abonnement Unibet Coolblue
pi_209182203
Zo na het festival gaan we geleidelijk in onze ESF-zomerslaap. Om die periode wat levendig te houden, is dit (indien blijkt dat het in een behoefte voorziet) het begin van een reeks met potentiële discussiepunten voor het ESF komend jaar en de periode erna. Het ESF gaat in 2024 naar Zweden. Dat is een land dat graag invloed uitoefent op de gang van zaken op het festival. De grote baas van het Songfestival is ook een Zweed, genaamd Martin Österdahl (en zijn naam had een minimale invloed op de TT). Dat telt natuurlijk mooi op naar een festival met veel potentiële verbeteringen om de show in de ogen van de organisatie nog mooier te maken. Maar wat de organisatie mooi vindt, is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als wat wij als liefhebbers op prijs stellen, dus dat kan voer zijn voor discussie. We beginnen vandaag met een eerste voorbeeld daarvan.



N.B. de introductietekst hieronder bevat niet noodzakelijkerwijs mijn persoonlijke mening. Het is ook geen officieel standpunt van de EBU. En het is al helemaal geen afgewogen betoog. Het is vooral bedoeld als een prikkeling om de discussie op gang te brengen.

Deel 1: Autotune

Eén van de allerbelangrijkste onderdelen op een Songfestival is natuurlijk de zang. Een goede uitvoering kan een matig liedje toch indrukwekkend laten klinken, terwijl matige zang een goed liedje juist de das om kan doen. Dat tweede scenario is jammer, maar daar is autotune dus een oplossing voor. Het is niet het ultieme wondermiddel, maar je kan er mindere vocale kwaliteiten flink mee opkrikken. Voor zulke doeleinden wordt het al gebruikt in allerlei TV-programma’s, waarin de zang veel beter klinkt. Een bijkomend voordeel is dat minder druk op de zang meer ruimte biedt om te focussen op dans en ander vermaak tijdens een optreden.

Op het ESF wordt autotune nog niet gebruikt. Het is ook niet toegestaan. En dat is jammer voor de kijker, want de kijkervaring kan flink verpest worden als een goed liedje slecht gezongen wordt. Denk bijvoorbeeld maar aan de inzending van het Verenigd Koninkrijk I Wrote A Song, waarbij de zang bepaald niet Mae-viel. Dat is een potentieel leuk en vermakelijk liedje, maar op de bank keek iedereen nu drie minuten naar niets. Dat kan heel rechtvaardig klinken voor de uitslag, niet zingen = niet scoren. Maar het ESF is een TV-evenement, waarbij het publiek vermaakt moet worden. In een finale met de liedjes van Israël en Noorwegen er kort voor, zou dat liedje uit de UK sowieso hooguit eens 19e zijn geworden, in plaats van de 25e plaats die het nu werd, dus wat winnen we er voor het competitieve element nu precies mee dat 200 miljoen mensen collectief hun tijd zitten te verdoen?

Daarnaast zijn er tegenwoordig allerlei hulpmiddelen beschikbaar om de zang beter te laten klinken. Zo is de vocoder, een apparaatje dat je stem vervormt, al jaren geaccepteerd, en mede daardoor wonnen de Olsen Brothers uit Denemarken het ESF van 2000. Ook kan er gespeeld met de mix van de backings op tape en de leadzanger(es). Dit werd dit jaar gedaan door diverse landen, waarbij de hoofduitvoerenden er niet zo veel van konden, zoals Nederland en Polen. Nederland bleek met dit liedje niet te redden, maar het Poolse lied klonk veel beter dan in de nationale finale, en scoorde erg goed bij het publiek. Als het wel mogelijk is om het publiek op deze manier enigszins te foppen, kan je je afvragen waarom autotune vrij selectief wordt geweigerd.

Toepassing ervan zou ook niet helemaal nieuw zijn in de ESF-wereld. Dit jaar won Alessandra de Noorse voorronde waarin autotune gebruikt mocht worden. Dat heeft de Noren geen windeieren gelegd, want ondanks een wat tegenvallende juryscore (wellicht door de zang) werd het lied Queen Of Kings 5e in de eindranking, en zelfs 3e bij het publiek. Het zou bijzonder jammer zijn geweest als de vakjury van de Noorse nationale voorronde op basis van de zang bijvoorbeeld de bijzonder saaie ballad van Ulrikke had gekozen, die nu 2e werd, maar veel minder potentieel had gehad in Liverpool. Uiteindelijk is het toch een SONGfestival, niet The Voice of Europe.

Met andere woorden, er is geen reden voor de EBU om niet met de tijd mee te gaan en nog langer moeilijk te doen. Er klonken ook genoeg conservatieve geluiden dat het het begin van het einde zou zijn toen het orkest en de taalregel ooit werden afgeschaft, maar tegenwoordig hoeft nauwelijks nog iemand die terug. In het belang van de kijker, die een kwalitatief betere show voorgeschoteld zal krijgen, is er geen reden om een hulpmiddel dat al decennia bestaat nog langer te boycotten.

De stelling luidt dus:

Autotune zorgt voor een betere show en zou geaccepteerd moeten worden.

Laat ons hieronder vooral weten wat jouw mening is! :)
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:31:34 #2
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209182264
Niet mee eens. Live goed kunnen performen is een belangrijk onderdeel van de wedstrijd.

Het liefst zou ik zien dat alle instrumenten live werden bespeeld, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren.
pi_209182326
Echt talent kan het zonder, (al dan niet) zuiver zingen is een onderdeel van je hele performance.

Zang wordt ook niet mooier door autotune, het haalt de expressie en nuances uit de zang.
In een studio valt dat minder op omdat het daar vaak handmatig en gedetailleerd wordt toegepast op specifieke noten.
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 11:00:28 #4
446930 crew  ESF1Gamer
pi_209182610
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:31 schreef DecoAoreste het volgende:
Niet mee eens. Live goed kunnen performen is een belangrijk onderdeel van de wedstrijd.

Het liefst zou ik zien dat alle instrumenten live werden bespeeld, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren.
Dit
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_209182750
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:31 schreef DecoAoreste het volgende:
Niet mee eens. Live goed kunnen performen is een belangrijk onderdeel van de wedstrijd.
Maar moet het dat zijn dan? Sertab won met Everyway That I Can zonder dat ze al te best zong, en dat is uiteindelijk één van de grootste hits uit die periode geworden. Achteraf lijkt ook iedereen volledig tevreden met die winnaar. En zoals gezegd, de Noorse voorronde heeft het nu toegepast, en dat leverde na Finland en Zweden de favoriet van de kijkers van de avond op, terwijl dat nummer anders de voorronde wellicht niet eens had gewonnen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209183125
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:10 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maar moet het dat zijn dan? Sertab won met Everyway That I Can zonder dat ze al te best zong, en dat is uiteindelijk één van de grootste hits uit die periode geworden. Achteraf lijkt ook iedereen volledig tevreden met die winnaar. En zoals gezegd, de Noorse voorronde heeft het nu toegepast, en dat leverde na Finland en Zweden de favoriet van de kijkers van de avond op, terwijl dat nummer anders de voorronde wellicht niet eens had gewonnen.
Misschien had ze nog wel meer punten gehad als de zang ook zuiver was.
Voor de één is dat een afknapper, voor de ander niet.

Maar ze heeft het iig op eigen kracht gered.

Autotune is overigens ook geen garantie voor zuivere zang, daar weet Madonna alles van :P
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:31 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_209183184
quote:
Op het ESF wordt autotune nog niet gebruikt. Het is ook niet toegestaan. En dat is jammer voor de kijker, want de kijkervaring kan flink verpest worden als een goed liedje slecht gezongen wordt.
Het Songfestival gaat niet alleen over de liedjes, anders zouden we net zo goed playbacken ook gaan toestaan. Het gaat om het geheel van liedje, uitvoering en (wat mij betreft helaas) ook de show eromheen. Autotune is wat mij betreft terecht verboden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Redactie Sport woensdag 17 mei 2023 @ 11:56:39 #8
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209183200
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:10 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maar moet het dat zijn dan? Sertab won met Everyway That I Can zonder dat ze al te best zong, en dat is uiteindelijk één van de grootste hits uit die periode geworden. Achteraf lijkt ook iedereen volledig tevreden met die winnaar. En zoals gezegd, de Noorse voorronde heeft het nu toegepast, en dat leverde na Finland en Zweden de favoriet van de kijkers van de avond op, terwijl dat nummer anders de voorronde wellicht niet eens had gewonnen.
Dat de kijker zo'n zwak gezongen liedje nog goed beoordeelt is ook belachelijk natuurlijk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209183242
Het probleem is dat veel artiesten van tegenwoordig autotune ook gebruiken als een soort instrument. Van Drake weet je niet eens hoe hij echt klinkt. Dan moet je als Eurovisie misschien ook met je tijd meegaan en dat toelaten. S10 zingt normaal ook met zware autotune, alleen op het songfestival niet. Dan wordt het dus inderdaad een wedstrijd 'wie zingt het zuiverst' en niet 'wie heeft het beste nummer'.

