is ook niet het belangrijkste imo.
Live backings is wat mij betreft ook beter. Maar het was in die tijd ook wel gemeengoed dat die achtergrondzangers achter een muur stonden, en nu nog steeds trouwens. Wat dat betreft verdwijnen daarmee niet alle kunstgrepen om matige zang te maskeren.quote:Op woensdag 17 mei 2023 13:51 schreef Cyan9 het volgende:
Liever niet, goede live zang geeft het wat mij betreft wat extra's. Zoals ook door anderen benoemd haalt het ook flink de emotie uit liedjes, alles wordt veel te gepolijst. Emotie is juist wat muziek zo mooi maakt.
Ik heb ook het allerliefste de backings weer live, al zie ik dat niet zo snel teruggedraaid worden, helaas.
Dat is zeker waar, maar dan heeft het in ieder geval nog gevolgen. Wil je je matige vocalen maskeren door backings? Prima, maar consequentie is wel dat je geen 5 dansers kan hebben.quote:Op woensdag 17 mei 2023 15:18 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Live backings is wat mij betreft ook beter. Maar het was in die tijd ook wel gemeengoed dat die achtergrondzangers achter een muur stonden, en nu nog steeds trouwens. Wat dat betreft verdwijnen daarmee niet alle kunstgrepen om matige zang te maskeren.
Dat zeggen we bij elke grote verandering elke keer, dus hoewel ik dit écht niet graag zal zien als verandering, denk ik echt niet dat dit de doodsteek voor het ESF zou zijnquote:Op woensdag 17 mei 2023 19:53 schreef TheVulture het volgende:
Het zou de doodsteek voor het ESF zijn, voor zover de backingvocalen op tape dat al niet waren.
Even los van de Melodifestivalen-associaties, denk ik dat de EBU vooral een show wil met een zeer hoge productiewaarde en professionele uitstraling. In Engeland en de rest van West-Europa heeft het ESF toch nog het imago van een freakshow die van muzikale wansmaak aan elkaar hangt. Logisch dat de EBU daar van afwil. En dat doe je door falen zo veel mogelijk te camoufleren. Bijvoorbeeld door geklooi op de repetities achter gesloten deuren te houden.quote:Op woensdag 17 mei 2023 20:11 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Dat zeggen we bij elke grote verandering elke keer, dus hoewel ik dit écht niet graag zal zien als verandering, denk ik echt niet dat dit de doodsteek voor het ESF zou zijn
Maar nee, alsjeblieft niet. En zolang Martin Osterdahl er zit ben ik toch bang voor dit soort beslissingen. De man wil er Melfest 2.0 van maken
Het imago van freakshow hangt wat mij betreft meer af van wat Kroatië deed dan van die Griekse jongen die in zijn padvinders outfit geen toon kon houden.quote:Op woensdag 17 mei 2023 21:58 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Even los van de Melodifestivalen-associaties, denk ik dat de EBU vooral een show wil met een zeer hoge productiewaarde en professionele uitstraling. In Engeland en de rest van West-Europa heeft het ESF toch nog het imago van een freakshow die van muzikale wansmaak aan elkaar hangt. Logisch dat de EBU daar van afwil. En dat doe je door falen zo veel mogelijk te camoufleren. Bijvoorbeeld door geklooi op de repetities achter gesloten deuren te houden.
Maar ook door de liedjes zo goed mogelijk te laten klinken. Tegenwoordig is echt valse zang al een stuk zeldzamer dan een jaar of 10 terug, mede door een aantal kunstgrepen met de backings. Dan kun je nu dus de stap zetten met autotune om alles net zo goed te laten klinken als in vele andere TV-programma’s. Een goed idee vind ik het zelf niet, maar de denkwijze bij de EBU is wel redelijk duidelijk. Het ESF moet helden hebben als Loreen, Käärijä, Noa, Marco, enz. en daar moet het over gaan. Niet over die Roemeen of Cyprioot die er geen hout van kon.
Dat Kroatische lied is sowieso kansloos voor de winst vanwege de jury’s, en voor de EBU wordt de aanwezigheid van zulke inzendingen in elk geval nog enigszins gecompenseerd doordat het aandacht en televotinginkomsten genereert. Zo’n Griekse inzending straalt alleen amateurisme uit, en dat is juist niet wat ze willen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 22:04 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Het imago van freakshow hangt wat mij betreft meer af van wat Kroatië deed dan van die Griekse jongen die in zijn padvinders outfit geen toon kon houden.
Het is en blijft een wedstrijd. Daar hoort ook een faal element bij. Als EBU perfect georganiseerde shows wil produceren, moeten ze daar eerlijk over zijn. Dan is het wedstrijd element wel een wassen neus geworden.
Kijkers willen ook iets zien waar ze op af kunnen geven, dat hoort bij het ESF. Niet iedereen geeft af op dezelfde soort dingen. Als het één grote perfecte show wordt, krijgt het iets steriels. Andere acts krijgen juist meer glans doordat er iets als de act van Griekenland tegenover staat. En als het echt niet niet om aan te zien of te horen is, haalt het zelden de finale, dus daar hoef je de regels ook niet voor te veranderen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:24 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat Kroatische lied is sowieso kansloos voor de winst vanwege de jury’s, en voor de EBU wordt de aanwezigheid van zulke inzendingen in elk geval nog enigszins gecompenseerd doordat het aandacht en televotinginkomsten genereert. Zo’n Griekse inzending straalt alleen amateurisme uit, en dat is juist niet wat ze willen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |