abonnement Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 10 mei 2023 @ 08:03:36 #1
269689 crew  Viv
pi_209085475
quote:
Politie doet ultieme poging om 22 vermoorde vrouwen te identificeren

De Nederlandse, Duitse en Belgische politie hebben de hulp ingeroepen van Interpol, in een ultieme poging de identiteit van 22 overleden meisjes en vrouwen te achterhalen. De vrouwen werden vrijwel zeker vermoord. Ze zijn vermoedelijk afkomstig uit andere landen, waardoor het nooit is gelukt ze te identificeren. Het is voor het eerst dat Interpol informatie over ongeïdentificeerde overledenen deelt met het publiek.

Via Interpol start nu een campagne, waarmee veel informatie over de zaken wordt gedeeld in de hoop dat iemand de vrouwen herkent. Zo zijn op de site van de internationale politieorganisatie foto's van sieraden en kledingstukken van de vermoorde vrouwen te zien. Ook worden er gezichtsreconstructies getoond.

Verder roepen bekende vrouwen uit Nederland, Duitsland en België op om informatie over de vrouwen te delen. Namens Nederland zijn dat actrice Carice van Houten en zangeres S10.

Negen vrouwen werden tussen 1976 en 2005 dood gevonden in Nederland. Een van de zaken waar aandacht voor wordt gevraagd, is die van het zogenoemde Heulmeisje. Zij werd dood aangetroffen, vlak bij de voormalige parkeerplaats De Heul langs de A12.

"Ervaring leert dat het heel nuttig kan zijn om samen te werken", zegt Carina van Leeuwen, forensisch rechercheur bij het coldcaseteam Amsterdam en een van de initiatiefnemers van de campagne. "In Amsterdam zijn de afgelopen tien jaar 41 van de 100 onbekende doden geïdentificeerd. Slechts vier bleken uit Nederland te komen."

De politie vermoedt dat de buitenlandse vrouwen hier zijn achtergelaten, mogelijk bewust om politieonderzoek te frustreren.

Vrouw in kliko
Een andere zaak draait om een jonge vrouw die in 1999 in een afvalcontainer in rivier de Gaasp werd gevonden. Oud-agent Huib Dijkstra was samen met zijn collega als eerste ter plaatse. Hij kan het zich na ruim twintig jaar nog goed herinneren: "Toen we aankwamen, wist ik gelijk dat het mis was. Als je van iets onschuldigs af wil, dump je het gewoon in het water. Niet in een afgesloten kliko."

Dezelfde dag werd de afvalbak door de technische recherche uit het water gehaald en geopend. Dijkstra en zijn collega waren daarbij aanwezig. "Ik had door mijn ervaring al meerdere lijken gezien, maar dit was anders. We zagen de contouren van de armen en benen. Het had iets surrealistisch."

De vrouw bleek met een vuurwapen om het leven te zijn gebracht. Haar lichaam was deels in beton gegoten. Naast de kleren van de vrouw lagen er ook mannenkleren in de kliko.

Isotopenonderzoek
De politie heeft het actieve onderzoek in de zaak na twee maanden afgerond. "Ze hebben destijds van alles gedaan", weet Carina van Leeuwen, die de zaak in 2007 als cold case heropende. "Maar, als je niet weet wie het slachtoffer is, loop je snel vast."

De politie weet door isotopenonderzoek dat de vrouw in Nederland, België, Duitsland of Luxemburg is opgegroeid. Bij isotopenonderzoek wordt er gekeken naar de samenstelling van lichaamsweefsel en de informatie die dat geeft over waar iemand heeft gewoond of is opgegroeid.

"Ze moet in een van deze landen op school hebben gezeten", zegt Van Leeuwen. "Het is bijzonder dat er nooit iemand is geweest die haar heeft herkend."

In het kader van de campagne deelt de politie een nieuwe reconstructie van het gezicht van de jonge vrouw, die volgens Van Leeuwen aanzienlijk beter is dan de reconstructie uit 2007.

Eerst identificeren, dan opsporen
De campagne is in eerste instantie gericht op het identificeren van de vrouwen. Op deze manier kan de familie worden ingelicht. Het vinden van een dader kan een vervolgstap zijn.

Forensisch rechercheur Van Leeuwen hoopt dat de campagne ook een ander effect heeft. "Als je zelf een familielid mist en je hebt geen dna afgegeven, doe dat dan alsnog", benadrukt ze. "Sinds 2006 is er een dna-databank voor vermiste en niet-geïdentificeerde doden. Hoewel er sindsdien veel meer dna wordt afgegeven, is er nog een enorme achterstand, terwijl dna in dit soort zaken juist cruciaal kan zijn.''
https://nos.nl/artikel/24(...)wen-te-identificeren


Hieronder de link naar de website van Interpol met de informatie over ieder van deze 22 overleden meisjes en vrouwen:
https://www.interpol.int/(...)peration-Identify-Me

BEL01: The woman in the well

DE01: The body in the bog

NL01: The girl on the parking lot (het "Heulmeisje")

NL02: Teteringen Girl (het "Meisje van Teteringen")

NL03: The woman in the canal

NL04: Woman at the border

NL05: The woman with the bracelet

NL06: The woman on the boat

[ Bericht 1% gewijzigd door Viv op 11-05-2023 08:00:45 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 10 mei 2023 @ 08:06:06 #2
269689 crew  Viv
pi_209085493
@Blues ook hier weer sprake van isotopenonderzoek. :)
  woensdag 10 mei 2023 @ 08:11:36 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209085518
Had nog niet eerder gehoord van isotopenonderzoek, dat is wel interessant.
pi_209085734
Edit: Ongepast mopje. Verwijder maar

[ Bericht 85% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2023 08:48:22 ]
  Spellchecker woensdag 10 mei 2023 @ 12:43:29 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209088417
Theo rust niet voor hij weet wie het meisje van Teteringen is
quote:


Sinds voormalig Telegraaf-journalist Theo Jongedijk met pensioen is, heeft hij zich vastgebeten in de zaak van het Meisje van Teteringen. Het meisje ligt in een anoniem graf op honderdvijftig meter van zijn huis in Teteringen begraven. Op Eerste Kerstdag 1990 werd ze vermoord gevonden in het bos bij die plaats. Dat niemand weet wie het meisje is, waar ze vandaan komt en wat haar is overkomen, kan en wil Jongedijk niet accepteren.

"Met als resultaat inmiddels twee boeken over de zaak, een internationaal opsporingsbericht in zeven talen en een website", zo legt hij woensdagochtend uit in het programma Wakker! op Omroep Brabant radio. "We hebben van alles geprobeerd om licht in de duisternis te brengen."

"Nieuwe internationale aandacht is geweldig nieuws."
Dat de politie woensdag bekendmaakte samen met Interpol internationaal aandacht te vragen voor de zaak in de hoop de identiteit van het meisje te achterhalen, noemt de oud-journalist 'geweldig nieuws'. Hij hoopt dat er in deze zaak door deze internationale aanpak nu eindelijk 'een vuist gemaakt kan worden' op weg naar de oplossing.

Zoals hij ook hoge verwachtingen heeft van DNA-onderzoek in particuliere databanken in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, dat sinds enkele maanden mogelijk is. De oplossing, het meisje een naam kunnen geven én een dader vinden, moet volgens hem hierdoor steeds dichterbij komen.

"Ben je Arona, Selma, Sabana of..."
Zelf heeft hij in zijn onderzoek samen met zijn oud-collega bij de Telegraaf, Jolanda van der Graaf, in de afgelopen drie jaar een aantal namen van meisjes achterhaald waarvan hij denkt dat zij het meisje zou kunnen zijn. "Arona, Selma of Sabana", somt hij op. "Meisjes die in het kindertehuis Maria Rabboni in Teteringen hebben gezeten. Net als het meisje van Teteringen donkere meisjes in de leeftijd van destijds 15, 16 en 17 jaar", legt hij uit.

Jongedijk hoopt dat deze vrouwen, wanneer ze nog in leven zijn, zich door de nieuwe aandacht voor de zaak zullen melden: "Zodat we weten dat zij het in elk geval niet zijn." Allemaal in de hoop steeds dichterbij de oplossing van dit mysterie te komen.

