abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 mei 2023 @ 23:48:59 #101
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209156057
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 18:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Het komt niet van "de blanken". Het komt van de belastingbetaler, blank, zwart, welke kleur dan ook.

Maar het is vooral een misleidend onzin artikel. Het gaat hier dus niet zozeer om de slavernij, maar om de segregatiewetten die daarna, tot vrij recentelijk (als in, getroffenen leven nog), volgden.

Segregatiewetten, zoals het nauwelijks kunnen kopen van woningen, in bepaalde wijken gepropt worden, soms ook nog eens met vervuilde grond, etc. beperkingen m.b.t. scholing. Dit zijn zaken die voor een groot deel, aantoonbaar schade hebben veroorzaakt. Zie ook de posts van recursief:
[..]
[..]
Nu ben ik zelf niet meteen de grootste voorstander van schadevergoedingen, maar het zou de krant toch sieren wat minder opruiende bewust misleidende BS te plaatsen :N

En zie bijv. ook nieuwsberichten als:
https://inclusion.uci.edu(...)s-black-communities/
https://www.washingtonpos(...)vironmental-justice/
https://studyfinds.org/environmental-racism-california/
https://www.kqed.org/scie(...)-toxic-contamination
Hou toch op.
Die gasten willen een ding: geld over de dode ruggen van hun voorouders om zelf geen flikker te hoeven uitvoeren. Lekker janken en vooral anderen de schuld geven van het eigen gefaal en eeuwige janken.

Daar hoeft geen enkele nuance bij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 00:38:27 #102
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209156312
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 23:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hou toch op.
Die gasten willen een ding: geld over de dode ruggen van hun voorouders om zelf geen flikker te hoeven uitvoeren. Lekker janken en vooral anderen de schuld geven van het eigen gefaal en eeuwige janken.

Daar hoeft geen enkele nuance bij.
Lekker makkelijk. Op basis van een vooringenomen houding de realiteit echt VOLLEDIG herkennen en gewoon je langspeelplaat blijven herhalen.

Ga je nu echt de apartheid in de VS (wat dus niks te maken heeft met dode ruggen van voorouders, aangezien deze mensen gewoon nog leven), lopen ontkennen?

Ik ben ook geen voorstander van vingerwijzen en slachtofferrol. Maar om nu de werkelijkheid echt volledig te ontkennen en te doen alsof bepaalde grove misstanden (en nee, ik bedoel hiermee niet de slavernij), niet hebben plaatsgevonden, wauw...
Krekker is de bom!
pi_209156418
Ah ja, voormalig slavernijstaat Californië :')

Misschien toen het nog in handen van Spanje of Mexico was
pi_209156827
Mensen die geen slaven zijn (geweest) willen geld van mensen die geen slaven hebben gehad :o
Intolerant voor intolerantie
  maandag 15 mei 2023 @ 08:58:07 #105
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209157158
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 00:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Lekker makkelijk. Op basis van een vooringenomen houding de realiteit echt VOLLEDIG herkennen en gewoon je langspeelplaat blijven herhalen.

Ga je nu echt de apartheid in de VS (wat dus niks te maken heeft met dode ruggen van voorouders, aangezien deze mensen gewoon nog leven), lopen ontkennen?

Ik ben ook geen voorstander van vingerwijzen en slachtofferrol. Maar om nu de werkelijkheid echt volledig te ontkennen en te doen alsof bepaalde grove misstanden (en nee, ik bedoel hiermee niet de slavernij), niet hebben plaatsgevonden, wauw...
200mln pp eisen. Of uberhaupt geld eisen. Die 300.000 kopgeld van een tijdje terug was ook al zoiets. Doe. Normaal. Die 'onmenselijkheden' zijn hun als psrsoon totaal niet direct aangedaan, al doen ze je dat graag geloven maar slavernij is al een jaartje of 150 klaar.

