Metroquote:Een relatie hebben, erg verliefd op elkaar zijn, maar niet mogen trouwen van de wet. Dat klinkt als een onwerkelijke situatie, maar het is precies waar Ana en Daniel mee kampen. Het heeft er alles mee te maken dat de twee directe familie van elkaar zijn. „Sommigen zeggen dat we zullen branden in de hel.”
Nee, het is geen alledaagse relatie. Dat weet het Spaanse koppel maar al te goed. Toch vallen ze als een blok voor elkaar en vechten ze voor het recht om in hun land het ja-woord tegen elkaar te mogen zeggen. Nu mag dat namelijk nog niet, omdat de twee familie van elkaar zijn. „We zijn dan wel halfbroer en halfzus, maar zo voelt het niet”, tekent de Britse krant Daily Mail het opmerkelijke verhaal van de twee tortelduifjes op uit Spaanse media.
Ana Parra uit Barcelona werd in haar jeugd in de steek gelaten door haar vader. Ze wist dat ze ergens een halfbroer had, maar was daar niet in geïnteresseerd. „Mijn moeder vertelde me dat mijn vader ons had verlaten om een ander gezin te stichten. Daar had hij een kind gekregen.”
Op latere leeftijd ging ze zich alsnog verdiepen in haar familie aan haar vaders kant. Ze wist haar halfbroer op te sporen via Facebook en ontmoette hem toen ze 20 jaar oud was. Al snel sloegen de vonken tussen de twee over. „We waren boos op onszelf. We wilden het niet toegeven, vanwege het taboe dat hierop ligt. Maar we voelen ons geen halfbroer en halfzus.”
Ana, die op het moment van de ontmoeting met haar halfbroer al twee kinderen had, zegt dat de eerste romantiek ontstond op een feest. „We waren aan het feesten, naderden elkaar en gaven de eerste kus.” In eerste instantie deden ze alsof er niks gebeurd was. „We schaamden ons een beetje en gingen onze eigen weg”, zegt Ana. „Maar die kus brak alle barrières. Het was een realiteitscheck”, voegt Daniel toe. Ze konden elkaar simpelweg niet vergeten.
Een paar dagen later ontmoetten de twee elkaar dan ook opnieuw en sindsdien is het koppel onafscheidelijk van elkaar. Dat Ana op dat moment al twee kinderen had, was voor Daniel geen punt. Waar hij wel mee zit, is het taboe dat er op hun relatie ligt, waardoor hij niet met zijn halfzus mag trouwen. „Stel je voor dat je een meisje leuk vindt en dat het je verboden wordt om bij haar te zijn. Dat is echt moeilijk om mee om te gaan.”
Het is pas sinds kort dat de twee naar buiten durven te komen met hun verhaal. Zo verscheen het koppel eerder dit jaar op Spaanse televisie om het onwaarschijnlijke liefdesverhaal te delen. „We hadden geen zin meer om het iedereen één voor één te vertellen. Daarom besloten we het zo te doen.”
Ze durven nu samen uit eten te gaan, wandelingen te maken en in het openbaar te zoenen. „We kunnen ons eindelijk gedragen als een stel. Dat voelt als een explosie van vrijheid”, zegt Ana. Al krijgt ze sinds hun optreden op nationale televisie van alle kanten kritiek. „Sommige mensen zeggen dat we zullen branden in de hel.”
Maar daar laten ze zich niet door beïnvloeden, zo zeggen ze zelf. Ze zijn juist nog meer vastberaden om werk te maken van hun huwelijk. Want ondanks dat seks tussen twee familieleden wel is toegestaan in Spanje (uiteraard als beide partijen daarmee instemmen), verbiedt het wetboek van het Zuid-Europese land een huwelijk tussen directe familieleden.
Daar moet verandering in komen, als het aan Ana en Daniel ligt. „Samenlevingen moeten meegroeien met de tijd en niet vasthouden aan tradities”, zegt Ana, die naar het huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht wijst. Dat huwelijk is in Spanje toegestaan. „Homoseksuelen mochten eerst ook niet trouwen en nu wel. We houden van elkaar en dat is het belangrijkste. We doen niemand kwaad. Daarom moet dit verhaal verteld worden.”
We doen niemand kwaad klinkt leuk, maar terwijl veel taboes rond relaties inderdaad op de schop moeten, gaat een huwelijk nog steeds wel uit van het eventueel krijgen van kinderen, en dat moet je niet willen als je op deze manier aan elkaar gerelateerd bent.quote:Daar moet verandering in komen, als het aan Ana en Daniel ligt. „Samenlevingen moeten meegroeien met de tijd en niet vasthouden aan tradities”, zegt Ana, die naar het huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht wijst. Dat huwelijk is in Spanje toegestaan. „Homoseksuelen mochten eerst ook niet trouwen en nu wel. We houden van elkaar en dat is het belangrijkste. We doen niemand kwaad. Daarom moet dit verhaal verteld worden.”
Welkom in IJsland.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:20 schreef heywoodu het volgende:
Lijkt me vooral genetisch een mogelijk dingetje? Verder is het natuurlijk vooral gewoon pech voor beiden, op je 20e iemand ontmoeten waar de vonk flink mee over slaat en dan is het halve familie
Die hebben ze al.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:21 schreef mvdejong het volgende:
[..]
We doen niemand kwaad klinkt leuk, maar terwijl veel taboes rond relaties inderdaad op de schop moeten, gaat een huwelijk nog steeds wel uit van het eventueel krijgen van kinderen, en dat moet je niet willen als je op deze manier aan elkaar gerelateerd bent.
Ik begreep dat het op zich niet achterhaald is, maar dat het met name geldt voor generaties lang inteelt. Dat zou Urk en Volendam, alsmede het koningshuis namelijk wel verklaren.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:12 schreef ZanneG het volgende:
Dat inteelt gehandicapte kinderen geeft, zoals vroeger altijd werd verteld is achterhaald.
Dit is normaal in Volendam en Urkquote:
Hoe kan je weten dat je geen genetische afwijkingen hebt?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:12 schreef ZanneG het volgende:
Het is niet zo vreemd dat je een aantrekkingskracht of liefde voelt, als je half broer of zus nog nooit eerder gezien en ontmoet hebt.
Als je niet samen op bent gegroeid dan ben je als je elkaar ontmoet gewoon 2 vreemden voor elkaar en niet broer en zus.
Ze hadden het alleen beter niet bekend kunnen maken, wat niet weet wat niet deert.
Als er geen genetische afwijkingen in de familie zitten, dan kunnen half broer en zus of neef en nicht etc 'gewoon' gezonde kinderen krijgen.
Dat inteelt gehandicapte kinderen geeft, zoals vroeger altijd werd verteld is achterhaald.
Achternicht hoeft toch geen bloedrelatie met je te hebben?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:40 schreef myShizzle het volgende:
De eerste liefde van mijn leven bleek een paar maanden later mijn achternicht te zijn.
Nummer, maar dus wel einde aan relatie (kalverliefde) gemaakt.
Denk nog wel eens aan haar. Ze was zo geil als boter haha.
Nee. Niveau van Nederlandse journalistiek. Ze hebben deze twee kinderen samen. Tenminste, toen ik dit verhaal eerder in buitenlands nieuws tot mij kreeg wel en dat lijkt mij ook wat logischer.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:37 schreef ZanneG het volgende:
Zo zo Ana had op 20 jarige leeftijd al 2 kinderen?
En als er een mongooltje uitkomt mag de rest van de samenleving daar weer voor opdraaien zeker?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:52 schreef deedeetee het volgende:
Komt dus wel vaker voor.
Ik vind dat ieder voor zich mag bepalen wat te doen. Mij boeit t niet of iemand bloedverwantschap heeft en in welke graad.
Maar dat kan je dan ook zeggen tegen alle andere ouders die een Down kind krijgen en dat vaak al wisten door voor onderzoek.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:55 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
En als er een mongooltje uitkomt mag de rest van de samenleving daar weer voor opdraaien zeker?
Huhh ze had die 2 kinderen al, toen ze hem ontmoette toch?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee. Niveau van Nederlandse journalistiek. Ze hebben deze twee kinderen samen. Tenminste, toen ik dit verhaal eerder in buitenlands nieuws tot mij kreeg wel en dat lijkt mij ook wat logischer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |