abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209163351
De WHO adviseert in een nieuwe richtlijn om geen suikervrije zoetstoffen te gebruiken voor gewichtsbeheersing

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een nieuwe richtlijn uitgebracht over niet-suikerzoetstoffen (NSS), die het gebruik van NSS afraadt om het lichaamsgewicht onder controle te houden of het risico op niet-overdraagbare ziekten (NCD's) te verminderen.

De aanbeveling is gebaseerd op de bevindingen van een systematische review van het beschikbare bewijsmateriaal dat suggereert dat het gebruik van NSS geen langetermijnvoordeel oplevert bij het verminderen van lichaamsvet bij volwassenen of kinderen. De resultaten van de review suggereren ook dat er mogelijk ongewenste effecten kunnen optreden bij langdurig gebruik van NSS, zoals een verhoogd risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en sterfte bij volwassenen.

"Het vervangen van vrije suikers door NSS helpt op de lange termijn niet bij gewichtsbeheersing. Mensen moeten andere manieren overwegen om de inname van vrije suikers te verminderen, zoals het consumeren van voedsel met van nature voorkomende suikers, zoals fruit, of ongezoet voedsel en dranken", zegt Francesco.
Branca, WHO-directeur voor voeding en voedselveiligheid: "NSS zijn geen essentiële voedingsfactoren en hebben geen voedingswaarde. Mensen zouden de zoetheid van het dieet helemaal moeten verminderen, vroeg in het leven beginnend, om hun gezondheid te verbeteren."

De aanbeveling is van toepassing op alle mensen behalve personen met reeds bestaande diabetes en omvat alle synthetische en natuurlijk voorkomende of gemodificeerde niet-voedende zoetstoffen die niet zijn geclassificeerd als suikers die worden aangetroffen in gefabriceerde voedingsmiddelen en dranken, of die op zichzelf worden verkocht om aan voedingsmiddelen en dranken te worden toegevoegd.

Dranken door consumenten.
Veel voorkomende NSS zijn acesulfaam K, aspartaam, advantame, cyclamaten, neotaam, sacharine, sucralose, stevia en stevia-derivaten.

De aanbeveling is niet van toepassing op producten voor persoonlijke verzorging en hygiëne die NSS bevatten, zoals tandpasta, huidcrème en medicijnen, of op caloriearme suikers en suikeralcoholen (polyolen), dit zijn suikers of suikerderivaten die calorieën bevatten en daarom niet in aanmerking worden genomen NSS.

Omdat het verband dat wordt waargenomen in het bewijs tussen NSS en ziekte-uitkomsten kan worden verstoord door basiskenmerken van studiedeelnemers en gecompliceerde patronen van NSS-gebruik, is de aanbeveling beoordeeld als voorwaardelijk, volgens de WHO-processen voor het ontwikkelen van richtlijnen. Dit geeft aan dat beleidsbeslissingen op basis van deze aanbeveling een inhoudelijke discussie kunnen vereisen in specifieke landencontexten, bijvoorbeeld in verband met de mate van consumptie in verschillende leeftijdsgroepen.

De WHO-richtlijn over NSS maakt deel uit van een reeks bestaande en toekomstige richtlijnen over gezonde voeding die tot doel hebben levenslange gezonde eetgewoonten vast te stellen, de voedingskwaliteit te verbeteren en het risico op niet-overdraagbare aandoeningen wereldwijd te verminderen.

https://www.who.int/news/(...)y-released-guideline

Ik ben benieuwd wat voor invloed dit gaat hebben op de "suikervrij" producten range, en of de consument zich hier iets van aantrekt.

Het is sowieso lastig iets te vinden waaraan deze troep niet is toegevoegd.
pi_209163369
Succes daarmee! :Y bijna onmogelijk om aan te voldoen tenzij je geen producten wilt eten die al klaar gemaakt zijn...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 15 mei 2023 @ 16:14:48 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209163405
Altijd al geweten dat die nep-suikers ook niet goed zijn.

het beste wen je gewoon aan minder zoet eten. Dat is een proces van een paar maanden hooguit .Dus gewoon je koffie en thee zonder suiker eten en gewoon helemaal geen suikerwaterachtige drankjes (cola, sinas) drinken. Of daar nu echte of nepsuiker in zit. Je mist hier eigenlijk niks aan.
The End Times are wild
  maandag 15 mei 2023 @ 16:16:30 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209163432
Ik haal bijvoorbeeld nooit frisdrank. Mijn kinderen zijn dat gewend en zeuren er ook niet om. Zelfs in het weekeinde niet. Als er een feestje is dan zorg ik dat het er is. Wat overblijft staat meestal nog 5 weken in de koelkast, dan is de prik eraf en gooi ik het weg. Zelfs dan denken mijn kinderen er niet eens aan om het te pakken, het zit gewoon niet in hun systeem. Hebben ze later veel plezier van.
The End Times are wild
pi_209163464
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:11 schreef Chandler het volgende:

Succes daarmee! :Y bijna onmogelijk om aan te voldoen tenzij je geen producten wilt eten die al klaar gemaakt zijn...
Telkens wanneer je ze gebruikt, krijgt je alvleesklier het signaal dat er een zekere hoeveelheid suiker in aantocht is, en gaat asap insuline aanmaken, terwijl er geen suiker aankomt.
De wel in het bloed aanwezige suiker wordt omlaag gebracht door de vrijgekomen insuline en daalt tot een onwenselijk niveau, waardoor er een vrij snelle vraag ontstaat aan echte suikers.
Op die manier is het een aanslag op je systeem, en dan heb ik het alleen nog over dit deel, hoe het hart en vaat ziekten kan veroorzaken geen idee. Maar misschien wist je dit al.
  Forum Admin maandag 15 mei 2023 @ 16:22:45 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209163511
Sommige producten zijn inherent ongezond. Ze dan "gezonder" proberen te maken schiet niet op. Dit is daar een voorbeeld van.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209163526
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:16 schreef LXIV het volgende:
Ik haal bijvoorbeeld nooit frisdrank. Mijn kinderen zijn dat gewend en zeuren er ook niet om. Zelfs in het weekeinde niet. Als er een feestje is dan zorg ik dat het er is. Wat overblijft staat meestal nog 5 weken in de koelkast, dan is de prik eraf en gooi ik het weg. Zelfs dan denken mijn kinderen er niet eens aan om het te pakken, het zit gewoon niet in hun systeem. Hebben ze later veel plezier van.
Tijdens het uitgaan vind ik het wel echt een probleem, het enige alternatief voor alcohol (als je bv. een keertje niet wilt) dan ben je aangewezen op frisdrank...of water :{
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  maandag 15 mei 2023 @ 16:25:35 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209163547
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:23 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Tijdens het uitgaan vind ik het wel echt een probleem, het enige alternatief voor alcohol (als je bv. een keertje niet wilt) dan ben je aangewezen op frisdrank...of water :{
Ja, water is toch ok! En thuis drink je dan thee. Of koffie. Dat zijn eigenlijk de enige gezonde dranken die er zijn. De rest is allemaal suiker of nepsuiker.

Ik denk dat je nog het beste op een avond één glaasje frisdrank of bier kunt drinken en de rest water.
The End Times are wild
pi_209163577
Niets mis met water, maar er mag toch wel iets meer zijn dan dat of commerciële zoetezooirommel?
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_209163586
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:22 schreef Straatcommando. het volgende:

Sommige producten zijn inherent ongezond. Ze dan "gezonder" proberen te maken schiet niet op. Dit is daar een voorbeeld van.
Maar ook gezonde producten worden er ongezond mee gemaakt.
Bv aan vezels wordt het toegevoegd, yoghurt, ontbijtgranen, ik gok dat het zelfs in babyvoeding zit.
  Forum Admin maandag 15 mei 2023 @ 16:31:58 #11
pi_209163640
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:28 schreef Za het volgende:

[..]
Maar ook gezonde producten worden er ongezond mee gemaakt.
Bv aan vezels wordt het toegevoegd, yoghurt, ontbijtgranen, ik gok dat het zelfs in babyvoeding zit.
Dat weet ik niet, het loont wel om altijd de ingrediënten te controleren. Het zit in meer producten dan je denkt, maar dat gaat ook op voor bv glucosestroop.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209163657
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:14 schreef LXIV het volgende:

het beste wen je gewoon aan minder zoet eten. Dat is een proces van een paar maanden hooguit .Dus gewoon je koffie en thee zonder suiker eten en gewoon helemaal geen suikerwaterachtige drankjes (cola, sinas) drinken. Of daar nu echte of nepsuiker in zit. Je mist hier eigenlijk niks aan.
Klopt, ik had als eerstejaars student een suiker en koffiebus gekocht die eigenlijk veel te duur waren. En ik was een keer vergeten suiker te kopen, en toen koffie zonder suiker gedronken en sinds kort daarna eigenlijk nooit meer suiker gebruikt. Die suikerbus had ik een aantal jaar geleden nog en vulde die ook tussendoor bij voor bezoek enzo, maar ik ging bijna over mijn nek van die raffinagelucht die er nog in zat. Het is ook gewoon troep, het is heel erg ongezond en totaal eendimensionaal.