Als je zo gaat wijzen en eisen in de rechtszaal, pers of waar dan ook, is er geen nuance meer.
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 11:59:12 #106
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209159321
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 08:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
200mln pp eisen. Of uberhaupt geld eisen. Die 300.000 kopgeld van een tijdje terug was ook al zoiets. Doe. Normaal. Die 'onmenselijkheden' zijn hun als psrsoon totaal niet direct aangedaan, al doen ze je dat graag geloven maar slavernij is al een jaartje of 150 klaar.

Als je zo gaat wijzen en eisen in de rechtszaal, pers of waar dan ook, is er geen nuance meer.
Mijn punt is dat een onredelijke of zelfs achterlijke eis, geen reden is om dan ook maar de feiten te gaan ontkennen en er een totaal ander verhaal van te maken en dan dat half-verzonnen verhaal belachelijk te gaan maken.

Je kan natuurlijk ook gewoon bij de feiten blijven en er niet omheen draaien dat er in de VS wel degelijk beleid is geweest dat

1) gewoon keihard officieel gebaseerd was op afkomst (vb. de Jimmy Crow wetten), wat de zeer ongelijke verdeling van welvaart nog sterker een bepaalde richting op heeft gedreven (zaken als geen woning mogen kopen en/of geen lening mogen puur op basis van afkomst hebben een niet te ontkennen invloed).
2) of niet officieel gekoppeld was aan afkomst, maar in de praktijk wel mensen van een bepaalde afkomst zwaar benadeelde. Denk aan de milieu en gezondheidsgerelateerde zaken die ik eerder noemde.

Ik ben zelf ook geen voorstander van dan maar iedereen op basis afkomst met bizarre bedragen schadevergoeding geven. Geld is sowieso geen structurele oplossing.
Maar doen alsof er helemaal niks aan de hand was, of de boel bagatelliseren met "slavernij, pfff zo lang geleden, mijn voorouders waren ook slaven 1000 jaar terug", dat is gewoon triest. Want het gaat hier dus niet zozeer op slavernij, maar om de apartheid die gewoon keiharde impact heeft gehad op mensen die nu gewoon nog leven. En niet "nog maar een paar, die binnenkort doodgaan", nee de jaren 60, 70 waren niet zo heel lang geleden (en/of ik begin oud te worden ;))
Krekker is de bom!
  maandag 15 mei 2023 @ 12:16:46 #107
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209159638
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Mijn punt is dat een onredelijke of zelfs achterlijke eis, geen reden is om dan ook maar de feiten te gaan ontkennen en er een totaal ander verhaal van te maken en dan dat half-verzonnen verhaal belachelijk te gaan maken.

Je kan natuurlijk ook gewoon bij de feiten blijven en er niet omheen draaien dat er in de VS wel degelijk beleid is geweest dat

1) gewoon keihard officieel gebaseerd was op afkomst (vb. de Jimmy Crow wetten), wat de zeer ongelijke verdeling van welvaart nog sterker een bepaalde richting op heeft gedreven (zaken als geen woning mogen kopen en/of geen lening mogen puur op basis van afkomst hebben een niet te ontkennen invloed).
2) of niet officieel gekoppeld was aan afkomst, maar in de praktijk wel mensen van een bepaalde afkomst zwaar benadeelde. Denk aan de milieu en gezondheidsgerelateerde zaken die ik eerder noemde.

Ik ben zelf ook geen voorstander van dan maar iedereen op basis afkomst met bizarre bedragen schadevergoeding geven. Geld is sowieso geen structurele oplossing.
Maar doen alsof er helemaal niks aan de hand was, of de boel bagatelliseren met "slavernij, pfff zo lang geleden, mijn voorouders waren ook slaven 1000 jaar terug", dat is gewoon triest. Want het gaat hier dus niet zozeer op slavernij, maar om de apartheid die gewoon keiharde impact heeft gehad op mensen die nu gewoon nog leven. En niet "nog maar een paar, die binnenkort doodgaan", nee de jaren 60, 70 waren niet zo heel lang geleden (en/of ik begin oud te worden ;))
Vent. Je hebt het over langspeelplaat. Het continue gejank over schadevergoedingen vanwege hun zieligheid is een langspeelplaat aan het worden. Wat in het verleden is gebeurt heb ik het niet eens over. Dat dient gelijk getrokken te worden en voor iedereen gelijke kansen.

Wat dus niet rijmt is het eeuwige slachtofferschap en langspeelplaat over hoe slecht ze het nu nog hebben door wat hun voorouders is overkomen. Ga toch weg.
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 12:32:45 #108
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209159984
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat dient gelijk getrokken te worden en voor iedereen gelijke kansen.

Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk te realiseren wanneer mensen op basis van hun huidskleur in wijken zijn gestopt op vervuilde grond, kinderen opgroeide met loodvergiftiging, etc.

https://www.healthline.co(...)environmental-racism

En dit is gewoon EEN van de voorbeelden van zaken die nu nog doorspelen.

Jij doet het voorkomen alsof eventjes in de wet zetten dat iedereen gelijk behandeld moet worden, meteen alle problematiek oplost.
Dat is net zoiets als stellen dat het volledig stoppen met de gasboringen in Groningen meteen alle problematiek die de boringen in het verleden hebben veroorzaakt, in 1x helemaal oplost: zand erover en we praten er niet meer over.
Krekker is de bom!
  maandag 15 mei 2023 @ 12:40:26 #109
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209160178
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vent. Je hebt het over langspeelplaat. Het continue gejank over schadevergoedingen vanwege hun zieligheid is een langspeelplaat aan het worden. Wat in het verleden is gebeurt heb ik het niet eens over. Dat dient gelijk getrokken te worden en voor iedereen gelijke kansen.

Wat dus niet rijmt is het eeuwige slachtofferschap en langspeelplaat over hoe slecht ze het nu nog hebben door wat hun voorouders is overkomen. Ga toch weg.
Het is ook een kwestie van cultuur. Niet van voorouders, maar dit is ongemakkelijk over te praten voor sommigen. Die infantiliseren mensen van kleur liever tot een soort van gehandicapte kinderen zonder enige vorm van zelfbeschikking.
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk te realiseren wanneer mensen op basis van hun huidskleur in wijken zijn gestopt op vervuilde grond, kinderen opgroeide met loodvergiftiging, etc.

Jij doet het voorkomen alsof eventjes in de wet zetten dat iedereen gelijk behandeld moet worden, meteen alle problematiek oplost.
Dat is net zoiets als stellen dat het volledig stoppen met de gasboringen in Groningen meteen alle problematiek die de boringen in het verleden hebben veroorzaakt, in 1x helemaal oplost: zand erover en we praten er niet meer over.
'Environmental racism' :') _O-

Haha, leuk verzinsel. Dit is kwestie van klasse, niet van huidskleur.

De realiteit is dat sommigen in armere wijken zullen opgroeien en dus het net even wat moeilijker zullen hebben dan anderen. Het is ook onmogelijk om wat dit betreft een perfect gelijk speelveld te creëren. Tenzij je van communisme als doel hebt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 15 mei 2023 @ 12:46:39 #110
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209160307
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is ook een kwestie van cultuur. Niet van voorouders, maar dit is ongemakkelijk over te praten voor sommigen. Die infantiliseren mensen van kleur liever tot een soort van gehandicapte kinderen zonder enige vorm van zelfbeschikking.
[..]
'Environmental racism' :') _O-

Haha, leuk verzinsel. Dit is kwestie van klasse, niet van huidskleur.

De realiteit is dat sommigen in armere wijken zullen opgroeien en dus het net even wat moeilijker zullen hebben dan anderen. Het is ook onmogelijk om wat dit betreft een perfect gelijk speelveld te creëren. Tenzij je van communisme als doel hebt.
Harde feit is gewoon dat die mensen op basis van afkomst (huidskleur) in die wijken zijn gestopt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Redlining
https://en.wikipedia.org/wiki/Covenant_(law)
https://en.wikipedia.org/(...)in_the_United_States
Krekker is de bom!
  maandag 15 mei 2023 @ 13:09:53 #111
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209160698
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:46 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Harde feit is gewoon dat die mensen op basis van afkomst (huidskleur) in die wijken zijn gestopt.

Ah, Wikipedia. Waar iedereen zelf wat aan kan toevoegen.

Praktijken zoals redlining kwamen natuurlijk vele decennia geleden op sommige plekken voor. Maar dit is allang geen verklaring meer voor een verschil in uitkomsten. We zijn inmiddels al vele generaties verder. Wat vooral zichtbaar is dat bepaalde groepen binnen de Amerikaanse samenleving slechte keuzes hebben gemaakt en dit tot op de dag vandaag doen.

En ik weet dat vele linksgeoriënteerde media, academici, politici en activisten zeggen dat dit zogenaamd dan allemaal komt door historisch racisme. Maar dit is een weinig overtuigende claim. Het is vooral het infantiliseren van bepaalde groepen omdat men denkt hiermee het moreel verlichte te doen. Dit in combinatie met de bekende 'soft bigotry of low expectations'.

Men kan nu bakken met geld gaan uitdelen aan mensen, simpelweg omdat zij een bepaalde kleur huid hebben. Maar als de cultuur binnen zulke groepen niet gaat veranderen blijf je het probleem in stand houden. En dan? Weer miljoenen uitdelen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 15 mei 2023 @ 13:34:23 #112
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209161096
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

(...)
Waar heb je het over gast?
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 13:35:03 #113
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209161106
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 12:46 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Met wiki aankomen als bron.
Jij bent echt af nu. :')
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 13:44:47 #114
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209161284
quote:
14s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, Wikipedia. Waar iedereen zelf wat aan kan toevoegen.

Praktijken zoals redlining kwamen natuurlijk vele decennia geleden op sommige plekken voor. Maar dit is allang geen verklaring meer voor een verschil in uitkomsten. We zijn inmiddels al vele generaties verder. Wat vooral zichtbaar is dat bepaalde groepen binnen de Amerikaanse samenleving slechte keuzes hebben gemaakt en dit tot op de dag vandaag doen.

En ik weet dat vele linksgeoriënteerde media, academici, politici en activisten zeggen dat dit zogenaamd dan allemaal komt door historisch racisme. Maar dit is een weinig overtuigende claim. Het is vooral het infantiliseren van bepaalde groepen omdat men denkt hiermee het moreel verlichte te doen. Dit in combinatie met de bekende 'soft bigotry of low expectations'.

Men kan nu bakken met geld gaan uitdelen aan mensen, simpelweg omdat zij een bepaalde kleur huid hebben. Maar als de cultuur binnen zulke groepen niet gaat veranderen blijf je het probleem in stand houden. En dan? Weer miljoenen uitdelen?
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met wiki aankomen als bron.
Jij bent echt af nu. :')
Vrij kinderachtige manier om niet inhoudelijk te hoeven reageren. Dit terwijl @HowardRoark maar al te graag van alles roept ZONDER enige onderbouwing. En dan iemand anders aanvallen op de bron :N

quote:
Redlining, a practice institutionalized by the federal government during the New Deal era and implemented then and now by private lenders, has had a lasting negative impact. For American families, homeownership remains the principal means of building wealth, and the deprivation of investment in and access to mortgage lending services for communities of color have contributed to families of color persistently lagging behind in homeownership rates and net worth compared to white families. The gap in homeownership rates between white and Black families is larger today than it was in 1960, before the passage of the Fair Housing Act of 1968.

https://www.justice.gov/o(...)ive-combat-redlining
Krekker is de bom!
  maandag 15 mei 2023 @ 13:48:48 #115
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209161372
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waar heb je het over gast?
Ik geef aan dat de klacht van de eisers helemaal niet gaat om slavernij, maar om de ongelijke behandeling van zwarten na de slavernij periode, dit deels wettelijk vastgelegd, maar na de afschaffing van deze wetgeving in de jaren 60, nog wel langere tijd onofficieel gecontinueerd.

Maar wat is jouw niet duidelijk?
Krekker is de bom!
  maandag 15 mei 2023 @ 13:53:37 #116
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_209161455
Het zou mooi zijn als dat geld wordt geïnvesteerd in de huidige problematiek binnen de VS. Een collectieve zorgverzekering om mee te beginnen, daklozenbestrijding en verbetering van educatie om bijvoorbeeld zwangerschappen te voorkomen bij tieners.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  maandag 15 mei 2023 @ 14:24:53 #117
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209162033
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:48 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ik geef aan dat de klacht van de eisers helemaal niet gaat om slavernij, maar om de ongelijke behandeling van zwarten na de slavernij periode, dit deels wettelijk vastgelegd, maar na de afschaffing van deze wetgeving in de jaren 60, nog wel langere tijd onofficieel gecontinueerd.

Maar wat is jouw niet duidelijk?
En dat is allemaal op te lossen door gratisch geld te geven....
1947-2016
  maandag 15 mei 2023 @ 14:51:55 #118
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209162418
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lees je überhaupt wel wat ik typ? |:(

quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 11:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar doen alsof er helemaal niks aan de hand was, of de boel bagatelliseren met "slavernij, pfff zo lang geleden, mijn voorouders waren ook slaven 1000 jaar terug", dat is gewoon triest.
Want het gaat hier dus niet zozeer op slavernij, maar om de apartheid die gewoon keiharde impact heeft gehad op mensen die nu gewoon nog leven. En niet "nog maar een paar, die binnenkort doodgaan", nee de jaren 60, 70 waren niet zo heel lang geleden (en/of ik begin oud te worden ;))
Krekker is de bom!
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:46:12 #119
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209173633
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 13:53 schreef britneycheers het volgende:
Het zou mooi zijn als dat geld wordt geïnvesteerd in de huidige problematiek binnen de VS. Een collectieve zorgverzekering om mee te beginnen, daklozenbestrijding en verbetering van educatie om bijvoorbeeld zwangerschappen te voorkomen bij tieners.
Hier ben ik het mee eens.

Maar het zal hierbij ook helpen de problemen die met name de zwarte bevolking hebben getroffen door het apartheidsbeleid, daadwerkelijk benoemen, zoals nu ook gebeurt.

Maar om dan elke zwarte burger puur op basis daarvan een zak geld te geven, dat lijkt me absoluut geen structurele oplossing, integendeel.
Wanneer blijkt dat onevenredig veel zwarte op vervuilde grond wonen door het officiële redlining beleid dat t/m de jaren 60 heeft plaatsgevonden en daarna onofficieel nog tijden is doorgegaan, dan zou het goed zijn veel geld uit te trekken om gezinnen die op vervuilde grond wonen, een veilig onderdak te geven waar ze niet opgroeien met allerlei gezondheidsproblemen (in sommige gevallen zelfs lager IQ door loodvergiftiging). Dit zou dan niet huidskleur gebaseerd moeten zijn, maar woonwijk gebaseerd. En als dat dan in de praktijk meer zwarten omdat deze ook oververtegenwoordigd zijn in dit soort wijken, prima.

Zelfde inderdaad m.b.t. scholing, met name in arme wijken en bestrijding van andere structurele problematiek daar. En natuurlijk moet er ook een cultuuromslag komen bij veel v/d bewoners van dergelijke achterstandswijken.
Krekker is de bom!
pi_209223911
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 14:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is allemaal veel te moeilijk voor jou hé _O-
  zondag 21 mei 2023 @ 00:40:48 #121
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209224678
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 22:56 schreef Boussaadia het volgende:

[..]
Het is allemaal veel te moeilijk voor jou hé _O-
Gossiepossie, moest jd daar serieus 5 dagen over nadenken om met die post te komen?

Over moeilijk gesproken... :D
1947-2016
  zondag 21 mei 2023 @ 08:45:51 #122
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209225515
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 00:59 schreef realnice11 het volgende:
Veel witte mensen hebben hun leven geriskeerd om ook slavernij af te schaffen?
wat was er mis met slavernij eigenlijk /

De vakbonden zeker weer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')