  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 10 mei 2023 @ 13:45:13 #6
269689 crew  Viv
pi_209090863
quote:
11s.gif Op woensdag 10 mei 2023 08:11 schreef kwiwi het volgende:
Had nog niet eerder gehoord van isotopenonderzoek, dat is wel interessant.
Blues in CRI / NFI: Nederlands Forensisch Instituut - nieuws & achtergrond

:s)
  woensdag 10 mei 2023 @ 16:01:42 #8
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209091078
Ik heb een paar vrouwen bekeken, voornl. de Nederlandse. Vind het zo verdrietig en wreed dat iemand een vrouw zoiets kan aandoen. Het zijn over het algemeen ook kleine, kwetsbare vrouwen, soms met een verwaarloosd gebit of ondervoed. Voor niemand van waarde, leek het. Ik kan er niet bij dat niemand ze mist.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_209097027
quote:
2s.gif Op woensdag 10 mei 2023 16:01 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb een paar vrouwen bekeken, voornl. de Nederlandse. Vind het zo verdrietig en wreed dat iemand een vrouw zoiets kan aandoen. Het zijn over het algemeen ook kleine, kwetsbare vrouwen, soms met een verwaarloosd gebit of ondervoed. Voor niemand van waarde, leek het. Ik kan er niet bij dat niemand ze mist.
Heb me een aantal jaren geleden verdiept in de zaak van het Heulmeisje. En mijn theorie van toen is een beetje versterkt nu.

Meisje komt uit de streek Eiffel in Duitsland. Heeft eenzijdige voeding gehad. Ik denk dat ze daar in een weeshuis gezeten heeft zoals het Waisenhaus. Geen familie of bekenden…

Er gaat een verhaal over een Amerikaan die in die periode in Maarn verbleef met een meisje van ongeveer 15.

Vraag me nog steeds af of deze theorie gecheckt is.
  donderdag 11 mei 2023 @ 07:05:15 #10
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_209097695
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 11 mei 2023 @ 07:30:37 #11
269689 crew  Viv
  donderdag 11 mei 2023 @ 07:44:25 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209097905
Sommigen hebben een gezicht dat toch eigenlijk wel herkenbaar zou moeten zijn voor naasten. Of die tattoo bijvoorbeeld.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 11 mei 2023 @ 07:50:00 #13
269689 crew  Viv
pi_209097944
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 07:44 schreef kwiwi het volgende:
Sommigen hebben een gezicht dat toch eigenlijk wel herkenbaar zou moeten zijn voor naasten. Of die tattoo bijvoorbeeld.
Ja klopt. Maar het kan dus zijn dat de vrouw uit een ander land komt en in Nederland gedumpt is (of andersom), waardoor die foto's nooit de naasten bereikt hebben. Daarom is het goed dat ze nu internationaal aandacht vragen voor deze zaken. :)
  Miss 200.000.000! donderdag 11 mei 2023 @ 08:21:19 #14
367000 roos94
pi_209098157
Dit is sws wel een interessante pagina vind ik :@

https://www.politie.nl/ge(...)ntificeerde-personen

Nsfw, doodsfotos enzeau.

Sommigen zijn heel goed herkenbaar en al vele jaren ongeidentificeerd..
pi_209098285
Knap hoe ze met technieken dan zo’n reële weergave kunnen maken hoe die vrouwen er uit hebben gezien. Valt me wel op dat die wat in de OP staan stuk voor stuk lekker zijn. Loverboysyndicaat???
U MAD?
  donderdag 11 mei 2023 @ 09:43:36 #16
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209098900
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 00:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Heb me een aantal jaren geleden verdiept in de zaak van het Heulmeisje. En mijn theorie van toen is een beetje versterkt nu.

Meisje komt uit de streek Eiffel in Duitsland. Heeft eenzijdige voeding gehad. Ik denk dat ze daar in een weeshuis gezeten heeft zoals het Waisenhaus. Geen familie of bekenden…

Er gaat een verhaal over een Amerikaan die in die periode in Maarn verbleef met een meisje van ongeveer 15.

Vraag me nog steeds af of deze theorie gecheckt is.
Panorama meldde dit:

quote:
De Nederlandse politie zet - samen met de Duitse collega's - alles op alles om de ware identiteit van het (mogelijk Duitse) 'Heulmeisje' te achterhalen. Met een DNA-verwantschapsonderzoek zal het DNA van het in 1976 aangetroffen vermoorde meisje tegen de meetlat worden gelegd: DNA in databanken in Nederland en Duitsland wordt onderzocht op een 'match'. Voor dit omvangrijke onderzoek hoeft geen DNA afgestaan te worden door personen, zoals bijvoorbeeld gebeurde in het onderzoek naar de moord op Marianne Vaatstra. Na bijna veertig jaar lijkt het een laatste poging. Een poging die hopelijk (en eindelijk) zijn vruchten afwerpt.

Kuil, bedekt met bladeren
Tussen de 13,5 en 15 jaar
Ze sprak Duits
Helemaal in het duister tast de politie niet dus niet. Zo blijkt na isotopenonderzoek dat het meisje waarschijnlijk afkomstig was uit de Eifel, een regio ten zuiden van het Duitse Ruhrgebied. Ook wordt bekend dat ze een heel eenzijdig dieet had. Dit zou kunnen wijzen op een armoedig bestaan, maar kan ook betekenen dat het meisje langere tijd is vastgehouden - mogelijk na een kidnap. Verder zijn er tips: een taxichauffeur hoort een bezopen passagier beweren dat het meisje uit de Duitse stad Essen komt. Daarnaast verklaarde een man het meisje samen met een andere man een lift naar De Heul te hebben gegeven. Het meisje zou tijdens deze rit Duits hebben gesproken. Een andere belangrijke tip meldt dat de daders twee mannen van tussen de 30 en 40 jaar oud zijn. Daarnaast zouden veel mensen weten wie er verantwoordelijk is voor de dood van het meisje, aldus de tipgever. In Nederland is de zaak inmiddels verjaard. In Duitsland nog niet.
Hoop dat er nog iets uit dat DNA-verwantschaps onderzoek komt, maar het lijkt geen prioriteit voor de politie te hebben en in Duitsland staan ze DNA-verwantschap niet toe. Het heulmeisje is wel een triest dieptepunt in deze rij vrouwen. 13 tot 15 jaar en niemand miste haar :{
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Spellchecker donderdag 11 mei 2023 @ 09:49:17 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209098953
Misschien al besproken, maar werden die vrouwen niet verder als vermist opgegeven?
Of alleen in de eigen streek?
  donderdag 11 mei 2023 @ 09:50:23 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209098965
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:21 schreef roos94 het volgende:
Dit is sws wel een interessante pagina vind ik :@

https://www.politie.nl/ge(...)ntificeerde-personen

Nsfw, doodsfotos enzeau.

Sommigen zijn heel goed herkenbaar en al vele jaren ongeidentificeerd..
Zou er niet opgekomen zijn om op zo'n website te kijken moet ik zeggen. Misschien dat je dat vooral doet als iemand plots verdwenen is. Maar aan de andere kant, ik heb ook kennissen waar ik ineens nooit meer wat van gehoord heb en heb nooit bedacht dat er misschien zoiets mee gebeurd zou kunnen zijn. Of als je familieleden hebt die wel vaker ineens van de radar verdwijnen, dan denk je misschien ook niet gelijk aan dat ze ergens overleden gevonden zijn. Wel lastig, want je kunt zulke beelden moeilijk op nu.nl o.i.d. plaatsen om de kans te vergroten dat iemand de persoon herkent.

Snap trouwens niet echt waarom sommige beelden schokkend zouden zijn terwijl ze er net zo uitzien als de anderen op die website.
  donderdag 11 mei 2023 @ 09:56:18 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209099035
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 09:50 schreef kwiwi het volgende:

Snap trouwens niet echt waarom sommige beelden schokkend zouden zijn terwijl ze er net zo uitzien als de anderen op die website.
Op de Interpol website worden inderdaad geen foto's van lijken gebruikt, alleen reconstructies van klei en digitale tekeningen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 11 mei 2023 @ 09:57:24 #20
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209099047
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 09:49 schreef maily het volgende:
Misschien al besproken, maar werden die vrouwen niet verder als vermist opgegeven?
Of alleen in de eigen streek?
Dat is denk ik het euvel, het zijn wellicht meisjes die door niemand gemist worden. Er lijken meerdere tussen te zitten uit tehuizen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Spellchecker donderdag 11 mei 2023 @ 10:39:08 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209099471
quote:
2s.gif Op donderdag 11 mei 2023 09:57 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat is denk ik het euvel, het zijn wellicht meisjes die door niemand gemist worden. Er lijken meerdere tussen te zitten uit tehuizen.
......


Tegenwoordig zijn de zoekmogelijkheden gelukkig makkelijker met internet ....
pi_209099587
Gisteren ging het er bij Jinek over, er zat een bruggetje in naar de verhoudingen van moord door een partner of ex-partner. Tegenwoordig wordt het overgrote deel van moorden op vrouwen gepleegd door de partner maar dan zou dat bij meerdere van deze vrouwen ook het geval moeten zijn.
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:18:35 #23
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209099888
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:50 schreef ootjekatootje het volgende:
Gisteren ging het er bij Jinek over, er zat een bruggetje in naar de verhoudingen van moord door een partner of ex-partner. Tegenwoordig wordt het overgrote deel van moorden op vrouwen gepleegd door de partner maar dan zou dat bij meerdere van deze vrouwen ook het geval moeten zijn.
Ik heb dus bij een aantal van die vrouwen gezien dat ze aan de hand van isotopen onderzoek kunnen zien dat ze mogelijk voor hun dood langere tijd zijn geïsoleerd of opgesloten zijn geweest/slecht gevoed zijn geweest of zelfs uitgehongerd (zoals het Teteringen meisje). Ik zit eerder te denken aan mensenhandel of gedwongen prostitutie. Je ziet ook hele vage kledinglabels voorbij komen, van merken die niet in Nederland voorkomen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_209100490
quote:
2s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:18 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik heb dus bij een aantal van die vrouwen gezien dat ze aan de hand van isotopen onderzoek kunnen zien dat ze mogelijk voor hun dood langere tijd zijn geïsoleerd of opgesloten zijn geweest/slecht gevoed zijn geweest of zelfs uitgehongerd (zoals het Teteringen meisje). Ik zit eerder te denken aan mensenhandel of gedwongen prostitutie. Je ziet ook hele vage kledinglabels voorbij komen, van merken die niet in Nederland voorkomen.
Klopt, wat dacht je van oost Europese vrouwen en Aziatische vrouwen die hier op zoek gaan naar geluk en een partner? Laatst was er een Podcast over van de volksjury.

Verbrande vrouw in een greppel gevonden, onherkenbaar na maanden en verbrand. Die zaak werd opgelost omdat het slachtoffer de telefoongegevens van die Belgische man had doorgegeven aan het thuisfront.
  donderdag 11 mei 2023 @ 13:20:43 #25
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209101472
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 12:04 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Klopt, wat dacht je van oost Europese vrouwen en Aziatische vrouwen die hier op zoek gaan naar geluk en een partner?
Ja maar je partner honger je neem ik aan niet maanden uit?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_209101860
quote:
15s.gif Op donderdag 11 mei 2023 13:20 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja maar je partner honger je neem ik aan niet maanden uit?
Denk eerder dat ze seks en huisslaven genoemd kunnen worden,
  dinsdag 16 mei 2023 @ 18:29:41 #27
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209176709
200 tips, best veel.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 20:03:52 #28
269689 crew  Viv
pi_209177777
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 18:29 schreef ootjekatootje het volgende:
200 tips, best veel.
Ja, mooie opbrengst al! :)
quote:
The international call has, in just one week, already provided investigators with concrete leads. Authorities in the participating countries have already received dozens of tips including:

122 for German cases
55 for Belgian cases
51 for Dutch cases
https://www.interpol.int/(...)elds-new-information
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 17 mei 2023 @ 08:55:41 #29
269689 crew  Viv
pi_209181332
Nu ook de update bij NOS:
quote:
Politie krijgt ruim 200 tips over 22 ongeïdentificeerde vrouwen

De Nederlandse, Duitse en Belgische politie hebben ruim 200 tips binnengekregen in de zoektocht naar de identiteit van 22 overleden meisjes en vrouwen. Daartussen zitten ook meerdere mogelijke namen van slachtoffers, meldt de politie.

