Ik zit te overwegen een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik twijfel nog tussen een fiets zonder vering of eentje met vering. En dan nog alleen voor geveerd of zowel voor als achter geveerd. Ik wil hem voornamelijk voor stadsritjes gebruiken. Hier in Rotterdam lijkt een zowel voor als achtergeveerde fiets wel handig door de vele slechtliggende trambanen stoeprandjes
en drempels
. Maar ik heb geen ervaring met die fietsen. Weet ook niet echt wat ik me bij moet voorstellen.
Ik hoor wel eens verhalen van dat zo'n fiets veel trapkracht vergt omdat je je energie een beetje zit te vertrappen in de vering. Merk je er echt veel van?
Iemand die volledig geveerde stadsfiets van gazelle? (met 7 versnellingen)
Je kunt bij een fiets zonder vering ook kiezen tussen een stugge en een soepele voorvork...beetje minder lucht in de banden ...etc etc..
Maar om een geveerde fiets te kopen vanwege tramrails
quote:Voorvering is in de stad toch wel erg prettig hoor, stoepie op en af, ff snel trappetje af, en alle veiligheidsdrempels ff jumpen
Op dinsdag 11 februari 2003 15:54 schreef _asterix_ het volgende:
kul...in de stad heb je dus echt geen vering nodig...spaar je dat geld...als je dan al een fietskoopt met vering voor rond de 1000 euro is die vering toch maar goedkope troep.
Koop gewoon een fiets zonder vering met goede versnellingen. Die moeten immers al het werk doen.Je kunt bij een fiets zonder vering ook kiezen tussen een stugge en een soepele voorvork...beetje minder lucht in de banden ...etc etc..
Maar om een geveerde fiets te kopen vanwege tramrails
![]()
hiervoor in de plaats heb ik gekozen voor zadelvering dit kost geen drol en kost mijn geen extra energie maar geeft mijn billen wel wat meer comfort, voor mijn rijstijl in de stad on/offroad is dit leuk ben niet van plan om de alpen in te gaan
quote:ik juist niet.
Op dinsdag 11 februari 2003 15:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vind het dompen bij hard remmen erg irritant...
verder moet je wel opletten WAT voor achtervering je neemt.
zo'n vering ding dat op het frame zit zo op het wiel is jut maar zo een waar net boven de trapas een stuk omhooggaat en dan recht naar achteren is weer wel goed.
dan weer jenamelijk puur op de harde stukken.
ga anders effe langs de fietsenmaker. die kan het een stuk beter uitleggen dan ik,
Je kunt beter je geld besparen of besteden aan een lichte aluminium fiets met goede onderdelen, heb je meer aan.
My 2 cents...
quote:Bij hoge stoepjes trek ik mijn voorwiel wel omhoog ja. Maar ik rij niet van A naar B via stoepje op en stoepje af. Het zijn vaak die kleine hoogteverschillen, zoals tramrails, overgang van asfalt naar stenen, stenen wegen (stenen die niet overal goed liggen en een bobbel vormen
Op woensdag 12 februari 2003 09:00 schreef TheSperminator het volgende:
Ik lees hier allemaal mensen die stoepje op en af gaan makkelijker vinden met vering... Maar is het niet zo dat je je voorwiel OP til als je een stoepje OP gaat, en dan je reet OP til als je achterwiel het stoepje OP gaat? En je je reet OP til als je een stoepje AF gaat? Als je je reet op til, dan maak je gebruik van het meest geavanceerde veersysteem dat er bestaat: Je gewrichten! Tevens spaar je je velgen en spaken.Je kunt beter je geld besparen of besteden aan een lichte aluminium fiets met goede onderdelen, heb je meer aan.
My 2 cents...
Ik heb niet zo met lichte aluminium fietsen, die zijn zo licht dat het gewoon niet tof fietsen is. Je blijft niet lang doorrollen omdat de snelheid er zo uit is.
quote:Op donderdag 22 juli 2004 09:32 schreef What het volgende:
Ik heb een Batavus Jakima uit 2000 en dat is echt een superfiets. Rijdt heerlijk en bloedsnel in de stad. Geweldig op heuvels in Frankrijk. Helemaal tevreden.
Maar ik wil een nieuwe. Dezelfde fiets maar dan model 2004. Nu hebben ze bij Batavus ineens een 'gewone' Jakima en een 'comfort' Jakima uitgebracht. Mijn gevoel zegt me dat ik die comfort moet nemen, maar is dat wel zo verstandig?
Dit is de 'gewone':
http://www.batavus.nl/pages/fietsen/collectie/bike.asp?bikeid=682
Dit is de 'comfort':
http://www.batavus.nl/pages/fietsen/collectie/bike.asp?bikeid=683
Wat denken de kenners ervan? Welke is beter? Klopt de prijs-kwaliteit verhouding?
Advies graag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |