abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 mei 2023 @ 08:44:23 #1
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_209146510
Post en bespreek hier documentaires die zeker gezien moeten worden!

Om het topic leesbaar te houden is het handig om naast de titel ook even kort aan te geven waar de docu over gaat, of even een link naar imdb te plaatsen etc.

Vorige topics: http://forum.fok.nl/topicchain/1712
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_209146678
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_209176670

Na tien jaar wil een team het lichaam van een overleden duiker ophalen voor zijn familie. Dit lichaam zit onderwater in een grot op 200m diepte. Dave is de aangewezen persoon om het lichaam op te halen maar overlijdt zelf ook in het proces.

De docu is deels toen gefilmd omdat ze er een documentaire over wilde maken. Deels is het recent opgenomen waar sommige delen zijn nagespeeld (oa met iemand die in het team van Dave zat).

[ Bericht 13% gewijzigd door H0D3NPYL op 17-05-2023 11:31:52 ]
Moeten zij weten
  woensdag 17 mei 2023 @ 09:56:45 #4
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209181957
quote:
[edit: lijkt me een interessant verhaal! ]

[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 17-05-2023 11:48:22 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_209223023
Ik heb ook die 2doc Puinhoop gekeken.

Was heftig om te zien. Vind het trouwens wel echt apart dat ze op het laatst haar ineens dood op bed liggend lieten zien. Dat had je toch anders in beeld kunnen brengen,vond dit nogal ongepast eerlijk gezegd en had ook niet echt een meerwaarde.
pi_209233021

Het verhaal achter Roe VS Wade.
pi_209233790
@Duderinnetje heb je nog een uitgebreide reactie nodig? ;)

Eigenlijk kom ik niet verder dan dat ik heel erg verdrietig word van deze docu.

Dat abortus nu weer illegaal is in bepaalde staten.....Ze hebben niks geleerd, stelletje oelewappers.
  maandag 22 mei 2023 @ 12:21:48 #8
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_209238580
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 21:36 schreef mascara-klodder het volgende:
@:duderinnetje heb je nog een uitgebreide reactie nodig? ;)

Eigenlijk kom ik niet verder dan dat ik heel erg verdrietig word van deze docu.

Dat abortus nu weer illegaal is in bepaalde staten.....Ze hebben niks geleerd, stelletje oelewappers.
Ja, nee, dat is dan toch al een uitleg, zonder de trailer te hoeven aanklikken. daar gaat het me om. :) Anders wordt het zo'n linkdump (vind ik) en dan snap ik het nut niet van een topic waarin mensen docu's aanbevelen.

Dus mijn dank ik groot! O+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_209245024
Van de week de 2Doc "Dodelijke zorg" gekeken, en omdat die zo intrigerend was ook de 2Doc "Beerput Nederland" van dezelfde maker.

Beide met stijgende verbazing en woede gekeken. Kapitalistische bedrijven die overal mee wegkomen, en de overheid die ze de hand boven het hoofd houdt. In het geval van "Dodelijke zorg" spelen ze zelfs met mensenlevens. En de andere docu toont aan dat het vroeger soms net zo smerig was.

Wat langer dan de gemiddelde andere 2Doc, maar ik vond ze wel het kijken waard.
"Dodelijke zorg" gaf met die reconstructies en de filmmuziek een beetje het ouderwetse Peter. R de Vries Misdaadverslaggever-gevoel terug.
Prettige commentaarstem bij beide ook. :Y
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:14:56 #10
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209248382
Twee gekeken de laatste tijd:
Take a Chance (2023) - Reference View - IMDb
via 2Doc (bovenstaande is het Zweedse origineel, denk ik). Documentaire over een behoorlijk geobsedeerde Nederlandse ABBA fan die beweert een relatie met Agnetha Fältskog te hebben gehad. Een deel daarvan is mogelijk waar, maar hij kan er niet mee omgaan hoe het eea geeindigd is.

en
Aftershock: Everest and the Nepal Earthquake (TV Mini Series 2022) - Reference View - IMDb
Documentaire over de aardbeving in Nepal in 2015 waarbij enkele Everest-expeditieleden en toeristen ook vast kwamen te zitten. Er worden o.a. drie Israeliers geinterviewd die er niet erg sympathiek afkomen. Dat doet ene klein beetje afbreuk aan de verder best goede documentaire.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 23-05-2023 10:23:59 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_209251711
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:14 schreef SEMTEX het volgende:
Twee gekeken de laatste tijd:
Take a Chance (2023) - Reference View - IMDb
via 2Doc (bovenstaande is het Zweedse origineel, denk ik). Documentaire over een behoorlijk geobsedeerde Nederlandse ABBA fan die beweert een relatie met Agnetha Fältskog te hebben gehad. Een deel daarvan is mogelijk waar, maar hij kan er niet mee omgaan hoe het eea geeindigd is.
Heb je een linkje naar de 2Doc-versie? Ik kan 'm nergens vinden.
Die docu van die video lijkt vorige week uitgekomen op Amazon Prime.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 15:05:38 #12
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209251861
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 14:52 schreef Flitskikker het volgende:

[..]
Heb je een linkje naar de 2Doc-versie? Ik kan 'm nergens vinden.
Die docu van die video lijkt vorige week uitgekomen op Amazon Prime.
Oh wacht, je hebt gelijk, het was idd Amazon Prime :')
pi_209252247
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:05 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Oh wacht, je hebt gelijk, het was idd Amazon Prime :')
Geen probleem, ik zet 'm op de lijst!
pi_209566335
Jullie de Zembla van afgelopen week gezien? Echt schandalig weer...

pi_209661730
https://www.npostart.nl/w(...)N_1343051?st=premium

Misschien beetje oud nieuws, maar goede doc-serie over de andere kant van mister best father and educator. In de jaren '90 heb ik genoten van de Cosby-show. De man leek mij ook de ideale grappige huisvader en echtgenoot. Wat ik dan weer niet snap, waarom kocht hij geen hoeren die aan zijn fetish (half bewusteloos een vrouw neuken die totaal niet reageert) ging voldoen. Hij had geld zat. Zo ontzettend idioot. Waarschijnlijk bang om er vooruit te komen. Hele enge man en best jammer wel, want hij heeft zich ook ingezet voor goede zaken, zoals meer aandacht voor discriminatie in de filmwereld.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 14:19:56 #16
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209667071
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Flitskikker het volgende:
Jullie de Zembla van afgelopen week gezien? Echt schandalig weer...

Er zijn best veel goede Zembla-afleveringen waar helaas ook je bloed van gaat koken :{
pi_209708964
Voor degenen die NPO+ hebben, afgelopen woensdag zond de VPRO the truffle hunters uit.
Prachtige portretten in een wonderlijke wereld.
pi_210223967
White Balls on Walls (NTR)

Over de gekte van diversiteit en inclusie in het Stedelijk Museum.

Regie: Sarah Vos

https://www.2doc.nl/documentaires/2023/06/white-balls.html
https://www.npostart.nl/h(...)5-2023/VPWON_1325951
https://picl.nl/films/white-balls-on-walls/
https://www.idfa.nl/film/(...)white-balls-on-walls
https://www.vprogids.nl/d(...)tedelijk-museum.html

quote:
Directeur Rein Wolfs en zijn team houden de collectie tegen het licht, kopen nieuwe werken aan van kunstenaars van kleur en diepen de vergeten schilderijen van vrouwelijke kunstenaars op uit de depots.

Tijdens vergaderingen bespreken ze aan te passen titels. Een tentoonstelling met werk van Kirchner en Nolde in de context van het kolonialisme leidt echter tot kritiek, en een deel van het publiek komt alleen om 'plaatjes te kijken': de overgang naar inclusiviteit blijft een moeizaam proces.
pi_210266433
Russia: A small town clings to its Soviet past | DW Documentary

Dit vond ik echt fascinerend, je gelooft dit niet. :{w

quote:
The citizens of the provincial Russian town of Yelnya cling to their heroic Soviet past. It was here where the Red Army pushed back Hitler’s troops for the first time in 1941. This documentary from 2019 shows the continued pride in the military that is encouraged from early childhood.

Before the invasion of Ukraine in February 2022, parts of the Russian army were concentrated in Yelnya. But even before that, the place was closely linked with the military. For years, annual rituals commemorating the "Great Patriotic War" have been held.

Yelnya has remained economically marginalized ever since the Soviet Union collapsed and young people here have few prospects. Children in Yelnya are raised to become good patriots. Starting at kindergarten age, they march to songs whose meaning they can hardly grasp.

In his documentary, Dmitry Bogolyubov explores how in recent years, the memory of the war victims has been increasingly overshadowed by all-encompassing militarization of society and anti-Western slogans.

[This documentary was originally released in 2019.]
pi_210296606
Twee tips

Deze gaat over wat de impact van tech bedrijven als Uber en amazon op hun medewerkers (uitbuiting oa)

The gig is up https://www.npostart.nl/VPWON_1333439

Deze gaat over de opkomst en ondergang van Twitch streamer Amstergwen020, wat begon als een sociaal experiment van twee journalisten loopt helemaal uit de hand. Fascinerende kijk op de internet cultuur en wat voor impact het heeft op mensen die er een boterham willen verdienen

Bekijk Amstergwen op https://www.npostart.nl/POMS_S_BV_20071365
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 17 augustus 2023 @ 15:26:50 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210318210
Gisteren deze gekeken.
Moet zeggen dat ik hem behoorlijk goed vond. Een open en eerlijk portret over haar leven, over haar werk als prostitue en haar tumultueuze leven. Gesprekken met haar ouders, zus, zelfs Andries komt aan het woord. Ik heb meer respect voor haar gekregen na deze docu. Te zien op Amazon prime.
pi_210318917
quote:
2s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:26 schreef SEMTEX het volgende:
Gisteren deze gekeken.
Moet zeggen dat ik hem behoorlijk goed vond. Een open en eerlijk portret over haar leven, over haar werk als prostitue en haar tumultueuze leven. Gesprekken met haar ouders, zus, zelfs Andries komt aan het woord. Ik heb meer respect voor haar gekregen na deze docu. Te zien op Amazon prime.
Respect als in?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210470724
Deze gast leeft 50 jaar ergens in de bossen vd Appalachen. Maar heeft echt zulke slimme wijze uitspraken. Zoals, dat al die migratie nog veel erger gaat worden en we daar niks aan kunnen doen, omdat we het zelf veroorzaken.

quote:
Deep in the woods of North Carolina is a man name Joe Hollis who's lived off the grid for 50 years. Here he's mastered the techniques of a life tuned to nature, dependent on his natural environment for survival. He also has the largest collection of native Appalachian and Chinese medicinal herbs in the Eastern US. Join me on this most epic look into a lifestyle that is becoming more attractive to many in this rapidly developing world

https://www.youtube.com/@PeterSantenello
pi_210753144
https://www.metronieuws.n(...)rt-de-afhaalchinees/

Mooi gemaakte docu-serie van binnen uit. Heb familie, vrienden en kennissen met geadopteerde kinderen (Colombia, Shrilanka, Korea en Haiti) en er heerst toch rondom een soort taboe. Ook al zoek je via tv Spoorzocht je biologische ouders. Zij, de programmamaakster, vertelt hoe dit van binnenuit voelt. Erg goede documentaire.
pi_210807595
Convicting a Murderer, het "vervolg" op Making a Murderer van Netflix.

https://www.dailywire.com/show/convicting-a-murderer

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')