abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 14 mei 2023 @ 12:11:17 #1
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209148125
Al jarenlang lukt het me niet om mijn gras onkruidvrij te houden. Steeds opnieuw zaaien en veel verticuleren; het helpt allemaal niet. Door het te maaien leek het altijd nog wel wat, maar het bleef een rommeltje. En dit jaar heb ik het losgelaten en vind ik het ook wel leuk om dovenetels en madeliefjes en boterbloemen in mijn tuin te hebben.

En daarom heb ik ook maar besloten om dan ook de insecten er zoveel mogelijk van te laten profiteren en maaien we al sinds april niet meer. De oproep om niet te maaien in het voorjaar had ik vorig jaar al vaak voorbij zien komen, maar had eigenlijk nooit bedacht dat je daar op kleine schaal natuurlijk ook aan mee kon doen. Ik zag het vooral als een oproep aan gemeenten.

Het ziet er niet uit, maar ik zie wel regelmatig bijen op de dovenetels, dus het werkt wel. En zo probeer ik er toch maar het beste van te maken.

Meer informatie vind je hier: https://www.maaimeinietnederland.nl/
Misschien een idee voor anderen hier voor volgend jaar.

En een fotootje:
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_209148134
Waarom zou een mens nog graag in de tuin willen hebben?
Het voegt werkelijkheid niets toe
  zondag 14 mei 2023 @ 12:12:43 #3
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209148137
Ik gebruik het ook als excuus om niet te maaien deze maand. Maar hoe doe je dat in juni? Want mijn manuel maaier trekt gras van 10+ cm echt niet
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209148141
Waarom zou een mens nog gras in de tuin willen hebben?
Het voegt werkelijkheid niets toe
  Moderator zondag 14 mei 2023 @ 12:13:37 #5
382129 crew  Donna
pi_209148150
Wij maaien ongeveer de helft van ons gras niet. Iets meer dan een half voetbalveld. Er groeit van alles, zo leuk!

En de konijnen genieten ook van de paardenbloem bladeren die er nu in overvloed staan.
pi_209148155
Ook niet tussen de tegels?
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 14 mei 2023 @ 12:14:35 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209148157
quote:
19s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik gebruik het ook als excuus om niet te maaien deze maand. Maar hoe doe je dat in juni? Want mijn manuel maaier trekt gras van 10+ cm echt niet
Ja, dat wordt wel een probleem. Wij hebben ook een handgrasmaaier, dus dat wordt heel hard werken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zondag 14 mei 2023 @ 12:16:43 #8
382129 crew  Donna
pi_209148176
quote:
19s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik gebruik het ook als excuus om niet te maaien deze maand. Maar hoe doe je dat in juni? Want mijn manuel maaier trekt gras van 10+ cm echt niet
Met de zeis. :P
  zondag 14 mei 2023 @ 12:17:32 #9
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209148182
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waarom zou een mens nog gras in de tuin willen hebben?
Het voegt werkelijkheid niets toe
Ik lig/zit er graag in. Veel liever dan in een stoel op een terras en in perkjes kun je niet liggen. Dus voor mij voegt het wel wat toe.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 mei 2023 @ 12:19:04 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209148196
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:13 schreef Donna het volgende:
Wij maaien ongeveer de helft van ons gras niet. Iets meer dan een half voetbalveld. Er groeit van alles, zo leuk!

En de konijnen genieten ook van de paardenbloem bladeren die er nu in overvloed staan.
Lijkt me ook wel gaaf om eens te proberen. Tijdje terug waren we bij oude vrienden van mijn opa en oma op bezoek in België, beiden richting de 90 en fysiek nog wel goed, maar niet zo goed dat ze hun grote tuin nog echt bij kunnen houden. Dat is dus helemaal aan het verwilderen, maar eigenlijk best wel op een leuke manier, met wat boompjes en fors gras en weet ik het wat allemaal, leuk om doorheen te wandelen :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209148219
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waarom zou een mens nog gras in de tuin willen hebben?
Het voegt werkelijkheid niets toe
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waarom zou een mens nog graag in de tuin willen hebben?
Het voegt werkelijkheid niets toe
Deze reactie voegt ook niks toe, je had immers ook de eerste kunnen bewerken.

Ergo: Zo doen we allemaal wel eens wat wat niks toevoegt :)
pi_209148299
quote:
19s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik gebruik het ook als excuus om niet te maaien deze maand. Maar hoe doe je dat in juni? Want mijn manuel maaier trekt gras van 10+ cm echt niet
-Halve banen maaien. Of
-2x maaien. 1x op de hoogste stand en daarna op een lagere stand.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_209148391
Goed bezig ^O^
Het is zo leuk om te zien wat er allemaal aan komt waaien als je met de natuur mee werkt ipv het proberen tegen te werken.
pi_209148569
Ik maai hier helemaal niet. Beetje snoeien hier en daar, maar dat is het. De tuin ontplof wel enigszins, maar het is veel te leuk om elke paar dagen weer allerlei nieuwe plantjes en bloemen te zien verschijnen O+

En het is beter voor alle beestjes ^O^
pi_209148653


quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waarom zou een mens nog graag in de tuin willen hebben?
Het voegt werkelijkheid niets toe
pi_209148679
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:57 schreef Candaasje het volgende:
Ik maai hier helemaal niet. Beetje snoeien hier en daar, maar dat is het. De tuin ontplof wel enigszins, maar het is veel te leuk om elke paar dagen weer allerlei nieuwe plantjes en bloemen te zien verschijnen O+

En het is beter voor alle beestjes ^O^
Beestjes moeten gewoon lekker in het bos vertoeven, niet in mijn tuin.
  zondag 14 mei 2023 @ 13:17:29 #17
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209148752
quote:
19s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:12 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik gebruik het ook als excuus om niet te maaien deze maand. Maar hoe doe je dat in juni? Want mijn manuel maaier trekt gras van 10+ cm echt niet
Cavia's, konijnen, geiten, schapen inzetten :+
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  zondag 14 mei 2023 @ 13:22:40 #18
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209148815
Overigens zou je het hele jaar slechts elke keer een strook moeten maaien. Dus je grasveld indelen in stroken en elke maand 1 strook maaien en de rest niet.
Zo geef je alle soorten het meeste kans.

Of natuurlijke begrazing toepassen door middel van het inzetten van een dieren afhankelijk van de grote van je grasveld.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  zondag 14 mei 2023 @ 13:29:39 #19
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209148878
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 13:17 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Cavia's, konijnen, geiten, schapen inzetten :+
@CherryLips mag ik je caafs een dagje lenen voor mn grasveld? :P
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 mei 2023 @ 15:33:45 #20
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209150185
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:57 schreef Candaasje het volgende:
Ik maai hier helemaal niet. Beetje snoeien hier en daar, maar dat is het. De tuin ontplof wel enigszins, maar het is veel te leuk om elke paar dagen weer allerlei nieuwe plantjes en bloemen te zien verschijnen O+

En het is beter voor alle beestjes ^O^
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe dat eruit ziet :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209150243
Lang gras vol met bloemen ed is veel mooier dan zo een strak geschoren kutveldje. Alleen het hebben van kinderen is daar een matig excuus voor.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209195524
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 15:33 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe dat eruit ziet :P
Zoiets (vandaag is het gelukkig weer wat zonniger), en dat dan door heel de tuin heen :D




Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nog een tuinplan moeten maken en we wel weer moeten snoeien.

Dus het gaat uiteindelijk wel iets minder wild worden. Echter nooit strak getrimd. Ik vind het veel te leuk om zoals zojuist twee bijen uit het insectenhuisje te zien komen kruipen. En de konijnen zijn dol op het zevenblad, paardenstekken en melkdistel.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 mei 2023 @ 22:05:18 #23
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209201514
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2023 13:27 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Zoiets (vandaag is het gelukkig weer wat zonniger), en dat dan door heel de tuin heen :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nog een tuinplan moeten maken en we wel weer moeten snoeien.

Dus het gaat uiteindelijk wel iets minder wild worden. Echter nooit strak getrimd. Ik vind het veel te leuk om zoals zojuist twee bijen uit het insectenhuisje te zien komen kruipen. En de konijnen zijn dol op het zevenblad, paardenstekken en melkdistel.
Dit is wel cool O+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209206054
Ja, veel mooier zo. Dat Engels Raaigras keurig op 25mm geknipt is echt niks. Biodiversiteit nul ook dus leg dan gewoon kunstgras neer.

Gewoon af en toe een strookje kortwieken. En dan bij voorkeur met een zeis en niet met een gemotoriseerde maaimachine.

Overigens heeft de gemeente waar ik woon daar geen enkel begrip voor. Gewoon wekelijks de maaier er overheen, geen gelul _O_ Maakt niet uit dat de helft inmiddels is afgestorven en de zandwolken achter de machine aan kolken, maaien zullen we _O_ monotoon groen, dat willen we zien _O_
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_209212601
Ik heb de randen van mijn terrein gemaaid om aan de regelgeving te voldoen (Portugal). Als alles uitgebloeid is dan gaat op een morgen de tractor met maaier erachter overheen. Dan blijft de lavendel ook mooi, anders wordt ie houterig en te groot.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 22:06:29 #26
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209257814
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 12:16 schreef BlackLining het volgende:
Ja, veel mooier zo. Dat Engels Raaigras keurig op 25mm geknipt is echt niks. Biodiversiteit nul ook dus leg dan gewoon kunstgras neer.

Gewoon af en toe een strookje kortwieken. En dan bij voorkeur met een zeis en niet met een gemotoriseerde maaimachine.

Overigens heeft de gemeente waar ik woon daar geen enkel begrip voor. Gewoon wekelijks de maaier er overheen, geen gelul _O_ Maakt niet uit dat de helft inmiddels is afgestorven en de zandwolken achter de machine aan kolken, maaien zullen we _O_ monotoon groen, dat willen we zien _O_
Mijn gemeente maait op het moment niet (alleen de randen). Ik heb er echt van genoten tijdens een wandeling. De bermen zagen er veel vrolijker uit zo.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 23:55:48 #27
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209258917
Het staat inmiddels tot wel 15cm hoog op sommige plekken. Het wilde vind ik wel wt hebben maar praktisch is het niet.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209261691
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 22:06 schreef livelink het volgende:

[..]
Mijn gemeente maait op het moment niet (alleen de randen). Ik heb er echt van genoten tijdens een wandeling. De bermen zagen er veel vrolijker uit zo.
Hier is zojuist weer alles met de grond gelijk gemaakt _O_

En de haagbeuk aan de rand van de straat weer keurig vierkant. Machinaal uiteraard, met eens schijnbaar speciaal voor dat doel ontwikkeld karretje.

Temmen die natuur _O_ zei de gemeente Den Bosch
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 24 mei 2023 @ 11:20:21 #29
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209261884
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Hier is zojuist weer alles met de grond gelijk gemaakt _O_

En de haagbeuk aan de rand van de straat weer keurig vierkant. Machinaal uiteraard, met eens schijnbaar speciaal voor dat doel ontwikkeld karretje.

Temmen die natuur _O_ zei de gemeente Den Bosch
Ligt hier heel erg aan waar je rondloopt. Er zijn echt nog genoeg bermen ongemoeid gelaten.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209262339
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:20 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Ligt hier heel erg aan waar je rondloopt. Er zijn echt nog genoeg bermen ongemoeid gelaten.
Op Zuid maken we daar gewoon korte metten mee hoor.

Stikt hier ook van de boomers natuurlijk die zouden sterven om de stelling "gras is frisgroen, egaal en exact 25 millimeter lang" te handhaven.

Maar ook in een aantal van de parken hier wordt alles wat zich tussen het raaigras waagt te vertonen rücksichtslos kaltgestelt. Ga maar een rondom de IJzeren Vrouw kijken bijvoorbeeld. Daar is nagenoeg alleen nog maar zand over.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  roze woensdag 24 mei 2023 @ 11:57:50 #31
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209262350
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 22:06 schreef livelink het volgende:

[..]
Mijn gemeente maait op het moment niet (alleen de randen). Ik heb er echt van genoten tijdens een wandeling. De bermen zagen er veel vrolijker uit zo.
Oh daarom is dat hier ook zo. Geen gezicht zo half gemaaid. :')
Your beauty never ever scared me.
pi_209271410
Hier maaien ze gewoon helemaal niet meer. Onkruid staat inmiddels 1,5 meter hoog in het park :') Als ze nou een mooie bloemenmix zaaien...
Nu is het nog frisgroen, vorig jaar was het later één grote teringzooi met lijkenlucht langs het water. Dooie ratten ofzo :r Paar bewoners de gemeente gebeld, ik ook :') en kreeg te horen: das voor de bijtjes. Euh, welke bijtjes? Er stond geen één bloem meer, alles was overwoekerd, inclusief de paden, door brandnetels :') Hoop ik dat het dit keer niet zover komt want nú is het nog mooi en ruikt het lekker. Straks niet meer.

Tuin heb ik 2 weken geleden gemaaid. Moest wel, gras stond vrij hoog en moest de coniferen snoeien. En met lang gras had ik die bende er niet uitgekregen.
Nu is weer wat langer en ik laat het even zo. Scheelt weer maaien :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_209271873
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 23:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Hier maaien ze gewoon helemaal niet meer. Onkruid staat inmiddels 1,5 meter hoog in het park :') Als ze nou een mooie bloemenmix zaaien...
Nu is het nog frisgroen, vorig jaar was het later één grote teringzooi met lijkenlucht langs het water. Dooie ratten ofzo :r Paar bewoners de gemeente gebeld, ik ook :') en kreeg te horen: das voor de bijtjes. Euh, welke bijtjes? Er stond geen één bloem meer, alles was overwoekerd, inclusief de paden, door brandnetels :') Hoop ik dat het dit keer niet zover komt want nú is het nog mooi en ruikt het lekker. Straks niet meer.

Tuin heb ik 2 weken geleden gemaaid. Moest wel, gras stond vrij hoog en moest de coniferen snoeien. En met lang gras had ik die bende er niet uitgekregen.
Nu is weer wat langer en ik laat het even zo. Scheelt weer maaien :)
Als er teveel brandnetels staan heb je teveel varkens in je omgeving. Stem met het doel daar wat aan te doen, zou ik je willen voorstellen.

Tevens is dood plantmateriaal broodnodig voor de biodiversiteit. Om die reden kunnen we zo rond oktober weer een vergelijkbaar topic openen als deze, alleen dan aangaande dat volstrekt obsessieve gebladblaas wat dan plaatsvindt.

Uiteraard in de gemeente Den Bosch bij voorkeur met modellen op zware stookolie, want de natuur moet wel z'n plek weten.

:7
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_209272591
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 23:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Hier maaien ze gewoon helemaal niet meer. Onkruid staat inmiddels 1,5 meter hoog in het park :') Als ze nou een mooie bloemenmix zaaien...
Nu is het nog frisgroen, vorig jaar was het later één grote teringzooi met lijkenlucht langs het water. Dooie ratten ofzo :r Paar bewoners de gemeente gebeld, ik ook :') en kreeg te horen: das voor de bijtjes. Euh, welke bijtjes? Er stond geen één bloem meer, alles was overwoekerd, inclusief de paden, door brandnetels :') Hoop ik dat het dit keer niet zover komt want nú is het nog mooi en ruikt het lekker. Straks niet meer.

Tuin heb ik 2 weken geleden gemaaid. Moest wel, gras stond vrij hoog en moest de coniferen snoeien. En met lang gras had ik die bende er niet uitgekregen.
Nu is weer wat langer en ik laat het even zo. Scheelt weer maaien :)
Kon je die coniferen dan niet snoeien buiten de periode dat vogels nesten hebben? Dan hoef je gelijk ook niet meer te maaien in mei ^O^
Spoilers!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 25 mei 2023 @ 08:13:06 #35
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209272623
quote:
15s.gif Op donderdag 25 mei 2023 01:46 schreef BlackLining het volgende:
Om die reden kunnen we zo rond oktober weer een vergelijkbaar topic openen als deze, alleen dan aangaande dat volstrekt obsessieve gebladblaas wat dan plaatsvindt.
Dat doet de buurman hier vanaf maart al, want dan ligt er af en toe anderhalf blaadje en je kunt beter een uur met de bladblazer je agressie afreageren dan even een blaadje oprapen. Blijkbaar.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209273174
De eerste buur die hier met een bladblazer aan de gang gaat knal ik af
pi_209273536
quote:
15s.gif Op donderdag 25 mei 2023 01:46 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Als er teveel brandnetels staan heb je teveel varkens in je omgeving. Stem met het doel daar wat aan te doen, zou ik je willen voorstellen.

Tevens is dood plantmateriaal broodnodig voor de biodiversiteit. Om die reden kunnen we zo rond oktober weer een vergelijkbaar topic openen als deze, alleen dan aangaande dat volstrekt obsessieve gebladblaas wat dan plaatsvindt.

Uiteraard in de gemeente Den Bosch bij voorkeur met modellen op zware stookolie, want de natuur moet wel z'n plek weten.

:7
Neuh, zit alleen een kinderboerderij met 1 varken dus dat valt wel mee :D
Het stomme is, even verderop en buiten het park, zijn wél stukken ingezaaid met bloemzaad. Het staat er vol met bloemen O+ dus waarom het park een brandnetelparadijs is :?

quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 08:06 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Kon je die coniferen dan niet snoeien buiten de periode dat vogels nesten hebben? Dan hoef je gelijk ook niet meer te maaien in mei ^O^
Was alleen de buitenkant die gedaan moest worden en er zitten geen nesten in mijn 3 coniferen. Ze waren alleen ineens geëxplodeerd qua breedte en mijn tuin is al niet groot...werd er lichtelijk claustrofobisch van :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:21:30 #38
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209385060
Okay dit was de laatste keer dat ik mee doe met maai mei niet. Vandaag weer gemaaid en om de vijf meter liep de kooimesmaaier vast :') Volgend jaar maai ik gewoon door, maar ik hou dan wel de strook naast de schutting groeien. Langs die rand kom ik toch niet helemaal.

Onder het lange gras was de onderlaag ook vrij die. Moet ook wel wat meer sproeien denk ik. Door de lagere temperaturen niet aan gedacht.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209385284
Deal er gewoon mee joh :').
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209385354
quote:
19s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
Okay dit was de laatste keer dat ik mee doe met maai mei niet. Vandaag weer gemaaid en om de vijf meter liep de kooimesmaaier vast :') Volgend jaar maai ik gewoon door, maar ik hou dan wel de strook naast de schutting groeien. Langs die rand kom ik toch niet helemaal.

Onder het lange gras was de onderlaag ook vrij die. Moet ook wel wat meer sproeien denk ik. Door de lagere temperaturen niet aan gedacht.
Als het langer is dan zou je eerst de bovenlaag met een bosmaaier kunnen doen. Dat gaat sneller dan je denkt.
pi_209385518
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:51 schreef Managarm het volgende:

[..]
Als het langer is dan zou je eerst de bovenlaag met een bosmaaier kunnen doen. Dat gaat sneller dan je denkt.
Als je biodiversiteit wilt bevorderen, moet je het maaisel dan wel afvoeren. Dat gaat dan weer minder snel dan je denkt.

Ik houd de strategie van @Notorious_Roy aan: gewoon door blijven maaien, maar één stuk ongemaaid laten. Dat stuk maai ik twee keer per jaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209385625
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je biodiversiteit wilt bevorderen, moet je het maaisel dan wel afvoeren. Dat gaat dan weer minder snel dan je denkt.

Ik houd de strategie van @:notorious_roy aan: gewoon door blijven maaien, maar één stuk ongemaaid laten. Dat stuk maai ik twee keer per jaar.
Ik laat het maaisel vrolijk liggen maar ja, ik maai met een tractor 3 hectare. Waarom zou het maaisel weghalen, gaat toch liggen rotten en dat trekt ook insecten aan.
pi_209385662
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:28 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik laat het maaisel vrolijk liggen maar ja, ik maai met een tractor 3 hectare. Waarom zou het maaisel weghalen, gaat toch liggen rotten en dat trekt ook insecten aan.
Daar postte ik laatst in het bloemen- en plantentopic over:

quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 13:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij ons groeit raapzaad in de bermen en daar ben ik niet zo blij mee. Raapzaad schijnt te gedijen op voedselrijke, verstoorde bodems. Dat komt door het maaibeleid: als er wordt gemaaid, blijft het maaisel liggen. Dat werkt monocultuur in de hand, zo leerde ik van Raapzaad: symbool voor slecht bermbeheer.

Plaatje erbij, waarop ook fluitenkruid te zien is:


In een notendop: als je maaisel niet afvoert, neemt de voedselrijkdorm toe en verruigt de vegetatie. Een beperkt aantal planten wordt dominant. Ga je op ecologisch beheer over en voer je maaisel af, dan krijg je een gevarieerdere vegetatie en de daarbij horende fauna.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209385668
Waarom überhaupt maaien eigenlijk? Als ik die vraag aan google stel krijg ik alleen antwoorden die uitgaan van de wens voor een vol en dicht grasmat, maar wat is het nadeel als dat je niet interesseert?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209385680
Ik vraag dit overigens omdat de grasmaaier stuk is, en ik het eigenlijk wel best vind, maar als er een (onherstelbaar) nadeel zit aan het ongemoeid laten van het gras, weet ik dat ik graag.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209385694
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:35 schreef Akathisia het volgende:
Waarom überhaupt maaien eigenlijk? Als ik die vraag aan google stel krijg ik alleen antwoorden die uitgaan van de wens voor een vol en dicht grasmat, maar wat is het nadeel als dat je niet interesseert?
Als je niet maait dan verruigt en vergrast een weide en zullen de bloemen verdwijnen. (bron) Maaien en afvoeren doe je ten behoeve van verschraling, wat de biodiversiteit ten goede komt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209385696
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Daar postte ik laatst in het bloemen- en plantentopic over:
[..]
In een notendop: als je maaisel niet afvoert, neemt de voedselrijkdorm toe en verruigt de vegetatie. Een beperkt aantal planten wordt dominant. Ga je op ecologisch beheer over en voer je maaisel af, dan krijg je een meer gevarieerde vegetatie en de daarbij horende fauna.
Leuk als je een kleine tuin hebt, ik doe het op een andere manier. Ik frees stukken eens in zoveel tijd en dan gaat er een zaadmengsel in. Ik heb wel last van een plant die de ezels niet eten, vervelend want dan moet ik met de bosmaaier aan de slag maar komt goed we zijn nog in een opbouwfase. In de toekomst moet ons terrein een stuk meer planten hebben als nu.

Ik ben ook gras aan het zetten zoals Vetiver wat ik in het voorjaar maai en dat gaat dan naar de ezels in de zomer (in de zomer moet je de ezels bijvoeren, alles is dor en dood).
pi_209385702
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:38 schreef Managarm het volgende:

[..]
Leuk als je een kleine tuin hebt, ik doe het op een andere manier.
Dat is ook wat veel gemeentes denken t.a.v. bermbeheer, helaas.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209385709
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je niet maait dan verruigt en vergrast een weide en zullen de bloemen verdwijnen. (bron) Maaien en afvoeren doe je ten behoeve van verschraling, wat de biodiversiteit ten goede komt.
Dankje! Dat wordt een grasmaaier uitzoeken vandaag.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209385739
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:41 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dankje! Dat wordt een grasmaaier uitzoeken vandaag.
In de link die ik postte, staat ook dat je idealiter aan gefaseerd maaibeer doet. En in het begin moet je misschien wat vaker maaien en afvoeren.

Zelf maai ik zoals gezegd mijn weide twee keer per jaar, maar die tweede keer maai ik om bepaalde stukken heen. Zo ontneem ik de beestjes niet in één keer alle bloemen en hoop ik het verspreiden van zaden een handje te helpen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')