abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 16 mei 2023 @ 18:27:28 #1
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_209176693


Op 1 mei maakten de 13 regionale omroepen bekend dit jaar een eigen Songfestival te gaan houden.
Het kan top of flop worden maar het lijkt mij wel leuk om het te volgen.

Maar het is niet de eerste keer. Was de eerste editie in 1995 een alternatief Nationaal Songfestival ivm het ontbreken van een Nederlandse afvaardiging naar het Eurovisie Songfestival, de tweede editie staat volledig in dienst van het promoten van de Nederlandse taal of streektalen.

In De Taalstaat legt Bas Treffers, senior producer en presentator bij RTV Oost, uit wat de bedoeling is.

quote:
Het festival wordt georganiseerd door de dertien regionale omroepen die allemaal een eigen inzending sturen. "Taal bepaalt je identiteit en streektaal is bepalend voor de regionale identiteit", zegt Treffers. Deelnemers mogen alleen meedoen met nieuwe liedjes.

Het ontwikkelen van talent zien de regionale omroepen als een taak en dus mogen artiesten die al eens een Top-40 hit hebben gehad niet meedoen. "Anders kom je al heel snel uit bij Guus Meeuwis en Syb van der Ploeg en dat willen we graag vermijden. Tekstdichters mogen echter wel altijd meedoen, ook als ze al eerder een hit geschreven hebben", zegt Treffers.

de namen van Guud Meeuwes en Siep van der Ploeg zijn aangepast
En namens de organiserende omroep voegt medeorganisator Machteld Smits daar aan toe:

quote:
"De samenwerking met de regionale collega's geeft enorm veel energie en verbinding. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Het is een uniek evenement en muziek zorgt voor de juiste verbinding", zegt ze. "De regionale omroep is voor iedereen en is altijd bereikbaar en nu voor heel Nederland."
De finale gaat plaats vinden in de Stadsschouwburg Utrecht op 4 november en is via televisie en de online kanalen van de omroepen te volgen. De winnende regio organiseert het evenement in het daaropvolgende jaar.

En ook al is November nog ver weg nu alvast een topic omdat er toch wat dingen zijn te melden.

[ Bericht 0% gewijzigd door usagi414 op 16-05-2023 18:42:49 ]
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  dinsdag 16 mei 2023 @ 18:42:33 #2
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_209176834
Drie omroepen hebben al wat meer losgelaten.

Met deze 5 artiesten heeft Brabant het Regio Songfestival nu al binnen

Ze waren iets te snel in Brabant met het bericht. Want het gaat inderdaad om nieuw talent.
Al heeft Jan Biggel ook nog nooit een top 40 hit gehad

quote:
De voorwaarden voor de selectie van de artiesten zijn nog niet bekend. "Hoe wij onze Brabantse artiest kiezen, daar zijn we nog niet uit", zegt Arthur Marres namens Omroep Brabant. "Dat zou de radioredactie kunnen doen, maar het kan ook dat we de luisteraars laten stemmen." Volgens hem is het Regio Songfestival vooral bedoeld om nieuw talent te stimuleren. Mocht het daaraan ontbreken in onze provincie, dan hebben wij wel een paar kanshebbers met genoeg muzikale ervaring.

Snollebollekes
Floor Jansen
Lenny Kuhr
Jan Biggel
Gerard van Maasakkers
Friese zangers verdeeld over Regio Songfestival: "Laat het puur om de muziek draaien"

De Friezen hebben een sterke mening

quote:
Bovenal vindt Douwstra het belangrijk dat jonge, Friese muzikanten bij het Regio Songfestival een groot publiek kunnen bereiken. "Dit kan hen motiveren. Het is leuk als je op je zolderkamertje op de gitaar zit te pingelen. Maar als je vervolgens nergens naartoe kunt met je muziek.. Zo'n festival is daarom een mooie stimulans voor deze groep."

Ook collega Piter Wilkens vindt het een goede zaak dat de omroepen een lichtje zetten op de streektalen. De vorm waarin het evenement is gegoten, kan hem echter minder bekoren.

"Het gaat er bij dit festival om wie de meeste stemmen krijgt. Dat vind ik niks", zegt Wilkens "De muziek en de tekst horen op één te staan. Nu draait het erom wie er het handigst stemmen wint. Dat is een groot verschil."
Het doet Wilkens denken aan de talentenjachten op tv. "Neem The Voice of Holland. Een tijd geleden hoorde ik een jonge zangeres vreselijk vals zingen. Maar volgens Angela Groothuizen, jurylid en de coach van het meisje, was het geweldig.
Belangen beïnvloeden vaak het oordeel, meent hij. "Ik zou zo'n festival interessanter vinden als het puur om de muziek draait."
NH zoekt zangtalenten voor het Regio Songfestival

Noord-Holland heeft al een plan met eigen voorrondes en een finale.

quote:
Zing jij in het Nederlands of een Noord-Hollandse streektaal of dialect? Dan is het Regio Songfestival misschien wel iets voor jou. NH gaat op zoek naar hét zangtalent van de provincie. De winnaar staat op 4 november tegenover de winnaars uit andere provincies in de finale van het Regio Songfestival.

Noord-Hollandse talenten kunnen zich tot 3 juni aanmelden. Vanaf 31 augustus zijn de voorrondes te volgen op al onze kanalen. Dat geldt ook voor de provinciale finale op 26 oktober
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_209177314
Ik heb het idee dat dit zeer vergelijkbaar wordt als het Liet International, een Europees songfestival voor minderheidstalen. Werd o.a. gehouden in Leeuwarden, Lapland, Bretagne, Nedersaksen, Friuli-Venezia Giulia.
Adrie de Boer deed voor Friesland mee in 2022.
pi_209179397
Benieuwd of er wat interessants uitkomt wat een Nederlandse inzending voor 2025 zou kunnen zijn. :P

En benieuwd of straattaal en/of rap ook wordt geaccepteerd.
Hotapnyc
pi_209302832
In mijn herinnering heeft er vroeger ook altijd al wel zoiets bestaan als een Streeksongfestival. Maar ik heb geen idee of dat dat Streeksongfestival toen ook altijd uitgezonden werd op televisie. Misschien was dat destijds gewoon een leuk, kleinschalig evenement, ergens in een zaaltje.
Wat ik mij daarvan in elk geval nog herinner is dat één editie van dit streeksongfestival gewonnen werd door Vals Licht met het lied “Het licht”. Zij vertegenwoordigden Noord-Brabant. Dat vond ik toen al een bijzonder goed liedje! Ik wil niet beweren dat dit Nederland had moeten vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival, maar op het Nationaal Songfestival zou het nummer “Het licht” destijds zeker tot de betere inzendingen behoord hebben.


Ik ben vanmiddag wat op internet gaan rondkijken. Dat Streeksongfestival heeft bestaan van 1999 tot en met 2003. De opzet daarvan was niet in ieder jaar hetzelfde. Voor meer informatie daarover zie deze link: http://www.streektaalzang.nl/strk/over/fan/stdialec.htm/

[ Bericht 0% gewijzigd door ReizigerZonderDoel op 27-05-2023 16:28:04 ]
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:07:41 #6
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_209303104
Drenthe heeft al een deelnemer

Lisa Harms winnaar Drèents Liedtiesfestival 2023

quote:
Meer optredens staan te wachten
Met dit succes ligt de weg van Harms open naar meer optredens, zowel nationaal als internationaal. Ze plaatst zich voor het Regio Songfestival, waar elke regionale omroep een eigen artiest afvaardigt voor de finale. Voor RTV Drenthe reist Harms dus af.

Daarnaast mag ze naar het Italiaanse Udine het Nedersaksisch vertegenwoordigen op het Europees Songfestival voor Minderheidstalen.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_209303598
Roy van ESCUnited

De artiest mag niet eerder een top40-hit hebben gehad.
Liedjes mogen dus niet in het Nederlands of Engels zijn. Wel in een dialect, van een regio of stad, maar zelfs ook bv. Turks van een minderheidsgroep.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 17:49:18 #8
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_209304931
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:35 schreef Nashipeer het volgende:
Roy van ESCUnited

De artiest mag niet eerder een top40-hit hebben gehad.
Liedjes mogen dus niet in het Nederlands of Engels zijn. Wel in een dialect, van een regio of stad, maar zelfs ook bv. Turks van een minderheidsgroep.
Leuk dat hij hier ook aandacht voor heeft.

Maar het nummer moet in standaard Nederlands óf in streektaal zijn. Dus Turks kan niet.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_210871081
Het regio songfestival leeft niet echt, aan het gebrek aan reacties de afgelopen paar maanden te zien. Toch maar een poging om de huidige stand van zaken weer te geven:

Zeeland
Zeeland organiseert volgende week (zaterdag 14 oktober) om 12:15 uur een radio uitzending om hun inzending te bepalen. De kandidaten:

• Peetman - Achter De Wolken
• Sanne Pronk - Nu Met Jou
• Villa - Paspoort
• Jorinke - Voer de ratten niet
• Smaakstof – Nacht Van De Nacht
• Sanja – Fair
• Marko Kondic – Mens
• Rosann Kerckhaert – Vallen

Rijnmond
Rijnmond houdt het bij een publieksstemming, en maakt op 13 oktober hun kandidaat bekend. De kanshebbers:

• Remedy - Nooit is het genoeg
• Flora - Six feet under
• Ptakha - Marena
• Lucia - Our logic
• Mark Blomsteel - Move

West
Omroep West heeft LIEN geselecteerd, met het nummer Waar ben je dan.

Noord Holland
Noord Holland combineert een publieksstemming met een jury. Het publiek kiest uit 8 kandidaten de 3 beste (stemming sluit op 19 oktober), waarna een jury bepaald wie er daadwerkelijk gaan. De kanshebbers:

• Nienke - Niemand heeft niks
• Jeroen Weerdenburg - Samen
• Dean Presley - Kan niet wachten tot de zomer
• Het Verbondt - Digitale Serenade
• Kimberly - Zou jij me alles willen geven
• Bloes - Statisch
• Rens, Jaïr & Ome Uncle - Het Nachtorkest
• Emma Koning - Mag het licht nog één keer aan

Friesland
Voor Friesland mag de winnaar van Liet naar het regio songfestival (en ook naar Liet International). Liet vindt plaats op 12 oktober. Ik kon geen liedtitels vinden, maar wel de deelnemers:

• Melissa Pander
• Hille Hiddema
• MsT Mar Jazz
• Bone of Contention
• Samar Watt
• De Mann'
• Volk!!
• Deun van Seun

Flevoland
Flevoland heeft er voor gekozen eerst een deelnemer te kiezen, en die vervolgens een aantal liedjes te laten schrijven zodat men wat te kiezen heeft. Die deelnemer is Abtin Salem geworden. Voor de daadwerkelijke selectie van het lied trekt men op 14 oktober de hele dag uit.

Utrecht
In Utrecht heeft een jury de keuze gemaakt, die is gevallen op Melanie Ryan met het nummer Achterom

Brabant
Ook Brabant heeft al een keuze gemaakt. Bij hen zijn het Sam en Merijn Knoop geworden, met het nummer Proost op het leven

Groningen
In Groningen was een publieksstemming, die Wat Aans! met het nummer Wakker in Grunn heeft opgeleverd.

Drenthe
Het was al eerder in dit topic gepost, maar voor Drenthe gaat Lisa Harms met het nummer Tot de zun uut giet

Overijssel
Ook Overijssel combineert een publieksstemming (die nog tot 13 oktober open staat) met een jury. Die selecteren samen uit:

• MAERTEN - Ruimtereis
• Thomas en Bas - Oons Kleine Jong
• Korst - Miauw
• Jaap Lamfers - Klokke Terug
• Gert Jan Nijman - Donker en Licht
• Renee Schepers - Beetje Kwijt
• Enge Beats - Hongerige Hond
• Leon Moorman - Dat Ik Leef

Gelderland
Gelderland heeft een veld van 6 kandidaten, en ook in Gelderland is het een combinatie van publieksstemming en jury die de uiteindelijke deelnemer selecteert. De kanshebbers:

• AleXingt! - Treinreis
• Eric Heutinck - Claudia
• Felien - Special Edition
• Marcel Broekman en Sandra Vriese - De Wandeling
• RJ69 - Het is vuur
• Young Teach - Saldo

Limburg
Limburg heeft gekozen voor Emmy Ackermans, met het nummer 't Letste rundje
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:41:23 #10
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_210880984
De presentatoren voor de landelijke finale van 4 November zijn inmiddels ook bekend.

Stefania Liberakakis, Riks Ozinga (presentator en rechtbankverslaggever van RTV Utrecht) en Bernadette Keizer (social media-verslaggever RTV Utrecht)
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  zondag 8 oktober 2023 @ 17:02:57 #11
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_210881312
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 21:46 schreef Sableheart het volgende:
Het regio songfestival leeft niet echt, aan het gebrek aan reacties de afgelopen paar maanden te zien. Toch maar een poging om de huidige stand van zaken weer te geven
Mooie update @Sableheart

RJ69 uit Gelderland is boer Rob Janssen uit boer zoekt vrouw.
En hij zou ook ook een nummer naar de selectiecommisie voor het ESF hebben gestuurd.

Na Boer Zoekt Vrouw doet Rob een gooi naar het Regio Songfestival

quote:
"Ik schrijf al nummers sinds mijn zevende. Ik zag die oproep om een liedje in te sturen en dacht: ik ga het zeker doen. Omdat ik dit als singer-songwriter het liefst doe en wil laten horen aan een zo groot mogelijk publiek", zegt Rob. "Ik heb al meer dan 150 nummers geschreven, het is mijn passie, dat wat ik het allerliefst doe."

Er gaat geen dag voorbij waarop Rob zonder zijn gitaar is. "Ze zeggen wel eens dat een singer-songwriter getrouwd is met zijn gitaar. Ja, dat is zeker zo. Het is iets wat heel dicht bij mij staat." Rob is daarom ook vol vertrouwen om Gelderland te gaan vertegenwoordigen op het Regio Songfestival.

"Je kunt zeggen: wat een hoogblazer, maar ik weet zeker dat ik met dit nummer kans maak", aldus Rob. "Ik geloof in dit liedje. Uitgaan van je eigen kracht is belangrijk en ik denk dat ik Gelderland heel ver kan brengen."
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  zondag 8 oktober 2023 @ 18:55:28 #12
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_210882985
quote:
Rijnmond
Rijnmond houdt het bij een publieksstemming, en maakt op 13 oktober hun kandidaat bekend. De kanshebbers:

• Remedy - Nooit is het genoeg
• Flora - Six feet under
• Ptakha - Marena
• Lucia - Our logic
• Mark Blomsteel - Move
Hebben ze in Rijnmond de regels wel goed gezien ?

Van die vier regio`s die nu nog een publiekstemming hebben (Noord-Holland, Gelderland, Overijssel en Rijnmond) heeft Gelderland de beste selectie.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_210953674
Zeeland is voor Smaakstof gegaan, met het nummer Nacht van de Nacht. Op Youtube is helaas geen link te vinden.

In Rijnmond is het Remedy geworden, met Nooit is het genoeg

In Friesland won Melissa Pander met Foarby

Flevoland had Abtin Salem al geselecteerd. Het nummer is Kleurenblind geworden.
pi_210958164
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 20:39 schreef Sableheart het volgende:
Zeeland is voor Smaakstof gegaan, met het nummer Nacht van de Nacht. Op Youtube is helaas geen link te vinden.

In Rijnmond is het Remedy geworden, met Nooit is het genoeg

In Friesland won Melissa Pander met Foarby

Flevoland had Abtin Salem al geselecteerd. Het nummer is Kleurenblind geworden.
Rijnmond is een beetje JESF.
Hotapnyc
pi_211032015
Noord Holland heeft het aantal kandidaten nu teruggebracht naar 3 (Dean Presley, Het Verbondt en Emma Koning) maar wacht nog een week met de definitieve beslissing.

Het nummer van Zeeland is nu op youtube te vinden:

Overijssel is uitgekomen op Leon Moorman met het nummer Dat ik leef

Gelderland heeft gekozen voor AleXingt! met Treinreis
  zondag 22 oktober 2023 @ 19:39:03 #16
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_211043915
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 20:02 schreef Sableheart het volgende:
Noord Holland heeft het aantal kandidaten nu teruggebracht naar 3 (Dean Presley, Het Verbondt en Emma Koning) maar wacht nog een week met de definitieve beslissing.
Goh, twee van de drie nummers waarop ik mijn stem had uitgebracht zitten bij de laatste drie.
Maar met 900 stemmen in totaal kan één stem de doorslag hebben gegeven.

De twee nummers die het publiek het meest met Noord-Holland zouden kunnen associëren (Jeroen Weerdenburg - Samen en Kimberly - Zou jij me alles willen geven) hebben het niet gehaald en dat is denk ik best wel een prestatie.

Ik ben er alleen nog niet achter wanneer de live finale plaats gaat vinden. En dan heeft een jury het voor het zeggen.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:03:20 #17
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_211102638
Zoals ik eigenlijk al verwachte is Emma Koning door de jury gekozen om Noord-Holland te vertegenwoordigen met "Mag Het Licht Nog Één Keer Aan?"

Nog geen video voor haar eigen nummer maar wel van een S10 cover.


Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_211190601
Crossposten uit de SC

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 14:03 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Voor de zekerheid, het begint al om 20.30
pi_211191017
Wat leuk! Waar is dat te zien?
pi_211191027
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 15:30 schreef BillDauterive het volgende:
Wat leuk! Waar is dat te zien?
Sowieso op de regionale zenders
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_211191032
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 15:31 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Sowieso op de regionale zenders
Ah, leuk, dan ga ik TV Gelderland weer eens afstoffen. Hup Alex, maak ons trots!
pi_211191745
Even kijken of ik een online linkje kan vinden. Dan kan ik op werk meekijken.
Hotapnyc
pi_211191837
Wel op youtube kennelijk, maar ik kan vooralsnog geen linkje vinden.

"De uitzending start om 20:30 uur en is te bekijken via YouTube, Facebook en natuurlijk op alle regionale televisiezenders, waaronder TV West."

"Voorbeschouwing
Op TV West is voordat de grote finale begint ook nog vanaf 20:00 uur een voorbeschouwing te zien, waarin Herman Nanninga praat met twee van onze juryleden: Celine Huijsmans en Dennis Weening."
Hotapnyc
  zaterdag 4 november 2023 @ 17:04:48 #24
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_211191849
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:50 schreef Cirilico het volgende:
Even kijken of ik een online linkje kan vinden. Dan kan ik op werk meekijken.
RTV Utrecht geeft aan dat ze het ook op YouTube uitzenden:

https://www.youtube.com/@rtvutrecht/streams

En Noord-Holland heeft al een kijk live online voor alle programma`s optie.
https://www.nhnieuws.nl/media
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_211191860
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 17:04 schreef usagi414 het volgende:

[..]
RTV Utrecht geeft aan dat ze het ook op YouTube uitzenden:

https://www.youtube.com/@:rtvutrecht/streams

En Noord-Holland heeft al een kijk live online voor alle programma`s optie.
https://www.nhnieuws.nl/media
Dankjewel. _O_
Hotapnyc
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')