Nu proef ik alleen maar mooi complex zoet, met diepte en gelaagdheid. Gebakken uien bijvoorbeeld, heel veel mensen proeven niet eens meer hoe zoet dat is. Volle kwark met alleen wat fruit, of niet, heerlijk. Ik heb veel meer waardering voor zuur, bitter en zout gekregen ook, en te zoet wordt heel vaak gebruikt om te zout te maskeren. Ik proef ook het zoet in een citroen. Witlof en spruitjes worden helaas te zoet gekweekt tegenwoordig, ten koste van de bitterheid.

Suiker is een makkelijke, luie, schijnsmaakmaker voor mensen met afgestompte papillen. Kinderen vinden zoet lekker, maar mensen ontwikkelen zich niet door qua smaak door al die suiker. Het is een industriele infantilisering van het palet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Manager PR/Moderator maandag 15 mei 2023 @ 16:33:59 #13
269689 crew  Viv
pi_209163661
Eindelijk! ^O^

Ik heb het nooit een goede ontwikkeling gevonden en koop zulke producten dan ook nooit (afgezien van tandpasta en kauwgom). Hopelijk wordt hiermee de trend doorbroken dat steeds meer producten zoetstoffen bevatten. Zelfs de niet-light Fanta Orange bevat het tegenwoordig. :N
pi_209163698
O ja, aan proteïne poeder (whey) ook toegevoegd uiteraard.
pi_209163716
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:31 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat weet ik niet, het loont wel om altijd de ingrediënten te controleren. Het zit in meer producten dan je denkt, maar dat gaat ook op voor bv glucosestroop.
Altijd wel mooi als je een label leest waarbij er 4 of 5 verschillende suikers op staan in andere benamingen.

Ingrediënten: suiker, water, meel, glucose, tarwe, palmvet, moutextract, fruitsapconcentraat, sucrose, E-127, appelaroma.
pi_209163743
Een blikje Pespi Max bevat 0 kcal, een regulier blikje bevat 110 Kcal. Hoe kan het dan niet nuttig zijn zoetstoffen te gebruiken in de relatie tot gewichtsafname? Je decimeert letterlijk je calorie inname van 100 naar 0.

En waarom komt als deze bevindingen al juist zijn dit in hemelsnaam nu pas naar buiten :{
blablablabla
pi_209163752
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:36 schreef Za het volgende:
Vraag me altijd af hoe gezond dat spul überhaupt is :P
  maandag 15 mei 2023 @ 16:41:31 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209163767
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:14 schreef LXIV het volgende:

beter helemaal geen suiker , ook die moothies die barsten van de suikers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209163803
Ik ben altijd wat allergisch voor aanbevelingen, laat mensen zelf na denken en hun verantwoording nemen en niet alles voor kauwen.

Zelf neem ik 4x per jaar een flesje cola op een terrasje en dan de echte.
Ik vind light zo chemisch smaken brrr.
Verder drink ik geen frisdranken.

Ik drink verder Carvan Cevitam, van alleen water word ik misselijk dus dan maar een scheutje siroop er in.

Door de koffie doe ik melk en suiker, maar verder eet ik weinig koek en snoep of zoetwaren dus ik vind het wel goed zo.
  Forum Admin maandag 15 mei 2023 @ 16:45:14 #20
pi_209163818
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Klopt, ik had als eerstejaars student een suiker en koffiebus gekocht die eigenlijk veel te duur waren. En ik was een keer vergeten suiker te kopen, en toen koffie zonder suiker gedronken en sinds kort daarna eigenlijk nooit meer suiker gebruikt. Die suikerbus had ik een aantal jaar geleden nog en vulde die ook tussendoor bij voor bezoek enzo, maar ik ging bijna over mijn nek van die raffinagelucht die er nog in zat. Het is ook gewoon troep, het is heel erg ongezond en totaal eendimensionaal.

Nu proef ik alleen maar mooi complex zoet, met diepte en gelaagdheid. Gebakken uien bijvoorbeeld, heel veel mensen proeven niet eens meer hoe zoet dat is. Volle kwark met alleen wat fruit, of niet, heerlijk. Ik heb veel meer waardering voor zuur, bitter en zout gekregen ook, en te zoet wordt heel vaak gebruikt om te zout te maskeren. Ik proef ook het zoet in een citroen. Witlof en spruitjes worden helaas te zoet gekweekt tegenwoordig, ten koste van de bitterheid.

Suiker is een makkelijke, luie, schijnsmaakmaker voor mensen met afgestompte papillen. Kinderen vinden zoet lekker, maar mensen ontwikkelen zich niet door qua smaak door al die suiker. Het is een industriele infantilisering van het palet.
Als je inderdaad vrij of zo goed als vrij van suiker leeft merk je pas hoe zoet veel producten zijn (gemaakt).

En... Hoe extreem zoet echt zoete dingen zijn. Ik krijg zoetigheid niet meer weg en als dat al lukt krijg ik er maagzuur van.
pi_209163855
Tja, uiteindelijk went het wel om gewoon te stoppen met frisdrank drinken. Ik ben (zo goed als) gestopt met het drinken van suikerhoudende frisdranken vanwege de calorieën. Daarnaast een tijdje geleden ook gestopt met de frisdranken met zoetstoffen aangezien ik er ontzettende last van puisten van kreeg. Jarenlang gezocht naar de oorzaak van dit probleem (op je 34ste ben je wel klaar met puisten) en uiteindelijk kwam de ontdekking door geheel te stoppen met deze frisdranken.

Voor mij dus geen frisdrank (heel sporadisch nog weleens op een feestje, maar dan gewoon de suiker versies) meer. Af en toe wel even lastig qua keuzes in de supermarkt, maar dat went wel na een tijdje.
  Spellchecker maandag 15 mei 2023 @ 16:51:01 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209163889
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:36 schreef Za het volgende:
Zooi en zooi
pi_209163917
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:39 schreef Elan het volgende:

Een blikje Pespi Max bevat 0 kcal, een regulier blikje bevat 110 Kcal. Hoe kan het dan niet nuttig zijn zoetstoffen te gebruiken in de relatie tot gewichtsafname? Je decimeert letterlijk je calorie inname van 100 naar 0.

En waarom komt als deze bevindingen al juist zijn dit in hemelsnaam nu pas naar buiten :{
Doordat je lichaam het signaal krijgt dat je wel suikers binnenkrijgt (spijsvertering begint in de mond) komt er insuline vrij, je hebt op dat moment een normaal bloedsuiker gehalte, maar dat wordt omlaag gebracht omdat je lichaam "in de maling is genomen".
Een te laag bloedsuikergehalte is onwenselijk, je wordt moe, kan niet helder denken, krijgt hoofdpijn misschien last van stemmingen, en je krijgt een enorme behoefte aan suiker.
Wanneer je deze situatie elke dag herhaalt is dat zeer ongezond, en omdat je met een te lage bloedsuiker een onweerstaanbare honger krijgt levert het qua caloriën ook niet veel op onderaan de streep.
  FOK!fotograaf maandag 15 mei 2023 @ 16:56:03 #24
364681 over_hedge
pi_209163956
En zo zijn er weer andere onderzoeken die zeggen dat als je wilt afvallen en je normaal veel frisdrank etc drinkt. Je beter de zero varianten kan drinken dan helemaal er mee stoppen. Omdat je daardoor je nieuwe dieet veel makkelijker volhoud.

Ja tuurlijk water drinken is gezonder. Maar als je dat niet volhoud dan nog 10x liever zero/light dan met echte suikers
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Forum Admin maandag 15 mei 2023 @ 16:57:35 #25
pi_209163977
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:51 schreef maily het volgende:

[..]
Zooi en zooi
Dat is niet helemaal waar. De goedkope varianten zijn brol, maar bijvoorbeeld isolaat is precies wat het is, een isolaat uit melk. Nu kun je tobben over het feit of dierlijke eiwitten al dan niet goed voor je zijn, maar meer dan dat is het ook niet, mits er geen zooi aan toegevoegd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')