abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 mei 2023 @ 09:45:55 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209116282
Hoi mensen,

Dit keer ga ik proberen om mijn OP op een manier dat niet uitdagend en onsympathiek overkomt. Ik heb spijt dat ik de afgelopen jaren veel hebben zitten trollen en egocentrisch heb gedragen hier op fok, ik hoop dat mensen mij kunnen vergeven en serieus reageren op de inhoud van dit topic. In mijn laatste topic hiervoor had ik eigenlijk het meeste aan de reacties van Lenny77, ze zette mij tot nadenken waardoor ik nu dit topic maak. Ik ga het voornamelijk hebben over mijn eigen persoonlijke ervaringen en hoop op begrip en feedback daarop, en wil een meer algemene discussie hebben over man zijn en ‘medelijden’ krijgen.

Om mee te beginnen wil ik zeggen dat ik inmiddels tussen de 8 en 10 psychoses heb gehad, mijn eerste in begin 2008 toen ik 19 was en mijn laatste psychose met gedwongen opname in een gesloten in richting was in de zomer van 2020. Tussen 2016 en 2020 ben ik structureel psychotisch geweest met gemiddeld twee psychoses per jaar, totdat ik bij mijn laatste gedwongen opname nieuwe medicatie kreeg en sindsdien ben ik weer helemaal stabiel en inmiddels hoog functionerend. Ik heb nu een serieuze relatie en een vaste betaalde baan bij de Rijksoverheid hier in Utrecht, daarnaast lukt het me om vier keer per week te sporten na mijn werk.

Waar ik veel mee zit, is dat ik bij elke psychose talloze mensen heb verloren en in de meeste gevallen lukt het me gewoon niet meer om die relaties te herstellen. Zoals mijn TT aangeeft, ik krijg gewoon weinig medelijden en begrip van de mensen die toen dichtbij me stonden, ik heb zelfs familieleden die mij gewoon niet meer willen spreken. Ik ben hiervoor echt verhardt van binnen, en kan weinig medelijden teruggeven aan anderen die het nodig hebben, merk ik.

Vanwege de vervelende afwijzingen en zware vernederingen die ik heb moeten meemaken vanwege mijn psychoses, voel ik veel pijn en verdriet diep van binnen, ook veel schaamte en schuldgevoelens. Het voelt heel onrechtvaardig en oneerlijk alles wat ik heb meegemaakt vanwege de sociale stigma, uitsluiting en discriminatie op mijn Psychosegevoeligheid, dat ik echt verbitterd ben geworden en veel wrok en haat koestert naar de mensen die mij ik de steek hebben gelaten. Het voelt voor mij echt als verraad alsof ik schoppen krijg van de mensen die ik het meest vertrouwde terwijl ik op mijn dieptepunt ben belandt. Ik krijg gewoon geen medelijden van de meeste mensen die mijn psychoses van dichtbij meemaken, dat is wat mij boos en rancuneus doet voelen van binnen.

Ik had laatst in gesprek met een goede vriendin die ik hier op fok heb leren kennen over de nut van medelijden en of het goed of slecht is. Ze zei dat ze nooit medelijden zou willen hebben van anderen, hooguit empathie. In de meeste gevallen geef ik haar gelijk, maar er zijn gevallen waar empathie of medeleven onmogelijk is, maar dat je toch echt geen walging en afkeer wil krijgen van anderen. De meeste mensen kunnen zich gewoon niet inleven in hoe het is om een psychose te hebben, zo ver zijn wij niet in de samenleving met ernstige psychiatrische problemen begrijpen en accepteren. Maar vergeleken met bijvoorbeeld kanker weten de meeste mensen wel dat dat ernstig is en dat de persoon daar niks aan kan doen. Met psychoses lijken de meeste mensen dat moeilijk te begrijpen en alsnog vinden ze het eng. Psychoses zijn ook heel eng zeker in mijn geval, maar alsnog, ik heb er niet voor gekozen en kan er niks aan doen.

De OP wordt al heel lang en ik moet verder gaan met mijn werk, straks zal ik concrete voorbeelden posten van afwijzingen en uitsluitingen die ik heb meegemaakt vanwege mijn psychoses waarvan ik ze ook echt heel onrechtvaardig en vernederend vind, waardoor ik gekrenkt voelt in mijn eergevoel.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat ik nuttig en productieve reacties krijg.

Tot later 👋🏿
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_209116316
en je doel/vraag is?
pi_209116331

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 09:45 schreef Keep_Walking het volgende:
tussen de 8 en 10 psychoses
9 dus.
pi_209116529
Sorry hoor, maar als je geweld tegen mensen gebruikt dan is het ook wel heel erg snel klaar natuurlijk, psychose of niet. Sterker nog, mensen die regelmatig in psychoses schieten zijn gewoon niet te vertrouwen, zeker als ze dicht bij komen. Komt alleen maar narigheid van. Waarom zou diegene jou nog vertrouwen als je (ver) over grenzen heen bent gegaan gegaan?

En waarom wil je zo graag dat het weer goedkomt? Kan je niet beter richten op het maken van nieuwe vrienden, zodat je aan een vriendschap kan beginnen zonder zwaar verleden?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 10:08:10 #5
503571 Kolonel.Schenkstroop
We are all made of matter
pi_209116602
Ik heb je nooit echt zien trollen en vind jou ook niet bepaald egocentrisch. Zeg je dit van jezelf omdat anderen die sentimenten wel hebben en dit vaak tegen je zeggen?
Zoek je een soort toenadering naar mensen door toe te geven aan iets wat mischien niet waar is?

Weetje als je problemen hebt zoek je aandacht. En dat mag toch. Je ervaart immers problemen en zoekt naar een uitweg. Het enige dat telt voor jou op dat moment ben jijzelf. Dat komt egocentrisch over. Maar ik vind dat eigenlijk meer dan begrijpelijk.

Vind je ook niet dat een forum als fok.nl eigenlijk geen geschikte plek is om de juiste aandacht te krijgen? Dit besefte ik mij 10 jaar geleden al. En ben hier toen weg gegaan. Fok.nl zit bol met narcistische-psychopaten die het erom te doen zijn. Om anderen te pijnigen. Om in de wonden van mensen met problemen te wrijven. Dit vinden ze lekker. Hier kicken ze op. Ik bedoel maar bij dit soort figuren hoef je nooit te rekenen op een schouder. Hoe je ook zelf toegeeft of praat/netjes blijft. Ik merk dit bij jou want je probeert toch een masker op te zetten. Alsof je er tegen kan. En je blijft oroberen. Maar de juiste aandacht krijg je bij deze psychoptische-narcisten never.

Voorbeeld: Ze stoken je zodat je kwaad wordt. En dan hebben ze redenen om je aan te vallen en dan te verbannen.

Ik denk dat ik dit ook wel schrijf uit eigen ervaringen hier.
But if you're not goodlooking to women you don't matter. https://m.youtube.com/watch?v=ses9zz3kLG8
  vrijdag 12 mei 2023 @ 10:08:10 #6
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209116603
Het is vooral weer ikke ikke ikke..

Mensen moeten je dus niet meer om wat je ze hebt aangedaan tijdens je psychoses. Misschien is het een goed begin om eens medelijden of minstens een beetje empathie naar hen te tonen. Want dat mis je volledig, waardoor ze je terecht uit hun leven verbannen hebben.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 10:09:10 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209116626
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 09:48 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
en je doel/vraag is?
Ik wil vooral weten of anderen dat kunnen begrijpen of voorstellen hoe zwaar het is of kan zijn om met deze aandoening te leven, en of ze wat kunnen voorstellen uit eigen ervaring of wat ze in hun omgeving hebben geobsedeerd als ze toevallig wel mensen kennen die ook Psychosegevoeligheid hebben. Ik wil ook praten over wat ik allemaal heb meegemaakt en vragen of mensen mij echt kunnen begrijpen en in mij inleven hierin. Even los van de imago die ik heb achtergelaten de afgelopen paar jaren op fok, ik ben echt geen onsympathieke egocentrische debiel, ik ben echt van heel ver gekomen en iedereen die mij kent vind het indrukwekkend wat ik allemaal heb gepresteerd en bereikt ondanks mijn psychoses en ziekte. Ik bedoel niet daarmee te zeggen dat ik bewonderenswaardig ben, ik heb zeker gebreken en fouten gemaakt in mijn leven. Maar ik heb gewoon empathie en begrip nodig van anderen, en adviezen hoe ik mijn eer kan herstellen en weer een goede reputatie kan krijgen bij de mensen die ik heb verloren vanwege wangedrag in mijn psychoses. Voor de duidelijkheid, ik heb nu alweer voor de zoveelste keer nieuwe vrienden gemaakt en een uitgebreide sociale netwerk opgebouwd na mijn laatste psychose. En ik heb natuurlijk genoeg mensen die wel van mij zijn blijven houden en loyaal zijn gebleven ondanks mijn psychoses.

Ik geef straks wel wat concrete voorbeelden van familie en vrienden die mij hebben verlaten tijdens mijn psychose en wat er precies is gebeurd. Denken jullie daarover met mij mee? Ik ben nu op werk, ik reageer later.

Dag ✌🏾 tot zo😉
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 10:13:43 #8
5428 crew  miss_sly
pi_209116702
Ik vind het oprecht heel vervelend voor je dat je mensen kwijt bent geraakt door iets waar je zelf geen invloed op had in een tijd dat je extra kwetsbaar was.

Nu je echter geen last meer hebt van psychoses en goed bent ingesteld met je medicijnen, is het ook niet eens tijd om niet alleen naar je eigen verlies en verdriet te kijken, maar ook naar dat van anderen?

Je neemt mensen kwalijk dat ze je hebben laten vallen, maar kun je er ook enigszins begrip voor opbrengen? Je zegt het niet letterlijk, maar ik maak uit je verhaal op dat je ook daadwerkelijk fysiek gevaarlijk kon zijn. Daarnaast ben je natuurlijk geen betrouwbare vriend/partner geweest. Je hebt mensen gekwetst. Daar kon je allemaal niets aan doen, maar de mensen die dat als gevaarlijk, kwetsend en traumatiserend hebben ervaren, kunnen daar ook niets aan doen.

Of het mogelijk is om relaties nieuw leven in te blazen, ligt ook aan de manier waarop je dat wil doen. Als je met empathie en begrip naar de ander toe gaat, kan het zomaar zijn dat je dat ook terug krijgt. Als je echter met 'ikke-ikke-ikke, jij hebt me laten stikken' naar mensen toegaat, zullen ze niet erg genegen zijn om contact te willen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209116759
Eerst zeg je dit:

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 10:09 schreef Keep_Walking het volgende:
ik ben echt van heel ver gekomen en iedereen die mij kent vind het indrukwekkend wat ik allemaal heb gepresteerd en bereikt ondanks mijn psychoses en ziekte.
En letterlijk 2 zinnen daarna zeg je dit:

quote:
Maar ik heb gewoon empathie en begrip nodig van anderen
Hoe de fuck rijmt dat met elkaar dan?

WAT WIL JE VAN ONS?
  vrijdag 12 mei 2023 @ 10:31:12 #10
503571 Kolonel.Schenkstroop
We are all made of matter
pi_209116884
quote:

[..]

Ik geef straks wel wat concrete voorbeelden van familie en vrienden die mij hebben verlaten tijdens mijn psychose en wat er precies is gebeurd. Denken jullie daarover met mij mee? Ik ben nu op werk, ik reageer later.

Dag ✌🏾 tot zo😉
Ik heb zelf een aantallen male in psychiatrische instellingen gezeten. Daar heb ik mensen ontmoet die mijn vrienden werden. Daar zitten erg veel mensen tussen die dus te kampen hebben met psychose aanvallen. Om de haverklap vallen ze weer terug in een psychose. En komen ze dus ook bij mij aan de deur. Want naast hun eigen familie ben ik ook een van die kortste wegen naar aandacht. En ik weet een beetje hoe lastig dit kan zijn. Ik kreeg te maken met vrienden die gevangen zaten in erge waanbeelden. Teksten op posters waar ze dan voor schrikken alsof het voor hen in negatieve zin bedoeld zou zijn. Het is totaal irrationeel maar vertel ze dat maar eens. Ik stelde wel redelijke grenzen. Uren praten geen probleem. Blijven eten ook niet. Dat helpt met aandacht verzetten en afleiding. Maar je doet niet agressief en snachts ga je maar naar huis. Zoiets.

Er lijkt eigenlijk totaal geen blijvende oplossing voor mensen met psychoses.
Die mensen met psychoses die ik ken hebben dit gegeven toch al wel aanvaard.

Wat mij het meeste opviel. En hoewel ik zelf zeer tegen medicatie ben. Is dat vooral mensen met psychose aanvallen toch gebaat zijn bij sterke anti-psychose middelen. Die rotzooi waar je met een paar miligram al 24u out gaat. Gebruik je die?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kolonel.Schenkstroop op 12-05-2023 10:36:15 ]
But if you're not goodlooking to women you don't matter. https://m.youtube.com/watch?v=ses9zz3kLG8
pi_209117010
helemaal eens met exSchenkstroop

En FOK! is leuk om te geinen, of andere problemen/info/whatever, maar voor serieuze geestesziekten is het soms niet zo'n geschikte plek. Voor 'ons' is het makkelijk reageren vanaf een toetsenbordje, waarbij je ieder woord netjes rationeel kunt neerzetten, maar irl gaat dat toch anders in je hoofd/handelen, en zeker in combinatie met je directe omgeving, ipv FOK!.

Ik zag dat je vernam dat je meer bi-polair zou zijn. Nou, dat kan ook, maar daar hoort wel medicatie bij. Tenzij je wil dat het fout gaat.

Psychose/bi-polair hier, en met medicatie gaat dat 'prima' .

Wel jaloers op je seks in de kliniek overigens. Dat heb ik destijds afgehouden.

En nu?

[ Bericht 4% gewijzigd door Het_Bokje op 12-05-2023 10:49:09 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:15:29 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209117279
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 10:08 schreef Sodeknetters het volgende:
Het is vooral weer ikke ikke ikke..

Mensen moeten je dus niet meer om wat je ze hebt aangedaan tijdens je psychoses. Misschien is het een goed begin om eens medelijden of minstens een beetje empathie naar hen te tonen. Want dat mis je volledig, waardoor ze je terecht uit hun leven verbannen hebben.
Ik heb zeker medelijden en empathie naar hen getoond hoor, en ik begrijp zeker wel dat mijn gedrag tijdens een psychose vervelend kan zijn voor anderen. Desalniettemin is het niet zo dat ik agressief of gevaarlijk wordt tijdens mijn psychoses, in de meeste gevallen ongepaste liefdesverklaringen en ongepaste opmerkingen en uitspraken waar mensen zich voor schamen of gekrenkt voelen. Ik heb nooit iets gedaan in een psychose dat echt schadelijk en gevaarlijk was voor een ander, nogmaals.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:18:48 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209117307
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 10:31 schreef Kolonel.Schenkstroop het volgende:

[..]
Ik heb zelf een aantallen male in psychiatrische instellingen gezeten. Daar heb ik mensen ontmoet die mijn vrienden werden. Daar zitten erg veel mensen tussen die dus te kampen hebben met psychose aanvallen. Om de haverklap vallen ze weer terug in een psychose. En komen ze dus ook bij mij aan de deur. Want naast hun eigen familie ben ik ook een van die kortste wegen naar aandacht. En ik weet een beetje hoe lastig dit kan zijn. Ik kreeg te maken met vrienden die gevangen zaten in erge waanbeelden. Teksten op posters waar ze dan voor schrikken alsof het voor hen in negatieve zin bedoeld zou zijn. Het is totaal irrationeel maar vertel ze dat maar eens. Ik stelde wel redelijke grenzen. Uren praten geen probleem. Blijven eten ook niet. Dat helpt met aandacht verzetten en afleiding. Maar je doet niet agressief en snachts ga je maar naar huis. Zoiets.

Er lijkt eigenlijk totaal geen blijvende oplossing voor mensen met psychoses.
Die mensen met psychoses die ik ken hebben dit gegeven toch al wel aanvaard.

Wat mij het meeste opviel. En hoewel ik zelf zeer tegen medicatie ben. Is dat vooral mensen met psychose aanvallen toch gebaat zijn bij sterke anti-psychose middelen. Die rotzooi waar je met een paar miligram al 24u out gaat. Gebruik je die?
Ik slik elke dag antipsychotica, 200 mg Amilsuphride en dat gaat heel goed, ik ben en blijf stabiel en kan verder prima functioneren elke dag. De bijwerkingen zijn mild, ik ben hooguit afgevlakt emotioneel en kan soms wat onrustig worden maar gelukkig is dat veel minder.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:19:09 #14
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209117309
Als slachtoffer van iemand met een psychose kan ik ook weinig medelijden opbrengen. In mijn geval was het mijn schoonzus die het tijdens haar psychoses in haar hoofd had gehaald dat alles in hun gezin en met haar mis was gegaan op het moment dat ik in de familie kwam. Ze beschuldigde me van voodoo-praktijken en bedreigde me voortdurend, want als ik maar uit de weg was zou alles weer goed komen.

Ik was echt bang voor haar. En het had enorm gescheeld als ze open had gestaan voor een gesprek op het moment dat het weer goed met haar ging, maar dat zat er niet in. Net zoals ik uit jouw verhaal lees, moest iedereen maar begrip hebben voor haar en hoeft er absoluut nul begrip te zijn voor de slachtoffers.

Het feit dat ik van baan ben veranderd omdat ze ook mijn werk lastig viel en dat ik voor iedereen angstvallig verborgen heb gehouden waar ik nu werk zegt al voldoende. Mijn huidige werkgever vroeg zich af waarom ik niet op linkedin te vinden was. Dat is dus de reden.

Misschien is het zinvol als jij iets meer medelijden en empathie uitstraalt voor jouw slachtoffers. Dat zou al enorm schelen. Je kan er niks aan doen tijdens je psychoses, maar het is wel fijn als mensen met je kunnen praten over wat het voor hen heeft betekend. Ik krijg op geen enkele manier het gevoel dat je daarvoor open staat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_209117340
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Desalniettemin is het niet zo dat ik agressief of gevaarlijk wordt tijdens mijn psychoses, in de meeste gevallen ongepaste liefdesverklaringen en ongepaste opmerkingen en uitspraken waar mensen zich voor schamen of gekrenkt voelen. Ik heb nooit iets gedaan in een psychose dat echt schadelijk en gevaarlijk was voor een ander, nogmaals.
Ach kom, dat kun je met wat jij hier allemaal verteld hebt echt niet beweren. Zie alleen al:

WGR / Psychoses en ontoerekeningsvatbaarheid
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:24:31 #16
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209117362
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb zeker medelijden en empathie naar hen getoond hoor, en ik begrijp zeker wel dat mijn gedrag tijdens een psychose vervelend kan zijn voor anderen. Desalniettemin is het niet zo dat ik agressief of gevaarlijk wordt tijdens mijn psychoses, in de meeste gevallen ongepaste liefdesverklaringen en ongepaste opmerkingen en uitspraken waar mensen zich voor schamen of gekrenkt voelen. Ik heb nooit iets gedaan in een psychose dat echt schadelijk en gevaarlijk was voor een ander, nogmaals.
Oh, dus die belaging en bedreiging waarvoor je naar de rechter mocht was niet in een psychose?
Heb het idee dat je hier de zaken iets mooier voorstelt dan ze daadwerkelijk zijn.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 11:47:11 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209117598
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 10:13 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het oprecht heel vervelend voor je dat je mensen kwijt bent geraakt door iets waar je zelf geen invloed op had in een tijd dat je extra kwetsbaar was.

Nu je echter geen last meer hebt van psychoses en goed bent ingesteld met je medicijnen, is het ook niet eens tijd om niet alleen naar je eigen verlies en verdriet te kijken, maar ook naar dat van anderen?

Je neemt mensen kwalijk dat ze je hebben laten vallen, maar kun je er ook enigszins begrip voor opbrengen? Je zegt het niet letterlijk, maar ik maak uit je verhaal op dat je ook daadwerkelijk fysiek gevaarlijk kon zijn. Daarnaast ben je natuurlijk geen betrouwbare vriend/partner geweest. Je hebt mensen gekwetst. Daar kon je allemaal niets aan doen, maar de mensen die dat als gevaarlijk, kwetsend en traumatiserend hebben ervaren, kunnen daar ook niets aan doen.

Of het mogelijk is om relaties nieuw leven in te blazen, ligt ook aan de manier waarop je dat wil doen. Als je met empathie en begrip naar de ander toe gaat, kan het zomaar zijn dat je dat ook terug krijgt. Als je echter met 'ikke-ikke-ikke, jij hebt me laten stikken' naar mensen toegaat, zullen ze niet erg genegen zijn om contact te willen.
Ik ben nooit fysiek gevaarlijk geweest naar niemand, echt waar. Verder heb ik echt wel begrip en medelijden met mensen die last hebben gehad van mijn psychoses, en ik heb dit ook aan hen aangetoond of in ieder geval geprobeerd. Veel van hen willen mij die kans gewoon niet geven, laat staan mijn excuses accepteren en mij een tweede kans geven.
pi_209117747
Wat heb je dan wel gedaan?
Purr.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:09:49 #19
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209117872
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:19 schreef livelink het volgende:
Als slachtoffer van iemand met een psychose kan ik ook weinig medelijden opbrengen. In mijn geval was het mijn schoonzus die het tijdens haar psychoses in haar hoofd had gehaald dat alles in hun gezin en met haar mis was gegaan op het moment dat ik in de familie kwam. Ze beschuldigde me van voodoo-praktijken en bedreigde me voortdurend, want als ik maar uit de weg was zou alles weer goed komen.

Ik was echt bang voor haar. En het had enorm gescheeld als ze open had gestaan voor een gesprek op het moment dat het weer goed met haar ging, maar dat zat er niet in. Net zoals ik uit jouw verhaal lees, moest iedereen maar begrip hebben voor haar en hoeft er absoluut nul begrip te zijn voor de slachtoffers.

Het feit dat ik van baan ben veranderd omdat ze ook mijn werk lastig viel en dat ik voor iedereen angstvallig verborgen heb gehouden waar ik nu werk zegt al voldoende. Mijn huidige werkgever vroeg zich af waarom ik niet op linkedin te vinden was. Dat is dus de reden.

Misschien is het zinvol als jij iets meer medelijden en empathie uitstraalt voor jouw slachtoffers. Dat zou al enorm schelen. Je kan er niks aan doen tijdens je psychoses, maar het is wel fijn als mensen met je kunnen praten over wat het voor hen heeft betekend. Ik krijg op geen enkele manier het gevoel dat je daarvoor open staat.
Echt, het is heel moeilijk nu om niet boos te worden en jou en anderen uit te schelden, maar ik ga mij inhouden want ik weet dat dat mij alleen maar onsympathieker maakt in de ogen van anderen hier. Maar ik benadruk nu hieronder:

IK HEB ECHT ALLES GEDAAN OM SORRY TE ZEGGEN EN BEROUW TE TONEN VOOR MIJN WANGEDRAG IN PSYCHOSES. IK HEB MEDELIJDEN EN BEGRIP GETOOND NAAR MIJN ‘SLACHTOFFERS’, OOK WANNEER IK IN PRINCIPE NIKS GEVAARLIJKS OF TASTBAAR SCHADELIJK HEB GEDAAN MAAR DAT ZE MIJ ALLEEN RAAR EN SOCIAAL ONAANTREKKELIJK VONDEN OVERKOMEN.

Haal het uit je hoofd dat ik geen medelijden en begrip heb voor mijn ‘slachtoffers’ en haal het uit je hoofd dat ik niet alles uit de kast heb gedaan om het goed te maken of recht te zetten 😡! Ik heb mensen letterlijk gesmeekt, meerdere pagina’s tellende excuusbrieven met uitleg, offertes gemaakt om het goed te maken met hele lieve lovende woorden voor deze mensen.

VEEL VAN HEN GEVEN MIJ GEWOON GEEN KANS!

En voor de domste dingen ook, zoals dat ik te veel berichten bleef sturen naar vrouwelijke vriendschappen waarvan ze niet snapten en het daardoor vervelend vonden of awkward, of dat ik mijn neef had gemanipuleerd in mijn psychose om nieuwe onderbroeken voor van 1 euro per stuk bij Zeeman. Die berichten die ik stuurde naar vrouwen waren echt niet 100 of 20 per dag, maar gewoon om de paar weken of paar maanden, of elke dag eentje voor een paar dagen achter elkaar. Als je niet wist dat ik psychotisch was en die berichten las, zou je hooguit kunnen denken dat verliefd werd opeens en op een dringt opdringerige manier contact bleef zoeken. Mijn neef, die zelf heeft aangeboden om betrokken te zijn bij mijn behandeling toen mijn moeder terugging naar Curaēao en alles wist over mijn psychoses omdat ik hem heb verteld en bovendien mijn boek heeft gelezen, kon kennelijk niet hebben dat ik tijdens mijn psychose hem nieuwe onderbroeken voor mij liet kopen en dat ik hem geld vroeg voor sigaretten toen of zoiets. Hij werd ook boos omdat mijn moeder en ik weigerden om een bewindvoerder te nemen, zover ik weet heb ik niks anders gedaan waardoor hij nu geen contact meer zou willen. Ik heb ook hard geprobeerd om het goed te maken of mijn excuses aan te bieden, maar hij neemt zijn telefoon gewoon niet meer op en hij reageert niet op berichten. Ook zijn blonde vrouw weigert om met mij te praten.

De ergste wat ik heb gedaan tijdens mijn psychoses aan iemand is dat ik een video die een jeugdvriend privé had gestuurd naar mij waar hij zijn baby vasthoudt en klaagt over zijn baby en vrouw op Instagram had gezet. En ik heb over één van die vrouwelijke ex-klasgenoten waar ik toen een hele goede click had en jarenlang bevriend mee bleef op Facebook gezet “Will you marry me” met de naam van de klasgenoot erbij. Ik heb ook een dickpic gestuurd een keer naar de vriendin van een vriend van mij hier in Utrecht, maar die heeft mij wel kunnen vergeven en had er begrip voor.

Verder ben ik nooit fysiek gevaarlijk geweest voor anderen. Echt niet 🙄
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:10:23 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209117882
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:58 schreef Purrito het volgende:
Wat heb je dan wel gedaan?
Lees reactie boven deze post.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:10:24 #21
37150 livelink
pi_209117883
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ben nooit fysiek gevaarlijk geweest naar niemand, echt waar. Verder heb ik echt wel begrip en medelijden met mensen die last hebben gehad van mijn psychoses, en ik heb dit ook aan hen aangetoond of in ieder geval geprobeerd. Veel van hen willen mij die kans gewoon niet geven, laat staan mijn excuses accepteren en mij een tweede kans geven.
Naar iemand toegaan en zeggen: "sorry, maar ik kon er ook niks aan doen en dat moet jij maar begrijpen" is niet voldoende en dat haal ik een beetje uit jouw posts. Een echt oprecht gesprek over wat er gebeurd is, waarbij jij misschien ook wat verder dan naar je psychose kijkt, zou wellicht wel helpen. In mijn geval stopte mijn schoonzus zelf telkens met de medicatie omdat ze er te dik van werd bijvoorbeeld. Dat zou bespreekbaar moeten zijn wat mij betreft. Ook het feit dat ze belde en dan poeslief deed tegen mijn kinderen om vervolgens zodra ze mij aan de telefoon kreeg direct te beginnen met schelden en tieren en doodsbedreigingen deed mij wel denken dat er meer achter haar woede tegenover mij was dan alleen haar psychose. Wellicht was ze altijd al boos op me en zorgde haar psychose er bijvoorbeeld voor dat het ongeremd naar buiten kwam.

Ik heb geen idee hoe dat werkt, maar een gesprek erover zou enorm welkom zijn geweest. Er was echt geen enkele ingang voor zo'n gesprek. Verder dan sorry, maar ik kon er nou eenmaal niks aan doen, kwam het niet. En op mij kwam dat over als dat ik er maar gewoon over op moest houden en niet mocht zeuren.

En ja, dat heeft er toe geleid dat ik geen contact meer wil buiten de verplichte familiegelegenheden om. Wat jammer is, want ik had daarvoor een goed contact met haar.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:11:51 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209117896
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:24 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Oh, dus die belaging en bedreiging waarvoor je naar de rechter mocht was niet in een psychose?
Heb het idee dat je hier de zaken iets mooier voorstelt dan ze daadwerkelijk zijn.
Dat is ook zo. In het andere topic van TS dat nog open is zie je duidelijk zijn haat richting sommige andere mensen.

quote:

[..]
Dat vind ik totaal niet gek dat die mensen je die kans niet willen geven. Waarom zou je je moedwillig een tweede keer aan dezelfde steen stoten.

Daarnaast denk ik dat veel mensen IRL ook zien hoe je probeert de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen. Ik wil ook niets van doen hebben met iemand die een aandoening heeft die hij naar voren schuift zodra iemand wat hij zegt niet slikt voor zoete koek, maar ondertussen wel degelijk bedreigend kan zijn.

Zulke mensen zou ik ook op afstand houden.

Overigens heb ik het idee dat je helemaal niet door hebt of uberhaupt maar interesseert hoe die beleving voor die mensen is geweest. Jij hebt het, zoals altijd, vooral over ik ik ik. Ik denk dat die mensen om je heen gewoon klaar met je zijn.

Jajajaja, en iedereen die je IRL kent vind dat je zo goed bezig bent en blablabla....behįlve dan de mensen die zeggen 'neuh, ik hoef niets meer met je van doen te hebben'. En ik denk dat dat te maken heeft met als jij weer in een psychose komt, je onberekenbaar wordt, en ook dié mensen zou ik ver op afstand houden.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:16:06 #23
37150 livelink
pi_209117947
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:09 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Echt, het is heel moeilijk nu om niet boos te worden en jou en anderen uit te schelden, maar ik ga mij inhouden want ik weet dat dat mij alleen maar onsympathieker maakt in de ogen van anderen hier. Maar ik benadruk nu hieronder:

IK HEB ECHT ALLES GEDAAN OM SORRY TE ZEGGEN EN BEROUW TE TONEN VOOR MIJN WANGEDRAG IN PSYCHOSES. IK HEB MEDELIJDEN EN BEGRIP GETOOND NAAR MIJN ‘SLACHTOFFERS’, OOK WANNEER IK IN PRINCIPE NIKS GEVAARLIJKS OF TASTBAAR SCHADELIJK HEB GEDAAN MAAR DAT ZE MIJ ALLEEN RAAR EN SOCIAAL ONAANTREKKELIJK VONDEN OVERKOMEN.

Haal het uit je hoofd dat ik geen medelijden en begrip heb voor mijn ‘slachtoffers’ en haal het uit je hoofd dat ik niet alles uit de kast heb gedaan om het goed te maken of recht te zetten 😡! Ik heb mensen letterlijk gesmeekt, meerdere pagina’s tellende excuusbrieven met uitleg, offertes gemaakt om het goed te maken met hele lieve lovende woorden voor deze mensen.

En voor de domste dingen ook, zoals dat ik te veel berichten bleef sturen naar vrouwelijke vriendschappen waarvan ze niet snapten en het daardoor vervelend vonden of awkward, of dat ik mijn neef had gemanipuleerd in mijn psychose om nieuwe onderbroeken voor van 1 euro per stuk bij Zeeman. Die berichten die ik stuurde naar vrouwen waren echt niet 100 of 20 per dag, maar gewoon om de paar weken of paar maanden, of elke dag eentje voor een paar dagen achter elkaar. Als je niet wist dat ik psychotisch was en die berichten las, zou je hooguit kunnen denken dat verliefd werd opeens en op een dringt opdringerige manier contact bleef zoeken. Mijn neef, die zelf heeft aangeboden om betrokken te zijn bij mijn behandeling toen mijn moeder terugging naar Curaēao en alles wist over mijn psychoses omdat ik hem heb verteld en bovendien mijn boek heeft gelezen, kon kennelijk niet hebben dat ik tijdens mijn psychose hem nieuwe onderbroeken voor mij liet kopen en dat ik hem geld vroeg voor sigaretten toen of zoiets. Hij werd ook boos omdat mijn moeder en ik weigerden om een bewindvoerder te nemen, zover ik weet heb ik niks anders gedaan waardoor hij nu geen contact meer zou willen. Ik heb ook hard geprobeerd om het goed te maken of mijn excuses aan te bieden, maar hij neemt zijn telefoon gewoon niet meer op en hij reageert niet op berichten. Ook zijn blonde vrouw weigert om met mij te praten.

De ergste wat ik heb gedaan tijdens mijn psychoses aan iemand is dat ik een video die een jeugdvriend privé had gestuurd naar mij waar hij zijn baby vasthoudt en klaagt over zijn baby en vrouw op Instagram had gezet. En ik heb over één van die vrouwelijke ex-klasgenoten waar ik toen een hele goede click had en jarenlang bevriend mee bleef op Facebook gezet “Will you marry me” met de naam van de klasgenoot erbij. Ik heb ook een dickpic gestuurd een keer naar de vriendin van een vriend van mij hier in Utrecht, maar die heeft mij wel kunnen vergeven en had er begrip voor.

Ik lees dit pas nadat ik mijn reactie heb geplaatst, maar het verandert verder weinig. Het geeft me alleen maar het idee dat je inderdaad boos wordt als iemand niet direct je excuses aanvaardt en er nog verder over wil praten. En ik kan me voorstellen dat dat ook heel vervelend is voor jou, maar dan moet je accepteren dat mensen liever geen contact meer willen.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:21:54 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209118023
- Nee -

[ Bericht 99% gewijzigd door CoolGuy op 12-05-2023 12:35:12 ]
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:22:00 #25
5428 crew  miss_sly
pi_209118024
quote:

[..]
Je zegt in een andere post

"ik heb nooit iets gedaan dat schadelijk of gevaarlijk was voor een ander"

Maar dat kun jij helemaal niet bepalen. Jij kunt niet weten wat voor impact jouw gedrag op een ander heeft gehad. Het feit dat je dat allemaal zonder meer als 'eigenlijk niets aan de hand' afdoet, is wat laat zien dat je eigenlijk niet echt in de ander geinteresseerd bent.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:25:23 #26
5428 crew  miss_sly
pi_209118064
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
- nee -
Ik zou vooral geen persoonlijke gegevens van mensen hier neerzetten. Dat is verboden.

[ Bericht 62% gewijzigd door CoolGuy op 12-05-2023 12:35:32 ]
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:26:52 #27
5428 crew  miss_sly
pi_209118084
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
- nee -
Ook hier weer: hij heeft jou van alles aangedaan, en jouw scheldkannonades waren niet half zo erg als wat hij heeft gedaan. Bovendien was het juridisch gezien geen stalking, dus waar hebben we het helemaal over?

Het feit dat je vrijspraak hebt gehad, betekent toch niet dat wat je hebt gedaan wel oké was? Het was juridisch niet te veroordelen, maar nog steeds not done.

[ Bericht 51% gewijzigd door CoolGuy op 12-05-2023 12:35:55 ]
pi_209118115
TS klinkt nog steeds psychotisch...
Purr.
pi_209118133
Je hebt het steeds over het overkomen als sympathiek... Je bent het, of je bent het niet. Het is niet een kwestie van doen alsof. Hetzelfde geldt voor medelijden, net als voorrang verlenen, dat geef je, maar je kunt het niet opeisen. Al je onderwerpen gaan over jezelf. "Een lange opsomming van hoe erg mijn leven is, wie geeft me aandacht". Excuses na excuses. Over je moeder, je vader, je land van herkomst, alles en iedereen is schuldig, behalve jij. "Lees mijn boek, blog, bekijk mijn YouTube-video's"... Het zijn allemaal momentopnames, en in die momenten kun je ongetwijfeld sympathie opwekken met een of ander zielig verhaal, wat je niet lukt als mensen langer met je omgaan.

Weet je, het is niet relevant wat anderen van je vinden, het gaat erom wat je van jezelf vindt. Zolang jij jezelf als minderwaardig en zielig beschouwt, zal je doen alsof de hele wereld je ook zo ziet.

Stop met praten over jezelf en luister alleen nog maar naar anderen. Als het je lukt om oprecht empathie te tonen, zul je de aandacht krijgen die je zoekt. En tegen die tijd zul je merken dat je het niet meer nodig hebt, omdat je begrijpt dat het er niet toe doet wat anderen denken.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:31:08 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209118141
Je legt aan ons de kwestie voor dat je veel mensen bent kwijtgeraakt als gevolg van je psychoses.

Users proberen je uit te leggen waarom ze wel snappen dat mensen de keuze hebben gemaakt om niet meer met je om te gaan. Vervolgens ga jij je verdedigen waarom je vindt dat je a. geen erge dingen hebt gedaan en b. genoeg excuses hebt gemaakt. De reacties van ongeloof en onbegrip die je daarop krijgt, maken je nog kwader en zo gaat de spiraal omlaag.

Feit blijft nog steeds dat die mensen niet meer met je om willen gaan. Dat is zuur, maar je verandert er niks aan door hier de discussie steeds maar aan te gaan waardoor je jezelf in de verdediging drukt. En al zou je hier begrip krijgen, dan verandert het nog steeds niks aan de situatie.

Laat het achter je. Richt je op de mensen die er wel voor je willen zijn (irl).

En als je een leuke tijd op FOK! wilt: stop eens een tijdje met topics waarin het alleen maar over jou gaat. Reageer eens op andere users, leef met ze mee, geef ze advies - zonder het onderwerp weer naar je eigen sores te draaien.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:36:53 #31
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209118209
quote:

[..]

Ook hier bagatelliseer je alles wat je anderen hebt aangedaan en is het vooral hun schuld dat ze je niet meer moeten.
Ze hebben je uitgekotst vanwege je gedrag. Ze moeten je niet meer. Denk dat je weinig andere opties hebt dan er mee te leven.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:37:43 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_209118218
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Je legt aan ons de kwestie voor dat je veel mensen bent kwijtgeraakt als gevolg van je psychoses.

Users proberen je uit te leggen waarom ze wel snappen dat mensen de keuze hebben gemaakt om niet meer met je om te gaan. Vervolgens ga jij je verdedigen waarom je vindt dat je a. geen erge dingen hebt gedaan en b. genoeg excuses hebt gemaakt. De reacties van ongeloof en onbegrip die je daarop krijgt, maken je nog kwader en zo gaat de spiraal omlaag.

Feit blijft nog steeds dat die mensen niet meer met je om willen gaan. Dat is zuur, maar je verandert er niks aan door hier de discussie steeds maar aan te gaan waardoor je jezelf in de verdediging drukt. En al zou je hier begrip krijgen, dan verandert het nog steeds niks aan de situatie.

Laat het achter je. Richt je op de mensen die er wel voor je willen zijn (irl).

En als je een leuke tijd op FOK! wilt: stop eens een tijdje met topics waarin het alleen maar over jou gaat. Reageer eens op andere users, leef met ze mee, geef ze advies - zonder het onderwerp weer naar je eigen sores te draaien.
Ik denk dat dat lastig wordt. Want zoals te lezen is in de reacties, hij heeft begrip getoond, hij heeft X gedaan hij heeft Y laten zien, maar de realiteit is dat het allemaal fake was, want hij deed die dingen omdat hij dacht dat hij daarmee kreeg waar hij op uit was, maar toen dat niet zo bleek te zijn...tja.
pi_209118222
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 09:45 schreef Keep_Walking het volgende:
De meeste mensen kunnen zich gewoon niet inleven in hoe het is om een psychose te hebben, zo ver zijn wij niet in de samenleving met ernstige psychiatrische problemen begrijpen en accepteren.
De meeste mensen kunnen zich niet inleven in een situatie waar ze zelf nog niet eerder mee in aanraking zijn gekomen. Het heeft dus niet per se te maken met psychoses, maar eerder met het feit dat een doorsnee persoon niet zo snel in aanraking komt met mensen die serieus last hebben van psychoses.

En iets dat je niet kent, ken je niet. Je kunt hooguit proberen te bedenken hoe het zou zijn, maar zolang je het niet van dichtbij meemaakt blijft het allemaal heel abstract.

Het helpt verder niet dat het een geestelijke stoornis is; als het iets lichamelijks was kon je het laten zien, maar bij het geestelijke is het pas zichtbaar als je het gedrag meemaakt.

quote:
Maar vergeleken met bijvoorbeeld kanker weten de meeste mensen wel dat dat ernstig is en dat de persoon daar niks aan kan doen.
Kanker komt helaas vaak voor in de samenleving, dus veel mensen hebben daar ervaring mee - het zegt en doet ze iets. Nog los van dat mensen met kanker niet onverwachts eng/naar gedrag kunnen vertonen dat getriggerd wordt door hun ziekte.

De meeste mensen weten dat kanker ernstig is, is omdat het veel meer verspreid is dan wat jij hebt en mensen er dus logischerwijs dus ook beter begrip voor hebben.

quote:
Met psychoses lijken de meeste mensen dat moeilijk te begrijpen en alsnog vinden ze het eng.
Dat is ook omdat het eng is.

Je had het zelf in je vorige topic over zonder reden aangevallen worden... Dat is dus absoluut geen normaal gedrag en zoiets kan dus meteen de reden zijn om nooit meer contact te hebben met zo'n persoon.

En dan kun je zeggen "ja, maar het komt door x en y" - dat maakt helemaal niet uit: het is voor je eigen gezondheid onverstandig om met zo iemand om te gaan, en daar houdt het dan ook gewoon bij op. Eerlijk is het niet, maar het is zoals het is.

Ik heb nooit iemand met een psychose van dichtbij meegemaakt, ik kan me er gewoon daadwerkelijk niets bij voorstellen. Dan kan ik je wel zeggen dat ik je begrijp en zo, maar dat doe ik gewoon niet. Ik kan er veel over lezen, maar dat helpt niet om ermee leren om te gaan of zo: ik kan mij gewoon niet inbeelden dat mensen zich zo erg kunnen kwijtrijken.

Het is een beetje zoals je aan een maagd uitlegt wat seks is en dat die persoon dan voldoende weet zonder het mee te maken. Of dat je kleur uitlegt aan iemand die blind is geboren, die persoon kan er wat van maken omdat je het kan uitleggen in taal, maar daadwerkelijk begrijpen wordt het niet...

quote:
Psychoses zijn ook heel eng zeker in mijn geval, maar alsnog, ik heb er niet voor gekozen en kan er niks aan doen.
Dit gaat heel bot klinken en wellicht aanvallend, maar dat is het totaal niet: dat is jouw probleem en dat is okay, maar maak het niet mijn probleem.

Ik ben echt helemaal met je mee als je zegt dat het je levenskwaliteit onderuit haalt, en dat het echt enorm verrot is en dergelijke. Het is ook gewoon niet eerlijk.

En ik wil best moeite voor de situatie brengen door empathie te hebben en rustig op je te reageren en dergelijke zolang jij je normaal gedraagt. Maar op het moment dat je - bewust of onbewust - mijn leven minder leuk maakt, heb ik er geen zin in. Dat is op het moment dat jouw probleem dus ook mijn probleem wordt - en voor mijn eigen gezondheid hoeft dat dus niet.

Ik kan je echt de tofste gozervriend vinden, maar er zijn limieten aan hoe ik mij door anderen laat behandelen...

Ik weet dat wat ik hierboven heb gezegd keihard is en dat het enorm kut is voor je om te lezen, maar het is wel de harde waarheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door PENISPENISPENIS op 12-05-2023 12:46:15 ]
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:40:05 #34
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209118247
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:10 schreef livelink het volgende:

[..]
Naar iemand toegaan en zeggen: "sorry, maar ik kon er ook niks aan doen en dat moet jij maar begrijpen" is niet voldoende en dat haal ik een beetje uit jouw posts. Een echt oprecht gesprek over wat er gebeurd is, waarbij jij misschien ook wat verder dan naar je psychose kijkt, zou wellicht wel helpen. In mijn geval stopte mijn schoonzus zelf telkens met de medicatie omdat ze er te dik van werd bijvoorbeeld. Dat zou bespreekbaar moeten zijn wat mij betreft. Ook het feit dat ze belde en dan poeslief deed tegen mijn kinderen om vervolgens zodra ze mij aan de telefoon kreeg direct te beginnen met schelden en tieren en doodsbedreigingen deed mij wel denken dat er meer achter haar woede tegenover mij was dan alleen haar psychose. Wellicht was ze altijd al boos op me en zorgde haar psychose er bijvoorbeeld voor dat het ongeremd naar buiten kwam.

Ik heb geen idee hoe dat werkt, maar een gesprek erover zou enorm welkom zijn geweest. Er was echt geen enkele ingang voor zo'n gesprek. Verder dan sorry, maar ik kon er nou eenmaal niks aan doen, kwam het niet. En op mij kwam dat over als dat ik er maar gewoon over op moest houden en niet mocht zeuren.

En ja, dat heeft er toe geleid dat ik geen contact meer wil buiten de verplichte familiegelegenheden om. Wat jammer is, want ik had daarvoor een goed contact met haar.
Allemaal aannames die je nu over mij maakt, en ik vind dat echt zwaar irritant, sorry. Ik heb echt empathie en begrip voor jou en je situatie met je schoonzus, en ik snap echt wel waarom het voor jou niet voldoende is. Maar ik ben je schoonzus en ik heb zeer zeker veel meer gedaan dan dat je het nu omschrijft.

Ik heb bloemen gestuurd. Ik heb handgeschreven brieven waar ik spijt en berouw in hun brievenbus stopt. Ik heb via familieleden inclusief zijn moeder en vader (dus mijn oom en tante) geprobeerd om mijn leef te bereiken en vertellen dat ik graag een gesprek wil. Ik heb meerdere lange brieven gestuurd, met uitleg en excuses, ik heb berouw getoond en aangeboden om met geld goed te maken.

Wat nog meer zou ik kunnen doen?

Die vrouwelijke ex-klasgenote waar ik haar naam op Facebook heb gezet met de tekst ‘wil you marry me’, heb ik drie jaar lang met rust gelaten sinds mijn laatste psychose waar zij last van had gehad, en ik heb heb begin dit jaar eerst een e-mail gestuurd met oprechte excuses en de vraag om met haar erover in gesprek te gaan zodat ik kan uitleggen, ik heb ook benadrukt dat er een vriendschap niet hoeven te herstellen ❤🩹, ik wil gewoon misverstanden ophelderen. Toen ze na drie of vier maanden geen reactie had gestuurd, heb ik één keer haar nummer gebeld die ik nog ergens had opgeslagen in mijn telefoon opgebeld, dit was op 27 maar dit jaar geloof ik. Een week later ontving ik een dreigbrief van haar advocaten dat ik me zogenaamd schuldig maakte aan belagen en als ik nog één keer contact zou proberen te leggen met haar, ze een strafrechtelijk en civielrechtelijke procedure tegen mij zou aanspannen en mij voor alle kosten zou laten op betalen naast emotionele schadevergoeding en en criminele strafblad en contactverbod 😫😖🙁!

Dus na 2020 toen ik tijdens mijn gedwongen opname een paar rare berichten naar haar stuurde op Facebook en whatsapp, heb ik haar drie jaar lang net thuis rust gelaten en op geen enkele manier meer benaderd, tot dit jaar 2023 dus. Ik heb begin dit jaar eerst een e-mail naar haar gestuurd om excuses aan te bieden en uit te leggen wat er speelde, en meer dan drie maanden laten op 27 maart 2023 1 (of heel misschien 2?) keer gebeld waar het meteen naar voicemail ging en kennelijk heeft ziet ze dan gemiste oproep van mijn nummer. Daarvoor heeft ze mij laten dreigen daar haar advocaat met strafrechtelijke en civielrechtelijke vervolging en beschuldigd ze mij van belaging. Is dat redelijk of rechtvaardig 😵💫???
pi_209118286
quote:

Maar waarom heb je het idee dat mensen het maar uiteindelijk OK moeten vinden en het moeten accepteren?

Het is aan jou om sorry te zeggen, en het is aan hen om het te accepteren. Jij hebt je deel gedaan en daar houdt het dan bij op. Je vindt het antwoord niet fijn, maar een "nee" is en blijft een "nee".

Dan moet je dus ook niet doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan.

Soms is het gewoon niet mogelijk om gevoelszaken te repareren en that's it. Klaar is klaar. Je leert ervan, hoopt dat je het de volgende keer beter doet en gaat weer verder met je leven.

Wat je in ieder geval niet moet doen is mensen lastigvallen - want ja, als je blijft doorgaan worden je goede bedoelingen gewoon ervaren als een last.

quote:
En dat hoeven ze ook helemaal niet.

En jij moet dat dan maar leren accepteren. Niemand is je iets verschuldigd omdat je een ziekte hebt. Als mensen het niet willen, dan willen ze het niet. Klaar, echt meer dan dat is het niet.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:43:52 #36
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209118292
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ook hier weer: hij heeft jou van alles aangedaan, en jouw scheldkannonades waren niet half zo erg als wat hij heeft gedaan. Bovendien was het juridisch gezien geen stalking, dus waar hebben we het helemaal over?

Het feit dat je vrijspraak hebt gehad, betekent toch niet dat wat je hebt gedaan wel oké was? Het was juridisch niet te veroordelen, maar nog steeds not done.
In deze specifieke geval is het echt anders, want dit is mijn grootste jeugdvijand en verrader van de mijn jeugd en middelbare school, snap je? Met hem heb ik echt geen medelijden, ik kan dat gewoon niet opwekken bij hem. Wil je dat ik nu omschrijf wat hij mij (en anderen) heeft aangedaan dat ook echt “not done” is?

Alle andere mensen die wel last hebben gehad van mijn gedragingen in mijn psychoses heb ik wel medelijden en berouw voor en ik heb mijn best gedaan om dat aan hen te tonen en mijn gedrag goed te maken.
pi_209118302
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:40 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bloemen gestuurd. Ik heb handgeschreven brieven waar ik spijt en berouw in hun brievenbus stopt. Ik heb via familieleden inclusief zijn moeder en vader (dus mijn oom en tante) geprobeerd om mijn leef te bereiken en vertellen dat ik graag een gesprek wil. Ik heb meerdere lange brieven gestuurd, met uitleg en excuses, ik heb berouw getoond en aangeboden om met geld goed te maken.

Niets. En dat is nou juist het punt: op een gegeven moment moet je accepteren dat mensen geen trek in je hebben en dat de schade niet valt te repareren.

Wat je moet doen is gewoon accepteren en vervolgens kappen met lastigvallen.
pi_209118304
Als je sorry echt gemeend is dan accepteer je elke reactie van die persoon en handel je daarnaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:45:55 #39
37150 livelink
pi_209118315
quote:

[..]
Allemaal aannames die je nu over mij maakt, en ik vind dat echt zwaar irritant, sorry. Ik heb echt empathie en begrip voor jou en je situatie met je schoonzus, en ik snap echt wel waarom het voor jou niet voldoende is. Maar ik ben je schoonzus en ik heb zeer zeker veel meer gedaan dan dat je het nu omschrijft.

Die vrouwelijke ex-klasgenote waar ik haar naam op Facebook heb gezet met de tekst ‘wil you marry me’, heb ik drie jaar lang met rust gelaten sinds mijn laatste psychose waar zij last van had gehad, en ik heb heb begin dit jaar eerst een e-mail gestuurd met oprechte excuses en de vraag om met haar erover in gesprek te gaan zodat ik kan uitleggen, ik heb ook benadrukt dat er een vriendschap niet hoeven te herstellen ❤🩹, ik wil gewoon misverstanden ophelderen. Toen ze na drie of vier maanden geen reactie had gestuurd, heb ik één keer haar nummer gebeld die ik nog ergens had opgeslagen in mijn telefoon opgebeld, dit was op 27 maar dit jaar geloof ik. Een week later ontving ik een dreigbrief van haar advocaten dat ik me zogenaamd schuldig maakte aan belagen en als ik nog één keer contact zou proberen te leggen met haar, ze een strafrechtelijk en civielrechtelijke procedure tegen mij zou aanspannen en mij voor alle kosten zou laten op betalen naast emotionele schadevergoeding en en criminele strafblad en contactverbod 😫😖🙁!

Dus na 2020 toen ik tijdens mijn gedwongen opname een paar rare berichten naar haar stuurde op Facebook en whatsapp, heb ik haar drie jaar lang net thuis rust gelaten en op geen enkele manier meer benaderd, tot dit jaar 2023 dus. Ik heb begin dit jaar eerst een e-mail naar haar gestuurd om excuses aan te bieden en uit te leggen wat er speelde, en meer dan drie maanden laten op 27 maart 2023 1 (of heel misschien 2?) keer gebeld waar het meteen naar voicemail ging en kennelijk heeft ziet ze dan gemiste oproep van mijn nummer. Daarvoor heeft ze mij laten dreigen daar haar advocaat met strafrechtelijke en civielrechtelijke vervolging en beschuldigd ze mij van belaging. Is dat redelijk of rechtvaardig 😵💫???
Ja, ik doe inderdaad aannnames. Ik ken je niet en moet het dus hebben van wat ik van je lees en daar reageer ik op. Ik probeer je uit te leggen hoe het is om slachtoffer te zijn.

Ik denk sowieso dat het verstandiger is om de ander altijd de eerste stap te laten zetten, want brieven sturen en bellen doet waarschijnlijk te veel denken aan wat er in eerste instantie is gebeurd.

Het feit dat ze reageert via een advocaat moet toch wel aangeven dat zij het allemaal wel als heel naar en bedreigend heeft ervaren; los van wat jij er van denkt.

Verder sluit ik me aan bij Lienekien. Accepteer dat je mensen voorgoed kwijt raakt in en na een psychose en laat het gaan.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:46:31 #40
5428 crew  miss_sly
pi_209118321
quote:

[..]

Ze zit niet op je te wachten, en dat is haar goed recht.
Voor jouw gevoel is wat jij hebt gedaan helemaal niet zo heel erg, hooguit vervelend. Je hebt geen idee hoe dat voor haar is geweest. Ze dacht dat je haar verder met rust zou laten, en ineens krijgt ze weer mail en zelfs telefoon. Ik vind het niet gek dat ze meteen officieel via een advocaat een hele hoge, duidelijke drempel opwerpt.

Jij kan wel vergiffenis willen, zij wil niets meer met je te maken hebben. En dat recht heeft zij om dat te willen. En jij hebt niet het recht om wel contact, op wat voor manier dan ook, af te dwingen.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 12:48:28 #41
5428 crew  miss_sly
pi_209118338
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:43 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
In deze specifieke geval is het echt anders, want dit is mijn grootste jeugdvijand en verrader van de mijn jeugd en middelbare school, snap je? Met hem heb ik echt geen medelijden, ik kan dat gewoon niet opwekken bij hem. Wil je dat ik nu omschrijf wat hij mij (en anderen) heeft aangedaan dat ook echt “not done” is?

Alle andere mensen die wel last hebben gehad van mijn gedragingen in mijn psychoses heb ik wel medelijden en berouw voor en ik heb mijn best gedaan om dat aan hen te tonen en mijn gedrag goed te maken.
Ik wil helemaal geen enkel voorbeeld. Je moet mensen gewoon met rust laten als ze meer dan duidelijk aangeven dat ze dat willen. En of deze man nu een vijand uit je jeugd is of niet, doet er niet toe.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:49:59 #42
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209118353
Deze user :')
pi_209118375
TS, als iemand mij zo veel pijn heeft gedaan (mentaal) en zo vaak over mijn grenzen is gegaan hoef ik geen contact. Dat alsnog afdwingen laat zien dat je alleen aan jezelf denkt en niet de grenzen van een ander respecteert.

Genoeg is gewoon genoeg. Van geestelijke mishandeling en stalking kunnen mensen ook last hebben.
Purr.
pi_209118383
@Keep_Walking:

Waarom krijg ik het idee dat je niet kan bevatten dat mensen geen trek in je hebben?

Waarom denk je dat ze een verplichting hebben om in contact te zijn/blijven met jou?

Waarom hoor je niet wat ze zeggen ("nee") en negeer je hun wensen? Waarom zoek je telkens de grenzen op? Geen antwoord = ook een antwoord, namelijk.

Je lijkt echt gewoon niet te beseffen dat je mensen tot wanhoop drijft - ze nemen contact op met een advocaat godsamme - hoe duidelijk wil je het hebben dat wat je doet ongewenst is?
pi_209118499
vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:19:05 #46
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209118552
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:43 schreef PENISPENISPENIS het volgende:

[..]
Maar waarom heb je het idee dat mensen het maar uiteindelijk OK moeten vinden en het moeten accepteren?

Het is aan jou om sorry te zeggen, en het is aan hen om het te accepteren. Jij hebt je deel gedaan en daar houdt het dan bij op. Je vindt het antwoord niet fijn, maar een "nee" is en blijft een "nee".

Dan moet je dus ook niet doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan.

Soms is het gewoon niet mogelijk om gevoelszaken te repareren en that's it. Klaar is klaar. Je leert ervan, hoopt dat je het de volgende keer beter doet en gaat weer verder met je leven.

Wat je in ieder geval niet moet doen is mensen lastigvallen - want ja, als je blijft doorgaan worden je goede bedoelingen gewoon ervaren als een last.
[..]
En dat hoeven ze ook helemaal niet.

En jij moet dat dan maar leren accepteren. Niemand is je iets verschuldigd omdat je een ziekte hebt. Als mensen het niet willen, dan willen ze het niet. Klaar, echt meer dan dat is het niet.
En dat vind ik dus onrechtvaardig en oneerlijk naar mij toe, ook al hoeven ze mij niet te vergeven of te begrijpen. Ik vind het ook vooral heel oneerlijk en onrechtvaardig voor de grote plaatje van mensen met psychoses en andere psychiatrische patiėnten, misschien weet je dit niet maar de situatie en omstandigheden van deze doelgroep is echt uitermate deprimerend, wanhopig en ellendig. Een hele grote groep misschien wel de meerderheid komen buiten de samenleving te staan in totale wanhoop en eenzaamheid, we vervallen vaak in armoede en leven en ellendige bestaan. We raken vaak verslaafd en veel van ons zullen geen liefde meer kennen of onze dromen en doelen behalen. Onze levensverwachting is meer dan 20 jaren lager dan gezonde mensen, als de gemiddelde gezonde persoon rond de leeftijd van 80 sterft dan sterven mensen met Psychosegevoeligheid tinder de leeftijd van 60 jaar of zelfs lager dan dat. De zelfmoordpercentage is heel hoog onder deze doelgroep, iets van 15-20% van de mensen met schizofrenie plegen zelfmoord. De meerderheid van mensen die dakloos worden hebben een ernstige vorm van schizofrenie en andere ernstige psychiatrische problemen erbij, de gevangenis zit vol met mensen die aan schizofrenie lijden of Psychosegevoeligheid, en je kan dondersgoed raden dat veel mensen met deze aandoening het heel moeilijk hebben met een baan vinden laat staan houden. Ook de liefdesleven van deze doelgroep is in veel gevallen bagger en kansloos, het vinden van een liefdespartner is knap lastig en daarnaast zijn we oververtegenwoordigd als slachtoffers van pesten en geweld (en nee, we zijn niet vaker gewelddadig of crimineel vergeleken met de gewone gezonde bevolking. Meeste zware of gewelddadige criminelen hebben een ernstige persoonlijkheidsstoornis zoals ASPD of Malifide Narcisme, geen psychosegevoeligheid of schizofrenie).

Het is dan voor mij oneerlijk en onrechtvaardig dat ik volledig voor afgestoten en uitgesloten van de sociale netwerk waar ik veel energie heb ingestoken om op te bouwen en waar ik veel positieve bijdrage aan heb geleverd zonder de kans om het te herstellen als het weer goed met me gaat. Veel van deze mensen heb ik heel veel om gegeven en haalde mijn eigenwaarde identiteit uit mijn relaties met hen, zoals iedereen zijn identiteit en gevoel van eigenwaarde haalt uit zijn sociale relaties die zij hebben. Deze mensen hadden zeer zeker zonder twijfel ook liefde en/of wederzijdse respect en liefde voor mij, en ik of mensen met Psychosegevoeligheid in het algemeen hebben hun sociale relaties nodig om helemaal te kunnen herstellen en volledig mee te draaien in de samenleving. Volg je mij tot nu toe?

In plaats dat we druk maken over welke WC 🚾 transgender vrouwen wel of niet mogen gebruiken, moet de volgende grote emancipatiebeweging echt over Psychiatrische Patiėnten gaan en de GGZ in algemeen. Dat is mijn standpunt en we kunnen verder over discussiėren als je dat wilt.😤
pi_209118562
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:19 schreef Keep_Walking het volgende:
In plaats dat we druk maken over welke WC 🚾 transgender vrouwen wel of niet mogen gebruiken, moet de volgende grote emancipatiebeweging echt over Psychiatrische Patiėnten gaan en de GGZ in algemeen. Dat is mijn standpunt en we kunnen verder over discussiėren als je dat wilt.😤
Volledig mee eens. En wmb zouden er ook persoonlijkheidsstoornisquotas ingevoerd moeten worden. Het liefst voor de bestuurslagen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209118581
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat dat lastig wordt. Want zoals te lezen is in de reacties, hij heeft begrip getoond, hij heeft X gedaan hij heeft Y laten zien, maar de realiteit is dat het allemaal fake was, want hij deed die dingen omdat hij dacht dat hij daarmee kreeg waar hij op uit was, maar toen dat niet zo bleek te zijn...tja.
Ik denk dat zijn slachtoffers, nog los ervan dat ze waarschijnlijk geen zin hebben om nog eens het mikpunt tijdens een psychotische episode te worden, prima doorhebben dat die excuses helemaal niet zo welgemeend zijn. TS ziet die excuses gewoon als instrument om zijn zin te krijgen, zo van "oke ik zeg sorry, en in ruil daarvoor moet je weer met mij omgaan".

Zo werken excuses natuurlijk niet, maar dat kan hij niet accepteren.
pi_209118671
quote:
Voor Nietzsche is medelijden een zwakte en een teken van destructiviteit: ‘En wat in de wereld stichtte meer leed dan de dwaasheid van het mededogen?’ (Zarathustra). Medelijden leidt volgens Nietzsche tot het vermeerderen en niet het verminderen van het lijden in de wereld. Het staat het versterken van een positief levensgevoel in de weg, en bemoeilijkt juist daardoor de overwinning van het lijden in de wereld. Aldus betekent medelijden zoveel als het verachten van een mens. Nietzsche waarschuwt nadrukkelijk voor het medelijden.
eens met Nietzsche
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:31:11 #50
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209118695
Vraagje: Heb jij weleens medelijden met de mensen om je heen?
pi_209118727
Ik ben psychiatrisch patient ( CPTSD en GAS) en ik heb goede vriendschappen en een gezonde relatie. Natuurlijk is angst een graad minder erg dan een psychose, maar je kiest er zelf voor om je als een hufter te gedragen. Of om drugs te gebruiken, je medicijnen niet te nemen en om je heen te schoppen. Niemand haat je omdat je een psychose hebt maar om hoe je je daarbuiten gedraagt.

Ik kan nu ook niet werken maar ik ben nooit in aanraking gekomen met politie, netjes mijn opleiding afgemaakt en me altijd gedragen. Ik word een beetje boos van mensen zoals TS die door hun gedrag bijdragen aan het stigma geestesziek=drama en gevaarlijk.
Purr.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:34:42 #52
33189 RM-rf
1/998001
pi_209118740
quote:
.... moet de volgende grote emancipatiebeweging echt over Psychiatrische Patiėnten gaan en de GGZ in algemeen.
Kun je dat ook los van je eigen situatie als duidelijke stelling definieren?
Wat stel je dan voor?

Wat is dat het gevolg van misdrijven begaan door mensen onder een psychose of psychiatrische aandoening?

Ik meen dat je zelf ook enige malen in aanraking met Justitite gekomen bent wegens bedreigingen en andere zaken onder invloed van je psychose/aandoening.
En volgens mij uiteindelijk ook gedwongen opgenomen.
is de toen jouw geboden hulpverlening werkzaam gebleken of niet, en vind je dat zulke mensen juist strenger of zachter aangepakt moeten worden?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:39:06 #53
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209118798
quote:

[..]
En dat vind ik dus onrechtvaardig en oneerlijk naar mij toe, ook al hoeven ze mij niet te vergeven of te begrijpen. Ik vind het ook vooral heel oneerlijk en onrechtvaardig voor de grote plaatje van mensen met psychoses en andere psychiatrische patiėnten, misschien weet je dit niet maar de situatie en omstandigheden van deze doelgroep is echt uitermate deprimerend, wanhopig en ellendig. Een hele grote groep misschien wel de meerderheid komen buiten de samenleving te staan in totale wanhoop en eenzaamheid, we vervallen vaak in armoede en leven en ellendige bestaan. We raken vaak verslaafd en veel van ons zullen geen liefde meer kennen of onze dromen en doelen behalen. Onze levensverwachting is meer dan 20 jaren lager dan gezonde mensen, als de gemiddelde gezonde persoon rond de leeftijd van 80 sterft dan sterven mensen met Psychosegevoeligheid tinder de leeftijd van 60 jaar of zelfs lager dan dat. De zelfmoordpercentage is heel hoog onder deze doelgroep, iets van 15-20% van de mensen met schizofrenie plegen zelfmoord. De meerderheid van mensen die dakloos worden hebben een ernstige vorm van schizofrenie en andere ernstige psychiatrische problemen erbij, de gevangenis zit vol met mensen die aan schizofrenie lijden of Psychosegevoeligheid, en je kan dondersgoed raden dat veel mensen met deze aandoening het heel moeilijk hebben met een baan vinden laat staan houden. Ook de liefdesleven van deze doelgroep is in veel gevallen bagger en kansloos, het vinden van een liefdespartner is knap lastig en daarnaast zijn we oververtegenwoordigd als slachtoffers van pesten en geweld (en nee, we zijn niet vaker gewelddadig of crimineel vergeleken met de gewone gezonde bevolking. Meeste zware of gewelddadige criminelen hebben een ernstige persoonlijkheidsstoornis zoals ASPD of Malifide Narcisme, geen psychosegevoeligheid of schizofrenie).

Het is dan voor mij oneerlijk en onrechtvaardig dat ik volledig voor afgestoten en uitgesloten van de sociale netwerk waar ik veel energie heb ingestoken om op te bouwen en waar ik veel positieve bijdrage aan heb geleverd zonder de kans om het te herstellen als het weer goed met me gaat. Veel van deze mensen heb ik heel veel om gegeven en haalde mijn eigenwaarde identiteit uit mijn relaties met hen, zoals iedereen zijn identiteit en gevoel van eigenwaarde haalt uit zijn sociale relaties die zij hebben. Deze mensen hadden zeer zeker zonder twijfel ook liefde en/of wederzijdse respect en liefde voor mij, en ik of mensen met Psychosegevoeligheid in het algemeen hebben hun sociale relaties nodig om helemaal te kunnen herstellen en volledig mee te draaien in de samenleving. Volg je mij tot nu toe?

Ze zijn niet gemeen naar iemand die psychoses heeft, ze moeten jou niet meer. Jou, als persoon. En hoe lullig het voor jou ook is, je hebt het echt helemaal aan jezelf te danken. Je kan mensen niet dwingen je nog aardig te vinden of nog te vertrouwen als er ingrijpende dingen zijn voorgevallen.

En hoe meer je blijft pushen voor contact, hoe verder je ze van je afdrukt. Laat ze met rust.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 13:39:59 #54
5428 crew  miss_sly
pi_209118811
quote:

[..]

Het is echt heel rot dat je deze kaarten gedeeld hebt gekregen. En dat geldt voor iedereen met dergelijke problematiek.
Er zijn echter hele hordes mensen die ieder op hun eigen manier tegen problemen aan lopen. Jouw problematiek is echt niet de enige die heel oneerlijk voelt voor mensen. Logisch dat jij jouw eigen problematiek als meeste voelt, maar dat geldt ook voor andere mensen. Er zijn zoveel zaken die kunnen spelen in het leven van mensen waardoor hun kwaliteit van leven en hun levensverwachting enorm daalt.

Zaak is om te leren accepteren dat er een deel kut is aan je leven en dat je daar niet om hebt gevraagd en niets aan kan veranderen. En dan verder gaan met wat je wél hebt en kunt in het leven. Zelf. Zonder dat op te hangen aan anderen. Ik haal mijn gevoel van eigenwaarde en identiteit niet uit mijn sociale omgeving. Ik haal het uit wie ik ben, wat ik doe, hoe ik zorg voor mezelf en de mijnen. Ik snap best dat het heel oneerlijk voelt, maar wanneer is 'het leven' dan wel eerlijk? Als niet jij, maar iemand anders deze stoornis zou hebben? Als deze stoornis niet zou bestaan? Als alles uit het verleden als sneeuw voor de zon verdwijnt als jij weer hersteld bent en sorry hebt gezegd?

Het leven is niet eerlijk. Blijven roepen dat dat zo is en daarin blijven hangen, zal je leven op geen enkele manier prettiger maken. Alleen jij kunt dat veranderen, niemand anders.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:40:49 #55
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209118827
- NEE -

[ Bericht 97% gewijzigd door CoolGuy op 12-05-2023 14:04:51 ]
pi_209118935
quote:
quote:

De dingen die ik in je berichten lees zijn extreem mild maar de reacties van de mensen zijn extreem ernstig, ergens lijken je verhalen niet te kloppen.
Er is geen advocaat dat haar zaak aan zou nemen als je daadwerkelijk niets meer gedaan hebt als je hierboven aangegeven hebt, 3 jaar niet gesproken en dan 2/3 maanden later een telefoontje krijg je dit soort reacties niet van.

Wat betreft je neef hetzelfde, die zal echt niet No Contact gaan omdat hij onderbroeken van ¤ 1 voor je heeft moeten halen bij de zeeman of een pakje sigaretten.

Je blijven verschuilen achter je ziekte en psychose werkt niet, dat lees je in dit en alle eerdere topics die je geopend hebt wel terug, ik verwacht dat ook dit op dovemans oren zal vallen maar toch.

Ga bij jezelf na en wees gewoon echt eerlijk wat je allemaal gedaan hebt naar die mensen want de BS die je hier aan het verkondigen bent klopt gewoon niet want de reacties van de mensen kloppen gewoon niet met wat er zo gezecht gebeurd is, en het is toch echt vreemd dat zoveel mensen een zelfde sterke reactie naar jou hebben...
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:50:26 #57
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209118955
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:33 schreef Purrito het volgende:
Ik ben psychiatrisch patient ( CPTSD en GAS) en ik heb goede vriendschappen en een gezonde relatie. Natuurlijk is angst een graad minder erg dan een psychose, maar je kiest er zelf voor om je als een hufter te gedragen. Of om drugs te gebruiken, je medicijnen niet te nemen en om je heen te schoppen. Niemand haat je omdat je een psychose hebt maar om hoe je je daarbuiten gedraagt.

Ik kan nu ook niet werken maar ik ben nooit in aanraking gekomen met politie, netjes mijn opleiding afgemaakt en me altijd gedragen. Ik word een beetje boos van mensen zoals TS die door hun gedrag bijdragen aan het stigma geestesziek=drama en gevaarlijk.
Ja nee psychosen en angststoornissen zijn echt wel te anders om deze post te rechtvaardigen. De struggle met jezelf, je medicatie en drugsgebruik die echt niet uniek zijn aan TS, zijn gewoon van een ander niveau. Bovendien reageren omgevingen ook heel anders erop. Een angstige vrouw of een doorgedraaide man, voor wie gaan mensen meer uit de weg om te helpen denk je?
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:54:02 #58
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209119011
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:38 schreef PENISPENISPENIS het volgende:

[..]
De meeste mensen kunnen zich niet inleven in een situatie waar ze zelf nog niet eerder mee in aanraking zijn gekomen. Het heeft dus niet per se te maken met psychoses, maar eerder met het feit dat een doorsnee persoon niet zo snel in aanraking komt met mensen die serieus last hebben van psychoses.

En iets dat je niet kent, ken je niet. Je kunt hooguit proberen te bedenken hoe het zou zijn, maar zolang je het niet van dichtbij meemaakt blijft het allemaal heel abstract.

Het helpt verder niet dat het een geestelijke stoornis is; als het iets lichamelijks was kon je het laten zien, maar bij het geestelijke is het pas zichtbaar als je het gedrag meemaakt.
[..]
Kanker komt helaas vaak voor in de samenleving, dus veel mensen hebben daar ervaring mee - het zegt en doet ze iets. Nog los van dat mensen met kanker niet onverwachts eng/naar gedrag kunnen vertonen dat getriggerd wordt door hun ziekte.

De meeste mensen weten dat kanker ernstig is, is omdat het veel meer verspreid is dan wat jij hebt en mensen er dus logischerwijs dus ook beter begrip voor hebben.
[..]
Dat is ook omdat het eng is.

Je had het zelf in je vorige topic over zonder reden aangevallen worden... Dat is dus absoluut geen normaal gedrag en zoiets kan dus meteen de reden zijn om nooit meer contact te hebben met zo'n persoon.

En dan kun je zeggen "ja, maar het komt door x en y" - dat maakt helemaal niet uit: het is voor je eigen gezondheid onverstandig om met zo iemand om te gaan, en daar houdt het dan ook gewoon bij op. Eerlijk is het niet, maar het is zoals het is.

Ik heb nooit iemand met een psychose van dichtbij meegemaakt, ik kan me er gewoon daadwerkelijk niets bij voorstellen. Dan kan ik je wel zeggen dat ik je begrijp en zo, maar dat doe ik gewoon niet. Ik kan er veel over lezen, maar dat helpt niet om ermee leren om te gaan of zo: ik kan mij gewoon niet inbeelden dat mensen zich zo erg kunnen kwijtrijken.

Het is een beetje zoals je aan een maagd uitlegt wat seks is en dat die persoon dan voldoende weet zonder het mee te maken. Of dat je kleur uitlegt aan iemand die blind is geboren, die persoon kan er wat van maken omdat je het kan uitleggen in taal, maar daadwerkelijk begrijpen wordt het niet...
[..]
Dit gaat heel bot klinken en wellicht aanvallend, maar dat is het totaal niet: dat is jouw probleem en dat is okay, maar maak het niet mijn probleem.

Ik ben echt helemaal met je mee als je zegt dat het je levenskwaliteit onderuit haalt, en dat het echt enorm verrot is en dergelijke. Het is ook gewoon niet eerlijk.

En ik wil best moeite voor de situatie brengen door empathie te hebben en rustig op je te reageren en dergelijke zolang jij je normaal gedraagt. Maar op het moment dat je - bewust of onbewust - mijn leven minder leuk maakt, heb ik er geen zin in. Dat is op het moment dat jouw probleem dus ook mijn probleem wordt - en voor mijn eigen gezondheid hoeft dat dus niet.

Ik kan je echt de tofste gozervriend vinden, maar er zijn limieten aan hoe ik mij door anderen laat behandelen...

Ik weet dat wat ik hierboven heb gezegd keihard is en dat het enorm kut is voor je om te lezen, maar het is wel de harde waarheid.
Ik snap heel goed wat je hier zegt en ik ben blij dat je nu hard je best heb gedaan zonder oordeel of argwaan naar mij toe. Je hebt gewoon gelijk, je slaat de spijker op zijn kop. Maar zoals jij het heel goed beschrijft, het is echt fucking oneerlijk en onrechtvaardig voor mij om dit allemaal te moeten meemaken en omgaan. Gods wil doet geschiede, ik leg mijn lot in zijn handen.

Over die grote brede Afrikaan die mij uit het niets fysiek aanviel in de rokersruimte van de gedwongen opname, ik heb een tijdje later gewoon met hem gesproken en hem vergeven. Ik kon dat ook, juist omdat ik daadwerkelijk in hem kon inleven. Ik heb ook meer nare dingen gemaakt van mensen in psychoses, zoals mijn allerbeste vriend die toen in een psychose zat heeft mijn moeder gebeld en een hele persoonlijke geheim aan mijn moeder verteld over mij die ook schadelijk is geweest voor mijn relatie met mijn moeder. Hij zat in een psychose toen hij dat deed en ik kwam pas achteraf te begrijpen dat hij in een psychose zat. Ik heb hem alsnog helemaal kunnen vergeven ondanks dat ik zware ruzie met mijn moeder kreeg is dat zij veel emotionele pijn aan heeft gehad om die geheim over mij te horen. Hij is tot de dag van vandaag mijn allerbeste vriend en ik vertrouw hem nog steeds met alles. Ik ben wel waakzamer nu voor als hij weer in een psychose zou glijden.
pi_209119018
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:43 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Zie hier een goed voorbeeld waarom mensen je niet meer moeten en vertrouwen. Ze geven je je zin niet en jij wil ze ‘terug pakken’. Door hun gegevens te openbaren op een forum.
Hiermee toon je mooi aan wat een onbetrouwbaar persoon je bent. Die mensen hebben je terecht uit hun leven gekieperd.
Het laat ook maar mooi zien dat de weeffouten deels in het karakter van TS zitten, en niet louter tijdens zijn psychoses voorkomen. Hij is nu (naar eigen zeggen) niet psychotisch maar overweegt wel dit soort dingen te doen, dat maakt dus dat omgang met TS ook normaliter voor gedoe kan zorgen. Ja, dan begrijp ik wel dat men je niet meer moet.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:59:16 #60
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209119105
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:33 schreef Purrito het volgende:

Je hebt geen idee waar je over praat en je kent mij niet, gozer. Ik word juist gezien bij de vele andere psychosegevoelige mensen die ik ken en mijn sociale netwerk die nauw verbonden is met de GGZ wereld als een positieve rolemodel en leider figuur hier in Utrecht. Ik draag juist bij aan het destigmatizeren van de GGZ en psychiatrische patiėnten en heb concrete achievements waarmee ik kan opscheppen als ik wil en op mijn C.V. zetten. Ik verdien ook geld als mental health activist en advocate, maat. Wat heb jij gedaan met je leven de laatste tijd behalve angstig thuis zitten en geld gestort krijgen van de belastingbetaler? Donder op :(
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:00:27 #61
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209119127
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Het laat ook maar mooi zien dat de weeffouten deels in het karakter van TS zitten, en niet louter tijdens zijn psychoses voorkomen. Hij is nu (naar eigen zeggen) niet psychotisch maar overweegt wel dit soort dingen te doen, dat maakt dus dat omgang met TS ook normaliter voor gedoe kan zorgen. Ja, dan begrijp ik wel dat men je niet meer moet.
Precies. Ik meen ergens gelezen te hebben dat @Keep_Walking om de zoveel tijd een compleet nieuwe sociale omgeving heeft. Dat is exemplarisch. Ik heb een broer die dat ook heeft. Steeds andere vrienden, tot ze hem door hebben. Blijft een terugkerend patroon. En het ligt altijd aan de anderen.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 14:01:24 #62
16180 crew  CoolGuy
pi_209119140
quote:

[..]

Dat is vervelend voor je dat je dat vindt, maar jij wil dat het het probleem van anderen maken, terwijl het jouw probleem is.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 14:03:54 #63
16180 crew  CoolGuy
pi_209119176
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik denk dat zijn slachtoffers, nog los ervan dat ze waarschijnlijk geen zin hebben om nog eens het mikpunt tijdens een psychotische episode te worden, prima doorhebben dat die excuses helemaal niet zo welgemeend zijn. TS ziet die excuses gewoon als instrument om zijn zin te krijgen, zo van "oke ik zeg sorry, en in ruil daarvoor moet je weer met mij omgaan".

Zo werken excuses natuurlijk niet, maar dat kan hij niet accepteren.
Correct.

Inderdaad. Dat zijn geen daadwerkelijke excuses, dat is een manipulatiemiddel om te krijgen wat hij wil, en als hij dat niet krijgt is dat 'oneerlijk' voor hem.

En ik denk dat die mensen dat heel goed door hebben en dįįrom niet met hem van doen willen hebben. Dat TS dat niet kan of wil snappen is ook wat het gevaarlijk maakt, want gewoon doordrammen over wat HIJ oneerlijk vindt.

Als die vrouw contact opneemt via een advocaat, dan heeft zij wat TS haar misdaan heeft niet opgevat als 'vervelend', maar dan is dat wel heel wat meer geweest. Dat TS de ernst van zijn handelen niet in ziet maakt deze situatie(s) des te gevaarlijker.
pi_209119187
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:59 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat heb jij gedaan met je leven de laatste tijd behalve angstig thuis zitten en geld gestort krijgen van de belastingbetaler? Donder op :(
En als je in het echt ook zo reageert op iedereen die tegen je in gaat verklaart dat ook wel eea.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 14:05:21 #65
5428 crew  miss_sly
pi_209119188
quote:

[..]
Je hebt geen idee waar je over praat en je kent mij niet, gozer. Ik word juist gezien bij de vele andere psychosegevoelige mensen die ik ken en mijn sociale netwerk die nauw verbonden is met de GGZ wereld als een positieve rolemodel en leider figuur hier in Utrecht. Ik draag juist bij aan het destigmatizeren van de GGZ en psychiatrische patiėnten en heb concrete achievements waarmee ik kan opscheppen als ik wil en op mijn C.V. zetten. Ik verdien ook geld als mental health activist en advocate, maat. Wat heb jij gedaan met je leven de laatste tijd behalve angstig thuis zitten en geld gestort krijgen van de belastingbetaler? Donder op :(
Goh, dit vind je zelf wel een normale reactie?
Ik zie werkelijk niets positiefs.

Ik vind het overigens ook veelzegend hoe jij telkens maar weer meent te moeten vertellen hoe geweldig je wel bent buiten FOK!. Hoe komt het dat wij dat hier nou allemaal niet zien? Is er zo'n enorme discrepancy tussen je online en offline persoonlijkheid?
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:15 #66
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209119198
quote:

[..]
En de aap komt uit de mouw…
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:20 #67
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209119199
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Kun je dat ook los van je eigen situatie als duidelijke stelling definieren?
Wat stel je dan voor?

Wat is dat het gevolg van misdrijven begaan door mensen onder een psychose of psychiatrische aandoening?

Ik meen dat je zelf ook enige malen in aanraking met Justitite gekomen bent wegens bedreigingen en andere zaken onder invloed van je psychose/aandoening.
En volgens mij uiteindelijk ook gedwongen opgenomen.
is de toen jouw geboden hulpverlening werkzaam gebleken of niet, en vind je dat zulke mensen juist strenger of zachter aangepakt moeten worden?
Ik kan dat zeker definiėren en werk ook actief mee aan projecten om de GGZ te destigmatiseren en emancipatie van deze doelgroep te bevorderen, en sommige van deze projecten heb ik zelf opgezet of geļnitieerd. Ik ben eigenlijk een bekende en best grote naam geworden binnen de GGZ wereld en verwante groepen en organisaties, en heb de afgelopen 8 jaar gewoon geld daarmee verdiend bovenop mijn Wajong-uitkering.

Wat wil je precies weten of vragen? Ik kan zeker los van mijn eigen situatie alles en nog wat over vertellen, toekomstige projecten waar ik nu aan werk hou ik nog even voor mezelf.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:32 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209119201
quote:

[..]
Waarom is dat dan niet genoeg? Waarom dan zo aanhoudend klagen over mensen die niet meer met je om willen gaan?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 14:07:04 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_209119212
quote:

[..]
En kijk eens, daar is ie weer. Weer de verdediging dat IRL mensen je als heeeel positief zien, en we het hier allemaal mis hebben. Het is gewoon dezelfde langspeelplaat als altijd. Er is helemaal niks verandert, met dat verschil dat we nu dus zien dat je gedram niet (alleen) is tijdens psychoses, maar ook daarbuiten.

Oftewel, dat is niet af te schuiven op 'ik had een psychose'.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:08:34 #70
37150 livelink
pi_209119232
Ik wil best meegaan in de discussie over geestelijke aandoeningen, maar ik vrees dat het niet de richting op zal gaan die jij wilt.

Ik denk dat er veel eerder ingegrepen moet worden als iemand dreigt in een psychose te vervallen en dat er veel meer dwang achter moet zitten, maar ik begrijp dat dat conflicteert met het recht op zelfbeschikking.

Wat ik nu mee heb gemaakt meerdere keren is dat de omgeving (buurt, familie en behandelaars) aan zien komen dat het mis begint te gaan. Soms heel duidelijk omdat iemand zijn/haar medicijnen niet meer slikt. Andere keren door het gedrag en de omgeving geeft vervolgens signalen af aan de hulpverlening, woningbouwverenigingen en politie dat het fout gaat.

Die kunnen er vervolgens niks mee totdat het echt mis gaat en iemand een gevaar is voor zichzelf en de samenleving. Dan volgt er een traumatische gedwongen opname. Ik denk dat ook de patient zelf er bij gebaat is dat er eerder kan worden ingegrepen, bijvoorbeeld door gedwongen medicatie.

Ik ben er van overtuigd dat het ook beter zal zijn voor de betrokkene zelf als het niet te ver zal komen met alle gevolgen van dien. Maar ja, hoe je dat af kunt dwingen weet ik niet. Ik denk dat de directe omgeving een grotere stem moet hebben en dat er meer en beter naar geluisterd wordt.

Ik heb hiermee niet de illusie dat je een psychose kunt voorkomen, maar als je de signalen herkent kun je wellicht door tijdig ingrijpen het ergste voor zijn en/of in ieder geval voorkomen dat iemand vrienden of familie kwijt raakt door het gedrag in een psychose.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:08:44 #71
33189 RM-rf
1/998001
pi_209119236
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:06 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat wil je precies weten of vragen?
De vraag staat gewoon in m'n post.

hoe vind je dan dat beter omgegeaan moet worden met mensen die onder invloed van een psychose of psychische stoornis bepaalde strafbare handelingen doen.
Zij het bedreigingen, of nog ergere, mishandelingen of andere delicten?

Vind je bv dat hen redelijk eenvoudig 'vergeven' moet worden en dat hun slachtoffers niet te moeilijk moeten doen achteraf.
ben je voor strafminderende maatregelen, voor het meewegen van gedwongen behandeling of opname in de strafrechtelijke afhandeling?

Overigens, waarom krij je een Wajong uitkering als je kennelijk 'gewoon' daar bovenop genoeg geld verdient, en kennelijk zo ontzettend veel al zelf kan dat je geen verdere ondersteuning door anderen nodig zou hebben?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:11:53 #72
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_209119281
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik heb nooit beweerd dat ik een heilige ben verder, en nogmaals deze specifieke jeugdvijand is de enige waar ik oprecht zoiets zou doen. Verder hoef ik me niet te verantwoorden of verdedigen, ik ben in principe ook een wraakzuchtige persoon en rancuneus aangelegd. Ik heb ook veel andere kwaliteiten en eigenschappen in mijn persoonlijkheid en karakter die wel heel positief/sympathiek/aantrekkelijk zijn of wat dan ook, daarom heb ik een liefdesrelatie met een bloedmooie Surinaamse dame die al 11 jaar verliefd op mij is en nog steeds heel veel vrienden die mij waarderen en respect voor mij hebben. Helaas ben ik ook verhardt van binnen en conflicten ga ik normaalgesproken niet uit de weg als ik uitgedaagd word, voor mij is dat gewoon een kwestie van eer. Dat is deels gerelateerd aan mijn Curaēaose roots denk ik, je hoeft het ook niet te begrijpen of ermee eens te zijn.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:14:39 #73
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209119308
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:06 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat wil je precies weten of vragen?
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:31 schreef PiyeReloaded het volgende:
Vraagje: Heb jij weleens medelijden met de mensen om je heen?
Leek me een mooi moment om dit nog eens te vragen, gezien ik me goed voor kan stellen dat je die gemist hebt.
pi_209119349
Ik ken je als user hier en je was in het verleden niet de allermeest vriendelijke en dat druk ik nog heel erg zachtjes uit. Met zulk gedrag zijn mensen heel snel klaar met je.

Ik had een keer een vriend die bipolair was. Als hij een aanval had schold hij me uit voor de meest vreselijke dingen. Geslachtsorganen en beschuldigingen vlogen me om de oren. Als ik later zijn excuses eiste, wilde hij dat niet, want hij wist niks meer. Ja, dan is het gewoon over en uit.

Het is ook de vraag, wil je met zo iemand omgaan? Na al die ervaringen, ik dus niet. En ik herinner je me nog heel goed, toen je hier jaren geleden actief was. De haat spatte er vanaf. Dan kan er wel van alles zijn, medische oorzaken. Maar dan krijg je automatische reacties van: zoek het zelf maar uit. Van deze jongen moet ik heel ver weg blijven.
pi_209119382
Ik heb nog niet eens een uitkering, en richt me op zsm beter worden. Ondertussen maak jij met iedereen ruzie, sad.
Purr.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')