Ik ben dus vóór de stelling, hoewel ik zelf een hekel heb aan autotune. Maar het is een niet weg te denken element van de moderne popmuziek, dus moet je het toelaten.
  Redactie Sport woensdag 17 mei 2023 @ 12:03:25 #10
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209183287
Misschien kunnen we gewoon de opname van een bandje laten spelen en de mensen alleen maar nep laten zingen.

Het gaat ook om performance en autotune om performances 'recht te trekken' vind ik matig.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209183408
Live zang is voor mij één van de charmes van het Songfestival, het is deel van de hele performance. Met autotune wordt alles wel erg nep en zielloos.
  woensdag 17 mei 2023 @ 12:15:34 #12
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_209183432
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:00 schreef blackswangreen het volgende:
Het probleem is dat veel artiesten van tegenwoordig autotune ook gebruiken als een soort instrument. Van Drake weet je niet eens hoe hij echt klinkt. Dan moet je als Eurovisie misschien ook met je tijd meegaan en dat toelaten. S10 zingt normaal ook met zware autotune, alleen op het songfestival niet. Dan wordt het dus inderdaad een wedstrijd 'wie zingt het zuiverst' en niet 'wie heeft het beste nummer'.

Ik ben dus vóór de stelling, hoewel ik zelf een hekel heb aan autotune. Maar het is een niet weg te denken element van de moderne popmuziek, dus moet je het toelaten.
Niet mee eens.
1.Kaarija zong ook niet overal zuiver, maar had een banger van een lied waardoor dat niet uitmaakte.
2.Wij hadden geen banger van een lied en zongen niet zuiver waardoor we afgestraft werden.
3.Estland had geen Banger van een lied, maar zong loepzuiver met ook nog een zangeres met een mooie unieke stem, en werd daarvoor beloond met een mooie notering.
4. Loreen zong behoorlijk goed en had een goed lied en werd 1e.

Uiteindelijk gaat het er om dat het evenwichtig is, en als 1 van de 2 niet goed is, je het kunt compenseren van de anders zodat het geheel tof is.

Als purist kan ik intens genieten van een liedje dat loepzuiver gezongen wordt zonder auto-tune. Ik kan dat talent van zangers of zangeressen echt admireren en dan ook onwijs genieten van oude optredens van toen mensen nog zonder autotune zongen. De film Jesus Christ Superstar bv. Dat kun je je niet meer voorstellen toch? Dat mensen zo kneitergoed zingen? Volgens mij hebben de meeste artiesten er niet eens meer aandacht voor.
Het ESF is echt 1 van de weinige plekken waar je nog terecht kan, aangezien ze zelfs in talentenshows tegenwoordig autotune gebruiken als ze een deelnemer naar voren willen duwen en op safe spelen.

Ik vind autotune echt een vloek voor de muziekindustrie en je ziet ook gewoon aan de oudere edities van het ESF dat deelnemers toen veel beter konden zingen. Waarschijnlijk omdat ze het wel moesten kunnen. Eeuwig zonde dat die opleiding van zangers nu zo achterblijft door autotune.
pi_209183505
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:15 schreef Saboo het volgende:

[..]
Niet mee eens.
1.Kaarija zong ook niet overal zuiver, maar had een banger van een lied waardoor dat niet uitmaakte.
2.Wij hadden geen banger van een lied en zongen niet zuiver waardoor we afgestraft werden.
3.Estland had geen Banger van een lied, maar zong loepzuiver met ook nog een zangeres met een mooie unieke stem, en werd daarvoor beloond met een mooie notering.
4. Loreen zong behoorlijk goed en had een goed lied en werd 1e.

Uiteindelijk gaat het er om dat het evenwichtig is, en als 1 van de 2 niet goed is, je het kunt compenseren van de anders zodat het geheel tof is.

Als purist kan ik intens genieten van een liedje dat loepzuiver gezongen wordt zonder auto-tune. Ik kan dat talent van zangers of zangeressen echt admireren en dan ook onwijs genieten van oude optredens van toen mensen nog zonder autotune zongen. De film Jesus Christ Superstar bv. Dat kun je je niet meer voorstellen toch? Dat mensen zo kneitergoed zingen? Volgens mij hebben de meeste artiesten er niet eens meer aandacht voor.
Het ESF is echt 1 van de weinige plekken waar je nog terecht kan, aangezien ze zelfs in talentenshows tegenwoordig autotune gebruiken als ze een deelnemer naar voren willen duwen en op safe spelen.

Ik vind autotune echt een vloek voor de muziekindustrie en je ziet ook gewoon aan de oudere edities van het ESF dat deelnemers toen veel beter konden zingen. Waarschijnlijk omdat ze het wel moesten kunnen. Eeuwig zonde dat die opleiding van zangers nu zo achterblijft door autotune.
Ik ben er niet op tegen dat goed zingen wordt beloond, zoals ik zeg: autotune is ook niet mijn smaak. En ik heb het ook niet per se over autotune om vals zingen recht te trekken, maar over autotune als instrument. Kanye West begon daarmee, het zo overdreven gebruiken dat je klinkt als een robot. Ik vind het niet mooi, maar ik vind wel meer niet mooi. En het is nu eenmaal een onderdeel van de moderne popmuziek. Je noemt zelf Kaarija, die gebruikt in de studioversie dus heel veel autotune. Wat was er op tegen geweest om dat live ook te gebruiken?

Overigens kun je zelfs tussen de autotune je nog wel onderscheiden als echt goede zanger. Dat zie je bij programma's als De Beste Zangers, waar veel wordt gladgetrokken maar iemand als Stef Bos alsnog de beste is terwijl hij niet per se heel zuiver zingt. Omdat het een echte zanger/performer is.
pi_209184004
Ik ben voor autotune als het mensen kan helpen de live performance beter neer te zetten. Ik ben het eens met het argument dat het zonde is als een goed liedje afgestraft moet worden omdat een live performance niet helemaal uit de verf komt.

Uiteindelijk moeten we ons ook bedenken dat veel van de liedjes op het songfestival geschreven zijn VOOR mensen en dus niet door ervaren singer-songwriters die al jaren podium ervaring hebben en goede vocalen bevatten. Dan kan zoiets als autotune ze helpen om het liedje beter te presenteren.

En artiesten kunnen er dan ook zelf voor kiezen of ze het willen gebruiken of niet. Autotune kan ook hele mooie effecten opleveren, bijv voor liedjes die heel elektronisch zijn of veel techno bevatten.

Zang is ook niet het belangrijkste imo.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_209184022
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 13:01 schreef Nexum het volgende:
Ik ben voor autotune als het mensen kan helpen de live performance beter neer te zetten. Ik ben het eens met het argument dat het zonde is als een goed liedje afgestraft moet worden omdat een live performance niet helemaal uit de verf komt.

Uiteindelijk moeten we ons ook bedenken dat veel van de liedjes op het songfestival geschreven zijn VOOR mensen en dus niet door ervaren singer-songwriters die al jaren podium ervaring hebben en goede vocalen bevatten. Dan kan zoiets als autotune ze helpen om het liedje beter te presenteren.

En artiesten kunnen er dan ook zelf voor kiezen of ze het willen gebruiken of niet. Autotune kan ook hele mooie effecten opleveren, bijv voor liedjes die heel elektronisch zijn of veel techno bevatten.

Zang is ook niet het belangrijkste imo.
Je kan ook autotune toestaan maar dan standaard 1 punt aftrek per land of jurylid waarvan je punten krijgt.
Dan kan je afwegen of het de moeite waard is :P
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 13:51:42 #16
375570 crew  Cyan9
pi_209184707
Liever niet, goede live zang geeft het wat mij betreft wat extra's. Zoals ook door anderen benoemd haalt het ook flink de emotie uit liedjes, alles wordt veel te gepolijst. Emotie is juist wat muziek zo mooi maakt.

Ik heb ook het allerliefste de backings weer live, al zie ik dat niet zo snel teruggedraaid worden, helaas.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209185624
quote:
15s.gif Op woensdag 17 mei 2023 13:51 schreef Cyan9 het volgende:
Liever niet, goede live zang geeft het wat mij betreft wat extra's. Zoals ook door anderen benoemd haalt het ook flink de emotie uit liedjes, alles wordt veel te gepolijst. Emotie is juist wat muziek zo mooi maakt.

Ik heb ook het allerliefste de backings weer live, al zie ik dat niet zo snel teruggedraaid worden, helaas.
Live backings is wat mij betreft ook beter. Maar het was in die tijd ook wel gemeengoed dat die achtergrondzangers achter een muur stonden, en nu nog steeds trouwens. Wat dat betreft verdwijnen daarmee niet alle kunstgrepen om matige zang te maskeren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 18:26:20 #18
375570 crew  Cyan9
pi_209187701
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 15:18 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Live backings is wat mij betreft ook beter. Maar het was in die tijd ook wel gemeengoed dat die achtergrondzangers achter een muur stonden, en nu nog steeds trouwens. Wat dat betreft verdwijnen daarmee niet alle kunstgrepen om matige zang te maskeren.
Dat is zeker waar, maar dan heeft het in ieder geval nog gevolgen. Wil je je matige vocalen maskeren door backings? Prima, maar consequentie is wel dat je geen 5 dansers kan hebben. :s)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209188720
Het zou de doodsteek voor het ESF zijn, voor zover de backingvocalen op tape dat al niet waren.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 17 mei 2023 @ 20:11:12 #20
478909 molloot200
alles muziek.
pi_209189005
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:53 schreef TheVulture het volgende:
Het zou de doodsteek voor het ESF zijn, voor zover de backingvocalen op tape dat al niet waren.
Dat zeggen we bij elke grote verandering elke keer, dus hoewel ik dit écht niet graag zal zien als verandering, denk ik echt niet dat dit de doodsteek voor het ESF zou zijn :P

Maar nee, alsjeblieft niet. En zolang Martin Osterdahl er zit ben ik toch bang voor dit soort beslissingen. De man wil er Melfest 2.0 van maken ;(
pi_209189079
Het argument dat het een SONGfestival is en niet een SINGfestival is een beetje flauwekul. In de hele geschiedenis van het festival kun je de liedjes niet los zien van de zangers of de zangeressen. En je bent nou eenmaal zanger of zangeres omdat je zingt. Het is een beetje ridicuul om de aandacht minder te vestigen op de zangkwaliteiten om meer ruimte te geven aan de performance en de show eromheen. Is het dus een PERFORMANCEfestival geworden inmiddels?

Backingvocals zijn altijd al onderdeel geweest van songs, en is ook altijd al hier en daar ingezet om zangers te ondersteunen. Dat is niet iets wat nu ineens nieuw is. Dat ze nu ook op tape mogen is jammer, maar laten we eerlijk zijn, de backings gaan zelden de mist in, dus daar staat of valt een optreden niet altijd bij. Zangers die op het beslissende moment de juiste hoge noot (kuch Gerard, kuch Justine) niet halen zijn afgestraft. En terecht. Want het wedstrijd element is toch, kun je als zanger op het beslissende moment de beste uitvoering van je leven geven om de mensen thuis te overtuigen dat jouw lied het beste is. Als autotune wordt toegestaan, wat is dan de volgende stap? Avatars sturen die een perfect uitgevoerde versie laten zien op het podium. Of zullen we gewoon op een heel groot filmscherm de videoclips vertonen? Dan loop je helemaal geen risico meer dat je niet de perfect geautotunede versie aan het publiek laat zien.

Zoals juryvotes en televotes elkaars zwakheden corrigeren, kunnen de liedjes en hun uitvoerders elkaar ook corrigeren of aanvullen. Het gaat niet alleen om een song het gaat om een song gebracht door een uitvoerder. Op één en dezelfde avond, op eigen kracht. Dat is het wedstrijd element, dat maakt het spannend. Als je alleen maar prachtige shows wilt zien, kun je ook naar Holiday on Ice gaan. Hoewel, daar is het altijd nog spannend of iemand niet op de schaatsen onderuit gaat. Autotune is geen verrijking, maar armoede en een zwaktebod.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aadrianus op 17-05-2023 20:25:15 ]
pi_209190537
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 20:11 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Dat zeggen we bij elke grote verandering elke keer, dus hoewel ik dit écht niet graag zal zien als verandering, denk ik echt niet dat dit de doodsteek voor het ESF zou zijn :P

Maar nee, alsjeblieft niet. En zolang Martin Osterdahl er zit ben ik toch bang voor dit soort beslissingen. De man wil er Melfest 2.0 van maken ;(
Even los van de Melodifestivalen-associaties, denk ik dat de EBU vooral een show wil met een zeer hoge productiewaarde en professionele uitstraling. In Engeland en de rest van West-Europa heeft het ESF toch nog het imago van een freakshow die van muzikale wansmaak aan elkaar hangt. Logisch dat de EBU daar van afwil. En dat doe je door falen zo veel mogelijk te camoufleren. Bijvoorbeeld door geklooi op de repetities achter gesloten deuren te houden.