De drie politiediensten begonnen vorige week samen met Interpol een campagne in een ultieme poging de identiteit van de slachtoffers te achterhalen. De vrouwen werden vrijwel zeker vermoord. Negen van hen werden tussen 1976 en 2005 dood gevonden in Nederland.

Op de site van Interpol wordt sindsdien veel informatie over de coldcasezaken gedeeld in de hoop dat iemand de vrouwen herkent. Zo zijn op de site van de internationale politieorganisatie foto's van sieraden en kledingstukken van de vermoorde vrouwen te zien. Ook worden er gezichtsreconstructies getoond.

Voor de campagne roepen bekende vrouwen uit Nederland, Duitsland en België op om informatie over de vrouwen te delen. Namens Nederland zijn dat actrice Carice van Houten en zangeres S10. Volgens de politie krijgt de campagne wereldwijd aandacht. "Dat is te merken aan de informatie die binnenkomt. Veel tipgevers zijn afkomstig uit andere delen van de wereld."

Vandaag, bijna een week na de lancering, maakt de politie de balans op. In Duitsland zijn 122 tips binnengekomen, in België 55 en in Nederland gaat het tot nu toe om 51 tips.

Volgens de politie zit er nu al bruikbare informatie tussen. "Niet alleen wordt er veel meegedacht over de mogelijke herkomst van kleding of sieraden, maar ook zijn al meerdere keren mogelijke namen genoemd van specifieke slachtoffers", meldt de Nederlandse politie. "Eerst zal meer onderzoek moeten worden gedaan voordat hier conclusies aan te verbinden zijn."

Zeven tips in zaak 'meisje van Teteringen'
Onder de Nederlandse zaken die op de lijst staan, bevindt zich het zogeheten 'meisje van Teteringen'. Het lichaam van het meisje werd op Eerste Kerstdag in 1990 in het bos bij het dorp bij Breda gevonden. Na ruim dertig jaar is nog steeds niet bekend wie het meisje is en hoe zij om het leven is gekomen. Van een mogelijke dader of daders ontbreekt nog altijd elk spoor.

In deze zaak zijn zeven tips binnengekomen, laat de politie aan Omroep Brabant weten. Of er bruikbare tips bij zitten, is nog onbekend. "Dat moeten we allemaal nog bekijken."

Een andere zaak gaat over het lichaam van een vrouw die in de zomer van 1994 bij het Zeeuwse dorp Retranchement werd gevonden. Een wandelaar ontdekte in een sloot delen van het lichaam van de vrouw. Een dag later werden iets verderop nog meer lichaamsdelen gevonden. Uit onderzoek bleek dat de vrouw in stukken was gehakt.

De campagne heeft in die zaak één tip opgeleverd. Of de tip daadwerkelijk zal helpen bij de identificatie, moet nog blijken. Een politiewoordvoerder zegt tegen Omroep Zeeland dat "één tip het verschil kan maken". Inhoudelijk kan hij niets zeggen over de tip.

Recherche onderzoekt binnengekomen informatie
De recherche in de drie landen gaat de binnengekomen informatie analyseren. Mocht dit leiden tot een identificatie, dan worden eerst de nabestaanden geïnformeerd. Daarna moet de recherche "alle ruimte krijgen om het onderzoek op een zorgvuldige manier te kunnen doen", meldt de politie. "Daardoor kan het zeker enige tijd duren voordat een eventuele identificatie wereldkundig wordt gemaakt."

De politiediensten in de drie landen en Interpol spreken tot nu toe van een hoopvol resultaat, maar benadrukken dat informatie nog steeds hard nodig is.

https://nos.nl/artikel/24(...)entificeerde-vrouwen
pi_209200638
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 09:49 schreef maily het volgende:
Misschien al besproken, maar werden die vrouwen niet verder als vermist opgegeven?
Of alleen in de eigen streek?
Meeste zaken zijn natuurlijk nog uit de tijd van telefoon en telex.

Als er bovendien ook nog veel tijd zit tussen verdwijning en vondst van het lichaam wordt het al lastiger, zeker als ze gevonden zijn in een ander land.
  Spellchecker donderdag 18 mei 2023 @ 21:23:36 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209200923
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:01 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Meeste zaken zijn natuurlijk nog uit de tijd van telefoon en telex.

Als er bovendien ook nog veel tijd zit tussen verdwijning en vondst van het lichaam wordt het al lastiger, zeker als ze gevonden zijn in een ander land.
:{
pi_209214646
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:23 schreef maily het volgende:

[..]
:{
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:01 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Meeste zaken zijn natuurlijk nog uit de tijd van telefoon en telex.

Als er bovendien ook nog veel tijd zit tussen verdwijning en vondst van het lichaam wordt het al lastiger, zeker als ze gevonden zijn in een ander land.
Ik geloof ook niet dat deze vrouwen gevonden zijn in hun thuisland.net name door de vermissing van de vrouw uit de van der Valk familie. Die lag jarenlang begraven in een klein dorp in België na een zelfmoord. Al heb ik daar ook vraagtekens bij, zij woonde in mijn thuisregio, treinen zat daar en anders was de Maas een optie. Nijmegen had toen ook genoeg toegankelijke daken van flats.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 20 mei 2023 @ 01:53:22 #33
269689 crew  Viv
pi_209214693
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 01:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
[..]
Ik geloof ook niet dat deze vrouwen gevonden zijn in hun thuisland.net name door de vermissing van de vrouw uit de van der Valk familie. Die lag jarenlang begraven in een klein dorp in België na een zelfmoord. Al heb ik daar ook vraagtekens bij, zij woonde in mijn thuisregio, treinen zat daar en anders was de Maas een optie. Nijmegen had toen ook genoeg toegankelijke daken van flats.
Toen Corrie van der Valk 17 jaar na de vermissing geïdentificeerd werd, was het onduidelijk of het zelfmoord was geweest of een ongeluk. Is daar later meer over bekend geworden? :)
pi_209215910
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 01:53 schreef Viv het volgende:

[..]
Toen Corrie van der Valk 17 jaar na de vermissing geïdentificeerd werd, was het onduidelijk of het zelfmoord was geweest of een ongeluk. Is daar later meer over bekend geworden? :)
Volgens mij niet, zal eens ff kijken.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 10:43:16 #35
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209216104
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 01:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
[..]
Ik geloof ook niet dat deze vrouwen gevonden zijn in hun thuisland.net name door de vermissing van de vrouw uit de van der Valk familie. Die lag jarenlang begraven in een klein dorp in België na een zelfmoord. Al heb ik daar ook vraagtekens bij, zij woonde in mijn thuisregio, treinen zat daar en anders was de Maas een optie. Nijmegen had toen ook genoeg toegankelijke daken van flats.
Ik kende haar verhaal niet, net gelezen en het kan ook per ongeluk gebeurd zijn. Ze liep op een pad langs een treinbaan terwijl het al donker was en schemerde. Vreemd verhaal blijft het.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 01:53 schreef Viv het volgende:

[..]
Toen Corrie van der Valk 17 jaar na de vermissing geïdentificeerd werd, was het onduidelijk of het zelfmoord was geweest of een ongeluk. Is daar later meer over bekend geworden? :)
Volgens mij niet. Er was weinig van het lichaam over. Vind het knap dat ze er nog DNA vanaf hebben kunnen halen.

Haar dochter gaf in 2019 dit interview: https://www.vriendin.nl/p(...)eid-vermiste-moeder/
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Spellchecker zaterdag 20 mei 2023 @ 10:51:28 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209216186
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik kende haar verhaal niet, net gelezen en het kan ook per ongeluk gebeurd zijn. Ze liep op een pad langs een treinbaan terwijl het al donker was en schemerde. Vreemd verhaal blijft het.
[..]
Volgens mij niet. Er was weinig van het lichaam over. Vind het knap dat ze er nog DNA vanaf hebben kunnen halen.

Haar dochter gaf in 2019 dit interview: https://www.vriendin.nl/p(...)eid-vermiste-moeder/
Dan heeft ze er wel heel dicht langs gelopen en niet de trein aan horen/zien komen. O-)
  zaterdag 20 mei 2023 @ 11:18:43 #37
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_209216465
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:51 schreef maily het volgende:

[..]
Dan heeft ze er wel heel dicht langs gelopen en niet de trein aan horen/zien komen. O-)
Ja, maar blijkbaar genoeg om een onherkenbaar lichaam achter te laten... :(
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_209397990
Blijf het bizar vinden dat er nog zoveel mensen niet echt gemist worden.. en er dus ook niet echt naar gezocht wordt.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 4 juni 2023 @ 14:57:03 #39
269689 crew  Viv
pi_209398041
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 14:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
Blijf het bizar vinden dat er nog zoveel mensen niet echt gemist worden.. en er dus ook niet echt naar gezocht wordt.
Nou, ze kunnen in het ene land gemist worden en in het andere land gevonden zijn. :)

Zoals Maria van der Zanden, die werd absoluut wel gemist en is onlangs na 29 jaar geïdentificeerd in Duitsland.
pi_209398879
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 14:57 schreef Viv het volgende:

[..]
Nou, ze kunnen in het ene land gemist worden en in het andere land gevonden zijn. :)

Zoals Maria van der Zanden, die werd absoluut wel gemist en is onlangs na 29 jaar geïdentificeerd in Duitsland.
Snap ik, maar je zou verwachten dat we sinds eind jaren 90 iig binnen Europa meer het DNA van gevonden personen zijn gaan delen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209495076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:01 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Meeste zaken zijn natuurlijk nog uit de tijd van telefoon en telex.

Als er bovendien ook nog veel tijd zit tussen verdwijning en vondst van het lichaam wordt het al lastiger, zeker als ze gevonden zijn in een ander land.
Dit ja.

Zie bv. de zaak van het Rozenmeisje. Een Poolse, die verbleef in Duitsland en werd gevonden in Nederland.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 13 juni 2023 @ 09:40:33 #42
269689 crew  Viv
pi_209496070
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 06:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dit ja.

Zie bv. de zaak van het Rozenmeisje. Een Poolse, die verbleef in Duitsland en werd gevonden in Nederland.
Ja klopt. :) Voor wie deze zaak niet kent:
CRI / 1996: Moord op "rozenmeisje" Malgosia (Józefa Wyka)
pi_209496239
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:01 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Meeste zaken zijn natuurlijk nog uit de tijd van telefoon en telex.

Als er bovendien ook nog veel tijd zit tussen verdwijning en vondst van het lichaam wordt het al lastiger, zeker als ze gevonden zijn in een ander land.
Geen idee of het er al is, maar eigenlijk zou je binnen de Europese Unie (en indien mogelijk, breder) het DNA van ongeïdentificeerde lichamen, opslaan in een gedeelde database.

Volgens mij is het nog best lang mogelijk om DNA uit de beenderen te verkrijgen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 7 augustus 2023 @ 20:05:37 #44
269689 crew  Viv
pi_210202607
Update over het "Heulmeisje" (zaak NL01 uit de OP):


quote:
Het Openbaar Ministerie (OM) start met een dna-verwantschapsonderzoek om de identiteit van het Heulmeisje te achterhalen. De rechtbank keurde het verzoek voor het onderzoek onlangs goed.

Dat gebeurt negen jaar nadat het lichaam van het onbekende meisje werd opgegraven en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) een dna-profiel opstelde. Daarmee wordt nu in een bestaande databank gekeken of er dna te vinden is van familie van het slachtoffer. Volgens RTV Utrecht wordt het onderzoek nu pas gedaan omdat het geen prioriteit had bij het OM.

Met de door de rechtbank verleende toestemming kwam daar vorige week verandering in. Het NFI heeft de opdracht gekregen om met het verwantschapsonderzoek in de dna-databank voor strafzaken te starten. Om daar een match te vinden, moet eventuele familie wel in aanraking zijn gekomen met justitie.
https://nos.nl/artikel/24(...)onderzoek-heulmeisje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')