Maar ook door de liedjes zo goed mogelijk te laten klinken. Tegenwoordig is echt valse zang al een stuk zeldzamer dan een jaar of 10 terug, mede door een aantal kunstgrepen met de backings. Dan kun je nu dus de stap zetten met autotune om alles net zo goed te laten klinken als in vele andere TV-programma’s. Een goed idee vind ik het zelf niet, maar de denkwijze bij de EBU is wel redelijk duidelijk. Het ESF moet helden hebben als Loreen, Käärijä, Noa, Marco, enz. en daar moet het over gaan. Niet over die Roemeen of Cyprioot die er geen hout van kon.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209190600
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 21:58 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Even los van de Melodifestivalen-associaties, denk ik dat de EBU vooral een show wil met een zeer hoge productiewaarde en professionele uitstraling. In Engeland en de rest van West-Europa heeft het ESF toch nog het imago van een freakshow die van muzikale wansmaak aan elkaar hangt. Logisch dat de EBU daar van afwil. En dat doe je door falen zo veel mogelijk te camoufleren. Bijvoorbeeld door geklooi op de repetities achter gesloten deuren te houden.

Maar ook door de liedjes zo goed mogelijk te laten klinken. Tegenwoordig is echt valse zang al een stuk zeldzamer dan een jaar of 10 terug, mede door een aantal kunstgrepen met de backings. Dan kun je nu dus de stap zetten met autotune om alles net zo goed te laten klinken als in vele andere TV-programma’s. Een goed idee vind ik het zelf niet, maar de denkwijze bij de EBU is wel redelijk duidelijk. Het ESF moet helden hebben als Loreen, Käärijä, Noa, Marco, enz. en daar moet het over gaan. Niet over die Roemeen of Cyprioot die er geen hout van kon.
Het imago van freakshow hangt wat mij betreft meer af van wat Kroatië deed dan van die Griekse jongen die in zijn padvinders outfit geen toon kon houden.

Het is en blijft een wedstrijd. Daar hoort ook een faal element bij. Als EBU perfect georganiseerde shows wil produceren, moeten ze daar eerlijk over zijn. Dan is het wedstrijd element wel een wassen neus geworden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Aadrianus op 17-05-2023 22:11:38 ]
pi_209193167
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 22:04 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Het imago van freakshow hangt wat mij betreft meer af van wat Kroatië deed dan van die Griekse jongen die in zijn padvinders outfit geen toon kon houden.

Het is en blijft een wedstrijd. Daar hoort ook een faal element bij. Als EBU perfect georganiseerde shows wil produceren, moeten ze daar eerlijk over zijn. Dan is het wedstrijd element wel een wassen neus geworden.
Dat Kroatische lied is sowieso kansloos voor de winst vanwege de jury’s, en voor de EBU wordt de aanwezigheid van zulke inzendingen in elk geval nog enigszins gecompenseerd doordat het aandacht en televotinginkomsten genereert. Zo’n Griekse inzending straalt alleen amateurisme uit, en dat is juist niet wat ze willen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209197442
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 09:24 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat Kroatische lied is sowieso kansloos voor de winst vanwege de jury’s, en voor de EBU wordt de aanwezigheid van zulke inzendingen in elk geval nog enigszins gecompenseerd doordat het aandacht en televotinginkomsten genereert. Zo’n Griekse inzending straalt alleen amateurisme uit, en dat is juist niet wat ze willen.
Kijkers willen ook iets zien waar ze op af kunnen geven, dat hoort bij het ESF. Niet iedereen geeft af op dezelfde soort dingen. Als het één grote perfecte show wordt, krijgt het iets steriels. Andere acts krijgen juist meer glans doordat er iets als de act van Griekenland tegenover staat. En als het echt niet niet om aan te zien of te horen is, haalt het zelden de finale, dus daar hoef je de regels ook niet voor te veranderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')